Úterý 1. prosince 2020, svátek má Iva
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 1. prosince 2020 Iva

Nový renault vypouští emise jako auto z 80. let, tvrdí němečtí ekologové

  15:36
Německá ekologická organizace Deutsche Umwelthilfe (DUH) tvrdí, že Renault Espace nové generace, který se prodává od letoška, v běžném provozu vypouští do ovzduší pětadvacetkrát více oxidů dusíku, než je povoleno, protože vyhověl testům Evropské unie prováděným za nerealisticky nízké teploty motoru.

Emisní test Renault Espace 1,6 dCi | foto: DUH

Automobil podle DUH při zahřátém motoru vypouští do ovzduší 2,06 gramu oxidů dusíku na kilometr. Limit Euro 6 přitom činí pouze 0,08 gramu a vůz ho prý splňuje pouze v případě, že má studený motor a že jsou zajištěny některé další specifické podmínky. Organizace svá tvrzení opírá o testy, které si objednala u univerzity ve švýcarském Bernu.

Espace 1,6 dCi s výkonem 118 kW vybavený šestistupňovým automatem, který měl najeto 12 300 kilometrů, nechala německá organizace otestovat v celkem devíti cyklech. Do normy se hodnoty vešly jen při dvou pokusech, které přesně splňovaly sledovaly postup pro laboratorní měření a auto mělo především studený motor. V ostatních případech ovšem espace překročil stanovené limity až pětadvacetkrát. Protokol z testu je zde (anglicky).

Emisní test Renault Espace 1,6 dCi

Automobilka Renault tvrzení DUH odmítla. Mimo jiné upozornila, že ve zprávě se připouští, že výsledky testů vykazují značný rozptyl a že jsou zapotřebí další měření. Firma rovněž zdůraznila, že espace stejně jako všechny její vozy odpovídá předpisům. „Renault učiní co nejrychleji veškerá potřebná opatření, aby výsledky testů analyzoval a objasnil,“ dodala. Americká automobilka General Motors již minulý měsíc odmítla podobná tvrzení DUH týkající se jejího modelu Opel Zafira (čtěte zde).

Studie DUH byla zveřejněna ve spolupráci s americkou nevládní organizací ICCT, která stála za odhalením skandálu kolem falšování emisních testů německou automobilkou Volkswagen. „Je neuvěřitelné, že se nyní na silnicích nacházejí takzvaná moderní naftová vozidla, která tímto způsobem poškozují vzduch, jenž dýcháme,“ uvedl spoluzakladatel ICCT Axel Friedrich a dodal, že naměřené hodnoty odpovídají emisím, které vypouštěly vozy koncem 80. let minulého století, před zaváděním Euro norem.

Podobný test jako DUH provedla britská televize BBC. S Volkswagenem Passat aktuální generace provedla testy v akreditované české laboratoři (více čtěte tady). Také tyto zkoušky ukázaly, že pokud měření neprobíhá za přesně specifikovaných laboratorních podmínek, vypouští několikanásobně více emisí. Stejně jako u Renaultu se jako stěžejní ukázal rozdíl mezi měřením studeného a zahřátého motoru.

Právě speciální management motoru, určený k tom, aby katalyzátory po nastartování studeného motoru rychle dosáhly provozní teploty, považují například úřady ve Spojených státech za podvodné zařízení. Německý úřad pro motorová vozidla (KBA) ovšem tento software nepovažuje za závadný ani nelegální.

Fotogalerie

Údaje největšího evropského autoklubu ADAC již dříve ukázaly, že naftové automobily řady značek včetně Renaultu Espace vypouštějí v přísnějších testech podstatně více emisí než při testech EU. Ekologické organizace a skupiny hájící práva spotřebitelů již delší dobu vyzývají Brusel ke zpřísnění evropských testů. Ty nyní považují za nedostatečné i některé automobilky, například firma PSA Peugeot Citroën, píše Reuters.

Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) v září obvinila německý Volkswagen, že u vozů s naftovými motory používal software umožňující při testování skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Volkswagen pak přiznal, že software instaloval do zhruba 11 milionů aut po celém světě, včetně asi 1,2 milionu vozů české divize Škoda Auto.

Prezident německého autoprůmyslu vše hází jen na VW

Zmatený přístup evropských úřadů k celé kauze Deiselgate korunuje svými prohlášeními prezident německého sdružení automobilového průmyslu VDA Matthias Wissmann. Aféra s manipulacemi údajů o emisích oxidů dusíku a oxidu uhličitého se podle něj týká pouze koncernu Volkswagen. „Žádná další automobilka není podezřelá z podobného chování, a proto by skandál neměl poškodit celý německý automobilový průmysl,“ říká.

„Naše sdružení má 600 členů, jak automobilek, tak jejich subdodavatelů. Manipulací se dopouštěla jediná firma, i když to je náš největší člen,“ komentuje Wissmann. „Zatím není žádný důvěryhodný důkaz, že by ještě nějaký další německý výrobce využíval software pro manipulaci údajů o emisích,“ uvedl dále a znovu zdůraznil: „Odmítám podezření, že se falšování dopouští všechny firmy v automobilovém průmyslu. Je to skandál jediné firmy.“

Prezident VDA se také jasně vyslovil, že manipulace s emisemi považuje za nepřípustné, ne-li dokonce za nezákonné. „Zřetelně jsme to také řekli vedení Volkswagenu. Ale největší tlak přichází z trhu a Volkswagen ví, že musí situaci sám rychle vyřešit,“ podotkl.

Aby se do budoucna podobné skandály neopakovaly, je podle Wissmanna třeba změnit testy, které se v Evropské unii využívají pro zjištění emisí. „Současný testovací cyklus byl zaveden v roce 1992, vybavení aut se od té doby výrazně změnilo. Potřebujeme nové testy, které by byly realističtější a jejichž hodnoty by se více blížily situaci v běžném provozu,“ řekl. Podle něj však není šance na vytvoření standardního celosvětového testovacího cyklu, protože Spojené státy a Čína se na něm nechtějí podílet.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Evropu mají zaplavit čínské elektromobily, právě dorazily

V úterý 24. listopadu ve čtyři hodiny odpoledne zakotvila v anglickém Bristolu první přímá lodní linka pro dovoz...

Na křižovatce se umíralo, teď se tam vůbec nebourá. Stačila malá změna

Na lesní křižovatce poblíž Lipníka provoz v posledních letech velmi zhoustl. Je to jednak kvůli rychlému spojení od...

Autofotka týdne: Překročte kabel, nabíjím

Elektromobilita začíná, nepřímo ji automobilkám i jejich zákazníkům nařídily předpisy. Jako všechny začátky, je i...

Novozélandská policie nasadí Škody Superb. Nahradí končící značku Holden

Novozélandská policie koupí nové vozy pro své hlídky od firmy Škoda Auto. Nahradí jimi automobily značky Holden, která...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VIDEO: Řidiči zmateně blikají. Otestujte se na dalších místech

Nedávno jsme pro vás připravili videokvíz, kde jste si ověřili, zda umíte správně blikat, nebo naopak správně neblikat....

TEST televizorů: Nevyznáte se v široké nabídce? Pomůže vám náš velký přehled

Premium Od 3 190 do 62 990 korun. Všechny zobrazovací technologie, všechny televizní operační systémy a jedenáct vybraných...

Jak vydržet v ledové vodě? Finta je jednoduchá, popisují otužilci

Premium Klepat se zimou tak, že si nedokážete zavázat ani tkaničky u bot, a přitom se tomu smát? I to dokáže koupání v ledové...

Manažer postavil srub uprostřed chráněné oblasti. Tvrdí, že to je posed

Premium Nejprve tvrdil lidem, že je to seník. Když se o jeho stavbu začaly zajímat úřady, prezentoval ji jako posed. Ve...

  • Další z rubriky

Mrňousové z Bratislavy dostanou pokračování: Citigo jako elektrické audi

Exkluzivně Audi a Seat chystají malý elektromobil vycházející z trojčat vyráběných v bratislavském závodě koncernu VW. Podle...

V Nizozemsku kamera odhalí řidiče s mobilem v ruce. Pokuty jsou vysoké

Nizozemská policie testuje systém, který dokáže identifikovat, kdy motorista řídí s mobilním telefonem v ruce....

VIDEO: Řidiči zmateně blikají. Otestujte se na dalších místech

Nedávno jsme pro vás připravili videokvíz, kde jste si ověřili, zda umíte správně blikat, nebo naopak správně neblikat....

Není hybrid jako hybrid. Jednodušší je lepší a dává větší smysl

Premium Hybridním automobilům patří budoucnost, zvláště v Evropě, kde jsou od letošního roku nastavena přísná emisní pravidla....

Svůj nový vztah jsem radši šla ohlásit řediteli, říká zamilovaná Witowská

Premium Její život se letos pořádně otočil. Možná ještě víc, než když předloni bravurně zvládla prezidentskou debatu. Aby měla...

Kapitán je na tahu, bude šach mat, oznámil po líbánkách Pavel své ženě

Psycholožka, terapeut a genetička vybrali na základě testů i DNA mezi více než patnácti sty přihlášenými jednotlivci...

Bahamské úřady zveřejnily příčinu smrti Seana Conneryho

Bahamské úřady zveřejnily oficiální pitevní zprávu k úmrtí herce Seana Conneryho. První a nejdéle sloužící James Bond...

Promoření? Odvážný sen, tragické následky. Stádní imunita funguje jinak

Jak se nejlépe zbavit covidu-19? Už od jara mluvili někteří odborníci o kontroverzní strategii známé jako „promořování“...

Mívám silné sny. A přání se mi plní, říká MOgirl Ria

Chtěla být ajťačkou a díky úsilí si onu profesi i osvojila. „Pak jsem měla ještě malý, druhý sen stát před objektivem...