ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Depositphotos

Německé automobilky navrhují doma šrotovné, čeká se pád cen

  • 476
Německé automobilky Volkswagen a BMW se doma vyslovily pro zavedení státního příspěvku na nákup automobilů, který by pomohl kompenzovat negativní dopady koronaviru na automobilový průmysl. Odborníci na automobilový trh očekávají slevy na auta u dealerů v řádech desítek procent.

Šéf automobilky BMW Oliver Zipse v rozhovoru pro agenturu DPA hovořil o „inovační prémii“, která by mohla podpořit hospodářský růst a zároveň také urychlit přesun zákazníků k automobilům šetrným k životnímu prostředí.

Člen představenstva automobilky Volkswagen Stefan Sommer v rozhovoru s německým listem Frankfurter Allgemeine Zeitung uvedl, že státní pobídky k nákupu automobilů nyní považuje za ještě důležitější než v době globální finanční krize. Tehdy německá vláda podpořila poptávku po automobilech zavedením takzvaného šrotovného.

Bavorský premiér a předseda CSU Markus Söder minulý týden vyzval k vytvoření systému, který by podobně jako před deseti lety šrotovné pomohl oživit prodej automobilů. „Je to velká šance, jak pomoci dosáhnout průlomu v oblasti pohonů šetrných k životnímu prostředí,“ upozornil.

Automobilky mají v Německu aktuálně prodejní akce na některé modely. „K novým akcím patří zvláštní modely a také nově zavedená ekoprémie BMW. Vyhodnocení reklamních nabídek prodejců navíc ukázalo, že i u Mercedesu se pracuje s novou prémií za ojetý vůz ve smyslu věrnostní prémie,“ uvádí analytik autoprůmyslu Ferdinand Dudenhöffer. „Při koupi nového BMW nebo Mini s emisemi CO2 nižšími než 140 g/km je nabízena prémie ve výši 3 570 eur. Při koupi zánovního použitého vozu činí prémie 2 380 eur u BMW a 1 785 eur u Mini,“ vypočítává.

Přijde brzy velká slevová bitva?

Dudenhöffer vychází z toho, že je to klid před velkou bouří. Neboť zatímco stávající šok v nabídce a poptávce je historicky zcela ojedinělý a stagnuje i výroba nových vozů, skladové zásoby mnohých prodejců jsou plné. Někteří musí navzdory krizi odebírat od výrobců nové vozy a zajišťovat „meziparkování“, přičemž zůstává naprosto nejasné, kdy a zda vůbec najdou kupce. K tomu hrozí krachy mnoha firem podílejících se na výrobě osobních vozů.

„Automobilový trh v Německu zaznamená v letošním roce citelné propady, které bude možné zmírnit jen pomocí inteligentních nabídek, které zákazníky zbaví jistých rizik,“ věří Dudenhöffer.

V aktuální situaci zůstávají prodejcům auta v showroomech. „Zákazníci by však s koupí nového vozu měli vyčkat, protože určité modely by mohly vbrzku ještě radikálně zlevnit,“ píše magazín Focus.

Koronavirus sráží ceny

Obchod s novými vozy má zásadní problémy, neboť kvůli novému koronarivu zákazníci nenakupují. V březnu poklesl německý trh s novými vozy o téměř 38 procent. Ceny nových vozů nyní klesají. „Pokles cen postihuje celou branži, je to vážnější než při finanční krizi v roce 2008,“ říká odborník na automobilový průmysl Ferdinand Dudenhöffer působící na univerzitě v St. Gallenu. Prodejcům se tak nyní v showroomech hromadí nové vozy: „Zásoby začínají tlačit,“ říká Ansgar Klein ze Spolkového svazu prodejců osobních automobilů (BvfK).

Znamená to pád cen: „U některých modelů současná situace způsobí slevu až 50 procent,“ předpovídá Dudenhöffer. Online zprostředkovatelé nových vozů zaznamenávají již nyní signifikantní nárůst slev. „Průměrné slevy na ceny nových vozů jsme od poloviny března zvýšili na více než 25 procent,“ říká Marco Steinfatt, ředitel společnosti MeinAuto z Kolína nad Rýnem. Předtím byly podle německého magazínu AutoBild slevy asi o procento nižší.

„Vzhledem k podobným slevám je momentálně zcela jistě vhodný okamžik k úvahám o koupi nového vozu, a to i na leasing,“ dodává Steinfatt. Zároveň je třeba zohlednit, že v současné situaci jsou nové vozy ihned dostupné. Pozdější objednávka by naopak mohla být vzhledem k aktuálnímu přerušení výroby spojena s delší dodací lhůtou.

Především modely s vysokými skladovými zásobami, které prodejcům jen zabírají místo a způsobují dodatečné náklady, by mohly být v nadcházejících měsících ke koupi se značnou slevou. Pokles cen lze očekávat i u velmi oblíbené třídy SUV vozů.

Dudenhöffer jmenuje příklady vysokých slev z minulosti. Tak například v srpnu 2017 byly pomocí ekoprémie realizovatelné slevy více než 30 procent – u nových vozů VW Passat a Škoda Octavia šlo o slevy ve výši až 46 procent, u VW Golf až 44 procent. V aktuální krizi by mohly být slevy ještě vyšší: „Nemyslitelné nejsou slevy až 50 procent,“ uvedl Dudenhöffer v rozhovoru Focus.

Krize by mohla trvat několik let

Zaměstnanci ve více než 70 procentech autosalonů v Německu pracují nyní ve zkrácené pracovní době (tzv. Kurzarbeit), oznámil už předposlední týden v březnu tamní svaz podnikatelů v autoprůmyslu.

Budou ceny nadále klesat? „Duben bude měsíc, jaký jsme od doby druhé světové války nezažili,“ říká Ferdinand Dudenhöffer. Za možný považuje pokles v automobilovém průmyslu o více než deset procent. Ozdravení v branži bude podle uznávaného experta trvat velmi dlouho. „Po krizi nebudou mít lidé dost peněz na koupi nového vozu – se svými původními auty budou jezdit o tři roky déle.“ Kdo nyní vyhlíží výhodné ceny, neměl by se unáhlit: „Je dobré mít ještě trpělivost, s koupí se neukvapit, vyčkat ještě dva až tři měsíce,“ doporučuje Dudenhöffer, který je přesvědčen, že celé odvětví bude potřebovat „podstatně více než deset let“, aby se zotavilo ze stávající krize.

„Momentálně se snažíme pomáhat obchodníkům ustát prožitý šok,“ vysvětluje Ansgar Klein z BvfK a zmiňuje prodej přes internet s možností vrácení vozu a dodávkou přímo ke dveřím. Klein očekává velké slevy především u elektromobilů: Do konce roku jich musí být na trh uveden co největší počet, aby byli výrobci ušetřeni hrozících pokut za nedodržení emisních limitů – z toho důvodu lze počítat s tím, že ceny elektromobilů klesnou.