Hans Mezger a legendární Porsche 719 | foto: Porsche

Autofotka týdne: Rekviem za geniálního konstruktéra nejlepších porschí

  • 17
Jeho celoživotní práce je krásným příkladem toho, jak pokrok v oblasti závodních aut pomáhá vylepšovat i běžné sériové vozy. I díky tomu zůstane Hans Mezger, autor řady úspěšných a legendárních konstrukcí Porsche, navždy zapsán do dějin automobilismu. Zemřel 10. června, v úctyhodném věku devadesáti let.

Jméno Hans Mezger možná znají jen opravdoví fanoušci automobilky Porsche, nicméně tento inženýr se díky svému působení ve Stuttgartu nesmazatelně zapsal do dějin. Právě on je konstruktérem takových legend, jako je plochý vzduchem chlazený šestiválec boxer pro původní Porsche 911, autorem konstrukce závodního speciálu 917 nebo konstruktérem „výbušných“ motorů Formule 1 TAG Porsche.

Nadšený technik automobilce z Zuffenhausenu věnoval celý svůj profesní život. Ostatně, vlastně už od počátku moc dobře věděl, co chce, takže není divu, že své „lásce“ zůstal věrný. Po studiích si totiž Mezger mohl v období tehdejšího německého ekonomického zázraku dobře vybírat ze spousty pracovních nabídek. „Bylo jich 28. Ale ta od Porsche mezi nimi nebyla,“ vzpomínal Hans Mezger na počátek své kariéry.

Namísto toho, aby vzal jednu z jistě dost atraktivních osmadvaceti nabídek a do Porsche se zkusil dostat později po nasbírání nějakých zkušeností, se ale Mezger rozhodl, že práci v automobilce musí získat. „Chtěl jsem k Porsche, protože mě velmi inspiroval vůz 356. Takže jsem se přihlásil, dostal se na pohovor a nabídli mi práci ve vývoji vznětových motorů. Ani jsem nevěděl, že něco takového u Porsche mají. Jenže já chtěl pracovat u sportovních vozů. Pochopili mě a tak jsem dostal práci ve výpočetním oddělení Porsche,“ popisoval Mezger, jak se k práci pro svou vysněnou firmu dostal.

Hans Mezger

Narodil se 18. listopadu 1929 v Ottmarsheimu, malé vesničce poblíž Ludwigsburgu nedaleko Stuttgartu. Nejmladší z pěti sourozenců se od malička zajímal o letadla a létání a v roce 1946 také objevil krásu motorsportu, když poprvé sledoval závod na Hockenheimringu. I díky těmto vášním se nejspíš dal na studium strojního inženýrství na dnešní Stuttgartské univerzitě. Po dokončení školy v roce 1956 nastoupil do Porsche, kde na různých konstruktérských pozicích strávil celou svou profesionální kariéru.

A tady si začal plnit své konstruktérské sny. Už v roce 1960 (tehdy si mimochodem koupil svůj první automobil – ojeté Porsche 356, které ho tak oslovilo) se podílel na konstrukci prvních motorů Porsche pro Formuli 1. „Hodně jsem se u tohoto úkolu naučil o konstrukci spalovacího prostoru,“ popisoval získané zkušenosti. Právě tyto nabité znalosti pak Hans Mezger zúročil při práci na legendárním vzduchem chlazeném šestiválci pro tehdy připravovanou modelovou řadu 901/911.

V konstrukci si za svou vzal filozofii Ferryho Porscheho, která říkala, že pro stavbu skvělých sportovních aut bylo potřeba získávat zkušenosti v závodech. Této filozofie se automobilka drží dodnes a Mezger se stal v průběhu kariéry jedním z jejích hlavních představitelů.

V roce 1965 povýšil Mezger na šéfa konstrukce závodních vozů a podléhal tak přímo automobilovému fanfarónovi Ferdinandu Piëchovi. Pracoval velmi intenzivně. Slavná závodní placka Porsche 909 „Bergspyder“ vznikla pod jeho vedením za pouhých 24 dní. Auto, které v podstatě definovalo základ konstrukce závodních vozů na několik následujících desetiletí!

Konstrukční principy Bergspyderu následně Mezger využil při stavbě legendárního Porsche 917. Právě to si v roce 1968 vysnil Ferdinand Piëch, tehdy už šéf vývoje u Porsche, coby svůj první automobilový „pomník“. Traduje se, že tohle závodní auto stálo automobilku většinu jejího ročního rozpočtu, jeho obrovské závodní úspěchy ale udělaly z Porsche právě onu respektovanou automobilovou legendu, kterou je dodnes. Mezger zodpovídal nejen za stavbu samotného vozu, ale i za konstrukci jeho dvanáctiválcového motoru a byl tak jedním z významných strůjců triumfů v Le Mans v letech 1970–1973. Z dnes celkového počtu devatenácti absolutních vítězství v Le Mans byly toto triumfy první.

Varianty 917 pro americkou závodní sérii CanAm se také staly průkopníky v přeplňování a díky těmto nasbíraným zkušenostem mohl Mezger a jeho tým připravit další legendu: první Porsche 911 Turbo z roku 1974.

V osmdesátých letech se Mezger podepsal i pod vítězství ve Formuli 1. Když si McLaren na začátku osmdesátých let zvolil za dodavatele motorů Porsche, stal se Mezger hlavní postavou konstrukce přeplňovaného 1,5litrového šestiválce TAG Porsche, který dával výkon i přes tisíc koní. Niki Lauda s ním získal mistrovské tituly v letech 1984 a 1985, v těchto letech zvítězil McLaren s motory TAG Porsche i v Poháru konstruktérů. V roce 1986 se mistrem světa se strojem McLaren TAG Porsche stal Alain Prost.

Za svou práci sesbíral Mezger během své kariéry řadu ocenění. Nikdy se nenechal zlákat k přechodu ke konkurenci a v garáži opečovával bílé Porsche 911 Carrera 3.0, auto s „jeho“ motorem. Často se i po odchodu do důchodu objevoval na akcích automobilky a zapojoval se do diskusí. Své devadesáté narozeniny oslavil loni s rodinou a přáteli v Porsche muzeu.

„Děkujeme Hansi Mezgerovi za jeho mimořádné konstruktérské úspěchy, kterých pro celý motorsport a pro samotné Porsche dosáhl. Jeho inovace pro naše sériové sportovní vozy zůstanou navždy nezapomenutelnými,“ píše automobilka v rozloučení s oddaným konstruktérem. My děkujeme také.