Impreza STI v. EVO X: souboj tornád pokračuje

aktualizováno 
Podobně jako golf s astrou, už po několik generací vzájemně sledují každý soupeřův krok a snaží se hned vzápětí udělat trochu delší také Impreza WRX STi a Lancer Evo.

Mitsubishi Lancer EVO X | foto: Mitsubishi

Zatímco ještě předloni byly krůčky tak malé, že zvenčí vypadaly jen jako drobné přešlapování kolem zavedené formy dvou usedle tvarovaných sedanů, letos došlo na změnu nepsaných pravidel.

Oba soupeři představili světu své hodně odlišné nejnovější potomky, a Subaru se dokonce odklonilo od tříprostorové koncepce.

Mitsubishi Lancer Evo X
Hysterii rozpoutaly tři diamanty, když představily před dvěma lety ve Frankfurtu hodně ostře řezaný Concept Sportback jako podobu příštího lanceru.

Pozdvižené obočí se změnilo v úžas, když se o půl roku později na ženevském soklu ukázal Concept X jako reálný předobraz budoucího evolutionu. Klínovitý tvar a maska plná netradičních úhlů nejenže rozpalovaly krev, ale slibovaly konečně atraktivní tvary i pro civilní lancer.

Mitsubishi Lancer EVO XMitsubishi Lancer EVO XMitsubishi Lancer EVO X



Mitsubishi Lancer EVO XMitsubishi Lancer EVO XMitsubishi Lancer EVO X



Mitsubishi Lancer EVO XMitsubishi Lancer EVO XMitsubishi Lancer EVO X



Mitsubishi Lancer EVO XMitsubishi Lancer EVO XMitsubishi Lancer EVO X




Sliby byly vyplněny, a tak mužská část motoristického publika tají dech nad definitivní podobou již desátého Mitsubishi Lancer Evolution, které ve srovnání s předchůdcem o kus narostlo.

Proti předchozí, technicky téměř dokonalé devítce stiskne kůru nadledvinkovou daleko silněji, a to nejen díky neuvěřitelně dynamickému vzhledu, ale především další evolucí polozávodní techniky pod kapotou a podlahou.

Adaptivní pohon všech kol S-AWC s aktivním mezinápravovým diferenciálem ACD a zadním AYC umí podle zadaných kritérií (volba jízdy po asfaltu, šotolině či sněhu tlačítkem na palubní desce) plynule přelévat sílu mezi přední a zadní nápravou v poměrech 80:20 – 20:80, přičemž základní stav je 50:50. V kolech BBS, nyní standardně osmnáctipalcových, jsou opět čtyřpístkové brzdy Brembo.

Revoluční novinkou je standardně montovaná šestistupňová dvouspojková sekvenční převodovka SST, pracující na podobném principu jako konkurenční DSG a přenášející sílu bez prodlev při řazení.

Alternativou bude pětistupňový manuál, ovšem jen pro některé trhy a zatím není jasné, zda to budou ty evropské. Sílu vyvíjí zcela nová generace šestnáctiventilového dvoulitru, označená 4B11 a nově celohliníková.

S elektricky ovládaným, plynule variabilním časováním všech ventilů a přeplňováním výfukovým turbodmychadlem dosahuje 220 kW a 415 Nm v japonské specifikaci a 206 kW/422 Nm v evropské. Zrychlení 0-100 km/h obou dvou osciluje kolem pěti vteřin.

Každodennímu používání vyhoví cestovní verze GSR, vybavená vším komfortem včetně multimediálního centra s 30GB harddiskem, srdcaři sáhnou po GS, oholené o všechna rozmazlovadla a připravené na závodní přestavby. Oficiální premiéra se odehraje již v listopadu letošního roku.

Subaru WRX STi
Ještě daleko více než Mitsubishi se podařilo šokovat i Subaru, bohužel již zdaleka nejen pozitivně. Nová impreza se totiž změnila ze štíhlé štiky v otylého kapra, tedy aspoň co do vzhledu.

Subaru Impreza WRX STi

V první řadě se změnila v hatchback, kterého by si měli více všímat evropští zákazníci, bohužel přitom přišla o stylovou výlučnost, která jí dosud byla vlastní, a co hůře, baňatým pětidvířkem se stane nové STi.

Tolik první dojmy. Již první informace praví, že zdaleka tak zle nebude. Nová generace STi totiž narozdíl od Evolutionu bude menší než dosud, tedy přinejmenším do délky.

Šířka se nezměnila, narostl naopak rozvor spolu s výškou. Což by na trati nemuselo fungovat špatně.

Zatímco "polovičaté“ WRX již jezdí a hned si prodělalo první skandál, když jej Německo kvůli vysokému množství vypouštěných skleníkových plynů zakázalo na svém území od příštího roku prodávat, nový vrchol STi se představuje v Tokiu právě nyní, podle všeho bude o velký kus lepší než všechny dosavadní.

Ze zcela nového dvoulitrového "boxeru“ u Subaru vyždímali až 227 kW a 422 Nm, to vše ve spojení s tzv. symetrickým pohonem všech kol s uživatelsky nastavitelným aktivním mezinápravovým diferenciálem DCCD a sportovně laděným stabilizačním systémem VDC.

Proti konkurentovi si bude muset vystačit s manuální skříní, ovšem šestistupňovou. Kola jsou rovněž osmnáctky s rozměry 245/40, jistou výhodou proti Mitsubishi je třístupňové nastavení "ostrosti“ auta SI-Drive, známé již z legacy. Evropa se později zřejmě dočká opět měkčího dvaapůllitru, to je ovšem v tuto chvíli ryzí spekulace.

Subaru Impreza WRX STiSubaru Impreza WRX STiSubaru Impreza WRX STi



Subaru Impreza WRX STiSubaru Impreza WRX STiSubaru Impreza WRX STi



Subaru Impreza WRX STiSubaru Impreza WRX STiSubaru Impreza WRX STi



Subaru Impreza WRX STiSubaru Impreza WRX STiSubaru Impreza WRX STi




Autoři:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

Škoda po sto letech míří do jedné stopy. Projeli jsme elektromoped Klement

Otestovali jsme Klementa – koncept městské mobility od Škoda Auto

Klement klame tělem. Zpovzdálí se tváří jako hodně drahé a extravagantní kolo. Ale Klement bicykl není, jeho pedály...

Další z rubriky

VIDEO: Škoda učí jezdit novou Octavii na nejslavnějším okruhu světa

Nová Škoda Octavia na Nürburgringu

Vývoj Octavie čtvrté generace jde do finiše. Škoda novou generaci svého stěžejního modelu představí koncem letoška, v...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Najdete na iDNES.cz