Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

D1 se staví už čtyřicet let, hotova bude v roce 2013

Dálnice je nejdelší, nejvytíženější, nejnebezpečnější a nedokončená... 8. září 1967 začala pražským úsekem Spořilov-Čestlice výstavba dálnice D1. Nejznámější "brněnská" dálnice slaví dnes čtyřicet let. Stále jí ale chybí šest let stavby.

Dálnice D1 - Úsek z Vyškova do Kroměříže. | foto: MF DNES

Dálnice byla schválena již 4. listopadu 1938 a vzápětí se začalo se stavbou "silniční magistály"  Praha – Jihlava – Brno – Zlín – slovenská hranice.

160 km/h už před 80 lety
"Dé-jednička" měla být zapojena do německé dálniční sítě a proto byl projekt upravený podle protektorátních pravidel. Počítal s návrhovou rychlostí 160 km/h a v některých úsecích s šesti jízdními pruhy. Poválečné úsporné varianty ovšem tyto velkorysé plány notně změnily.

Omezený stavební ruch panoval na dálnici mezi Prahou - Brnem až do roku 1942, kdy byla stavba zastavena. V té době stojí 77 kilometrů rozestavěné dálnice a víc než 60 mostů.

Po válce byla stavba v omezeném rozsahu obnovena, v roce 1950 však byla opět zastavena.

6,9 kilometr, směr Praha. Minulost a dnes.

Po jejím obnovení před čtyřiceti lety se počítalo s tím, že dálnice povede na Slovensko a končit bude na hraničním přechodu Starý Hrozenkov.

Prvních 20 kilometrů za tři roky
Výstavba vůbec prvního dálničního úseku u nás mezi Prahou a Mirošovicemi trvala tři roky. 8. září 1967 byla stavba zahájena, slavnostní otevření prvních 21,3 kilometrů dálnice se konalo 12. července 1971.

Z Prahy až do Brna bylo možné dojet po dálnici poprvé 8. listopadu 1980 po dokončení humpoleckého úseku D1. V roce 1992 se "Dé-jednička" protáhla až k Vyškovu.

Po rozpadu federace byla trasa D1 odkloněna od Brna na Ostravu s ukončením u Lipníka nad Bečvou. Poslední změnou bylo rozhodnutí, že se v D1 změní i budovaná D47, která spojí Lipník nad Bečvou s Ostravou a polskou hranicí. Celkem by D1 měla dosáhnout délky 377 km.

První návrhy s Prahou nepočítaly
První návrhy na stavbu dálnice napříč republikou se objevily v třicátých letech dvacátého století. První projekty počítaly s trasováním mimo obydlená území (například z Plzně do Košic, nebo z Chebu do Chrustu na Zakarpatské Rusi).

Zajímavou vizi představil Jan Baťa ve své knize "Budujeme stát pro 40 milionů lidí", který navrhoval vést dálnici z Chebu do Velkého Bočkova na dnešních ukrajinsko-rumunských hranicích, opět mimo městská centra, dokonce nechal na své náklady vypracovat projekt.

4,9 kilometr, směr Ostrava. Minulost a dnes.

Po Mnichovské dohodě bylo třeba pracovat na novém projektu, nový návrh trasy Praha - Jihlava včetně pražského okruhu byla připravena během 12 dnů.

Díky neustálému přetěžování dálnice jsou připraveny plány na rozšíření na šest jízdních pruhů, podobně jako na úseku Praha - Mirošovice. Bohužel projekt naráží na nedostatek financí a vysokou technickou náročnost.

Dálnice D1 je nechvalně proslulá také jako nejnebezpečnější dálnice. Kritickým úsekem je například Praha-Mirošovice, kde se stalo v posledních letech nejvíce nehod z celé D1 (v roce 2005 to bylo 71 a v roce 2006 potom 66). Nejvíce nehod se také stává v okolí Humpolce, Brna a na Jihlavsku.

České republice zbývá dobudovat 320 kilometrů dálnic a 800 kilometrů rychlostních silnic. Celkové náklady na dostavbu se podle údajů Ředitelství silnic a dálnic vyšplhají na 360 miliard korun. Síť by se měla dobudovat do roku 2013, překážkou je však nedostatek peněz. Nyní mají motoristé k dispozici necelých 630 kilometrů dálnic a 350 kilometrů rychlostních silnic.

DÁLNICE D1 V ČÍSLECH

Předpokládaný konec výstavby: 2013, úsek Říkovice-Přerov

Dálnice má dva jízdní pruhy v každém směru, vzhledem k vysoké intenzitě dopravy bylo prvních 21 km z Prahy do Mirošovic přebudováno v letech 1996 - 1999 na dvakrát tři pruhy, stejné rozšíření je plánováno i okolo Brna

Počet mimoúrovňových křižovatek: 37

Počet odpočívek: 31

Nadmořská výška:
- nejvyšší 655 m. n. m. na 104. v km 
- nejnižší 203 m. n. m. na 196. km

Intenzita dopravy:
- nejvyšší - přes 100 000 automobilů za 24 hodin u Prahy
- nejnižší - cca 38.000 automobilů za 24 hodin u Humpolce

Nejvyšší most: most Vysočina ve Velkém Meziříčí, 76 m vysoký

Nejdelší most: most přes Sázavu u Hvězdonic, 462 m dlouhý

Počet nehod:
2000 - 2966
2001 - 3060
2002 - 2709
2003 - 2653
2004 - 3227
2005 - 2907
2006 - 2831

Některé kritické úseky D1:
-  úsek z Prahy do Mirošovic, v posledních dvou letech bylo nejvíce nehod z celé D1 na 11. km (71 v roce 2005 a 66 v roce 2006) 
-  kritický úsek na Vysočině se táhne v délce kolem 50 kilometrů, nejvíce nehod je v okolí Humpolce a na Jihlavsku - okolí Brna

Ostatní:
- stavba D1 si vyžádala nejhlubší zářez do okolní krajiny - Lensedelský zářez u hvězdonického mostu přes Sázavu je až 38 metrů hluboký a 500 metrů dlouhý
- "dvoupatrový" most - most přes řeku Želivku u Vojslavic na D1 je postaven nad původním dálničním mostem ze 40. let minulého století, který je využíván jako místní silnice
- letiště - úsek D1 u Náměště nad Oslavou byl vybudován jako provizorní vojenské letiště, a proto zde nebyl zřízen klasický střední dělící pás se svodidly apod.

Podél D1 je řada nevyužitých dálničních staveb z let 1939-42 a 1945-50, nejvíce na úseku kolem vodní nádrže Želivka mezi Souticemi a Humpolcem (rozestavěné mosty, náspy ap.) a v moravském pohoří Chřiby, naopak především v blízkosti Prahy byla řada těchto starších staveb pro D1 využita.

Zdroj: ŘSD

Nový úsek dálnice D1

Postup otevírání jednotlivých úseků dálnice D1

12. července 1971

Otevřen první dálniční úsek na území
tehdejšího Československa - úsek dálnice
D1 Praha-Mirošovice (délka 21,3 km)

6. září 1972

Kývalka - Brno-západ (8,2 km)

3. listopadu 1973

Velká Bíteš - Kývalka (19,5 km)

Květen 1975

Velké Meziříčí-východ - Lhotka (5,1 km)

Prosinec 1975

Lhotka - Velká Bíteš (9,2 km)

28. října 1976

Řehořov - Měřín (7,2 km) a
Brno-západ - Brno-centrum (3,7 km)

Prosinec 1976

Měřín - Velké Meziříčí-západ (6,5 km)

Červenec 1977

Mirošovice - Hořice (54,1 km)

30. září 1978

Brno-centrum - Brno-jih (2,5 km)

28. listopadu 1978

Velké Meziříčí- západ - Velké Meziříčí- východ (7,5 km)

6. října 1979

Hořice - Jiřice (10,2 km); v polovičním profilu
byl úsek v provozu již od 6. května 1979

22. listopadu 1979

Pávov - Řehořov (15,3 km)

7. listopadu 1980

Jiřice - Humpolec (6,1 km); v polovičním
profilu byl otevřen 22. listopadu 1979

8. listopadu 1980

Humpolec - Pávov (20,7 km); stavba byla posledním
zprovozněným úsekem mezi Prahou a Brnem

Prosinec 1982

Brno-východ - Holubice (7,6 km)

9. září 1983

Brno-jih - Brno-východ (6,8 km)

11. listopadu 1988

Holubice - Tučapy (9,1 km)

30. července 1992

Tučapy - Vyškov (9,6 km)

24. října 2005

Vyškov - Vrchoslavice (17,5 km); D1 se prodloužila
na současných 247,5 km

Rozestavěné a připravované úseky D1 délka předpokládaný termín zprovoznění

Mořice - Kojetín

6,6 km

podzim 2009
Kojetín - Kroměříž západ 4 km listopad 2008
Kroměříž západ - Kroměříž východ 3 km 2008
Kroměříž východ - Říkovice 11,3 km 2010
Říkovice-Přerov 10,1 km 2013
Přerov-Lipník nad Bečvou 14,3 km 2011
D47: Lipník nad Bečvou - Ostrava - Polsko 80,2 km 2009


Autoři: ,
  • Nejčtenější

Škoda odhalila nový elektromobil Elroq na Vltavě, ceny startují na 800 tisících

Škoda představila v Praze, v reprezentativní budově Občanské plovárny, svůj nový elektromobil. Model Elroq je od druhého října k objednání, ceny startují na 799 tisících korunách. Elektrický Elroq je...

1. října 2024,  aktualizováno  20:34

První rozhovor Jozefa Kabaně z čínské mise: Evropu svazují tradice, Čína jede

Premium

Slovenská superstar světa automobilového designu Jozef Kabaň se po hvězdné kariéře v Evropě vydal začátkem letoška na čínskou misi. Ale základnu má jedenapadesátiletý designér v Česku, bydlí na...

7. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zaslepení elektromobilitou není správné, říká prezident a motorkář Pavel

Premium

Prezident Petr Pavel je velký motoristický nadšenec a příznivec nejen aut, ale především motocyklů. Při náročných pracovních schůzkách dokáže nasadit vážnou tvář a nedávat najevo emoce, ale pokud...

2. října 2024

Tak to jsme opravdu (ne)čekali. Svižná alfa a další nóbl auta Karla Gotta

Zlatý hlas z Prahy si oblíbil hlavně mercedesy, ale zamiloval si třeba i malý Fiat 600 či Škodu Fabia. Naopak s BMW 2000 CS a Saabem 96 prý nebyl příliš spokojen. První větší havárii Karel Gott zažil...

8. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na český trh se mohou dostat zaplavená auta, jsou na odpis, varují obchodníci

Na český trh by se v následujících týdnech mohla začít dostávat auta poškozená nedávnými záplavami. Zaplavená auta je prakticky nemožné uvést do původního stavu, problémy se přitom mohou projevit až...

3. října 2024

Dnes se v Europarlamentu bude řešit krize autoprůmyslu kvůli Green Dealu

Automobilky ročně investují v Evropě do vývoje 60 miliard eur, pokud bude EU trvat na svých drsných cílech snižování emisí u nově prodávaných aut, půjde za rok 2025 čtvrtina z této částky na pokuty...

8. října 2024  9:29,  aktualizováno  9:42

Musíme se inspirovat Čínou, krachy jsou součást vývoje, říká Jahn ze Škody

Premium

Martin Jahn je jediným Čechem v představenstvu Škoda Auto. Evropa by se podle něj měla vydat čínskou cestou, pokud chce bezemisní mobilitu. „Podpořit ji v cenách energií, v přístupu k nerostným...

8. října 2024

Tak to jsme opravdu (ne)čekali. Svižná alfa a další nóbl auta Karla Gotta

Zlatý hlas z Prahy si oblíbil hlavně mercedesy, ale zamiloval si třeba i malý Fiat 600 či Škodu Fabia. Naopak s BMW 2000 CS a Saabem 96 prý nebyl příliš spokojen. První větší havárii Karel Gott zažil...

8. října 2024

Irský svéráz a nevraživost. Cykloaktivista žaloval, vysloužil si pokutu

Na kameru zaznamenal přestupek neukázněných řidičů, ale sám odešel s pokutou. Když si totiž natáčel špatně parkující vozy, projel kolem nich na červenou. Aspoň tak čin vyhodnotili na policejní...

7. října 2024

D.A.S. právní ochrana, pobočka ERGO Versicherung Aktiengesellschaft pro ČR
MANAŽER OBCHODNÍ SKUPINY / OBCHODNÍ ZÁSTUPCE - celá ČR

D.A.S. právní ochrana, pobočka ERGO Versicherung Aktiengesellschaft pro ČR
Praha, Jihočeský kraj, Jihomoravský kraj, Karlovarský kraj, Královéhradecký kraj, Liberecký kraj, Moravskoslezský kraj, Olomoucký kraj, Pardubický kraj, Plzeňský kraj, Středočeský kraj, Ústecký kraj, Kraj Vysočina, Zlínský kraj

Vyplatilo se Němcům opustit jádro? Studie odhaluje překvapivé zjištění

Norská studie dokazuje, že masivní investice do obnovitelných zdrojů energie přinesly Německu v posledních 20 letech...

Móda z Thálií: kýč jak bič v podání Leichtové i nevhodná obuv Rašilovové

V sobotu večer se v Národním divadle v Praze předávaly prestižní divadelní Ceny Thálie. Co se týká módy, podle...

Co dělá v žaludku studená kola a proč je lepší pít po jídle, líčí biochemička

Premium Možná vás už napadlo, co se děje v našem žaludku, když se v něm potká jídlo s pitím. Nebo patříte k těm hloubavějším...

Příběh Jitky: Manžel po mně chce sex každý den, je to k nevydržení

Moje manželství je takové, jaké po patnácti letech obvykle bývá. Překonali jsme pár krizí, vychováváme dvě školou...

Legendární erotický film Emanuela se po 50 letech dočkal předělávky

Když se v roce 1974 objevil film Emanuela se Sylvií Kristelovou v hlavní roli, vzbudilo to pozdvižení. Explicitní...