Největší hrozbou pro evropské automobilky jsou elektrovozy z Číny, říká studie

  • 4
Největší rizikem pro evropské automobilky jsou elektromobily vyráběné v Číně. Uvedla to německá pojišťovna Allianz. Pokud politici nepřijmou odpovídající opatření, může čínská konkurence evropské výrobce podle této studie do roku 2030 připravit na zisku o sedm miliard eur (163,5 miliardy Kč) ročně.

Českou ekonomiku by podle zprávy mohla čínská konkurence připravit až o 0,4 procenta hrubého domácího produktu (HDP).

Jako řešení Alianz uvádí reciproční cla na auta dovážená z Číny, zlepšení vývoje materiálů a technologií pro baterie elektrických vozidel a také umožnit čínským automobilkám vyrábět automobily v Evropě.

Jsme vydíratelní, musíme přesunout výrobu do Evropy, vyzývá šéf autoprůmyslu

Evropské automobilky podle zprávy Allianz čelí dvojí hrozbě. Na jednu stranu jim klesá prodej v Číně, kde místní výrobci zvyšují podíl na trhu. Například německá automobilová skupina Volkswagen přišla v prvním čtvrtletí o pozici nejprodávanější značky osobních automobilů v Číně – předstihla ji místní značka BYD. Na druhou stranu roste prodej dovážených elektromobilů vyrobených v Číně, prodej zvyšují jak domácí, tak i západní automobilky.

Studie Allianz potvrzuje obavy Lindy Jacksonové, generální ředitelky Peugeotu, všímá si magazín Caradisiac. Na fóru Future of the Car organizovaném listen Financial Times uvedla, že „největším nebezpečím je příchod čínských výrobců, protože přicházejí s velmi konkurenceschopnými cenami a velmi dobrými vozy“.

Její nadřízený, šéf skupiny Stellantis Carlos Tavares již loni varoval, že evropský průmysl čeká „těžký boj“ proti čínskému dovozu.

Čínský automobilový trh je největší na světě, je však zahlcený elektrickými sportovně-užitkovými vozy (SUV), což vytváří tlak na místní automobilky, aby vyvážely více aut do Evropy. Dovoz elektrických aut z Číny by mohl Evropskou unii v roce 2030 stát přes 24 miliard eur ekonomického výkonu, což představuje 0,15 procenta unijního HDP, uvádí studie.

Průzkum: Se zákazem spalovacích motorů nesouhlasí 77 procent Čechů

Nicméně ekonomiky Německa, Slovenska a České republiky, které jsou závislé na automobilovém průmyslu, by mohly čelit ještě většímu dopadu, a to v ekvivalentu 0,3 až 0,4 procenta HDP, píše Allianz ve studii.

„Evropskému automobilovému průmyslu jde o hodně: čtyři z pěti automobilů prodaných v Evropě se montují na místě,“ uvádí zpráva.

Rovněž uvádí, že „Evropa je přední světovou exportní velmocí v tomto odvětví, přičemž automobilový obchod vytvořil pro evropskou ekonomiku v posledním desetiletí každoročně 70 až 110 miliard eur obchodního přebytku.

Allianz také připomíná, že Evropa se stala cílem čínského vývozu, když ve Spojených státech začal platit zákon o omezování inflace (IRA).

Na světě bude letos každé páté prodané auto elektrické, odhadují energetici

Na letošní rok americký zákon IRA vyžaduje, aby 50 procent komponentů baterií bylo vyrobeno nebo smontováno v Severní Americe, aby bylo možné získat daňovou úlevu 3 750 dolarů (přes 80 000 Kč). Dalších 3 750 dolarů je letos podmíněno tím, že 40 procent kritických minerálů pochází ze Spojených států nebo od jejich partnera ve volném obchodu. V obou případech se tento poměr s postupem let zvyšuje.

,

Den otevřených dveří letiště Náměšť

Ve středu 1. května se na letišti Náměšť poprvé veřejnosti představí nové vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom. K vidění bude další letecká i pozemní technika.

Mohlo by se hodit

Elektromobil