Čtvrtek 26. května 2022, svátek má Filip
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 26. května 2022 Filip

Mobilita nesmí být privilegiem bohatých, varuje německý autoprůmysl

  8:57
„Ochrana životního prostředí nesmí rozštěpit společnost,“ zdůrazňuje prezidentka německého Sdružení automobilového průmyslu (VDA) Hildegard Müllerová v rozhovoru pro německý deník Bild, varuje také před následky rostoucích cen benzinu a zpoždění v rozvoji elektromobility.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Volkswagen

„V debatě o nastolení správného kurzu bychom měli hledat sounáležitost a překonat stará nepřátelství. Čeká nás největší transformace v historii německého průmyslu,“ komentuje debaty, které vede s německým „superministrem“ pro průmysl, energetiku a klima, kterým je v nové vládě Robert Habeck, jeden z předsedů strany Zelených. Automobilový průmysl je podle Müllerové na změnu připraven: „Chceme dokázat, že si růst, blahobyt, pracovní místa a ochrana klimatu neodporují. Koncerny masivně investují do přestavby svých továren a závodů, do digitalizace a alternativních pohonů. Očekávám, že i ostatní splní své úkoly.“

Prezidentka německého Sdružení automobilového průmyslu (VDA) Hildegard Müllerová

Šéfka německého sdružení autoprůmyslu ovšem nezastírá, že debata o dopravě je v Německu extrémně vyhrocená. „Ke slovu se dostávají nevládní organizace, které vystupují tak, jako by zastupovaly celou společnost. Ve skutečnosti ovšem často argumentují z velmi privilegované perspektivy. Tady se jaksi vybočilo z rovnováhy – před tím bych chtěla varovat: ochrana životního prostředí nesmí rozštěpit naši společnost.“

Podle Müllerové často chybí ochota akceptovat rozdílné životní okolnosti různých skupin obyvatel. „Obyvatelé měst nesmí lidem na venkově diktovat, jak mají žít. Kdo vstává brzy ráno, aby otevřel obchod nebo si sedl za pokladnu v supermarketu, podpírá naši společnost. Těmto lidem nesmíme házet klacky pod nohy, mají nárok na jízdu vlastním autem, především tam, kde není dostatečná nabídka možností veřejné hromadné dopravy,“ vysvětluje a zdůrazňuje, že mobilita nesmí být privilegiem bohatých. 

„Vzrůstající ceny pohonných hmot a energie zatěžují především lidi s nižšími příjmy,“ připomíná hlavní úkol pro novou německou spolkovou vládu. „Vysoké ceny přetěžují nejen občany – představují velkou nevýhodu i pro německý průmysl. Jen v automobilovém průmyslu pracuje 800 000 lidí, tato pracovní místa nesmíme ohrozit. Tím bychom hazardovali s blahobytem naší země.“

„Exploze cen elektrického proudu je rovněž důsledkem energetického přechodu,“ připomíná Bild. Takzvaná „Energiewende“ – kompletní přeměna německé energetiky – energie by měla být především ekologická, ale i cenově dostupná. „Kdo chce mít obnovitelnou energii, musí si ji umět i vybudovat. Ovšem v této výstavbě nepostupuje naše země kupředu dostatečným tempem. Plánování a schvalování infrastruktury trvá příliš dlouho – a v důsledku pomalého prověřování námitek a odvolávání se projekty dál zdržují a zpožďují,“ komentuje Müllerová a připomíná, že Německo má v realizaci vlastních plánů už několikaleté zpoždění.

„To má tvrdý dopad i na automobilový průmysl. Potřebujeme ekologický proud, aby byla elektromobilita klimaticky neutrální. A nabíjecí stanice. V zásadě by týdně muselo vzniknout dva tisíce nabíjecích míst. Ve skutečnosti jich je pouhých 300. Politici musí rychlost výstavby zesedminásobit.“

Že by elektromobilová revoluce zkolabovala šéfka VDA absolutně nepřipouští. „Ochranu klimatu bereme vážně a chceme dosáhnout klimaticky neutrální mobility nejrychleji, jak je to jen možné. Děláme všechno pro to, aby Německo i nadále vyrábělo celosvětově nejlepší, nejbezpečnější, nejvýkonnější, nejkvalitnější a samozřejmě klimaticky neutrální vozidla ve všech segmentech. Otázka tedy nezní, zda změnu zvládneme, ale jak ji zvládneme. A na to si nyní všichni musíme vyhrnout rukávy.“

15. listopadu 2021

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Autem roku je v Česku opět BMW, letos poprvé elektromobil

BMW i4

VIDEO Letošní titul Auto roku v ČR získal elektrický vůz BMW i4. V hlasování odborné poroty zvítězil mezi...

Šéf automobilky BMW varuje před výlučnou orientací na elektromobilitu

Povrchová úprava karoserie konceptu BMW iX Flow s technologií E Ink obsahuje...

Šéf německého výrobce vozů BMW Oliver Zipse varuje před výlučnou orientací na elektromobilitu....

Za týden jsme s elektromobilem ujeli 3 381 km. Pořád vám to přijde málo?

Dálkové cesty s elektromobilem KIA EV6. Za týden jsme najeli 3 381 km.

Mnichov, Vídeň, Krakov. Za týden jsme s elektromobilem KIA EV6 najezdili víc než většina Čechů za...

Úpíte z drahého benzinu? Ojetý elektromobil může být spásou

Kia e-Niro na superrychlé 175kW nabíječce E.ON u Humpolce.

Ceny pohonných hmot, které v první polovině března vyskočily až nad 50 korun za litr nafty,...

Mondeo mají nahradit neuvěřitelné elektrofordy a digitální zážitky

Attila Szabo, šéf českého zastoupení automobilky Ford

Exkluzivně Další značkou, která vsadila v podstatě vše na elektromobilitu, je Ford. Do roku 2024 plánuje...

Mazda postavila moderní dvoutakt s kompresorem, zatím čeká v šuplíku

Mazda Skyactiv-X

Japonská Mazda je jednou z mála automobilek, která jde skutečně svou cestou a nevydala se doposud...

Raketové BMW i4 je skvělé. První bateriové M je navíc nečekaně levné

BMW i4

VIDEO Mnichovská novinka v podobě liftbacku i4 je klasický bavorák, jak má být, dravý, tak akorát...

  • Nejčtenější

Zpomalení na spadnutí. K omezení rychlosti směřuje Německo i Francie

Dvě největší země Evropské unie nejspíš zpomalí. Ministři životního prostředí spolkových zemí podepsali memorandum, kde...

Pronájem navigace i topení. Automobilky chtějí předplatné za výbavu

Premium Je libo vyhřívání sedaček, prodloužený dojezd elektromobilu, pokročilou navigaci nebo lepší funkci světel? Zaplaťte si...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Konec amerického snu. Benzin na týden. A pak konec

Premium 17. října 1973. Ve Vídni druhým dnem jednají státy vyvážející ropu. Převážně z Blízkého východu, ale také třeba...

Rakouský elektromobilista vyhrál soud o krátký dojezd svého auta na baterky

Když auto v reálném provozu vypouštělo jiné emise než papírově uvádělo, byla z toho aféra Dieselgate a totální...

Nejdražší auto světa: Mercedes se nechal přesvědčit k prodeji za 3,3 miliardy

Mimořádně vzácný exemplář závodního automobilu Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut z roku 1955 se na soukromé aukci prodal...

V předdůchodu si odpočinu a pak se uvidí. Možnost, o které se moc neví

Premium Má do penze pět let a je v předdůchodu na tři roky. Na víc totiž nemá naspořeno. Že to nejde? Ale ano. Legislativa to...

Mami, ty se uzdravíš! Jana Vránová o synově cestě do NHL i boji s rakovinou

Premium Před sedmi lety si prožila peklo. Bojovala s rakovinou lymfatických uzlin a nevěděla, jak to synovi, hrajícímu tehdy...

Půst, občas večeře, čtyři kávy denně. Jak jíst podle výživového poradce Havlíčka

Premium Strava ovlivňuje nejen naši váhu či kondici, ale i náladu a zdravotní stav. Ostatně až dvě třetiny všech nemocí mají...

  • Další z rubriky

Nádherná jachta na kolech, ani Rolls-Royce nedokáže popsat její barvu

Na tradiční přehlídce automobilové elegance Concorso d’Eleganza, Villa d’Este představila britská automobilka...

Scirocco je kočkolap, který může být investicí pro budoucnost

Premium Dnes se může zdát až k nevíře, že se vůbec takové auto v nabídce koncernu VW objevilo, když sám Volkswagen prodával v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Elektrická bouřka, sedadla, co vám změří teplotu a ožívající legendy

Třetí generaci Range Roveru Sport si nadále koupíte s osmiválcem a nový výtvor Horacia Paganiho dostane opět...

VIDEO: Traktor versus humvee. Zemědělec s vojákem zápasili v bahně

Luxusní traktor versus americké bojové vozidlo. Takovou potyčku vymyslel magazín Autosalon. Moderní vládce polí Fendt...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Muž s penisem na předloktí. Pěstoval si ho šest let pro transplantaci

Je to vlastně příběh protkaný smutkem, groteskní fyzickou modifikací, ale se šťastným koncem. A též s mnoha otázkami....

Část dětí dostane 5 000 Kč automaticky, zbytek bude žádat elektronicky

Rodiče, kteří na své potomky pobírají příspěvek na dítě, dostanou státní pětitisícovou pomoc automaticky. Ostatní budou...

Češi posílají na pomoc Ukrajině „ďáblův kočár“

Po pondělním zasedání Kontaktní skupiny pro Ukrajinu zazněla na tiskové konferenci několikrát informace, kterou...

V Charkově se skrývá tajemný supertank, příliš drahý pro sériovou výrobu

Válka na Ukrajině vstupuje do nové fáze. Rusové se po Kyjevu stahují i z okolí Charkova a chystají se zřejmě soustředit...

Ukrajinci dostali západní superhoufnice M777. Do akce šla i Bohdana

Ať už si dělostřelectvo v dávných dobách vysloužilo titul královny či krále bojiště, ukazuje se i v jednadvacátém...