Od prvního výkopu až po otevření prvního úseku dálnice mezi Prahou a Mirošovicemi uplynulo neuvěřitelných 32 let.
Stavět se začalo začátkem května přesně před sedmdesáti lety, v roce 1939. "S velkými nadějemi jsme se pustili do stavby české dálnice z Prahy přes Brno na slovenskou hranici. Tato stavba, považovaná ze technickou chloubu českého národa a nazvaná Národní cestou, připadla bohužel do období okupace," uvedl ředitel dnešního správce dálnic (Ředitelství silnic a dálnic) Alfred Brunclík.
Byla to právě německá okupační moc, která o tři roky později výstavbu zastavila. Od té doby se Chodovem, kde pochopitelně ještě nestála panelová sídliště jako dnes, táhl travou zarostlý základ dálnice, na němž byly vybetonované jen odstavné pruhy - zbytek dělníci udělat nestihli.
Zatímco na Chodově se dnes po dálnici skutečně jezdí, takže po staré stavbě není památky, kousek dál od Prahy v oblasti kolem řeky Želivky projektanti naplánovali jinou trasu - proto tam dodnes stojí nedokončené mosty z té doby.
Z Prahy do Brna v roce 1980
Po válce se na stavbě opět začalo pracovat, ale ne na dlouho. Komunistický převrat na dalších dvacet let práce zastavil. První úsek byl pak otevřen v roce 1971, až do Brna se motoristé mohli po dálnici dostat v roce 1980.
K 70. výročí zahájení stavby dálnice mohou lidé navštívit až do 31. května v Obchodním centru Chodov expozici nazvanou Národní cesta.