- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Jen skoda, ze tohle vedi vsichni, krome vedeni EU.
Ropa rozhodně nekončí.
Pouze pomatená EU prozkoumává slepé uličky vývoje. A my do toho asi zase zabřednem.
Ropu musíte neustále těžit a rafinovat aby se auto hnulo z místa a recyklace neexistuje.
Lithium a med jednou natezite a už ho máte na vždy, jen to jednou za 25 let zrecyklujete.
Sinteticke paluva budou žrát při výrobě moc energie aby se to palivo zase hned spálilo a zmizelo
Rafinovat musíme akorát cukr :-) Vážně se z baterií dostane 100% lithia zpět? Ok, super, tak si kup baterkáč a ostatním nech, ať jezdí čím chtějí.
Velice hezky napsáno, ale zelené věrozvěsty to v jejich pravdě stejně nezvyklá. Když má někdo fatální neschopnost racionálně myslet, tak se s tím těžko něco nadělá. Kde nic není, tam ani smrt nebere.
a naftomobilita přivede Evropu k blahobytu a lidi se v ní budou mít dobře
Jako tahle závislost na surovinách a Číně je špatná. Evropa se peskuje za svoji koloniální minulost a Čína zatím zahájila koloniální budoucnost na kterou budeme jen koukat. Ale to je hlavně problém politický, ne samotné technologie. Ta jinak z dlouhodobého hlediska není špatná, jak čistá je, záleží na způsobu výroby elektřiny a jednou by jsme v podstatě mohli suroviny akorát točit dokola, ze starých baterií a dalších věcí vyrábět nové. A nových surovin potřebovat jen minimum. Krásná představa a i když jsme od toho ještě hodně daleko, tak slepou uličkou je samozřejmě konečné množství ropy než znovu recyklovatelne baterie a elektřina kterou umíme vyrábět mnoha způsoby.
Konečné množství ropy........a zásoby všech těch kovů jsou nekonečné???
To je pravda jen z části, škody které třeba přináší jsou mnohdy nevratné, stejně tak uložení odpadu, zejména dlouhodobé, s sebou přináší další rizika. To ani nemluvím o tom, kolik zdrojů se dnes nemá vrátně vypotřebuje při těžbě.
"Až bude tobě, pionýre, čtenáři, třicet, pětatřicet let, vzbudíš se do světa, který už v mnohém nebude podoben dnešku. Budovatelé komunismu v Sovětském svazu i u nás budou mít k dispozici moderní automatizované závody, zvládnou zemědělské práce průmyslovým způsobem, budou pracovat šest hodin denně. V té době proniknou hluboko do tajů vesmíru.
To všechno se promítne do každodenního života: 250 milionů tun oceli ročně, hojnost všech prostředků, městská doprava zdarma, bezplatné stravování ve školních a závodních jídelnách, bydlení v prostorných bytech bez nájemného, levné nebo bezplatné turistické základny atd.
To není začátek fantastické povídky našeho časopisu, to je reálný dvacetiletý program Komunistické strany Svazu sovětských socialistických republik, o kterém píše, mluví a přemýšlí celý svět. Bledne sláva kapitalistické techniky a výroby. Vždyť za deset let předstihne SSSR Spojené státy americké dvaapůlkrát a v roce 1980 bude jeho náskok sedminásobný...."
Tohle všechno už tu bylo, stačí zaměnit Sovětský za Euro - sojuz. Princip je stále stejný....
To je tak, když EU jen žvaní a schvaluje nesmysly a jiný maká a obsazuje světové zdroje surovin.
Kdyby EU byla co od čeho, tak si prvně připraví půdu a pak teprve udělá zákaz spalováků.
Ale on se prvně udělá zákaz a pak se teprve spekuluje, jak z toho ven.
Není připraven ani přísun surovin, ani logistika, ani energetika, ani ekologická likvidace a recyklace, ale už máme termín, kdy se to má stát, ale zapomíná se, že vědecké objevy nejdou termínovat, ale to soudruzi v Bruselu nevědí, ti se dostali do stejné bludné smyčky jako komunisté v minulém tisíciletí, ti si taky naplánovali poroučení větru dešti pro další pětiletku.
Článok síce vyzerá rozumne, ale. Fakty podáva dosť účelovo.
Najskôr k tým surovinám: už teraz sa vyrábajú batérie bez kobaltu. Napr. Tesla dáva do svojich áut viacero typov batérií. Tie lacnejšie s kratším dojazdom majú lítium-železito-fosfátové batérie. Neobsahuj ani kobalt, ani nikel. Navyše sú bezpečnejšie, dajú sa nabíjať vyššou rýchlosťou, a samozrejme sú podstatne lacnejšie. Zatiaľ majú však o niečo menšiu energetickú hustotu. Vo vývoji sú aj batérie, kde je aj lítium nahradené - mimoriadne lacným a všeobecne dostupným sodíkom (je súčasťou napr. soli).
Vývoj v tejto oblasti ide míľovými krokmi dopredu. Čo platilo včera, dnes už nemusí. Na celú problematiku tejto novej technológie sa dá pozrieť aj z úplne iného uhla pohľadu:
Elektromobily už prestávajú byť exotom medzi autami a pomaly sa z toho začína stávať masovka. To spôsobuje, že investičné možnosti vetrí čoraz viac a čoraz väčších firiem, ktoré investujú do výskumu, vývoja a výroby. Točia sa v tom už v globále stovky miliárd dolárov.
Takže ten pesimistický scenár z článku moc nepredpokladám.
ano, bude ještě hůř, než je to v tom článku, protože v něm nejsou všechny negativní dopady