Středa 4. října 2023, svátek má František
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 4. října 2023 František

Zemřel jeden z otců Škody Favorit, machr na podvozky, motory a převodovky

  13:00
V nedožitých osmdesáti letech zemřel Jan Nepomucký, technik a konstruktér, který začínal v socialistickém AZNP Mladá Boleslav, ale cenili si ho i němečtí šéfové, když se značka stala součástí koncernu Volkswagen. Byl mimo jiné jedním z hlavních mužů, kteří stáli za vývojem modelu Škoda Favorit. Na starosti měl vývoj motoru, převodovky a podvozku.
Jan Nepomucký se Škodou Fabia první generace

Jan Nepomucký se Škodou Fabia první generace | foto: Škoda Auto

Jan Nepomucký zemřel 27. dubna ve věku nedožitých 80 let uprostřed práce nad knihou o motorech v historii Škoda Auto. 

„Nadšený a posedlý technik, konstruktér a manažer, praktik, muž činu, machr, charizmatický muž (...) šéf vývoje podvozků natolik erudovaný, že byl okamžitě akceptovaná uznávaná osobnost ve vývojovém světě koncernu (...) nepřehlédnutelná persóna, zbožňující auta, rváč za dobrou práci a za výsledek,“ napsal o něm Martin Hrdlička, dnešní šéf vývoje podvozku a agregátu Škodovákům, když jim smutnou zprávu oznamoval.

„Můj první, tvrdý, ale nejlepší šéf vůbec, který mne dostal do Škodovky, který mne naučil, co umím,“ dodal o svém strýci konstruktér neméně uznávaný v celém koncernu VW.

Převodovky a hlavně podvozky

Nadaný technik skvěle rozuměl převodovkám a zejména podvozkům. Nejprve pracoval ve Škodovce, kde se podílel třeba na zkouškách převodovek modelu 1000 MB na setrvačníkových stavech. Převodovky se do té doby zkoušely jen v běžném provozu. Zpátečka třeba couváním do šestikilometrového kopce na Komáří Vížku v Krušných horách. „Rozebral a složil jsem jich snad tisíc,“ vzpomínal na to, jak na převodovkách pracoval, pomáhal s nimi i závodním týmům.

V roce 1975 formálně přešel do Ústavu pro výzkum motorových vozidel. Dál ale pracoval v areálu technického vývoje Škodovky, v tzv. Česaně, kde spolu s Vojtěchem Terleckým dál testovali převodovky. Postupně zde vznikly dvě speciální zkušebny, kde ve třech lidech pracovali mimo jiné na modelech Š 135, Rapid a na modernizaci Škody 1203.

Jan Nepomucký ale spolu s Karlem Jabornickým navrhli také vlečená ramena zadní nápravy pro Škodu 130 RS. Zaměstnancem ústavu byl až do zahájení prací na vývoji modelu Favorit, kdy se do Škodovky v roce 1983 vrátil jako její zaměstnanec.

Pak se ale začal specializovat na podvozky. Společně s Petrem Hrdličkou a Bohumilem Drbohlavem vytvořil hlavní trojici, která prosadila do výroby model Favorit. Společně s řadou dalších techniků a odborníků, například Stanislavem Cinklem, Rudolfem Kuželem, Jaroslavem Kindlem nebo Jaroslavem Mansfeldem dokázali v šibeničním termínu a v podmínkách plánovaného socialistického hospodářství postavit vůz, který přesvědčil Volkswagen, aby Škodovku koupil (čtěte více).

Jan Nepomucký se u Favoritu musel potýkat s problémy, které dnes většině lidí přijdou úsměvné. Například konstruktéři navrhovali nějakou délku vozu, ale ve státním zadání bylo o 20 cm méně, nakonec se povedlo uhádat kompromis o 10 cm víc proti původnímu zadání. A proč vlastně tyhle dohady? Protože centrální hospodářství mělo naplánovaný nejen určitý počet vozů, které se mají vyrobit, ale i množství materiálu, které se na ně má spotřebovat, a jeho cenu. A do toho by se už 20 centimetrů navíc nevešlo…

Další historku z vývoje Favoritu uvádí ve své knize o historii značky Škoda historik Jan Králík: „Státní úkol stanovil i limit pohotovostní hmotnosti, tedy včetně plné nádrže. Limit byl nízký, a tak v automobilce ještě před usnesením předsednictva vlády stanovili, že nádrž bude malá. Když vznikla Bertoneho karoserie, rozhodli noví lidé ve vývoji, že nádrž bude co největší. Inženýr Nepomucký piloval kousky polystyrenu a lepil je pod podlahou vozu tak dlouho, až vyplnil celý prostor – vydalo to na 47 litrů. A výsledek? Byly z toho potíže. Proč prý si má továrna komplikovat život.“

Jan Nepomucký pak vedl vývoj podvozku i u několika dalších modelů s okřídleným šípem ve znaku. Při vzpomínce na tehdejšího šéfa technického vývoje Wilfrieda Bockelmanna řekl Jan Nepomucký autorovi tohoto článku: „V roce 1997 za mnou přišel a řekl: Myslím si, že by pro Škodovku bylo dobré, kdybychom začali na koncernové platformě A0 vyrábět auto o dva roky dříve, než Volkswagen vyjede s modelem Polo. Ale byli bychom v tom sami, museli bychom hodně pracovat.“

Na svou dobu šlo o mimořádně odvážný čin, který bylo třeba prosadit nejen „politicky“ (což se povedlo, protože Bockelmann měl nadstandardně dobré vztahy s tehdejším šéfem celého koncernu Ferdinandem Piëchem), tak lidsky a organizačně uvnitř automobilky. V případě Fabie šlo o vůbec první použití verze A0, která se později měla stát základem pro několik koncernových vozů. Vyvíjet se tak musela ve spolupráci s kolegy z Wolfsburgu, kteří museli „skousnout“ to, že Škoda bude mít tento podvozek dřív než jejich Polo.

Jan Nepomucký zůstal v automobilce až do roku 2005 a vedl vývoj podvozku modelů Felicia, Octavia, Fabia, Superb a Roomster, podílel se i na zástavbě koncernové převodovky MQ200. I po odchodu do důchodu zůstal s automobilkou a svými kolegy v kontaktu a často přispěl radou nebo nápadem. Spolupracoval i na vzniku několika publikací o historii značky. Další bohužel nechal v muzeu značky nedokončenou.

Autoři:
  • Nejčtenější

Jak EU obelhala Německo. Palivo pro zakázané spalováky bude jen teorií

Bylo to jedno z jarních témat evropského autoprůmyslu. Německo tedy podepsalo bianco šek o výjimce pro syntetická...

Test aut, která přibzučí do Evropy. Většinu neznáte, seznamte se

Exkluzivně Již po 45. se do hotelu Tannishus v severním cípu Jutského poloostrova na pobřeží Severního moře sjeli členové odborné...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Premiéru Škody v Berlíně možná zhatí České dráhy. Výprava uvízla v Praze

Škoda má dnes, ve středu 4. října představit ve světové premiéře nový Kodiaq. Poslední spalovací SUV české značky má...

Konec ferrari na firmu se blíží. Prodeje drahých aut letí vzhůru

Prodej luxusních aut v Česku letos vzrostl proti loňsku o 39 procent, což je dvojnásobné tempo proti celému trhu....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Špinavá tajemství čisté Tesly. Superdobíječky plní baterky i z dieselagregátu

Když v Kalifornii chcete doplnit baterii své tesly, nemusíte zajíždět ke vzdálenější dobíječce jen proto, že stojí ve...

Čórky, fet a štěnice. Strávili jsme noc v ghettu Mojžíř, první české no-go zóně

Premium Chodníky jsou rozebrané, dlažební betonové kostky vytrhané, tráva udupaná na prach. Okolo kontejnerů na odpad jsou kupy...

Kšeft za 100 miliard. Gangy vykrádají v Americe obchody, bránit jim se trestá

Premium Bylo jich asi sto, přijeli desítkami aut jako loupeživá karavana a během pár minut vybílili luxusní obchody v centru...

Fakt sorry, on je dokonalý. Český skaut o vstupu talentu, který přemění NHL

Premium Už jeho kousky v přípravě naznačují, že do vesmíru NHL vlétne kometa, která může jednou celou soutěž sežehnout. Jmenuje...

Zkontrolujte si řidičský průkaz. Žádost o nový lze podat online

Více než čtvrt milionu řidičů si musí ještě do konce roku vyměnit řidičský průkaz za nový, protože stávajícímu dokladu...

Veteránskou rally vedla Máňa. I když ztratíte itinerář, můžete dojet třetí

Přes sto šedesát posádek se postavilo na start South Bohemia Classic, největší tuzemské setinové rally. Už čtrnáctý...

Tatrovácké speciály hasičů slouží na Havaji i v Řecku. Češi objednali nové

Rozsáhlé lesní požáry trápí Evropu každou letní sezonu více a více. Vysoké teploty pociťujeme všichni, a tak není divu,...

Ford má na krize nos. Přípravou na zlé časy inspiruje ostatní automobilky

Uveřejněné tiskové zprávy i komentáře šéfmanažerů potvrzují, že se automobilka Ford chystá na těžké časy. Reviduje...

Kazma ukázal, jak snadno se dal zjistit kód vedoucí k výhře 22 milionů korun

Kazma (38) ukázal, jak relativně lehce se dal zjistit kód vedoucí k výhře jednoho milionu dolarů, v přepočtu 22 milionů...

V 25 letech zemřela pěvkyně Patricia Burda Janečková, podlehla zákeřné nemoci

Ve věku pětadvacet let zemřela v neděli operní a koncertní pěvkyně, muzikálová zpěvačka a herečka Patricia Burda...

To mi máma nikdy neřekla! Archiv StB Janu Kratochvílovou překvapil

Podraz režimu a nucená emigrace. Tak popisuje Jana Uriel Kratochvílová (70) čtyřicet let staré události, které...

Sophii Lorenovou si manžel vyhlédl v šestnácti. Herečka dodnes lituje jediné věci

Historie vztahu herečky Sophie Lorenové (89) a italského filmového producenta Carla Pontiho (†94) byla dramatická....

Jak EU obelhala Německo. Palivo pro zakázané spalováky bude jen teorií

Bylo to jedno z jarních témat evropského autoprůmyslu. Německo tedy podepsalo bianco šek o výjimce pro syntetická...