Dieselgate je ve Francii. Renault zkontroluje až 700 tisíc aut

  11:44aktualizováno  17:21
Renault se do dieselgate namočil ještě víc, než se zdálo. Do servisu na kontrolu by mohl svolat až 700 tisíc aut. Původně oznámené svolávání 15 tisíc aut nesplňujících za určitých podmínek emisní limity už běží. Renault ví, že nesplňuje emisní limity od loňského července.

Renault Captur | foto: Renault

Francouzská automobilka Renault svolá asi 15 tisíc aut, kterým upraví motor tak, aby odpovídal emisním normám, uvedla francouzská ministryně životního prostředí Ségolene Royalová. Má jít o městské SUV Renault Captur.

Renault ovšem v dnešním prohlášení přiznal daleko větší problém. Podle předběžných údajů značky by se svolávací akce mohla týkat až 700 tisíc vozů s motory homologovanými podle emisní normy Euro 6.

„Uznáváme, že naše pozice je neuspokojivá,“ reagoval viceprezident Ranaultu Thierry Bollore. A prohlásil, že značka má prostor ke zlepšení.

Espace v podezření

Problematickým modelem by podle odhadů mohla být také loňská novinka v podobě velkého crossoveru Espace, u kterého německá ekologická organizace Deutsche Umwelthilfe (DUH) loni v listopadu naměřila, že v běžném provozu vypouští do ovzduší pětadvacetkrát více oxidů dusíku (NOx), než je povoleno. Více čtěte zde.

Definitivní počet aut, které dorazí do servisu, ale bude podle očekávání mnohem nižší. Svolávací akce totiž nebude povinná, protože v Evropě není jak donutit majitele vozu jet do v takovém případě do servisu (čtěte zde). Značka oznámí detailní podobu úprav v březnu, svolávat auta do servisů začne čtyři týdny poté. Softwarová úprava bude moci být provedena během běžné výměny oleje nebo návštěvy servisu.

Bollore také oznámil, že značka navýší investice do vývoje technologií snižujících emise NOx. Renault vyhradil 50 milionů eur na vylepšení aktuálních dieselů a 1,2 miliardy eur na urychlení vývoje (z pěti na tři roky) nové generace dieselů splňujících následnou ekonormu Euro 6D.

Renault potvrzuje, že organizuje svolávací akci na 15 tisíc dieselových capturů kvůli chybě řídicí jednotky ovládající zpracovávání emisí oxidů dusíku. Tato akce, kterou dnes ohlásila ministryně životního prostředí Royalová, byla spuštěna už v listopadu uplynulého roku. Automobilka měla o chybě vědět už loni v červenci.

Royalová v rozhlasové stanici RTL uvedla, že se Renault „zavázal svolat 15 tisíc vozidel, aby je zkontroloval a správně seřídil, aby filtrační systém fungoval za všech teplotních podmínek“. Systém zpracování emisí NOx podle předběžných informací u capturu nefunguje za vysokých teplot a při teplotách pod 17 stupňů Celsia. „Nová auta musejí odpovídat normám,“ řekla ministryně, podle které Renault emisní normy nepřekračuje sám. Žádné další výrobce však nezmínila.

Royalová krátce po vypuknutí skandálu kolem měření emisí u většího evropského konkurenta Volkswagenu nařídila ve Francii testy aut různých značek. Konkrétně u Renaultu testy ukázaly překročení norem oxidu uhličitého a oxidů dusíku. Vláda však zdůrazňuje, že v autech není žádný systém umožňující manipulovat s výsledky měření emisí. Na rozdíl od Volkswagenu, který loni připustil, že tímto softwarem je po celém světě vybaveno asi 11 milionů jeho naftových aut.

Renault je druhým největším výrobcem aut ve Francii. Minulý týden akcie firmy prudce klesly po zprávách, že pracoviště automobilky prohledávali vyšetřovatelé kvůli technologii měření emisí (více čtěte zde).

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Značka v Praze mate řidiče. Porušení zákazu stojí nejmíň 1500 korun

MHD

Neobvyklá značka u supermarketu v pražské Michli mate řidiče. Někteří ji dodržují, jiní ji považují za neplatnou a...

Po německé dálnici stále zadarmo. Mýto narazilo na evropský soud

ilustrační snímek

Nápad na zpoplatnění dálnic pro osobní vozy v Německu ztroskotal. Evropané včetně Čechů tak nadále budou jezdit...

Cena roční dálniční známky by mohla narůst na dva tisíce korun

Dálniční známka pro rok 2019

Cena roční dálniční známky pro osobní automobily by se mohla zvýšit z 1 500 na 2 000 korun, jak původně chtělo...

Máme to těžší, než si myslíte, nežijeme na jachtě, říkají dědicové BMW

Muzeum BMW v Mnichově

Být majitelem tak velké firmy, jako je německá automobilka BMW, neznamená jen samá pozitiva, večírky a okázalý život....

Výroba Passatu v Česku není jistá, říká odcházející šéf továrny v Kvasinách

Jiří Černý na konci června končí ve funkci ředitele závodu Škody Auto v...

Za jeho pětiletého působení závod Škoda Auto v Kvasinách zdvojnásobil kapacitu a připravuje se na výrobu prvního...

Další z rubriky

Vládní koalice smetla návrh zrušit povinnost ředit palivo biosložkou

Recyklační jednotka OMV ReOil ve vídeňské rafinérii vyrábí syntetickou ropu z...

Povinné přimíchávání biopaliv do benzinu a nafty zrušeno nebude. Sněmovna návrh čtyř desítek poslanců v čele s Piráty...

Cena roční dálniční známky by mohla narůst na dva tisíce korun

Dálniční známka pro rok 2019

Cena roční dálniční známky pro osobní automobily by se mohla zvýšit z 1 500 na 2 000 korun, jak původně chtělo...

Šéf Rolls-Royce: Dvanáctiválec si necháme tak dlouho, jak jen to půjde

Torsten Müller-Ötvös, šéf značky Rolls-Royce

Automobilka Rolls-Royce podle svého šéfa Torstena Müllera-Ötvöse nespěchá se zaváděním technických novinek, ale...

Najdete na iDNES.cz