Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Autofotka týdne: Rekviem za geniálního konstruktéra nejlepších porschí

Jeho celoživotní práce je krásným příkladem toho, jak pokrok v oblasti závodních aut pomáhá vylepšovat i běžné sériové vozy. I díky tomu zůstane Hans Mezger, autor řady úspěšných a legendárních konstrukcí Porsche, navždy zapsán do dějin automobilismu. Zemřel 10. června, v úctyhodném věku devadesáti let.

Hans Mezger a legendární Porsche 719 | foto: Porsche

Jméno Hans Mezger možná znají jen opravdoví fanoušci automobilky Porsche, nicméně tento inženýr se díky svému působení ve Stuttgartu nesmazatelně zapsal do dějin. Právě on je konstruktérem takových legend, jako je plochý vzduchem chlazený šestiválec boxer pro původní Porsche 911, autorem konstrukce závodního speciálu 917 nebo konstruktérem „výbušných“ motorů Formule 1 TAG Porsche.

Nadšený technik automobilce z Zuffenhausenu věnoval celý svůj profesní život. Ostatně, vlastně už od počátku moc dobře věděl, co chce, takže není divu, že své „lásce“ zůstal věrný. Po studiích si totiž Mezger mohl v období tehdejšího německého ekonomického zázraku dobře vybírat ze spousty pracovních nabídek. „Bylo jich 28. Ale ta od Porsche mezi nimi nebyla,“ vzpomínal Hans Mezger na počátek své kariéry.

Namísto toho, aby vzal jednu z jistě dost atraktivních osmadvaceti nabídek a do Porsche se zkusil dostat později po nasbírání nějakých zkušeností, se ale Mezger rozhodl, že práci v automobilce musí získat. „Chtěl jsem k Porsche, protože mě velmi inspiroval vůz 356. Takže jsem se přihlásil, dostal se na pohovor a nabídli mi práci ve vývoji vznětových motorů. Ani jsem nevěděl, že něco takového u Porsche mají. Jenže já chtěl pracovat u sportovních vozů. Pochopili mě a tak jsem dostal práci ve výpočetním oddělení Porsche,“ popisoval Mezger, jak se k práci pro svou vysněnou firmu dostal.

Hans Mezger

Narodil se 18. listopadu 1929 v Ottmarsheimu, malé vesničce poblíž Ludwigsburgu nedaleko Stuttgartu. Nejmladší z pěti sourozenců se od malička zajímal o letadla a létání a v roce 1946 také objevil krásu motorsportu, když poprvé sledoval závod na Hockenheimringu. I díky těmto vášním se nejspíš dal na studium strojního inženýrství na dnešní Stuttgartské univerzitě. Po dokončení školy v roce 1956 nastoupil do Porsche, kde na různých konstruktérských pozicích strávil celou svou profesionální kariéru.

A tady si začal plnit své konstruktérské sny. Už v roce 1960 (tehdy si mimochodem koupil svůj první automobil – ojeté Porsche 356, které ho tak oslovilo) se podílel na konstrukci prvních motorů Porsche pro Formuli 1. „Hodně jsem se u tohoto úkolu naučil o konstrukci spalovacího prostoru,“ popisoval získané zkušenosti. Právě tyto nabité znalosti pak Hans Mezger zúročil při práci na legendárním vzduchem chlazeném šestiválci pro tehdy připravovanou modelovou řadu 901/911.

V konstrukci si za svou vzal filozofii Ferryho Porscheho, která říkala, že pro stavbu skvělých sportovních aut bylo potřeba získávat zkušenosti v závodech. Této filozofie se automobilka drží dodnes a Mezger se stal v průběhu kariéry jedním z jejích hlavních představitelů.

V roce 1965 povýšil Mezger na šéfa konstrukce závodních vozů a podléhal tak přímo automobilovému fanfarónovi Ferdinandu Piëchovi. Pracoval velmi intenzivně. Slavná závodní placka Porsche 909 „Bergspyder“ vznikla pod jeho vedením za pouhých 24 dní. Auto, které v podstatě definovalo základ konstrukce závodních vozů na několik následujících desetiletí!

Konstrukční principy Bergspyderu následně Mezger využil při stavbě legendárního Porsche 917. Právě to si v roce 1968 vysnil Ferdinand Piëch, tehdy už šéf vývoje u Porsche, coby svůj první automobilový „pomník“. Traduje se, že tohle závodní auto stálo automobilku většinu jejího ročního rozpočtu, jeho obrovské závodní úspěchy ale udělaly z Porsche právě onu respektovanou automobilovou legendu, kterou je dodnes. Mezger zodpovídal nejen za stavbu samotného vozu, ale i za konstrukci jeho dvanáctiválcového motoru a byl tak jedním z významných strůjců triumfů v Le Mans v letech 1970–1973. Z dnes celkového počtu devatenácti absolutních vítězství v Le Mans byly toto triumfy první.

Varianty 917 pro americkou závodní sérii CanAm se také staly průkopníky v přeplňování a díky těmto nasbíraným zkušenostem mohl Mezger a jeho tým připravit další legendu: první Porsche 911 Turbo z roku 1974.

V osmdesátých letech se Mezger podepsal i pod vítězství ve Formuli 1. Když si McLaren na začátku osmdesátých let zvolil za dodavatele motorů Porsche, stal se Mezger hlavní postavou konstrukce přeplňovaného 1,5litrového šestiválce TAG Porsche, který dával výkon i přes tisíc koní. Niki Lauda s ním získal mistrovské tituly v letech 1984 a 1985, v těchto letech zvítězil McLaren s motory TAG Porsche i v Poháru konstruktérů. V roce 1986 se mistrem světa se strojem McLaren TAG Porsche stal Alain Prost.

Za svou práci sesbíral Mezger během své kariéry řadu ocenění. Nikdy se nenechal zlákat k přechodu ke konkurenci a v garáži opečovával bílé Porsche 911 Carrera 3.0, auto s „jeho“ motorem. Často se i po odchodu do důchodu objevoval na akcích automobilky a zapojoval se do diskusí. Své devadesáté narozeniny oslavil loni s rodinou a přáteli v Porsche muzeu.

„Děkujeme Hansi Mezgerovi za jeho mimořádné konstruktérské úspěchy, kterých pro celý motorsport a pro samotné Porsche dosáhl. Jeho inovace pro naše sériové sportovní vozy zůstanou navždy nezapomenutelnými,“ píše automobilka v rozloučení s oddaným konstruktérem. My děkujeme také.

  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

Bavorák, který „projel obrazem“, vyrazí do Le Mans. Dovézt umění k vítězství

26. května 2024

Již poněkolikáté BMW promění slavný vytrvalostní závod 24 hodin Le Mans v největší, nejhlučnější a...

Volha se vrací. Čínská auta budou montovat na linkách místo škodovek

25. května 2024

Dobový seriál České televize, kde titulní roli hraje sovětská automobilová ikona, Volha 21 Carevna,...

Číňané letos začnou u Českých Budějovic vyrábět sedačky pro BMW

24. května 2024

Firma Nobo Automotive Systems Czech Republic bude jako první pobočka této čínské společnosti v...

Mini Cooper přepřáhl na elektro a odstěhoval se do Číny. Je to skvělý dravec

24. května 2024

Exkluzivně Nový bateriový Mini Cooper je perfektním důkazem, že Čína tahá v elektromobilitě za delší konec...

Prodej bytu 1+kk, 35 m2, Čáslav, ul. R. Těsnohlídka
Prodej bytu 1+kk, 35 m2, Čáslav, ul. R. Těsnohlídka

R. Těsnohlídka, Čáslav - Čáslav-Nové Město, okres Kutná Hora
2 480 000 Kč

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...