Autozápisník: slovenský test přední brzdovky a český vynálezce porazil obra

  • 5
Letošní záři přineslo opět bohatou sklizeň zajímavých událostí z hlediska motorismu. Na některé z nich jsme se opět podívali a snažili je okomentovat. Zapněte si ofuk čelního skla, ať se vám nerosí a vidíte světové dění v těch správných souvislostech!

Z bouchání dveřmi, kapotou, pohyby dalšími pohyblivými součástmi auta, ale i za použití vrčení elektromotorků, vznikl nezapomenutelný klip.

Práskání dveří dovede být zvláště po ránu na sídlišti pěkně otravné, jak ale ukázali u Volva, tak ve studiu z něj lze vytvořit klip s miliony zhlédnutí na YouTubu. Porsche vstoupilo na burzu a kvůli tomu na počest svého ikonického modelu 911 rozdělilo základní kapitál na 911 milionů akcií. Pozornost poutalo i monstrózního BMW XM, jehož design vznikal pod taktovkou tvůrce superbu a kodiaqu. U Ferrari se rozhodli překročit Rubikon a uvedli své první SUV, které prý není SUV. Jak to, že je o neexistující „jablečné“ auto větší zájem, než o tesly? Co způsobila „neúroda švestek“ u Fordu? Proč by měli být „vypouštěči pneumatik“ naštvaní na českého vynálezce? A čím uhranula čínská Bláznivá kočka experty bezpečnostního konsorcia Euro NCAP?

Libozvučné práskání

Automobilky hledají stále nové způsoby, jak zaujmout potenciální zákazníky. A americké pobočce značky Volvo se podařil skutečný majstrštyk. Napadlo ji totiž navázat spolupráci s youtuberem Andrewem Huangem, který je známý tím, že „udělá beat doslova z čehokoli“. Společně s hudebnicí Dresage tak vznikl zábavný rytmus pouze ze zvuků Volva XC60 Recharge. Z bouchání dveřmi, kapotou, pásy, pohyby dalšími pohyblivými součástmi auta, ale i za použití vrčení elektromotorků. Není divu, že se minutový klip stal hitem internetu. No vidíte, kam až při troše snahy může dospět to jinak otravné ranní práskání dveří aut na parkovišti.

Ikonické akcie

Koncern Volkswagen Group spustil 29. září na frankfurtské burze obchodování s akciemi automobilky Porsche. Ta na počest svého ikonického modelu 911 rozdělila svůj základní kapitál na 911 milionů firemních akcií.

Porsche vstoupilo na burzu, investoři akciím věří

Není to však poprvé, co si ve Stuttgartu hrají s číselným a typovým označením modelů, která tak mnohdy dostávají až mystickou příchuť. U Porsche pravidelně žonglují s čísly při stanovování mimořádných bonusů pro své zaměstnance. V roce 2017 to bylo 9656 eur, přičemž tato částka se skládala ze základu 9300 eur (kód 930 nese první Porsche 911 Turbo ze 70. let) a „výročního příplatku“ ve výši 356 eur (první vůz, který nesl jméno Porsche) při příležitosti 70 let stuttgartské automobilky. Ještě stylovější částku představoval bonus za rok 2015, který činil 8911 eur, a o rok později, kdy si zaměstnanci přilepšili o 9111 eur.

Na počest ikonického modelu 911 automobilka Porsche rozdělila svůj základní kapitál na 911 milionů firemních akcií.

Zaměstnanci mohou děkovat Francouzům. Kdyby se totiž Peugeot kdysi neohradil, že má nulu uprostřed v označení patentově chráněnou, a Porsche nemuselo přidat další jedničku, tak by byli dnes o nějaké to euro chudší.

Kabaňova designová pyrotechnika

Další výtvor z období působení designéra Jozefa Kabaně u BMW je na světě. A je to opravdová pecka! Vypadá totiž do značné míry jako loňský koncept a bude si rozrážet vzduch obřími ledvinkami, na kterých mnozí nenechají nit suchou.

Monstrum BMW přiveze superledviny, v Mnichově je zkoušeli před čtvrtstoletím

Design monstrózního SUV BMW XM, které je prvním samostatným modelem divize M značky BMW po ikonickém sportovním kupé BMW M1, mezi fanoušky BMW nevzbuzuje příliš velké nadšení, neboť to není ten typ vozu, který z nich udělal příznivce této značky. Je to tak trochu, jako kdyby Rammstein svým fanouškům oznámili, že natočil dechovku. Což by, mimochodem, mohlo být také hodně zajímavé…

Monstrózní SUV BMW XM je prvním samostatným modelem divize M značky BMW po ikonickém sportovním kupé BMW M1.

Nové plemeno v Maranellu

Aby Ferrari zdůraznilo, že se jedná o opravdové ferrari, použili pro něj jméno Purosangue, což v překladu znamená „plnokrevník“.

Ferrari a SUV, že to nejde příliš dohromady? Však se také v souvislosti s modelem Purosangue tomuto označení SUV vyhýbá jako čert kříži. A pro jeho označení použili jméno, které v překladu znamená „plnokrevník“, aby zdůraznilo, že je hodno své značky.

Zakladatel firmy Enzo Ferrari by v souvislosti s tímto modelem jistě použil celou řadu nepublikovatelných výrazů. Také již nežijící šéf Fiatu a Ferrari Sergio Marchionne myšlence podobného vozu dlouho odolával. „Nejdřív byste mě museli zastřelit“, odpověděl před šesti lety na dotaz, zda maranellská značka přijde s něčím takovým. O rok později ale změnil interpretaci, když řekl, že by musel být zastřelen, pokud by Ferrari přišlo s SUV, které by bylo podobné těm od BMW, Bentley či Porsche. I Marchionneho nástupce Louis Camilleri byl zpočátku k tomuto nápadu i nástupu elektromobility skeptický, a nakonec došlo na Marchionneho slova, byť Camilleri nebyl zastřelen, ale „jen odstřelen“.

Prošmejdili jsme nové čtyřdveřové Ferrari Purosangue. Neříkejte mu SUV

„Staré páky“ to v nové době nemají lehké. Ostatně hodně by o tom mohl vyprávět Walter Röhrl. Této slavné tváři značky Porsche museli v souvislosti s modelem Taycan „promluvit do duše“, aby se tak hanlivě nevyjadřoval o elektromobilech, když je nyní potřebují velebit.

(Ne)úroda „švestek“

Letošní úroda švestek je opět po roční pauze rekordní. Naopak velká neúroda panuje, pokud se jedná o „švestky“ na Fordech. Známé modré oválné logo, ale dokonce i písemné nápisy na karoserii vozů této značky jsou na severoamerickém kontinentě nedostatkovým zbožím. Firma, která je dodávala, se dostala do problémů a ve skladech čeká na svoji „švestku“ desítky tisíc aut, zejména pick-upů série F. Tak to chce panáka nějaké dobré slivovice!

Pokud bude příště problém s logem Fordu, tak takto si lze provizorně vytvořit vlastní logo podle návodu na YouTubu…

„Jablečné“ auto k nakousnutí

O tom, jakou sílu může mít značka, napovídá průzkum provedený společností Strategic Vision. Ten odhalil, že plných 26 procent zákazníků by vážně uvažovalo o koupi elektromobilu od firmy Apple, pokud by se prodávalo. Zatím však takový automobil nebyl potvrzen a neví se o něm nic podrobnějšího. Pouze se spekuluje o jeho možném představení za tři roky, ale podobných plánů již byla celá řada, a zatím k ničemu nedošlo.

Značka Apple se mezi automobilkami umístila na třetím místě, a to dokonce před Teslou, což je co říci, neboť její zákazníci jsou již důkladně vycepovaní a mnohdy se bez reptání podvolují dosti nevybíravému jednání této americké značky, které by si jiné automobilky nemohly dovolit. Nejnovější průzkum tedy ukazuje, že by při přímém střetu „sektáři“ Tesly, většinou s iPhony v kapse mohli rychle přejít plně do „sekty“ Applu. Není tedy nejvyšší čas pro Teslu uvést svůj vlastní mobilní telefon?

Vizualizace elektromobilu iCar podle patentových přihlášek firmy Apple

Italské repete

Za 11 let bylo vyrobeno celkem 11 465 kusů dvanáctiválcového modelu Lamborghini Aventador.

V závodě v Sant’ Agata Bolognese sjel z linek poslední Lamborghini Aventador. Stalo se tak již podruhé, protože výroba musela být znovu zahájena zkraje roku, aby bylo nahrazeno několik exemplářů z poslední série, které se na konci loňského roku potopily u Azorských ostrovů spolu s nákladní lodí Felicity Ace. Z potopených 85 vozů Lamborghini totiž bylo 15 v „rozlučkové“ variantě Aventador Ultimae.

Aby to nakonec neskončilo jako u automobilky Pagani, která svůj první model Zonda pravidelně oprašuje a vyrábí jednorázové verze v rámci tzv. speciálních projektů. Nově Pagani představilo svůj v pořadí již třetí model Utopia. Vůz měl premiéru 12. září v Muzeu techniky v Miláně na počest Leonarda da Vinciho, přičemž hudební doprovod obstaraly skladby samotného šéfa Horacia Paganiho, které si se společně se Symfonickým orchestrem milánské konzervatoře zahrál na klavír.

Pagani Utopia měl premiéru v Muzeu techniky v Miláně, a to 12. září na počest Leonarda da Vinciho.

Bezpečnostní pásy pro chodce

Soužití aut a chodců se snaží vyřešit kde kdo, nápady jsou různé. Před dvěma lety vymyslel americký startup !Important mobilní aplikaci, která chrání chodce před auty a obráceně. V reálném čase porovnával data z GPS a centrální server s umělou inteligencí propočítává předpokládanou trajektorii a v případě potenciálního nebezpečí účastníky varuje.

K tomu, aby vás nesrazil Ford, bude nejspíš již brzdy stačit, pokud zapnete bluetooth.

Něco podobného chystá i Ford. V rámci výzkumného projektu vyvíjí protikolizní systém, který funguje přes bluetooth. Stačí ho jen zapnout a auta se o vás dozvědí díky svým senzorům a radarům.

Velmi netradiční řešení nyní testují na Slovensku. Jedná se o přední brzdová diodová světla zelené barvy, díky němuž chodci včas zjistí, zda je přijíždějící auto před přechodem registruje a zpomaluje.

Testování probíhá prostřednictvím 3 tisíc motorových vozidel pod záštitou slovenského ministerstva dopravy a ambicí je zavést toto zařízení nejen na území Slovenska, ale i celé Evropské unie. Nad Tatrou se tedy nově blýská zeleně, spustí Slováci velkou celoevropskou auto-diskotéku? Nebo je to jen takové to „vrtěti psem“, které má odvést pozornost od jiných věcí?

Pětihvězdičková Bláznivá kočka

Čínský model Ora Funky Cat v crash-testech Euro NCAP exceloval a získal nejvyšší pětihvězdičkové ohodnocení.

Doby, kdy modely čínských značek odjížděly z crashtestů Euro NCAP s výpraskem, je již dávno pryč. Ty současné nejenže nezaostávají, ale mnohdy naopak udávají trend. Nejnověji evropské bezpečnostní konsorcium testovalo dva nováčky od čínského koncernu Great Wall – Ora Funky Cat a Wey Coffee 01, a oba dosáhli nejvyšších známek. Pětihvězdičkové ohodnocení oproti tomu není v poslední době samozřejmostí ani u zavedených značek. Například BMW i4, BMW 2 Coupé, Opel Astra či Honda HR-V se musí spokojit se 4 hvězdami.

(Staro)nové logo Citroënu připomíná ta od čínských značek

Pět let se táhnoucí spor Citroënu se švédskou značkou Polestar ohledně loga švédské automobilky byl ukončen. Francouzi od roku 2017 protestovali proti tomu, že se znak Polestaru příliš podobá tomu jejich, a u soudu prosadili zákaz prodej švédských modelů ve Francii. Zkraje letošního roku navíc dokonce požadovali jeho rozšíření na celou EU.

Představené nové logo Citroënu se svým provedením vrátilo k podobě z počátku minulého století.

Nakonec tedy došlo k dohodě za nezveřejněných podmínek. Patrně celou situaci pomohlo vyřešit i v září představené nové logo Citroënu, které se svým provedením vrátilo k podobě z počátku minulého století.

Logo čínské značky autobusů Golden Dragon velmi nápadně připomíná to (staro)nové tradiční francouzské automobilky.

Poněkud pikantní je, že velmi nápadně připomíná loga čínských značek Seres (osobní auta) a Golden Dragon (autobusy). Právníci tedy nejspíš budou mít opět plné ruce práce...

Neudržitelnost udržitelnosti

Vedení koncernu Volkswagen vyslalo varování, že v případě dlouhodobě neúnosné situace s cenami plynu může přesunout výrobu i z Česka do zemí s lepším přístupem k plynu.

Uprostřed všudypřítomného boje za ekologickou udržitelnost se během září objevily první náznaky velkého rizika neudržitelnosti výroby automobilů v České republice. Zejména dodavatelský sektor je významně ohrožen likvidačními cenami plynu a elektřiny.

Přesun výroby aut reálně hrozí. Drahý plyn dusí dodavatele, dorazí je Čína

Varovný prst zdvihlo přímo i vedení koncernu Volkswagen, a vyslalo tak varování, že v případě dlouhodobě neúnosné situace s cenami plynu může přesunout výrobu z Česka (ale i Slovenska a Německa) do zemí s lepším přístupem k plynu. Držme (auto)průmyslu palce, ten konec provazu, za který tahá, se totiž až povážlivě rychle zkracuje.

Český vynález proti „vypouštěčům“

Český vynálezce samodofukovací pneumatiky František Hrabal může letošní sezonu označit za dobrý rok. Vysoudil totiž na firmě Goodyear, která si podle amerického soudu přivlastnila jeho nápady, v přepočtu asi 1,6 miliardy korun.

Ukradený vynález za miliardy. Jak český David přemohl amerického Goliáše

Není divu, tato technologie nabývá na významu i v souvislosti s množícím se trendem „vypouštěčů pneumatik“, kteří si vzali na mušku vozy SUV a objevili se již i u nás. Vzhledem k tomu, že se výhledově prakticky již nic jiného vyrábět nebude, má tento vynález potenciál objevit se jako další povinná výbava všech nových aut.


Elektromobil