Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nová platforma elektromobilů Hyundai a Kia za pět minut nabije na sto km

  7:17
Superrychlé nabíjení, obrovský výkon, nadstandardní vnitřní prostor, pohon všech kol, dlouhý dojezd. S novou platformou E-GMP koncernu Hyundai Motor Group přijede nová generace elektromobilů.

Zatímco koncern PSA a automobilka Renault se vydaly cestou modulárních platforem přizpůsobitelných jak pro čistě elektrické, tak hybridní modely, Volkswagen staví nové elektromobily rodiny ID.X a Škoda svůj Enyaq iV na čistě elektrické platformě MEB. Stejnou cestou se nyní vydává Hyundai Motor Group (HMG) s platformou E-GMP, na které budou postaveny nové elektromobily značek Hyundai, KIA a Genesis. Jako první s ní přijede v příštím roce SUV Hyundai Ioniq 5.

Úplně nový akumulátor a powerbanka na kolech

Součástí nové platformy je trochu překvapivě úplně nový akumulátorový systém. Jednotlivé moduly nejsou tvořeny válcovými, ale plochými články, které podle HMG umožnily zvýšit hustotu uložení energie v modulu a také snížily počet dílů, ze kterých se modul skládá. Zároveň bylo přepracováno kapalinové chlazení, které si bude muset poradit s vysokým teplem, které při superrychlém nabíjení vzniká.

Moduly akumulátoru budou stejné pro všechny vozy a jejich počet instalovaný do bateriového pouzdra závisí na konfiguraci daného modelu, přesněji požadované kapacitě akumulátoru. Pouzdro je vždy ploché a pod podlahou vozidla, nemělo by tak dojít ke kompromisu v prostoru na nohy na zadních sedadlech, jak to bylo například u Kony. Naopak zde nebude středový tunel, podlaha bude ve vozidlech rovná. Technologie klimatizace a vytápění se přestěhovaly z kabiny do motorového prostoru, i to podle zástupců HMG přispěje k nadstandardnímu vnitřnímu prostoru a novým možnostem konfigurace interiéru u nových modelů.

Důležitou vlastností je vysoké napětí akumulátoru – 800 V, což je dvojnásobek standardu u většiny konkurence. Při napětí 800 V je stejný výkon přenášen menším proudem, než u 400V systému, mohou proto být použity vodiče s menším průřezem, čímž se ušetří na hmotnosti.

V praxi to bude znamenat, že na vhodně konfigurovaných nabíječkách budou nové vozy nabíjet vysokým výkonem i bez kapalinou chlazených kabelů (tj. například na některých hyperchargerech konfigurovaných na 75 kW pro stávající 400V vozidla, budete s E-GMP nabíjet plnými 150 kW, to zatím umělo jen Porsche Taycan) a u vysoce výkonných nabíječek budou některé konfigurace zvládat až 240 kW nabíjení. Za 5 minut tak doplníte energii na 100 kilometrů a 80 procent akumulátoru doplníte za necelých 20 minut.

Nová platforma E-GMP

Palubní „AC“ nabíječka bude třífázová a zvládne výkon až 11 kW, což dnes patří k dobrému standardu. Zajímavostí ale je využití invertoru i pro opačný směr toku energie, takzvaný režim V2L (vehicle to load). Vozidlo bude možné použít i jako zdroj energie například na chatě nebo při kempování, případně z něj bude možné nouzově dobíjet i jiné vozidlo. V tomto režimu má poskytnout 3,5 kW při 230 V, tedy trojnásobek, kterým dnes disponuje Honda E, a „strašněmocnásobek“ výstupů v jiných vozidlech.

Robustní podvozek a rychlý motor

Výhodou speciální elektromobilní platformy je zejména to, že se nemusí nijak ohlížet na potřeby mnohem rozměrnějšího a hmotnějšího spalovacího motoru. Zcela přepracovány tak byly deformační zóny, výztuhy jsou vedeny i v místě, kde by to u konvenčního pohonu nebylo možné. Prostor pro posádku by měl být mimořádně odolný, i proto, že podvozek má řadu prvků z extrémně vysokopevnostní oceli, která musí v případě vážné nehody ochránit i trakční akumulátor.

Škola elektromobility

Platforma počítá s maximálním výkonem motorů 600 kW a maximální rychlosti 260 km/h, využívá proto výhradně pětiprvkové zavěšení zadních kol a nově vyvinutou „Integrated Drive Axle“, tedy integrovanou hnací nápravu, u které jsou ložiska kol součástí hnací hřídele. Vysoké maximální rychlosti se zde dosahuje pomocí vysokorychlostního elektromotoru (max. otáčky motoru jsou o 70 procent vyšší než u předchůdců), využívá standardní jednostupňovou trvale zařazenou převodovku (pro stabilní redukci otáček).

Koncepce počítá s dvojicí elektromotorů, na každé nápravě bude jeden, přičemž bude kdykoli k dispozici náhon na všechna kola, ale systém bude umět mechanicky odpojit přední motor, a z auta tak vytvořit zadokolku.

Samotný motor má přepracovaný stator, ve kterém vodič cívky nemá kulatý, ale oválný (skoro hranatý) průřez, což zvyšuje efektivitu elektromotoru. Chlazení, které u předchozích generací zajišťoval kapalinový (vodní) okruh, je nyní olejové, a mimo chlazení navíc zajišťuje i mazání. Motor je integrován do jednoho bloku s převodovkou a elektrickým měničem.

První vozidla na platformě E-GMP by měla do Evropy dorazit ve druhém čtvrtletí příštího roku.

20. července 2020


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Úraz elektrickým proudem. Kocovina z bateriových aut se šíří autoprůmyslem

Inovační tempo čínských automobilek je zběsilé, ale i jim finanční zdroje...

VIDEO Šéfové automobilek zatahují za elektrickou ruční brzdu, protože poptávka po elektromobilech neroste...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

NE GREENWASHINGU! Britská rada pro reklamu (ASA) zakázala značkám BMW a MG...

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Tesla Y má páté narozeniny. Je nejprodávanějším elektromobilem v historii

Tesla Model Y Performance

VIDEO Americký výrobce elektromobilů Tesla, v jehož čele stojí miliardář Elon Musk, patří k světovým...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Hotely volají po dobíjecích stanicích, počet hostů v elektromobilech roste

NE GREENWASHINGU! Britská rada pro reklamu (ASA) zakázala značkám BMW a MG...

VIDEO Rozvíjející se elektromobilita je patrná i na spotřebě u dobíjecích stanic. U těch, které v...

To není rozbité. Hyundai umí krabí chůzí zaparkovat i otočku na místě

Otočit se na pětníku v podzemní garáži, elegantně se zasunout do řady podélně...

VIDEO Otočit se na pětníku v podzemní garáži, elegantně se zasunout do řady podélně stojících vozů,...

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...