Úterý 26. října 2021, svátek má Erik
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 26. října 2021 Erik

Kauza VW: o svůj diesel se nebojte, o jejich budoucnost ano

Tak obskurně vyhlížející kauzu autoprůmysl nepamatuje. Nikdo nic neví. A to málo, co ví, nechce říct. Vlády dělají ramena, že si teď na Volkswagen vyšlápnou. A zdá se, že problém rozviřují hlavně ti, kdo věci nejmíň rozumí. Odpovídáme na nejčastější dotazy, které se „dieselgate“ týkají.

Ilustrační snímek | foto: AP

Co se stane s auty?
Volkswagen má auta svolat do servisu a na vlastní náklady je opravit. To ukazuje hlavně na nepochopení problému. Je utopií, že by se podařilo jezdit autem s tabulkovou spotřebou (emise jsou k ní v přímé úměře). Reálně „opravit“ auto tak, aby vypouštělo v reálném provozu množství emisí stanovené v homologačním měření, nelze. Leda byste chtěli jezdit maximálně tak čtyřicítkou.

Aféra dieselgate

Představa, že Američan zajede se svým Passatem TDI do servisu, kde mu „opraví“ software a auto pak bude jezdit v běžném provozu s nižší spotřebou, je za hranicemi naivity.

Pro zajímavost můžeme dodat, že aktuálně uvádějí americké webové stránky Volkswagenu spotřebu Golfu TDI 6,3 l na 100 km. Což je absolutně reálná hodnota, to naopak v Evropě VW udává, že dietářský Golf TDI Bluemotion má jezdit za 3,2 litru.

Co bude následovat?
Jediné, k čemu celá monstrózní akce povede, bude finanční oslabení Volkswagenu. Dostat se v praxi na hodnoty spotřeby (tomu Čech rozumí víc, než když se mluví o emisích), které musí auta vykazovat, aby dostály požadavkům předpisů, je možné jen za masivních investic do velmi drahých technologií. Asi jedinou dnes známou cestou je hybridizace, to znamená elektromotor živený bateriemi, který vypomáhá spalovacímu motoru. Za prvé je to velmi drahé a za druhé to stejně opravdu spoří palivo jen v určitých režimech. A hybridní octavii za tři čtvrtě milionu si moc lidí nekoupí.

Co se stane s vaším dieselem, který spadá do diskutované skupiny?
Nic. Servisní úprava, pokud se k ní necháte přilákat do servisu, nejvýš vymaže jednu z map chování motoru, kterou stejně nepoužíváte. Auto líp ani hůř nepojede a žrát bude pořád stejně.

Křišťálová Lupa 2015

Projdu technickou kontrolou?
Pokud je vaše auto v pořádku po technické stránce, tak ano. Auto musí splňovat emisní limity platné v době výroby, a ty splňovalo. Zpětně měnit homologační hodnoty pro vaši octavii měnit nepůjde. Navíc homologační test je jiný než ten, který se používá na STK. V Česku se při kontrole měří u dieselových motorů jen kouřivost, emise NOx, které se v aktuální kauze řeší, se nezjišťují.

Přitvrdí Evropa v kontrole automobilek?
Může se o to pokusit, ale ukáže se nanejvýš, že podobně přistupovali k emisním limitům všichni výrobci. Vývojáři se napříč automobilkami (a třeba i výrobci náklaďáků) shodují na tom, že motory jsou v tomto ohledu momentálně na hranici technických možností. I proto ostatní výrobci zaraženě mlčí, raději se k aktuální situaci nevyjadřují a spíš vymýšlejí, jak budou vysvětlovat některá technická řešení svých aut, až se o ně začnou úřady zajímat.

Pozitivní efekt ale celá kauza mít může: konečně se evropské předpisy přiblíží reálnému životu. Změna bude muset nastat. Přehodnocením s fyzikálními zákony a zdravým rozumem hraničících norem.

Je to konec dieselů?
Stejně se k němu schyluje. Evropa je jedinou výspou světa, která chce tankovat naftu do osobáků v takové míře. Už stávající emisní normy splnily automobilky jen díky obrovským investicím do vývoje, to ale znamenalo zdražení. Diesely opouštějí spodní patra automobilové nabídky, protože techniku, kterou musí být vybaveny, by prostě žádný rozumný zákazník v určitých kategoriích aut nezaplatil. Připravené emisní předpisy budou pro mnoho naftových aut konečná. A čím míň se jich vyrobí, tím bude tato technologie pro zákazníky dražší.

  • Nejčtenější

Čína má Evropu v hrsti, za pár týdnů dojde hořčík. Auto bez něj nevyrobíte

Premium Vše nasvědčuje, že současná čipová krize v automobilovém průmyslu je jen zahřívacím kolem před tím, co se na Evropu...

Němci řeší požáry elektrovozidel, odstavují bateriové autobusy

Stále více německých měst stahuje preventivně elektroautobusy z provozu, všímá si magazín Focus. Mají obavy z jejich...

Doprava a zásobování v ohrožení. Dieselům došlo AdBlue a extrémně zdražuje

Ministr průmyslu, obchodu a dopravy Karel Havlíček (ANO) bude o situaci kolem AdBlue jednat se zástupci dopravců,...

Policie loví v levém pruhu. Důkazy pořizuje i ze vzduchu

Dopravní policie se začala zaměřovat na víceproudé komunikace a řidiče v jízdních pruzích. V záři a říjnu kontrolovala...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autofotka týdne: Kapesní karavany jsou hit. Vyrábí je na Ukrajině

Ubytování na kolech nemusí mít jen podobu obytného vozu nebo karavanu s komfortem hotelového pokoje. Trendem posledních...

Otužování podle Wima Hofa je nebezpečné. Hrozí zástava, říká kardiolog Táborský

Premium Otužování je nejlepší prevence proti těžkému průběhu nemoci covid-19. Lidé mají větší šanci, že neskončí v nemocnici,...

Dětem, kterým pomáháte moc, mozek nepracuje správně, říká speciální pedagožka

Premium „Kdybychom k dětem v batolecím a předškolním věku přistupovali v některých oblastech víc ,postaru‘, měli bychom méně...

Váš syn bude žít jen pár týdnů. Zpověď matky zesnulého hokejisty Buchtely

Premium Přežít své dítě. Pro každého rodiče ta nejhorší představa. Teprve dvacetiletý hokejista Ondřej Buchtela zemřel loni v...

  • Další z rubriky

Autohádanka: Klip pro milovníky retra zaujme i fanoušky aut. Co řídí Adele?

Britská zpěvačka Adele se po šesti letech vrátila se skvělým singlem „Easy On Me“, který „zboural“ Spotify, když si ho...

V Itálii plošný zákaz jízdy starých aut neprošel, autobusy stop asi nemine

Premium Hrozba, že majitelům starších aut zakážou úřady vyjíždět, nabírá reálné obrysy. První pokus odvrátili v Itálii. Staré...

Svět Jawa: Pérák byl světová špička, následoval úpadek urychlený Japonci

Cesta na vrchol světové jednostopé scény začala v Jawě hned po válce pérákem. Motocykly se úspěšně vyvážely do celého...

Autofotka týdne: Kapesní karavany jsou hit. Vyrábí je na Ukrajině

Ubytování na kolech nemusí mít jen podobu obytného vozu nebo karavanu s komfortem hotelového pokoje. Trendem posledních...

Nutrilon: Mléko, které dětem chutná
Nutrilon: Mléko, které dětem chutná

Nemůžete kojit, a proto hledáte vhodnou pokračovací výživu pro své děťátko? Inovovaný Nutrilon Advanced 2 a 3 bez palmového oleje by mohl být...

Čekají nás daleko horší problémy, než jaké způsobil covid, varuje OECD

Pandemie koronaviru sice zastavila výrobu, vysála státní kasy a způsobila krachy mnohých podniků, to ale není nic proti...

Pavel Liška se omluvil za reklamy pro dodavatele elektřiny a plynu

Pavel Liška měl potřebu se vyjádřit ke svému dlouholetému účinkování v reklamách pro dodavatele plynu a elektřiny...

Čína má Evropu v hrsti, za pár týdnů dojde hořčík. Auto bez něj nevyrobíte

Premium Vše nasvědčuje, že současná čipová krize v automobilovém průmyslu je jen zahřívacím kolem před tím, co se na Evropu...

Kostková má covid, do sobotní StarDance nezasáhne. Televize řeší, co dál

Třetí soutěžní večer oblíbené show StarDance je v ohrožení. Moderátorka Tereza Kostková byla pozitivně testována na...

Jestli bude inflace stoupat dál, lidé ztratí polovinu úspor, varuje ekonom

Současná míra inflace bude trvat ještě několik let, důvodem jsou zejména vysoké objemy pumpování peněz do ekonomiky,...