Z Česka se stala země kruhových objezdů. Zatímco dosud na nich byla pravidla všude stejná, nová úprava vnáší chaos. Zdá se, že ̈ji psal někdo, kdo vůbec nemá řidičský průkaz, nebo v reálu po kruhovém objezdu nikdy nejel.
Drobná změna, velké problémy
Od začátku letoška platí nová vyhláška číslo 294/2015 Sb., která upravuje zákon o provozu na pozemních komunikacích. Změny významu a provedení některých dopravních značek jsou na první pohled kosmetické, ale ve skutečnosti mohou mít rozsáhlé následky.
Kruhové objezdy se na českých silnicích začaly šířit v devadesátých letech minulého století. Auta jedoucí po kruhovém objezdu tehdy mívala vždy přednost.
Některé „kruháče“ řidiči ignorují. Třeba tenhle v Pardubicích:
10. března 2016 |
Před deseti lety se úprava „papírově“ změnila. Vyhláška trvala na přednosti zprava. Provoz na kruhovém objezdu upravovaly výhradně značky a ty zachovávaly přednost aut, která po něm jedou. Značka „Kruhový objezd” musela být vždy doplněna značkou „Dej přednost v jízdě!” nebo „Stůj, dej přednost v jízdě!”. Na českých silnicích podle policie tehdy neexistoval „kruháč“ bez takto označených nájezdů.
To od letoška neplatí. Nová vyhláška umožňuje označit objezd jen modrobílou kulatou značkou bez povinnosti doplnit ji značkami přikazujícími dát přednost autům jedoucím po kruháči zleva. V tu chvíli je to s předností naopak.
„Samotná značka Kruhový objezd nijak neupravuje přednost v jízdě, jen hovoří o způsobu, přesněji směru, kterým se pohybuje přijíždějící vozidlo touto křižovatkou, tedy že jede vpravo,“ vysvětluje Ústřední automotoklub ÚAMK.
„Motoristé se musí chovat před kruhovým objezdem jako na běžné křižovatce. Buď jim dopravní značka řekne, dej přednost vozidlu na kruhovém objezdu, nebo mám přednost, jelikož jsem přijíždějící zprava,“ popisuje.
Mnohem větší problém nastane z pohledu řidičů, kteří po kruhovém objezdu jedou. Na jednotlivých výjezdech se totiž bude moci měnit režim. Je tedy třeba vlastně dávat neustále přednost autům vjíždějícím na kruháč, protože přednost zprava nemusí být vyznačena značkou. Správce komunikací ji teoreticky může vyznačit značkami „Hlavní pozemní komunikace“ nebo „Dej přednost v jízdě!“, což se ovšem nedá očekávat. Teoreticky lze ještě sledovat značky na vjezdech, tabule „dej přednost“ nebo „stopka“ jsou rozpoznatelné i z opačné strany.
Právník vysvětlujeMichal Dlabola, expert na dopravní právo Dřívější právní úprava byla obsažena přímo v paragrafovaném znění předpisu (v § 10 odst. 1 písm. a/ vyhlášky č. 30/2001 Sb., kterou se provádějí pravidla provozu na pozemních komunikacích a úprava a řízení provozu na pozemních komunikacích, o tom, že „Příkazové značky jsou ... Kruhový objezd (č. C 1), která přikazuje jízdu po křižovatce s kruhovým objezdem ve směru šipek na značce zobrazených; značka je vždy doplněna značkou č. P 4 nebo č. P 6“). Dnes je to jen v popisce k dopravní značce C 1 v příloze č. 4 vyhlášky č. 294/2015 Sb., kterou se provádějí pravidla provozu na pozemních komunikacích, kde stojí, že „Značka přikazuje jízdu po křižovatce s kruhovým objezdem ve směru šipek na značce zobrazených. Je-li značka doplněna značkou Dej přednost v jízdě! nebo Stůj, dej přednost v jízdě!, musí řidič vjíždějící na kruhový objezd dát přednost v jízdě vozidlům jedoucím po kruhovém objezdu“. |
Nedá se čekat, že by správci komunikací u stávajících kruhových objezdů značky sundavali, u nově budovaných ale mohou zvolit dosud nevídané řešení.
Při jízdě po kruháči tak bude třeba dávat pozor na dopravní značení. „Motoristé se zde mají chovat jako na křižovatce. Dnes i dále jednoznačně platí, přijíždíme na křižovatku sice kruhového typu, ale křižovatku. Tudíž se řídíme buď: značkou, světelnou signalizací nebo pravidlem pravé ruky,“ radí ÚAMK.
S tím ovšem nesouhlasí právník specializovaný na dopravní právo Michal Dlabola: „Přednost na křižovatce určují dopravní značky, které jsou umístěny na té silnici, po které dotyčný motorista přijíždí. Tedy buď jede kolem některé z dopravních značek upravujících přednost a pak se řídí podle ní, anebo kolem žádné takové dopravní značky nejede a pak se řídí pravidlem pravé ruky. Zatímco o přednosti na kruhovém objezdu rozhodují výhradně ty dopravní značky, které jsou umístěny na vjezdu na něj, takže řidiče, který jede po kruhovém objezdu, informuje o tom, zda má přednost v jízdě či nikoliv, nikoliv dopravní značka umístěná na silnici, po které jede, nýbrž dopravní značka umístěná na silnici, která jeho silnici křižuje.“
„Je to tedy tak, že řidič jedoucí po kruhovém objezdu má jen dvě možnosti, a to že buď bude u každého vjezdu na kruhový objezd bez výjimky dávat přednost vozidlům vjíždějícím na kruhový objezd anebo že bude muset zkoumat nejen dopravní značky na své silnici, ale i dopravní značky na jiné silnici, tedy na vjezdu na kruhový objezd,“ vysvětluje pro iDNES.cz Dlabola. „Tak teď už chybí jen to, aby nám někdo předepsal sledovat i dopravní značky v protisměru,“ posteskne si.
K celé záležitosti se vyjádřilo Ministerstvo dopravy: „O značení rozhoduje vždy příslušný správní úřad, v zájmu bezpečnosti provozu bude i nadále na kruhových objezdech umísťována značka Stůj nebo Dej přednost v jízdě, jen ve výjimečných případech, například v místech, kde bude velmi malá intenzita provozu, budou mít obce možnost ponechat pravidlo pravé ruky a neumísťovat zbytečně čtyři značky Dej přednost v jízdě.“
Nesystematičnost ve značení silnic jde v tomto případě proti snahám o zjednodušení a zpřehlednění dopravního značení. Dopravní odborníci tomu říkají, že silnice by neměly řidiče překvapit, mají „odpouštět“. I přes snahu s pomocí kruhových objezdů provoz usměrnit a zpřehlednit, není dopravní situace u rušných „kruháku“ vždy úplně přehledná. Nově budou muset být řidiči ve střehu, zda zrovna nemají najíždějící auta přednost, a na dalším nájezdu to zas může být jinak.