Vynálezce bezsáčkových vysavačů staví továrnu na elektroauta v Singapuru

  10:56aktualizováno  10:56
Britská společnost Dyson se rozhodla, že svou první továrnu na výrobu elektromobilů postaví v Singapuru. Oznámila to firma, jejímž zakladatelem je vynálezce bezsáčkového vysavače James Dyson. Tým 400 inženýrů vyvíjí vozidlo v Dysonově technologickém kampusu v britském Hullavingtonu.

Vysavač Dyson | foto: Dyson

První elektromobil by měl sjet z výrobní linky v roce 2021. Podrobnosti o podobě plánovaných elektromobilů ani o rozsahu výroby firma podle agentury AP neposkytla.

„Výstavbu (továrny v Singapuru) zahájíme v prosinci a dokončíme v roce 2020, čímž splníme harmonogram našeho projektu,“ uvedl generální ředitel podniku Jim Rowan.

„Rozhodnutí o tom, kde se bude naše auto vyrábět, je velmi komplexní, založené na dodavatelských řetězcích, přístupu na trhy a dostupnosti odborných znalostí, které nám pomohou dosáhnout našich ambicí. V prosinci začneme s výstavbou, kterou dokončíme v roce 2020, a splníme tak časový plán projektu,“ uvedl Rowan.

„Stávající přítomnost našeho týmu v Singapuru, v kombinaci s významnými pokročilými zkušenostmi v oblasti výroby, jsou předvojem. Singapur také nabízí přístup k trhům s vysokým růstem, stejně jako rozsáhlý dodavatelský řetězec a vysoce kvalifikovanou pracovní sílu. Nákladnost výroby v Singapuru je sice poměrně vysoká, ale stejně tak je silný tamní tah na branku v rozvoji a využívání pokročilých technologií. Je proto správným místem pro výrobu vysoce kvalitních strojů nabitých technologiemi, tedy i našeho elektrického vozidla.“

Začátkem tohoto roku Dyson oznámil, že investuje 200 milionů liber do nových budov a zkušebních zařízení ve svém areálu na letišti Hullavington Airfield ve Velké Británii. Dyson nadále pokračuje v globálních investicích v oblasti nových technologií ve výši 2,5 miliardy liber.

Společnost Dyson, která vyrábí vysavače a další elektrické spotřebiče, ohlásila plány na výrobu elektromobilů zhruba před rokem. Při volbě umístění závodu dala Singapuru přednost před Británií a Čínou, upozorňuje list Financial Times.

Dyson v Singapuru začal před 11 lety s malým inženýrským týmem. „Od té doby jsme se značně rozrostli, nyní zde zaměstnáváme 1100 lidí a v Singapuru jsme vyrobili více než padesát milionů vysokorychlostních motorů. Singapur je pro naši budoucnost zcela zásadní a očekáváme růst počtu členů našeho tamního týmu na dvojnásobek,“ komentuje Rowan.

Podnik své rozhodnutí zdůvodnil mimo jiné dostupností kvalifikované pracovní síly a blízkostí některých klíčových trhů. Zdůraznil přitom, že toto rozhodnutí nijak nesouvisí s plánovaným odchodem Británie z Evropské unie.

James Dyson patří mezi zastánce brexitu a někteří jeho kritici již podle agentury AP naznačili, že rozhodnutí postavit továrnu v Singapuru považují za pokrytecké.

„Pokud dokonce ten, kdo tvrdí, že po brexitu nastane obnova britského průmyslu, není připraven svůj názor podpořit konkrétními kroky, pak to vyvolává vážné pochybnosti ohledně budoucnosti naší ekonomiky,“ uvedl labouristický zákonodárce Ian Murray, který je zastáncem setrvání Británie v Evropské unii.

Autoři: ,


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Napříč republikou na baterky. Bez nabíjení, courání a hlavně plynule

Hyundai Kona Electric

Rozumný člověk jede z Prahy do Ostravy vlakem, je to rychlé, pohodlné, levné. Jezdí tak i lidé z...

Čínská značka Aiways chce v Evropě pronajímat elektrická SUV

Autosalon Ženeva 2019

Čínská automobilka Aiways hodlá v příštím roce uvést na evropský trh sportovně-užitkový vůz s plně...

V závodech aut do zásuvky se osvědčil hybrid, elektroauta málem nedojela

Czech New Energies Rallye

Osmý ročník závodu Czech New Energies Rallye, kde nejde o rychlost, ale přesnost, přilákal desítky...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Tuning z Prahy prodlouží dojezd elektroaut. Do Tesly se zatím nedostali

BMW i8 Everyn má po úpravě čtyři sta sedm koní

Zlepšování, ladění a úpravy výkonu i spotřeby aut patří dnes k běžným úkonům. Tovární nastavení...

Dobíječky už jim nestačí. Energetické firmy se vrhají na prodej elektroaut

ČEZ aktuálně nabízí pět modelů elektromobilů od tří značek: Volkswagen (na...

Před pár lety se energetické firmy vrhly na stavbu dobíjecích stanic pro elektromobily či...

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

Škoda po sto letech míří do jedné stopy. Projeli jsme elektromoped Klement

Otestovali jsme Klementa – koncept městské mobility od Škoda Auto

Klement klame tělem. Zpovzdálí se tváří jako hodně drahé a extravagantní kolo. Ale Klement bicykl není, jeho pedály...

Další z rubriky

VW v Bratislavě propouští, je to varování pro slovenský autoland

Výroba Volkswagenu Touareg v bratislavské továrně koncernu VW

Slovenská ekonomika je plně závislá na autoprůmyslu. Téměř polovinu průmyslové produkce země tvoří výroba aut. Jejich...

Milovat i nenávidět elektroauta, která nikdo nechce. Šéf BMW musí umět obojí

BMW Vision M Next

U VW je to jasné, tam jsou všichni do elektroaut zamilovaní, aspoň navenek. S jejich rozmachem spojili vládci německého...

Dacia Duster dostane sourozence. Ve hře je SUV-coupé, nebo pick-up

Kupé SUV Renault Arkana při premiéře na autosalonu v Moskvě

Dacie Duster je možná nečekaný, ale zato fenomenální úspěch. Zprvu možná vysmívaný vůz, dnes zlaté vejce celé aliance...

Najdete na iDNES.cz