Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Holden Efijy: Tasmánský čert se srdcem corvetty

  17:37aktualizováno  21. října 10:28
Vypadá spíše jako americký hot rod a také mluví anglicky, přijíždí ale ze země klokanů. Na základě Corvetty C6 postavili australští automobiloví romantici se značkou Holden na montérkách a bílých pláštích auto, které vzpomíná na léta padesátá, kdy praktičnost a umírněnost byla až na posledním místě. Autosalonový unikát s osmiválcem pod kapotou se jmenuje Efijy.

Ohromujících 654 koní výkonu ale pravděpodobně nikdy nevyužije. Je totiž jediný na světě a raději se předvádí na autosalonech.

V Evropě víceméně neznámá odnož amerického gigantu General Motors má na australském trhu silnou pozici. Na autosalon do Sydney tedy musel Holden přivézt něco speciálního.

Pětimetrový „bourák“ s výraznýma očima světel a nenasytnou tlamou plnou zubů rámečku chladiče připomíná jedno z aut, které postavilo Austrálii na kola: Holden FJ, představený v roce 1953. Designér Holdenu Richard Ferlazzo načrtnul první skici efijy už v roce 1989, konečná podoba se tak představuje po dlouhých šestnácti letech.

Tmavěfialový přízrak s karoserií vyrobenou ze skelných vláken si libuje v oblinách a rozmáchlých křivkách. Efijy využívá klasické designérské prvky korábů silnic zlatého věku automobilismu - 50. a 60. let. Předlouhý čumák ukrývající nenasytný velkoobjemový motor pod výrazným nosem kapoty. Nízká kabina s okénky redukovanými na minimální únosnou mez auto přibližují hot rodům. Modernu pak zastupují LED diody světel.

Do nekonečna protáhlá zašpičatělá záď a malé oválné zadní okénko impozantní vzhled podtrhují. Kapitolou samou pro sebe jsou obrovitánské svaly blatníků jakoby přilepené ke hmotě karoserie. Dnešní auta jsou proti Holdenu Efijy nudná a krabicovitá...

Obrovské kupé přetéká chromem. Zajímavým detailem je dělené přední okno a absence druhého (B) sloupku. Chybět nesmí obrovské koncovky výfuku, u holdenu je designéři zakomponovali do zádi pod víko kufru. A samozřejmě obrovská hliníková kola, ta vpředu s dvaceti a vzadu s dvaadvacetipalcovým průměrem (pneumatiky 255/35 a 285/30).

Interiér se nese ve stejném retro stylu. Mnoho detailů je vyvedeno v laku barvy karoserie, nechybí samozřejmě leštěný kov a chrom. Pod volantem s klasickým designem trůní obří kruhový displej sdružující rychloměr, otáčkoměr a další provozní ukazatele. Uprostřed se skví velké číslo 53, které vzpomíná na předchůdce z roku 1953. Za pozornost stojí oválné pedály.

Modernu 21. století zastupuje dotykový displej, který se vyklápí uprostřed přístrojové desky, nebo startovací tlačítko namísto přežitých klíčků. Dveře se otevírají samy, stačí se k autu jen přiblížit.

Jemná kůže, bez které se autosalonoví šviháci nemohou na veřejnosti ukázat, pokrývá celý interiér. Zajímavému tvarování sedaček s integrovanými opěrkami hlavy říkají u Holdenu „tombstone“, neboli náhrobní kámen.

Praktičnost se nenosí, pět metrů a 162 milimetrů dlouhé auto dostalo vzduchové pérování, umožňující měnit světlou výšku. Při vyjížďkách je minimální výška podvozku od asfaltového koberce 139 milimetrů. Při parkování auto téměř leží na zemi (27 milimetrů světlé výšky). Do šířky zabírá efijy 1999 milimetrů.

Osmiválcový motor s objemem šest litrů dopuje turbodmychadlo. Čtyřstupňová automatická převodovka přenáší na diferenciál se zvýšenou svorností 775 newtonmetrů maximálního kroutícího momentu. Maximálního výkonu 645 koní (480 kW) motor dosahuje při 6 400 otáčkách. Oproti 60 koním (45 kW) Holdenu FJ z roku 53 má tak australský hot rod ve stádu jedenactinásobně více koní.

Autosalonový unikát Holdenu s osmiválcem pod kapotou se jmenuje Efijy, disponuje výkonem 654 koní.Osmiválcový motor s objemem šest litrů dopuje turbodmychadlo. Čtyřstupňová automatická převodovka přenáší na diferenciál se zvýšenou svorností 775 newtonmetrů maximálního kroutícího momentu.Jemná kůže, bez které se autosalonoví šviháci nemohou na veřejnosti ukázat pokrývá celý interiérPod volantem s klasickým designem truní obří kruhový displej sdružující rychloměr, otáčkoměr a další provozní ukazatele. Uprostřed se skví velké číslo 53, které vzpomíná na předchůdce z roku 1953. Zajímavému tvarování sedaček s integrovanými opěrkami hlavy říkají u Holdenu „tombstone“, neboli náhrobní kámen.Modernu 21. století zastupuje startovací tlačítko namísto přežitých klíčků. Dveře se otevírají samy, stačí se k autu jen přiblížit.Stylové zpětné zrcátkoZa pozornost stojí oválné pedály.Pět metrů a 162 milimetrů dlouhé auto dostalo vzduchové pérování, umožňující měnit světlou výšku. Při vyjížďkách je minimální výška podvozku od asfaltového koberce 139 milimetrů. Při parkování auto téměř leží na zemi (27 milimetrů světlé výšky). Podvozek se ovládá přes dotykový displej na přístrojové desce.Pětimetrový „bourák“ s výraznýma očima světel a nenasytnou tlamou plnou zubů rámečku chladiče pripomíná jedno z aut, které postavilo Austálii na kola: Holden FJ, představený v roce 1953.Původní Holden FJ z roku 1953Tmavěfialový přízrak s karoserií vyrobenou ze skelných vláken si libuje v oblinách a rozmáchlých křivkách.Do nekonečna protáhlá zašpičatělá záď a malé oválné zadní okénko impozantní vzhled podtrhují. Kapitolou samou pro sebe jsou obrovitánské svaly blatníků jakoby přilepené ke hmotě karoserie.Zajímavým detailem je dělené přední okno a absence druhého (B) sloupku.

Autoři: ,

Den otevřených dveří letiště Náměšť

Ve středu 1. května se na letišti Náměšť poprvé veřejnosti představí nové vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom. K vidění bude další letecká i pozemní technika.

Mohlo by se hodit

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Analýza: EU by k zastavení ataku elektromobilů z Číny potřebovala 50% cla

30. dubna 2024

K zastavení přílivu levných elektromobilů z Číny by Evropská unie musela na dovoz těchto vozů...

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...