Opel zametá stopy. Svolává diesely a přehrává jim software

  14:30aktualizováno  14:30
Aféra dieselgate odhalující potíže výrobců aut s plněním emisních limitů v reálném provozu odstartovala před 4 měsíci. Od začátku se čeká, kdy se k pranýřovanému Volkswagenu přidají další značky. Trvalo to déle, než se čekalo. Renault oznámil, že svolá do servisu až 700 tisíc aut. Další na řadě bude podle všeho Opel.

Opel Zafira Tourer | foto: Opel

Německá značka patřící do amerického koncernu General Motors totiž už několik měsíců láká do servisů na nestandardní svolávací akci. Vše odhalil belgický novinář Luc Pauwels, kterému na podzim přišla pozvánka do servisu k úpravě vozu na účet Opelu. Když tam se svou naftovou astrou zamířil, vzal si s sebou skrytou kameru a zachytil na ni svůj rozhovor s technikem. Ten mu prozradil, že probíhá svolávací akce na Opel Zafira s turbodieselem 1,6 litru, který vypouští příliš mnoho oxidů dusíku.

Pauwels sehnal další dva majitele naftových zafir, které pozval Opel do servisu. Ještě než tam zamířili, nechal v laboratoři pod dohledem belgických a britských expertů změřit emise obou vozidel. Poté, co autorizovaný servis provedl úpravu (podle odhadů experta vyměnili řídící jednotku systému SCR, což je systém odlučování NOx pomocí roztoku močoviny AdBlue), emisní test zopakoval. Při druhém měření na válcové zkušebně obě auta vykázala mnohem nižší hodnoty emisí, u první zafiry poloviční, u druhé třetinové, ovšem stále vysoko nad platným emisním limitem. Reportáž televize VRT NEWS zde

Dieselgate je ve Francii

Renault Captur

Renault Captur

„U servisní akce 15-P-044 se od 2. listopadu 2015 v Německu na 2 316 Opelech Zafira a Insignia s motorem 1,6 nebo 2,0 l diesel z roku výroby 2015 měnila řídící jednotka pro vstřikování močoviny před SCR katalyzátor. Údajně se tím řeší problém selhání funkce a rozsvícení kontrolky,“ popisuje na svém blogu na iDNES.cz expert na měření emisí a autodiagnostiku Libor Fleischhans.

Podle automobilky je třeba potřeba vyloučit možný výpadek systému, který byl při interní zkušební jízdě výrobcem náhodou zjištěn (rozsvícená kontrolka a údajně chybná funkce měření hladiny AdBlue). „To ovšem nevysvětluje, proč má auto před a po svolávací akci rozdílné emise,“ upozorňuje Fleischhans.

Opel a Renault už loni na podzim německá ekologická organizace obvinila z toho, že některé jejich modely (přesněji Renault Espace a právě Opel Zafira) překračují v reálném provozu limity emisí NOx (čtěte tady). Měření provedla na základě aféry dieselgate - speciální příloha zde

Opel vydal prohlášení, která na zjištění belgické stanice VRT News reaguje. Servisní akce prý nemá nic společného se změnou hladiny emisí. Opel prý v roce 2015 nevyhlásil žádnou svolávací akci zaměřenou na vylepšení emisních výsledků a servisní update 15-P-044 měl být schválen Německým spolkovým úřadem pro motorová vozidla (KBA). V Belgii se svolávací akce týká 309 vozů.

Značka stále opakuje, že nepoužívá software, který rozpozná stav, kdy je auto podrobováno emisnímu testu.

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

VW v Bratislavě propouští, je to varování pro slovenský autoland

Výroba Volkswagenu Touareg v bratislavské továrně koncernu VW

Slovenská ekonomika je plně závislá na autoprůmyslu. Téměř polovinu průmyslové produkce země tvoří výroba aut. Jejich...

Další z rubriky

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Evropské silnice pod dohledem kamer. Nejvíc jich je v Itálii

Kamery sledují provoz na křižovatce ve zlínské části Louky.

Česko je 15. v Evropě v hustotě rozmístění silničních kamer. Jedna kamera dohlíží na zhruba 200 kilometrů a celkově...

VW v Bratislavě propouští, je to varování pro slovenský autoland

Výroba Volkswagenu Touareg v bratislavské továrně koncernu VW

Slovenská ekonomika je plně závislá na autoprůmyslu. Téměř polovinu průmyslové produkce země tvoří výroba aut. Jejich...

Najdete na iDNES.cz