Firma nyní kamion na vodíkový pohon testovala v běžném provozu v Praze a okolí.
Vodíkové nákladní vozy jsou podle odborníků přínosem hlavně v místech, kde je potřeba tichý provoz a nulové emise, tedy v městských aglomeracích nebo ve veřejné dopravě. Proti klasickým elektromobilům mají několik výhod, například mnohem rychlejší doplnění paliva, delší dojezdovou vzdálenost či bezproblémový provoz i při nízkých venkovních teplotách. Síť vodíkových čerpacích stanic postupně vzniká po celé Evropě. V České republice se první otevřela v červnu v Ostravě, další bude na pražském Barrandově.
Hyundai Nexo je komfortní SUV, vodíkovým autům však chybí infrastruktura |
Společnost Gebrüder Weiss využívá ve Švýcarsku nákladní automobil Hyundai XCIENT Fuel Cell. Je poháněný takzvaným zeleným vodíkem vyráběným z obnovitelných zdrojů energie. Nákladní automobil s dojezdem 420 kilometrů je poháněn elektrickým motorem o výkonu 350 kilowattů, který je napájen elektřinou vyráběnou v palivových článcích díky reakci vodíku s kyslíkem. Do okolí z výfuku uniká pouze vodní pára.
Elektrický náklaďák na českých cestách. Funguje skvěle, zvládne jen něco |
Firma uvádí, že provozem vodíkového kamionu ročně ušetří přibližně 80 tun emisí oxidu uhličitého. Tankování je podobné jako u běžného spalovacího motoru, naplnění nádrže trvá asi 12 minut, což je výrazně kratší doba, než jakou trvá dobíjení elektromobilů.
Kalifornie chce od roku 2035 jen auta na elektřinu či vodík |
„Zelený vodík aspiruje na palivo budoucnosti. Nutností je ovšem vybudování potřebné infrastruktury,“ uvedl ředitel obchodu a marketingu Gebrüder Weiss v ČR Jan Kodada.
„Kromě samotných plnicích stanic a výroben vodíku bude třeba budovat i nové energetické zdroje, které budou svou kapacitu poskytovat pro výrobu paliv, a to zejména kvůli postupnému poklesu využívání ropných produktů a zemního plynu. Podstatné je také budování distribuční, přenosové a přepravní soustavy, například plynovodů a elektrického vedení,“ dodal Aleš Doucek z firmy ÚJV Řež, která spolupracuje na vývoji českého nákladního vozidla na vodík a vodíkové plnicí stanice pro autobusy a nákladní vozy.
Evropa chce do budoucna spoléhat na vodík, jeho využití je v plenkách |