První auta projíždějí nově otevřeným úsekem dálnice D8 (17.12.2016)

První auta projíždějí nově otevřeným úsekem dálnice D8 (17.12.2016) | foto: icearena.cz, Iveta Lhotská,  MAFRA

Sledování problematického úseku D8: teď za 20, za dva roky 75 milionů

  • 44
Ředitelství silnic a dálnic vypsalo tendr na geotechnický monitoring problematického úseku dálnice D8, za dva roky sledování zaplatí necelých 300 milionů korun, zjistil Český rozhlas. Dosud monitoring provádějí experti ŘSD a roční náklady za subdodávky jsou 20 milionů ročně.

Nová zakázka na monitoring problematického úseku dálnice D8 mezi Lovosicemi a Řehlovicemi na Ústecku má spolu s rámcovými smlouvami hodnotu skoro 300 milionů korun bez DPH. Veřejná zakázka má být rozdělená na dvě části. Jedna na provádění geotechnických průzkumů a monitoringu a druhá na projektové práce. První má být za 177,3 milionu korun bez DPH, druhá za 115,7 milionu korun. Zájemci mohou přihlášky posílat do začátku května.

Až do prosince roku 2021 bude monitoring tohoto problematického úseku vykonávat tým expertů ŘSD. Náklady na zajištění subdodávek monitoringu jsou podle prohlášení ŘSD pro Radiožurnál v hodnotě 20,1 milionu korun bez DPH za rok.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se odvolává na přísnější podmínky Ministerstva dopravy o kontrole podobných staveb. „Cílem zakázky je posílit již v současné době nadstandardní geotechnické a geodetické sledování stavby D8 a jejího okolí a zajistit udržení bezpečnost stavby provozované v území postiženém svahovými deformacemi,“ vysvětlil pro Radiožurnál mluvčí ŘSD Jan Studecký.

„Na tomto úseku před šesti lety došlo k sesuvu půdy a na podzim loňského roku ŘSD objevilo ve svahu další trhliny,“ připomíná Český rozhlas. „Stovky milionů stálo loni také zpevnění Prackovické estakády. Silničáři mimo jiné napumpovali do svahu několik desítek tisíc litrů pryskyřice.“

Sesuv zavalil stavbu posledního úseku dálnice D8 přes České středohoří v červnu 2013.

Za sesuv půdy u Prackovic na Litoměřicku se Ředitelství silnic a dálnic spolu se Správou železniční dopravní cesty stále soudí s firmou Kámen Zbraslav o jednu miliardu korun.

Nejdražší kus dálnice

„Průchod D8 Českým středohořím je patrně největším průšvihem ve stavbě dálnic u nás, je postavena v nejhorším možném místě, snad ani neexistuje dražší úsek v celé naší dálniční síti, a co víc - peníze ze státního rozpočtu se sem budou cpát po celou dobu životnosti stavby,“ komentuje pro Radiožurnál geolog Vladimír Cajz z Geofyzikálního ústavu Akademie věd.

Geotechnický monitoring má být i podle ŘSD trvalým opatřením. „To však neznamená, že rozsah služeb tak, jak je dnes soutěžen se nebude v průběhu času vyvíjet,“ uvádí se ve stanovisku ŘSD. Nově vypsaná, téměř třísetimilionová zakázka, má být na 48 měsíců, to znamená, že za rok sledování externí kanceláří zaplatí stát 75 milionů korun.

„V tomto období bude mimo jiné ověřován vývoj území stavby po všech provedených sanačních opatřeních a hodnocena jejich účinnost, která nabývá účinnosti postupně a v poměrně dlouhé lhůtě. U některých sanačních opatření je tato lhůta i v řádu let. V místech, kde se dospěje k plné účinnosti sanačních opatření pak i náklady na zajištění monitoringu výrazně klesnou a funkce monitoringu bude pouze kontrolní,“ vysvětluje dokument ŘSD.

7. června 2013