Sobota 19. září 2020, svátek má Zita
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 19. září 2020 Zita

Mumifikace unikátu. Vědkyně lepí odchlíplý lak zpátky po kouskách

Jezdit tímhle autem by byla škoda. Už dvaapadesát let neutáhli na tomto vzácném závoďáku ani šroubek. V muzeu Porsche vítězný speciál 910/8 Bergspyder pro závody do vrchu doslova mumifikují. Vědkyně Gundula Tuttová popisuje, jak na to.

Přes půl století bez jediné úpravy či změny. Lehce zrezivělá červeň na přední kapotě, jejíž pošramocený lak kdysi zářil signální barvou. Opotřebovaný potah sedačky, který jen v náznacích dává tušit původní vzhled. Bezzubý ozubený řemen, jehož drátěná žebra se jen bezmocně napínají přes kladku vstřikovací pumpy. A takhle to zůstane, protože jen takto je to autentické. Přesně tak zní poselství vozu 910/8 Bergspyder: Autenticita. Originalita. Čas, který se zastavil.

Porsche 910/8 Bergspyder
Porsche 910/8 Bergspyder

„Vůz a jeho stav jsou pro nás nedotknutelné,“ vysvětluje Alexander Klein, vedoucí managementu vozidel v Muzeu Porsche. „Protože každý zásah by byl narušením této absolutní originality.“ To se týká i veškerých funkcí. „Status tohoto vozu není dán jeho schopností jízdy,“ definuje Alexander Klein. „Bergspyder svou funkci už splnil. Dokázal, že umí jezdit. A vyhrávat.“

Konzervovat, nikoli restaurovat

Zvolit místo restaurování konzervaci není úplně všední postup. Muzeum Porsche chce tento klasický vůz, který je od dob svého aktivního fungování kompletní a dodnes zůstal nezměněný, poprvé ukázat veřejnosti. Jde o naprostou raritu. Jen tři závodní vozy z pokladnice muzea, která skrývá šest set čtyřicet vozů Porsche, zůstaly od konce svého provozu nedotčené. „Postoj ke klasickým vozům a k zacházení s nimi se během posledních deseti let výrazně změnil,“ vysvětluje Achim Stejskal, ředitel Muzea Porsche. „V popředí již vždy nestojí restaurování a znovuuvedení do původního stavu.“

Historikové automobilismu stále častěji kladou důraz na klasický aspekt kulturního dědictví, kam historická auta jednoznačně patří. Jde o filozofii, která je sepsána v „Turínské chartě“, což je název mezinárodní úmluvy, jež od roku 2012 upravuje pravidla, základní návody a postupy pro používání, údržbu, uchování, renovaci a opravy historických vozidel.

Porsche 910/8 Bergspyder
Porsche 910/8 Bergspyder

Definice konzervace v uvedeném dokumentu zní: „Konzervace zahrnuje veškeré činnosti, sloužící k zabezpečení a stabilizaci vozidla nebo předmětu, které nezmění jeho součásti, materiály a historickou podstatu. Konzervace nesmí vystavit předmět historické a dokumentační hodnoty žádnému riziku. Slouží výhradně k zabránění nebo minimálně zpomalení chátrání předmětu. Obvykle nesmí být vliv konzervačních postupů zvenku viditelný.“

910/8 Bergspyder dřímá už od roku 1967

„Už dlouho přemýšlíme o podobném projektu,“ vysvětluje Alexander Klein. Nyní uzrál ten správný čas. 910/8 Bergspyder má pro záměr ideální předpoklady. Cílovou čáru přejel naposledy v roce 1967. Tehdy byly z vozu vypuštěny všechny kapaliny (benzín, olej i brzdová kapalina), byla vyndána baterie a vůz byl převeden do depozitáře muzea, kde od té doby odpočívá, jen čas od času je přesunut na jinou výstavní pozici v muzeu. 

Sláva ho ale nikdy neopustila. Vůz s výrobním číslem  910 031 byl oblíbeným vozem Gerharda Mittera, který s ním v roce 1967 vyhrál populární evropské závody do vrchu. Berspyder je dodnes skvělým příkladem syntézy výkonu a lehké stavby. Což je pro Porsche dodnes typické.

Porsche 910/8 Bergspyder

Závodní deník uvádí jako datum dohotovení vozu sobotu 13. května 1967. Před zadní nápravou je umístěn osmiválcový boxer o výkonu 202 kW (275 koňských sil) osazený vstřikováním. Konvenční materiály byly nahrazeny titanem, hořčíkem, hliníkem a umělými hmotami. Palivovou nádrž o objemu dvaceti šesti litrů tvořil elektron, později ji inženýři vyměnili za hliníkovou. Schází alternátor, proud pro tranzistorem řízené dvojité zapalování pochází z baterie, která napájí i klakson a blinkry, což je ústupek možnému připuštění vozu do silničního provozu. Pod karoserií ze skleněných vláken je ocelový příhradový trubkový rám. Vozidlo odpovídá tehdejším formulím 1, 13palcová kola byla mimořádně vhodná pro krátké sprinty do vrchu. Na přední nápravě zmenšují celkovou hmotnost dvě vinuté pružiny.

Karoserie, kapota a podlaha jsou vytvořena z mimořádně lehounkého plastu vyztuženého skelnými vlákny, 910/8 Bergspyder díky tomu váží necelých čtyři sta padesát kilogramů. Téměř přes celou šíři zádi se táhne integrovaný spoiler, který je aretován třemi pásy děrovaného plechu a lze jej přenastavit podle konkrétní závodní trati, aerodynamika a přítlak už tehdy představovaly rozhodující desetiny sekundy k vítězství. Rychlosti z nuly na sto kilometrů v hodině dosáhne závodní speciál zhruba za tři sekundy.

Týden po dokončení výroby stál 910 031 na startu zahajovacího závodu ve španělském Mentsery. Když Gerhard Mitter se startovním číslem 86 končil závod, měl všechny své soupeře za sebou. Zbrusu nový Bergspyder měl najeto sotva dvě stě kilometrů a už měl za sebou první vítězství. Tři další čelní místa v celkem osmi závodech mu zajistily v roce 1967 celkové vítězství v sérii evropských závodů do vrchu.

Mumifikace

Na vrcholu své kariéry byl vůz 3. října 1967 po účasti na závodu Gaisbergrennen v Rakousku se startovním číslem 1 odstaven. Spánek šípkové Růženky sice nezahrnuje žádnou spotřebu, projevy stárnutí se však ani tomuto vozu nevyhnuly. Doktorka Gundula Tuttová, specialistka na konzervování a vyhlášená odbornice na problematiku lakování, tak má před sebou náročný úkol, který podrobně popisuje. „Navázali jsme skvělou spolupráci,“ pochvaluje si Kuno Werner, vedoucí muzejní dílny. Právě tam, na dohled návštěvníků muzea, Gundula Tuttová Berspyder odborně prozkoumává a konzervuje. Zvenčí i zevnitř. Nejde o snadnou, ani rychlou práci. Začíná čištěním, což je věda sama o sobě: Pryč musí prach a špína, pod nimiž by se mohla tvořit rez. Při čištění ovšem nesmí být porušen podklad, který je mnohovrstevnatý, jak ukazuje mix použitých látek. „Používáme paprsek vlhkého vzduchu a štětec,“ vysvětluje odbornice. Voda se rychle odpaří, aniž by jakýkoli z materiálů reagoval. Pohon, podvozek, karoserie a interiér se opatrně čistí kousek po kousku.

Ve stavu z roku 1967

Nalepený znak Porsche na přední části vozu se malinko odlupuje. Odbornice ho nejprve zahřeje, poté jej klidnou rukou připevní speciálním lepidlem. Pochopitelně tak, aby to vůbec nebylo vidět. Jde o jeden z mála restaurátorských zásahů, k nimž se Gundula Tuttová uchyluje. Lepicí páska na zadní straně sedadla, která zakrývá okraj potahu, rovněž už nedrží. I tento pásek se pomocí moderní reverzibilní lepicí techniky vrátí zase na správné místo. 

Za pomoci speciální pájky se zahřejí odstávající kousíčky laku, aby bylo možné je opatrně přitisknout ke karoserii. Ve starých lacích a krycích vrstvách se nikdo nevyzná lépe než diplomovaná restaurátorka. Během dva roky trvajícího výzkumu vyvinula postup, jak opravit a zrestaurovat nitrolaky i laky na bázi umělé pryskyřice, za což od umělecké akademie ve Stuttgartu obdržela doktorský titul. „I to je péče o kulturní dědictví,“ říká spoluautorka Turínské charty.

Fotogalerie

Žádné trvalé změny

Teprve poté, co je všechno čisté, jsou mechanické části ošetřeny speciálním ochranným zbrojním olejem. Lak a umělé části karoserie jsou zakonzervovány vrstvou vosku. Na závodním voze z roku 1967 se nic neupravuje tak, aby to vydrželo věčně. „Všechny substance, které používám, lze zase odstranit,“ zní pravidlo, které je pro Gundulu Tuttovou velmi důležité. Dnes má být 930 031 uveden do stavu, v němž byl v roce 1967 ukončen jeho provoz. „Ale kdo ví,“ dodává vědkyně, zda někdy v budoucnu nebude toto auto znovu uvedeno do provozu.“ Takové přání jistě ledaskoho při pohledu na záznam první jízdy Bergspydera před dvaapadesáti lety určitě napadne.

Autoři:
  • Nejčtenější

NÁZOR: Evropa se definitivně zbláznila. Chce ještě zpřísnit limit emisí

Evropská komise navrhne zpřísnění limitů pro automobilové emise v Evropské unii. Vyplývá to z dokumentu, ke kterému...

Správné používání blinkrů je rutina, kterou skoro nikdo neumí

Používáte blinkry? A používáte je správně? Zdánlivě jednoduchá funkce dělá řadě řidičů problémy. Poradíme vám, jak...

Designéři o nové škodovce. Je hodně zdobná, měla by ubrat na agresivitě

Dva profesionální průmyslové designéry, kteří mimo jiné vychovávají nové generace výtvarníků navrhujících věci...

KOMENTÁŘ: Emisní šílenství udělalo z malého suzuki investiční bombu

V Bruselu o fyzikálních zákonech hlasují, teď zas ověřují ekonomická pravidla pokusem. V nejnovější lekci zjišťovali v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na návštěvě v Karlovi: kráska si přestavěla dodávku na hippie bydlení

Nicolette Havlová je mladá dívka z Havířova. A trochu dobrodruh. Jezdí stopem, což v současnosti téměř nikdo dobrovolně...

V Česku jsou houbařské žně. Podívejte se, kde rostou nejvíc

Premium Když zaprší a pak se oteplí, přijdou houby, shodují se mykologové. A opravdu přišly. Nejvíc je hřibů smrkových. Velké...

Když ne jeho, tak aspoň jeho dítě! Psycholog Šmolka nejen o zoufalých milenkách

Premium Ve třiceti už se neprovdáš. Věta, kterou kdysi běžně slýchaly dívky nad třicet let, považované už za staré panny. Dnes...

Nemá smysl sportovce zavírat do karantény, říká fyzioterapeut Kolář

Premium Fyzioterapeut a léčitel slavných sportovců Pavel Kolář míní, že opatření proti viru jsou nekoncepční a budou mít dopady...

  • Další z rubriky

Chuť Ameriky z druhé ruky: originální ojetiny jsou levné a spolehlivé

Ojeté auto z USA je zajímavá možnost pro řidiče, kteří chtějí být originální.

Na návštěvě v Karlovi: kráska si přestavěla dodávku na hippie bydlení

Nicolette Havlová je mladá dívka z Havířova. A trochu dobrodruh. Jezdí stopem, což v současnosti téměř nikdo dobrovolně...

Jak se Jawa málem dostala do světové špičky. Odysea měla hořký konec

Premium Tím příběhem žilo brněnské depo Velké ceny dobrých pět let. Jawa 350-673 byla motorka, která měla československou...

OBRAZEM: Rej wartburgů oslavil výročí. Před 55 lety přišlo střídání modelů

Roku 1965, před pětapadesáti lety, se v Eisenachu střídaly na lince původní Wartburg 311 s jeho nástupcem, modelem 353....

Exkluzivní rozhovor s naší Hankou: 12 hodin před plánovaným císařem jsem se dozvěděla, že je syn pozitivní na Covid-19
Exkluzivní rozhovor s naší Hankou: 12 hodin před plánovaným císařem jsem se dozvěděla, že je syn pozitivní na Covid-19

Naše kolegyně a bývalá šéfová eMimina Hanka v úterý 8. září porodila zdravou holčičku Emičku. Plánovaný porod císařským řezem zkomplikoval Covid-19...

Vyzkoušeli jsme eRoušku 2. Podívejte se, jak může pomoci i vám

Největší nadějí na zpomalení šíření covidu-19, která navíc nikomu nezkomplikuje život, je malá aplikace pro chytré...

Microsoft vytáhl servery z oceánu, jejich nízká poruchovost překvapila

Z mořského dna u skotského souostroví Orkneje námořníci vylovili datacentrum společnost Microsoft. Za více než dva roky...

Benešová: Nečekala jsem, že synova svatba bude tak emocionálně náročná

Závěr prázdnin byl pro Lucii Benešovou ve znamení svatebních příprav. K oltáři dovedla svého nejstaršího syna Luciána,...

Jeho prsty byly najednou ve mně, obvinila fotografa ze zneužití Ratajkowski

Emily Ratajkowski (29) zveřejnila obsáhlou esej, ve které obvinila fotografa Jonathana Ledera ze sexuálního zneužití....

Porno je reklama na fitness, říká jeden z nejstarších českých pornoherců

Je obsazovaný do pornoscén z kategorie „old and young“. Není divu, s natáčením začal před svou padesátkou a točí už...