Evropská komise předložila svůj návrh k projednání v listopadu minulého roku. Návrh například stanovoval stejné mezní hodnoty oxidů dusíku pro všechna vozidla, ať už mají benzinový, naftový, elektrický či alternativní pohon.
Významně rozšiřuje požadavky na bezpečnost vozidel a také zohledňuje životnost baterií a emise z komponentů, jako jsou brzdy a pneumatiky. Jedním ze sporných bodů návrhu je také požadavek na testování přísných pravidel v reálném provozu zejména s ohledem na plnění emisních limitů ve zcela extrémních jízdních situacích.
Rychlonabíječka povinně každých 60 km. Není ovšem jasné, kdo je postaví |
Návrhem se zabýval výbor pro dopravu a cestovní ruch Evropského parlamentu. Podle europoslance Ondřeje Kovaříka obsahuje několik problematických bodů, které se jeví jako obtížně proveditelné, nebo dokonce nerealistické. Jak ukázaly některé studie, měly by také výrazný dopad na zvýšení prodejních cen automobilů, zejména těch nejmenších typů.
Kdo má správné ceny? Automobilky odhadují desetkrát vyšší náklady za Euro 7 |
„Původně se měla norma začít uplatňovat již v roce 2025 pro osobní vozidla, což by byl zcela nerealistický termín. Prosadili jsme v tomto ohledu posun platnosti o dalších několik let a poskytli tak dostatek času pro implementaci a přípravu. Díky odkladu se automobilky nemusí obávat uzavření výrobních linek a propouštění zaměstnanců. Výrobci raději nevyrobí vozy, než aby se vystavovali vysokým nákladům a ztrátě konkurenceschopnosti na trhu. Také jsem spolu s německými kolegy podporoval rozšíření nařízení o schvalování nových vozidel s ohledem na používání syntetických paliv, aby se zachoval technologicky neutrální přístup a rozšířila se vozová nabídka,“ komentuje Ondřej Kovařík, člen výboru pro dopravu EP.
Válku proti Euro 7 vyhrajeme, hřímá italský ministr. Česko je mu spojencem |
Jednou ze změn, kterou mělo Euro 7 přinést, je zpřísnění testování emisí v reálném světě. Toto testování bylo terčem kritiky ze strany výrobců i koncových zákazníků, jelikož výrazně zvyšovalo náklady a tím pádem i pořizovací cenu vozidel. Proto dalším požadavkem ze strany parlamentu je snížení nároků na toto testování. U emisí byla upravena čísla pro látky, které již podléhají regulacím Euro 6.Pro nové látky je požadováno, aby Komise vyvinula testovací metody, které budou odpovídat testování dle normy Euro 6.
„Původní návrh Komise na testování byl složitý a nákladný, což by se odrazilo i na ceně vozidla pro jejich uživatele. Změny přijaté v dopravním výboru upravují podmínky testování tak, aby byly spravedlivé a zároveň zajistily bezpečnost vozidla během testů na silnici,“ dodává Kovařík. „Naopak krokem správným směrem je bezesporu zákaz stáčení tachometru nebo požadavky na výdrž baterie u elektromobilů.“
Euro 7 zdraží auta a desetitisíce lidí přijdou o práci, tvrdí české automobilky |
Odpůrci Euro 7 by se ale neměli radovat předčasně. Jde spíš jen o začátek diskuse nad konečnou podobou normy. Jakkoli stanovisko výboru pro dopravu má svoji váhu, větší vliv bude mít výbor pro životní prostředí. Ten bude pravděpodobně trvat na přísnější podobě normy. Obecně je výborů je v Evropském parlamentu celá řada a jejich stanovisko je pouze doporučující. Rozhodující je ale až konečné hlasování celého parlamentu.
Euro 7 ostře odmítá osm zemí EU. S Českem souhlasí velcí a malí hráči |