Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Emise má i elektromobil. Je poháněný uhlím, jádrem nebo plynem od Putina

Ujetí sto kilometrů na elektřinu stojí přibližně polovinu toho, co v současnosti zaplatí německý majitel benzinového vozu. Jsou elektromobily cestou ke snížení emisí a závislosti na ruském plynu? Analýza Focusu tvrdí, že rozhodně ne.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: BMW

Ceny pohonných hmot jsou stále o desítky procent výš než před útokem Ruska na Ukrajinu a řeší se, zda bude Evropa z východu odebírat plyn. Kdo se ale domnívá, že elektromobily jsou cestou, jak snížit závislost na ruském plynu, měl by se podle německého magazínu Focus zamyslet ještě jednou.

V Německu se momentálně ceny pohonných hmot pohybují kolem hranice dvou eur za litr, přičemž kvůli vysoké poptávce je nafta dražší než benzin. Ti, kteří mají elektromobil, mohou být v tuto chvíli spokojeni, protože jízda s ním je momentálně výrazně levnější než dřív ve srovnání se spalovacími vozy. Ujetí sta kilometrů na elektřinu stojí přibližně polovinu toho, co v současnosti zaplatí německý majitel benzinového vozu.

Ekologické organizace, jako jsou BUND a Deutsche Umwelthilfe, se tohoto tématu chytly a víc než kdy jindy propagují elektromobily s argumentem, že díky nim jsme méně závislí na surovinách z Ruska. Focus se domnívá, že to není tak úplně pravda.

Šéf automobilky BMW varuje před výlučnou orientací na elektromobilitu

„Jak všichni víme, elektromobily potřebují ke svému provozu elektřinu,“ píše Focus. „A proto je Německo stejně závislé na surovinách z Ruska jako na ropě pro dovoz benzinu nebo nafty. Ministr hospodářství Robert Habeck plánuje tuto závislost změnit a snížit – například dovozem surovin z Blízkého východu a samozřejmě posílením rozvoje domácí větrné a solární energie. Bez plynu nebo jiných fosilních paliv však nebude možné v příštích letech vyrábět a provozovat ani elektromobily, zejména proto, že Německo bude muset elektřinu čas od času dovážet.“

Odborník na motory, profesor Thomas Koch z Technologického institutu v Karlsruhe, dlouhodobě kritizuje výpočetní metody, které Evropská unie používá k informování o uhlíkové stopě elektromobilů. „U bateriového vozidla střední třídy musí i v příznivém scénáři elektrárna poskytnout 26 kWh / 100 km, aby bylo možné pohánět vozidlo se spotřebou 14 kWh / 100 km, a to v důsledku ztrát ve vedení, ztrát ve wallboxu, při nabíjení, v baterii, ztrát účinnosti elektroniky a elektromotoru a nakonec i dalších ztrát.“

Koch vypočítává, že „až do roku 2030 bude vždy jen pohádkou, že elektromobil výrazně zlepší ekologickou bilanci, natožpak náklady na dovoz primárních zdrojů energie“.

Za týden jsme s elektromobilem ujeli 3 381 km. Pořád vám to přijde málo?

Situaci ještě zhorší ukončení provozu jaderných elektráren. „V nejlepším případě bude nyní v nejbližších letech náhradou plynová elektrárna, která bude v důsledku ukončení jaderné energetiky dodávat potřebnou elektrickou energii 26 kWh / 100 km pro elektromobily s průměrnou účinností kolem 40 procent. To znamená, že je zapotřebí 65 kWh / 100 km primární energie ve formě plynu. To znamená dovoz víc než šesti kilogramů ruského zemního plynu na 100 km za 13 eur s výslednými emisemi CO2 přes 160 g CO2/km,“ říká Koch.

Mrzneme a furt nabíjíme. Zima ukázala, proč elektroauta nejsou budoucnost

Koch je ale mnohými příznivci elektromobility obviňován z nekorektnosti, nevědeckého přístupu a zkreslování údajů naopak ve prospěch dieselových motorů. Možná i proto se Focus obrátil i na další zdroje. Například fyzik Christoph Buchal dodal: „Elektromobily je třeba považovat za další, nové odběratele elektřiny, které je třeba obsloužit volnou dodatečnou kapacitou (uhlí, případně plyn) na trhu, jehož podíl elektřiny z obnovitelných zdrojů je již plně pokryt. Zákonodárce to ví, a proto nařídil, aby se takové „nevýhodné“ výpočty oficiálně neprováděly. Je třeba používat průměrné hodnoty.“

Pokud se do emisních výpočtů zapojí částečně i uhelné elektrárny, tak podle Kochových údajů by to znamenalo přibližně 15 kg hnědého uhlí na 100 km a víc než 280 g CO2/km. Časopis Auto Motor und Sport ve svých výpočtech dokonce dospěl k „nejhoršímu scénáři“ 358 gramů na kilometr – pokud je k dispozici pouze uhlí.

Podpora elektroaut přichází Německo draho, mluví o omezení štědrých dotací

To je ale poněkud extrémní pohled, protože je málo pravděpodobné, že nějaký elektromobil pojede ryze na elektřinu z hnědého uhlí opakovaně nebo trvale. Vše záleží právě na energetickém mixu. Za opačný extrém by se dala považovat třeba Francie s vysokým podílem energie z jádra. Po „připojení“ na jadernou elektrárnu tak elektromobil neprodukuje žádné emise CO2.

Ani vozy se spalovacím motorem samozřejmě nemají 100% účinnost a výroba benzinu a nafty se neobejde bez emisí CO2. Pro Thomase Kocha by přesto byl v současnosti lepším řešením úsporný diesel, který by alespoň snížil závislost na surovinách, ale i emise. „Emise CO2, včetně výroby paliva, činí u dieselového mild-hybridu přibližně 150 g CO2/km, zatímco u elektromobilu 160 až 280 g CO2/km,“ uvedl Koch.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Obří lis i vlastní motory. Elektrovůz Xiaomi žhaví gumy. Prozkoumali jsme ho

Xiaomi SU7

VIDEO Exkluzivně Čínský výrobce chytrých telefonů a prvků chytré domácnosti se na veletrhu Mobile World Congress...

Analýza: Výroba elektromobilů bude levnější než aut na benzin, zdraží opravy

Také Toyota plánuje využití technologie giga-casting.

VIDEO Výroba bateriových elektromobilů bude do roku 2027 v průměru levnější než výroba srovnatelných vozů...

Autovideo týdne: Škoda poodhaluje nový elektromobil. Elroq už ladí výrobu

Škoda poodhaluje vzhled nového elektromobilu jménem Elroq.

VIDEO Škoda Auto představí v pátek 15. března na výroční tiskové konferenci hospodářské výsledky a...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Airbus evropských automobilek jako poslední šance čelit čínské invazi

Renault Twingo je postavený na novém elektrickém základě, ale jeho karoserie...

VIDEO Víte, jak vznikl Airbus? Dnes jeden ze dvou největších světových výrobců civilních dopravních...

Jak odpůrce elektroaut přišel na chuť jízdě na baterky. Peníze rozhodly

Volkswagen e-Golf

VIDEO Proč jsem se rozhodl pro elektroauto a proč zrovna pro model, kterým už rok a půl jezdím? Jak jsem...

  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!
Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!

30 uživatelů eMimina mělo možnost otestovat krém na nohy od Manufaktury z kolekce Louka. Pomohl vám na suchou a hrubou pokožku chodidel? Přečtěte...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...