Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Diskuze

Elektromobilita veze Evropu pod diktát Číny držící suroviny třetího světa

Lithium, kobalt, měď. Tři suroviny, které mají potenciál stát se „novou ropou“. Tedy surovinami, na kterých bude západní svět závislý a nebude mít pod kontrolou jejich těžbu. Varuje před tím Mezinárodní agentura pro energii, která působí při OECD. Může za to evropský přechod na čistou energii v čele s elektromobilitou.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
MH

Jen skoda, ze tohle vedi vsichni, krome vedeni EU.

0 0
možnosti

Ropa rozhodně nekončí.

Pouze pomatená EU prozkoumává slepé uličky vývoje. A my do toho asi zase zabřednem.

1 1
možnosti
OB

Ropu musíte neustále těžit a rafinovat aby se auto hnulo z místa a recyklace neexistuje.

Lithium a med jednou natezite a už ho máte na vždy, jen to jednou za 25 let zrecyklujete.

Sinteticke paluva budou žrát při výrobě moc energie aby se to palivo zase hned spálilo a zmizelo

1 4
možnosti
LC

Rafinovat musíme akorát cukr :-) Vážně se z baterií dostane 100% lithia zpět? Ok, super, tak si kup baterkáč a ostatním nech, ať jezdí čím chtějí.

3 0
možnosti
VZ

Velice hezky napsáno, ale zelené věrozvěsty to v jejich pravdě stejně nezvyklá. Když má někdo fatální neschopnost racionálně myslet, tak se s tím těžko něco nadělá. Kde nic není, tam ani smrt nebere.

3 2
možnosti
AM

A12l27e10x 97M40a20c93h

4. 8. 2021 11:55

A vy jste toho příkladem.

1 3
možnosti
VB

a naftomobilita přivede Evropu k blahobytu a lidi se v ní budou mít dobře

1 0
možnosti
PV

Jako tahle závislost na surovinách a Číně je špatná. Evropa se peskuje za svoji koloniální minulost a Čína zatím zahájila koloniální budoucnost na kterou budeme jen koukat. Ale to je hlavně problém politický, ne samotné technologie. Ta jinak z dlouhodobého hlediska není špatná, jak čistá je, záleží na způsobu výroby elektřiny a jednou by jsme v podstatě mohli suroviny akorát točit dokola, ze starých baterií a dalších věcí vyrábět nové. A nových surovin potřebovat jen minimum. Krásná představa a i když jsme od toho ještě hodně daleko, tak slepou uličkou je samozřejmě konečné množství ropy než znovu recyklovatelne baterie a elektřina kterou umíme vyrábět mnoha způsoby.

1 1
možnosti
JL

Konečné množství ropy........a zásoby všech těch kovů jsou nekonečné???

0 0
možnosti
OU
JS

To je pravda jen z části, škody které třeba přináší jsou mnohdy nevratné, stejně tak uložení odpadu, zejména dlouhodobé, s sebou přináší další rizika. To ani nemluvím o tom, kolik zdrojů se dnes nemá vrátně vypotřebuje při těžbě.

1 0
možnosti
PS

"Až bude tobě, pionýre, čtenáři, třicet, pětatřicet let, vzbudíš se do světa, který už v mnohém nebude podoben dnešku. Budovatelé komunismu v Sovětském svazu i u nás budou mít k dispozici moderní automatizované závody, zvládnou zemědělské práce průmyslovým způsobem, budou pracovat šest hodin denně. V té době proniknou hluboko do tajů vesmíru.

To všechno se promítne do každodenního života: 250 milionů tun oceli ročně, hojnost všech prostředků, městská doprava zdarma, bezplatné stravování ve školních a závodních jídelnách, bydlení v prostorných bytech bez nájemného, levné nebo bezplatné turistické základny atd.

To není začátek fantastické povídky našeho časopisu, to je reálný dvacetiletý program Komunistické strany Svazu sovětských socialistických republik, o kterém píše, mluví a přemýšlí celý svět. Bledne sláva kapitalistické techniky a výroby. Vždyť za deset let předstihne SSSR Spojené státy americké dvaapůlkrát a v roce 1980 bude jeho náskok sedminásobný...."

Tohle všechno už tu bylo, stačí zaměnit Sovětský za Euro - sojuz. Princip je stále stejný....

4 1
možnosti
JS

To je tak, když EU jen žvaní a schvaluje nesmysly a jiný maká a obsazuje světové zdroje surovin.

Kdyby EU byla co od čeho, tak si prvně připraví půdu a pak teprve udělá zákaz spalováků.

Ale on se prvně udělá zákaz a pak se teprve spekuluje, jak z toho ven.

Není připraven ani přísun surovin, ani logistika, ani energetika, ani ekologická likvidace a recyklace, ale už máme termín, kdy se to má stát, ale zapomíná se, že vědecké objevy nejdou termínovat, ale to soudruzi v Bruselu nevědí, ti se dostali do stejné bludné smyčky jako komunisté v minulém tisíciletí, ti si taky naplánovali poroučení větru dešti pro další pětiletku.

8 0
možnosti
JK

Článok síce vyzerá rozumne, ale. Fakty podáva dosť účelovo.

Najskôr k tým surovinám: už teraz sa vyrábajú batérie bez kobaltu. Napr. Tesla dáva do svojich áut viacero typov batérií. Tie lacnejšie s kratším dojazdom majú lítium-železito-fosfátové batérie. Neobsahuj ani kobalt, ani nikel. Navyše sú bezpečnejšie, dajú sa nabíjať vyššou rýchlosťou, a samozrejme sú podstatne lacnejšie. Zatiaľ majú však o niečo menšiu energetickú hustotu. Vo vývoji sú aj batérie, kde je aj lítium nahradené - mimoriadne lacným a všeobecne dostupným sodíkom (je súčasťou napr. soli).

Vývoj v tejto oblasti ide míľovými krokmi dopredu. Čo platilo včera, dnes už nemusí. Na celú problematiku tejto novej technológie sa dá pozrieť aj z úplne iného uhla pohľadu:

Elektromobily už prestávajú byť exotom medzi autami a pomaly sa z toho začína stávať masovka. To spôsobuje, že investičné možnosti vetrí čoraz viac a čoraz väčších firiem, ktoré investujú do výskumu, vývoja a výroby. Točia sa v tom už v globále stovky miliárd dolárov.

Takže ten pesimistický scenár z článku moc nepredpokladám.

3 2
možnosti
JS

ano, bude ještě hůř, než je to v tom článku, protože v něm nejsou všechny negativní dopady

2 0
možnosti
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...