Čtvrtek 24. září 2020, svátek má Jaromír
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 24. září 2020 Jaromír

VIDEO: Kruhový objezd katapultoval auto šedesát metrů až ke kostelu

  12:00
Při nedělní nehodě na kruhovém objezdu v Polsku vylétl řidič se svým suzuki do výšky asi šesti metrů. Přistál u přibližně 60 metrů vzdáleného kostela. Řidič nehodu přežil a skončil v nemocnici. Krevní test odhalil, že muž byl pod vlivem alkoholu.

Kruhové objezdy (někdy také nazývané rondely nebo okružní křižovatky) jsou zřizovány především z bezpečnostních důvodů, většinou umí také zvýšit propustnost křižovatky. Každý kruhový objezd má ovšem určitou maximální intenzitu provozu, kterou snese. Pokud ji překročí, zahltí se i kruhový objezd.

Středový kruh tvoří přirozenou překážku, kolem které jezdí řidiči pomaleji, nehody tak mívají lehčí následky. Vozidla se obvykle srazí boky v ostrém úhlu, zatímco na klasické křižovatce ke střetu dochází spíše v pravém úhlu nebo čelně. Specifické jsou nehody, kdy řidič z nějakého důvodu středový kruh přehlédne a čelně do něj najede. Právě taková nehoda je zdokumentována na videu z Polska.

Středový kruh bývá řešený různými způsoby. U nejmenších objezdů bývá pouze vyznačen na vozovce, případně vytvořen překážkou (zátarasem, květníkem...). Jednoduchou a lacinou variantou je vytvoření kruhu z betonových zábran (typ New Jersey). Nehody na takových místech se ovšem často rovnají v podstatě nárazům do zdi a jsou velmi nebezpečné. Další varianta, která je stavebně náročnější, je vidět na polském videu, u ní je středový kruh vytvořen stoupajícím prstencem z dlažebních kostek. Toto řešení auto nemusí při nesprávném nájezdu poškodit, při nepřiměřené rychlosti je ovšem riziko vymrštění vozu.

Středový kruh je často vyvýšený a někdy k tomu porostlý keři, případně ozdoben fontánou, znakem města nebo uměleckým dílem, řidiči pak nemají potřebný rozhled, což zvyšuje riziko nehody. Protiargumentem zastánců tohoto řešení je snížení rychlosti, řidiči jsou v takových místech obezřetnější a pomalejší.

Je-li kruhový objezd dlážděný kamennou dlažbou, nákladní auta trhají kostky z vozovky. Bývá z nich také často tvořen vnitřní prstenec vozovky, který využívají kamiony a autobusy pro hladší průjezd, mohou si přes něj oblouk „narovnat“; v případě, že je jízdní pruh vytyčený na kruhovém objezdu příliš úzký, často ani jinou možnost nemají.

Pravidla jízdy kruhovým objezdem

  • stejně jako u „obyčejných“ křižovatek je třeba dbát zvýšené pozornosti i opatrnosti před vjezdem na objezd, během jízdy tímto místem i při vyjíždění,
  • při vjezdu na kruhový objezd je zakázáno upozorňovat na změnu směru tzv. blikat (řidič musí jet vždy doprava, jinou možnost nemá),
  • jízda po kruhovém objezdu se považuje za přímou, proto se nebliká ani při projíždění rondelem,
  • bliká se pouze před výjezdem a při výjezdu z kruhového objezdu a při přejíždění mezi pruhy ve vícepruhovém objezdu.
  • Sledujte dopravní značení!
    a) Pokud je před kruhovým objezdem umístěná dopravní značka – Dej přednost v jízdě nebo Stůj, dej přednost v jízdě, musí řidič dát přednost v jízdě všem vozidlům, jezdcům na zvířatech i cyklistům nacházejícím se na okružní křižovatce.
    b) Pokud na příjezdových komunikacích do kruhového objezdu nejsou tyto značky osazeny, platí přednost zprava.
  • Pokud má vjezdová komunikace do kruhového objezdu více pruhů, do pravého jízdního pruhu, který je vně kruhového objezdu, se řadí vozidla opouštějící objezd první odbočkou, do vnitřního jízdního pruhu (levého) vozy opouštějící objezd poslední odbočkou. Vždy sledujte i vodorovné dopravní značení – čáry na silnici.

Kruhový objezd u Turnova bude bezpečnější. (ilustrační snímek)

Zdroj: Policie ČR

Autor:
  • Nejčtenější

Octavia za 3 500 korun: boj s krizí, chaos a riskantní sázka na superslevy

Octavia za 3 500 Kč měsíčně, Kodiaq za 4 899 Kč, Passat za něco málo přes 6 000 Kč… Ačkoli automobilkám docházejí...

Nový šéf pojmenoval hlavní cíle Škody: Hyundai, Kia, Ford, Opel a Francouzi

„Značka je na tom velmi dobře a má skvělou pověst. Tu si vypracoval tým, který může být náležitě hrdý,“ prohlásil...

Prověřeno na vlastní sklo: na čelní okno povinné ručení nestačí

Loni kolem toho byl skandál mezi pojišťovnami na českém trhu. Jeden z menších hráčů na trhu prohlásil, že pojištění na...

KOMENTÁŘ: Emisní šílenství udělalo z malého suzuki investiční bombu

V Bruselu o fyzikálních zákonech hlasují, teď zas ověřují ekonomická pravidla pokusem. V nejnovější lekci zjišťovali v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Hlasování záškoláků o fyzikálních zákonech Evropu zničí

Ursula von der Leyenová dokazuje, že i ten, kdo ve škole nedával pozor, to může dotáhnout daleko. Předsedkyně Evropské...

Sundej vlajku, nebo ti vypálíme dům. Agresivita demonstrantů v USA roste

Premium Demonstrace proti policejní brutalitě, jak to nazývají protestující i média, začínají být docela brutální i vůči...

Felák, flexit nebo chillovat. Slovník dnešní mládeže uvádí rodiče do rozpaků

Premium Ač to možná ani netušíte, nejspíš i kolem vás denně chodí shiperky, které flexí s teniskami nebo iPhonem, díky čemuž...

Prodlužte životnost filtru pevných částic. Stačí pár jednoduchých kroků

Premium Výměna filtru pevných částic stojí desítky tisíc korun, jeho čištění a renovace pět až patnáct tisíc korun. Těmto...

  • Další z rubriky

První dojmy: Prozkoumali jsme italskou perlu Maserati MC20

Exkluzivně Maserati MC20 je auto snů. Vysnili si ho v Modeně a má být symbolem přerodu značky. Právě Maserati je dnes absolutním...

Malucha vymysleli Italové, motorizoval Polsko. Poslední vyjel před 20 lety

Silnice socialistického Polska si nelze představit bez malucha, tedy Fiatu 126p, který se v zemi vyráběl od začátku...

Britští energetici chtějí dálkově vypínat nabíjení elektroaut

Ve Velké Británii se diskutuje o nové pravomoci pro energetické společnosti dálkově vypínat elektromobily, které si...

KOMENTÁŘ: Hlasování záškoláků o fyzikálních zákonech Evropu zničí

Ursula von der Leyenová dokazuje, že i ten, kdo ve škole nedával pozor, to může dotáhnout daleko. Předsedkyně Evropské...

Volali ji k večeři, ale nepřišla. Zemřela s ohořelým mobilem v ruce

Patrně neoriginální příslušenství si vybralo další z mnoha obětí. Stala se jí šestnáctiletá thajská školačka. Poté, co...

Vyzkoušeli jsme eRoušku 2. Podívejte se, jak může pomoci i vám

Největší nadějí na zpomalení šíření covidu-19, která navíc nikomu nezkomplikuje život, je malá aplikace pro chytré...

Blíží se katastrofa, jež zastíní pandemii covidu-19, říká princ Charles

Britský princ Charles (71) vyzval v pondělí ke zlepšení boje proti klimatickým změnám, jejichž dopad podle něj zastíní...

Počet úmrtí bude stoupat. Podívejte se, jaké měla křivka zpoždění jinde

Počet úmrtí s nemocí covid-19 u nás poroste. Byť ještě není jasné o kolik. Příklady z jiných zemí jasně ukazují, že...

Nový šéf pojmenoval hlavní cíle Škody: Hyundai, Kia, Ford, Opel a Francouzi

„Značka je na tom velmi dobře a má skvělou pověst. Tu si vypracoval tým, který může být náležitě hrdý,“ prohlásil...