Autonovinky: jedináček od Ferrari, první tiché Subaru a řecké báje o chaosu

  • 3
Když není běžné Ferrari dost dobré, musí ho šéfdesignér Flavio Manzoni „překreslit“, když je potřeba snížit flotilové emise, musí do světa vyrazit první elektrické Subaru.

Hrnou se na nás stále další novinky a mnohdy jsou zatím jen z nul a jedniček. Možná právě proto se v jejich případě vesele žongluje s tisícovkami koní. Pojďme se podívat na to, co také přinesla první půlka listopadu.

Nový one-off“ model Ferrari BR20 spojuje potenciál dvanáctiválce, pohonu všech kol a karoserie fastback.

Další jedináček od Ferrari

Maranellská značka se snaží vyjít vstříc rozličným přáním zákazníků individualizačním programem Tailor Made. Když ani on nestačí, musí nastoupit program Special Projects, kde už nejde jen o vylepšování detailů, ale o přestavbu. Výsledkem je potom unikát, který ovšem stojí násobně více než běžné ferrari. 

S pořádným balíkem peněz za zády je váženým letitým zákazníkům Ferrari k dispozici tým designérů vedený Flaviem Manzonim (exkluzivní rozhovor s ním čtěte zde). Obvykle celý proces návrhu a stavby, do něhož je zapojen i budoucí majitel, trvá rok i déle. Počet podobných aut za rok se vejde na prsty jedné ruky. Rok 2019 přinesl unikátní okruhovou hračku P80/C, loni to byla Omologata, elegantní jednorázovka založená na modelu 812 Superfast.

Dvojité kulaté koncovky výfuku jsou zasazené do výrazného aerodynamického...

Letos se mezi „one-off“ modely zařazuje Ferrari BR20. Nejmenovaný zákazník si evidentně přál spojení potenciálu dvanáctiválce, pohonu všech kol a karoserie fastback. Tedy kombinaci, kterou jiný vůz z Maranella nenabízí. Model SF90 sice disponuje pohonem všech kol, ale je to osmiválcový plug-in hybrid.

Základem pro přestavbu se stal shooting brake GTC4Lusso s atmosféricky plněným vidlicovým dvanáctiválcem 6,3 litru s výkonem 507 kW (690 k), kterému u Ferrari odebrali zadní řadu sedadel a naordinovali splývavou záď. Oproti originálu má Ferrari BR20 rovněž upravené světlomety, nápadné horizontální lamely přední masky, ale třeba i nově navržené dvojité kulaté koncovky výfuku zasazené do výrazného aerodynamického difuzoru s aktivními klapkami na spodku. Speciálně pro tento unikátní vůz byla vytvořena také 20“ kola. Neméně působivý je i interiér BR20 v kombinaci dvou odstínů hnědé kůže, uhlíkových vláken a dubového dřeva.

Slunce v duši a kabel v zásuvce

Po dvou generacích sportovních kupé Subaru BRZ a Toyota GT86/GR86 rozšířily obě automobilky spolupráci také na segment elektromobilů. Po Toyotě bZ4X se tak představuje i Subaru Solterra, jehož označení vzniklo spojením slov „sol“ a „terra“, což jsou latinské výrazy označující slunce a zem. Pro obě značky je to elektrická premiéra.

Palubní desce s předsunutou kapličkou přístrojů dominuje centrální 12,3“...

Zatímco vývoj kupé byl v režii Subaru, nový společný kompaktní crossover pro změnu dostala na starost Toyota. Jeho základem je zbrusu nová elektromobilní platforma, kterou Toyota obchodně nazývá e-TNGA, Subaru používá vlastní označení e-SGP (e-Subaru Global Platform). Zatímco řada nových modelů Subaru se do Evropy nedostala, nebo se zpožděním, na solterru starý kontinent čekat nebude. V showroomech japonské značky se objeví už v polovině roku 2022, aby pomohla snížit flotilové emise.

Novinka je s délkou 4 690 mm a šířkou 1 860 mm větší než model Subaru Forester a má i delší rozvor (2 850 mm), je ale nižší (1 650 mm). Pod výklopným zadním víkem má posádka najít slušných 452 litrů objemu pro svá zavazadla. Solidní průchodnost terénem zajistí světlá výška 210 mm a terénní režim X-Mode, který nezávisle upravuje trakci na každé kolo.

Jeho součástí bude i nová funkce Grip Control, což je v podstatě jakýsi tempomat pro nízké rychlosti. Kromě verze 4×4 se dvěma elektromotory s celkovým výkonem 160 kW (217,5 k) se bude Solterra vyrábět i v jednomotorovém provedení s pohonem přední nápravy a výkonem 150 kW (204 k). Li-ion baterie s vyspělým tepelným managementem monitorujícím každý článek má v obou případech kapacitu 71,4 kWh a půjde dobíjet výkonem 6,6 kW (AC) a 150 kW (DC). Dojezd se podle japonské normy WLTC v případě čtyřkolky pohybuje na úrovni 450 km a verze s předním pohonem by měla zvládnout až 530 kilometrů.

Subaru Solterra je delší než Forester. Kromě verze 4×4 se dvěma elektromotory s celkovým výkonem 160 kW (217,5 k) se bude vyrábět i v jednomotorovém provedení s pohonem přední nápravy.

Řecké báje

Staré řecké báje a pověsti jsou plné příběhů o řeckých bozích, hrdinech, mytických postavách a nestvůrách. A tak trochu v tomto duchu je i hyperauto od řecké firmy Spyros Panopoulos Automotive, zkráceně SP Automotive. Auto s příhodným názvem „Chaos“ chce zcela předefinovat hranice extrémního automobilového výkonu. Zatím jsou to sny o tisícovkách koní a celé řadě vlastních aut. Je to další z řady malých neznámých firem, které slibují tisícikoňové sporťáky, které strčí do kapsy takové veličiny jako je Bugatti nebo Ferrari.

Bugatti Chiron Super Sport 300+, první auto na světě, které dokázalo dosáhnout rychlosti 300 mil/h (482,8 km/h), má „pouze“ 1 176 kW (1 600 k). A nejrychleji zrychlující vůz Rimac Nevera disponuje výkonem 1 408 kW (1 914 k). Tato čísla, i když se mohou zdát působivá, blednou ve srovnání se slibovanými 2 285 kW (3 107 k), kterými Chaos disponuje ve své nejvyšší konfiguraci Zero Gravity. Této verzi má stačit pouze 1,55 sekundy k tomu, aby dosáhla rychlosti 100 km/h, a čtvrt míle proletí za 7,5 sekundy! To je o celou sekundu rychleji, než to zvládne Rimac Nevera, aktuální držitel rekordu.

Slabší verze Earth má disponovat skromnějším výkonem „jen“ 1 528 kW (2 077 k). V obou případech bude chaos pohánět čtyřlitrový motor V10 se dvěma turbodmychadly, který může v závislosti na konfiguraci točit až 12 200 otáček za minutu. Nejvyšší rychlost má přesáhnout 500 km/h a na testovací dráze Volkswagenu v Ehra-Lessien je již údajně plánována rekordní jízda.

Plány má řecká firma velkolepé a vyrobeno má být celkem 100 kusů modelu Chaos v cenovém rozmezí od 6,4 do 14,4 milionů USD (142 až 320 milionů korun). SP Automotive se chystá prodat 20 kusů na každý kontinent. Již prý existuje jeden zájemce. Hypersportu s celou řadou dílů vyrobených prostřednictvím 3D tisku, ale zatím existují jen počítačové kresby. 

A aby toho nebylo málo, tak řecký automobilový nadšenec Spyros Panapoulos servíruje i vizualizace hned dalších tří modelů, pětimístného luxusního vozu Zion s palivovým článkem, sportovního vozu Apeiron a malého elektrického vozu Cubicle. Toto vše najednou by bylo pořádné sousto i pro velké automobilky.

Podobné projekty na cestě mezi počátečním návrhem a výrobou většinou ztratí dech a vyšumí. Kde je konec třeba takovému Develu Sixteen? Monstrum s výkonem 5 tisíc koní se v roce 2013 představilo v podobě konceptu a od té doby nic. Při vědomí, jak náročný je vývoj podobného vozu, ani není divu. Lidé, kteří stojí za podobnými projekty, jsou buď snílkové, nebo podvodníci. A dosti možná obojí.

Záhadná elektrododávka navržená v Polsku

Internet okouzlila zajímavá stylová dodávka s ne zcela jasným pozadím. Stojí totiž za ní dosti záhadný start-up pro elektromobilitu Hiperon Motors, původem pravděpodobně z Asie (pozor, nezaměňovat s kalifornským start-upem Hyperion Motors, který má v plánu vyrábět vodíkové hyperauto XP-1).

Zrcátka byla nahrazena kamerami a boční okno plynule přechází do pruhu.

Tvrdí to alespoň evropská pobočka čínského designového studia One One Lab v Polsku, která navrhla jeho design, který je velmi povedený a nemuseli by se za něj stydět ani u Tesly. 

Tajemná dodávka si vzala něco z koncepčního vozu Porsche Vision Renndienst z roku 2018, je ale mnohem větší. Rozměrově se Hiperon Carrier nachází někde mezi Volkswagenem Transporter a Crafter. Na délku měří 5 660 mm, je široká 2 000 mm, vysoká 2 010 mm a rozvor má celých 3 740 milimetrů. 

Hiperon Motors prý začne přijímat objednávky již koncem letošního roku, zatím však veřejně existují jen počítačové vizualizace. Zrcátka byla nahrazena kamerami a boční okno plynule přechází do pruhu, který se podobně jako u konceptu Porsche Vision Renndienst táhne po celém obvodu zadní části vozu.

Kromě dodávky se počítá i s dvanáctimístným minibusem a kabinou s podvozkem pro individuální nástavby. Čistě elektrický pohon disponuje výkonem 195 kW (265 k), akumulátory mají kapacitu 75 kWh a uváděný dojezd je 320 kilometrů. Není jasné, jakou má vůz hmotnost, nosnost by měla být 995 kilogramů.

Plánuje se prodej v Číně, Evropě a v Severní Americe. Vůz se má dostat do prodeje ve druhém čtvrtletí příštího roku. Dorazí opravdu? Nechme se překvapit.

Antikovidové studie Hyundai-Kia

Hyundai představil na výstavě AutoMobility LA v Los Angeles nový elektrický koncept Seven. Je to předobraz budoucího Ioniqu 7, který bude uveden na trh v roce 2023. Jeho základem bude prodloužená verze elektrické globální platformy E-GMP se dvěma motory a pohonem všech kol a největší baterií s kapacitou 100 kWh, které zajistí velmi dobrou dynamiku.

Interiér konceptu Hyundai Seven byl navržen s ohledem na maximálně variabilní využití vnitřního prostoru a možností autonomní jízdy.

V případě konceptu Seven se jedná o kombinaci SUV a vanu s přísně aerodynamickým designem. Podobně je řešený i v Los Angeles rovněž představený koncept sesterské značky Kia s označením EV9.

Model od Hyundaie vyniká designovým motivem pixelů, které dominují přednímu i zadnímu osvětlení. Navržen byl s ohledem na maximálně variabilní využití vnitřního prostoru a možností autonomní jízdy. V souladu s tím konstruktéři zahnali kola daleko do rohů vozu (rozvor je 3,20 m) a studii propůjčili protisměrné boční dveře. V závislosti na jízdním režimu lze měnit uspořádání sedadel. Místo klasických řad návrháři dali konceptu do vínku otočná křesla a zakřivenou lavici.

Studie využívá různé materiály šetrné k životnímu prostředí a zároveň nabízí i zajímavé hygienické funkce. Tkaniny jsou s antibakteriální ochranou a systém hygienického proudění vzduchu se inspiroval sofistikovaným řízením proudění vzduchu v osobních letadlech. Nechybí ani integrované ultrafialové lampy, které sterilizují interiér od bakterií a virů vždy po uzamčení auta.