Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Autofotka týdne: Obří průšvih levných elektroaut

Mysleli jsme si, že už se to dnes nemůže stát. Že všechna moderní auta mají zaručenou alespoň nějakou míru bezpečnosti při havárii, pevnou karoserii, která ochrání posádku před nárazem. No, spletli jsme se. Výsledky nejnovějších crashtestů organizace EuroNCAP ukázaly, že i v roce 2021 se na trhu můžou objevit auta s tragickou úrovní ochrany při bouračce. Jsou to dva elektromobily.
Crashtest Renaultu Zoe

Crashtest Renaultu Zoe | foto: EuroNCAP

První, pro mnohé nepřekvapivě, značky Dacia. I pro její model Spring, o kterém se teď hodně mluví, protože je nejlevnějším bateriovým autem v Evropě (zároveň nejmenší, nejpomalejší a nejdražší dacií), je však výsledek pouhé jedné hvězdy za 49% ochranu dospělé posádky tragický.

Testy EuroNCAP jsou přísné, a tak je třeba výsledky důkladně prostudovat a zkoumat jejich dílčí parametry.

A to ten průšvih ještě zdůrazní. Dacie „tradičně“ ztrácely body za chybějící asistenční systémy (jsou to levná auta), ale při samotném nárazu zajišťovala kabina ochranu třeba u nové Dacie Sandero 70 %, to znamená, že samotné „železo“ chránící posádku je na dobré úrovni. Jednoduše řečeno: čert vem chybějící elektronické hlídače, ale to auta má podle všeho měkkou karoserii.

Jenže to není jediná tragédie pro koncern Renault-Dacia. Ještě hůř dopadl další mini elektromobil Renault Zoe, který je z pohledu image a prodejů francouzské automobilky důležitější než Spring. Zoe nedostal vůbec žádnou hvězdu – a jen 43 % za ochranu při nárazu. A to Zoe není – jak je u elektroaut běžné – žádná láce, startuje na tři čtvrtě milionu korun. Aktuální druhá generace bateriového renaultu technicky výrazně vychází z předchůdce.

A v tom je ten zádrhel. Když před deseti lety dorazilo první Zoe, dostalo z crashtestů plný počet pěti hvězd. A po „přestavbě“ na novou generaci nula? Na omluvu můžeme říci, že se metodika crashtestů EuroNCAP a hodnocení změnily. Více důrazu se klade právě na bezpečnostní asistenty, tedy prvky aktivní bezpečnosti. Jenže na druhou stranu můžeme říci, že podle stejných požadavků stavějí auta všichni, EuroNCAP „rozbíjí“ většinu aut napříč trhem.

Schematické znázornění „zranění“ figuríny za volantem springu při crashtestu se v hodnocení EuroNCAP červená, na to už dlouho zvyklí nejsme. Za pozornost stojí i zmínka, že u zbořeného vraku bylo třeba vyvinout víc síly na otevření dveří. To v reportech z crashtestů také nebývá obvyklé. To všechno naznačuje, že samotný technický základ – to železo – není v podání indicko-čínské Dacie zrovna nejrobustnější.

To všechno velmi dobře ilustruje slabinu současných malých elektromobilů – když do maličkého auta nacpete těžké baterie a bouchnete s ním o bariéru, nemůže to dopadnout úplně dobře. To jo fyzika.

U modelu Zoe je to trochu jiná písnička, i když podle reportu EuroNCAP měl potíže s konstrukcí přístrojové desky. Elektrický renault doplácí hlavně na to, že mu automobilka nedopřává dnes obvyklou nálož asistenčních systémů. A důkazem šetření na nesprávném místě může být nahrazení bočního airbagu jiným (podle všeho menším), který nezafungoval zrovna ideálně a neochránil dobře hlavu.

U obou aut EuroNCAP zjistil špatnou ochranu krční páteře zadních cestujících, to naznačuje špatnou konstrukci hlavových opěrek. Vozy Zoe i Spring pak tratily body za chybějící středový airbag, bránící střetu řidiče se spolujezdcem při bočním nárazu – to je novinka posledních sezon, kterou oběma vozům vyčítat nemůžeme.

Pro Renault je to nečekaná rána, na bezpečnosti si vždy zakládal. Jeho model Laguna byl v roce 2001 prvním autem, jež dosáhlo na maximálních pět hvězd v crashtestech, od té doby měla automobilka vždy „pětihvězdičkové“ portfolio. A i jeho nové clio, jež NCAP řadí do stejné kategorie supermini, dostalo předloni maximálních pět hvězd a 96 % za čelní náraz.

Ani jiná miniauta nemívala dříve s bouráním takové problémy (Škoda Citigo 81 %, Peugeot 208 91 %). Nejnovější průšvih budou jistě marketéři Renaultu svalovat na ledacos, my však máme podezření, že za tím může být současný děsivý chaos v autoprůmyslu a překotný vývoj „nových a levných“ elektromobilů.

Vždyť spring je vlastně předělaný indický model Kwid, kde vládnou jiné bezpečnostní standardy, který do Evropy doputoval přes Čínu (tam se jmenuje Renault City K-ZE).

Ale pro Renault to není úplně omluva – vždyť konkurenční minielektromobil Fiat 500e dostal velmi pěkné čtyři hvězdy a 76procentní ochranu dospělých pasažérů.

„Považuji za cynické nabízet levné ‚zelené‘ auto, za cenu vysokého rizika zranění posádky v případě nehody,“ okomentoval fiasko bateriového dua Renaultu Michiel van Ratingen, generální tajemník EuroNCAP. Obě značky se v reakci snaží ujistit publikum, že modely Zoe i Spring jsou bezpečné vozy vyhovující všem povinným bezpečnostním standardům.

A další překvapení nejnovější várky crashtestů – protože pět hvězd pro Škodu Fabia a další plejádu aut považujeme za standard – jsou dobré, ba skvělé výsledky automobilů z Číny. Těm se v minulosti nedařilo plnit bezpečnostní očekávání Evropanů, nyní však tři elektromobily – MG Marvel R, Lynk&Co 01 a NIO ES8 – získaly v případě MG čtyři (80 %), oba další však plných pět hvězd.

Lynk dokonce zabodoval o maličko lepší ochranou pasažérů než český elektromobil Škoda Enyaq (96 vs. 94 %). To jsou dobré zprávy – ale zděšení z debaklu levných a relativně dostupných elektromobilů zaplašit nedokážou...

Crashtesty EuroNCAP prosinec 2021
ochrana dospělých ochrana dětí ochrana chodců asistenční systémycelkem
BMW iX  91 % 87 % 73 % 81 %5*
Dacia Spring  49 % 56 % 39 % 32 %1*
Fiat 500e  76 % 80 % 67 % 67 %4*
Genesis G70 89 % 87 % 76 % 88 %5*
Genesis GV70 89 % 87 %64 %87 %5*
Mercedes-Benz EQS  96 % 91 % 76 % 80 %5*
MG Marvel R  80 % 75 % 55 % 80 %4*
Nissan Qashqai  91 % 91 % 70 % 95 %5*
Renault Zoe  43 % 52 % 41 % 14 %0*
Škoda Fabia  85 % 81 % 70 % 71 %5*
VW Caddy 84 % 82 % 69 % 79 %5*


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Čínský dravec BYD chce být v roce 2030 hlavním výrobcem elektroaut v Evropě

Současná modelová paleta značky BYD pro Evropu

VIDEO Čínská automobilka BYD zvažuje výstavbu další továrny v Evropě. Uvedl to šéf evropských aktivit...

USA zavedou cla na dovoz elektromobilů, baterií a solárů z Číny

YangWang U8 na autosalonu v Ženevě

Administrativa amerického prezidenta Joea Bidena připravuje zavedení cel na dovoz elektromobilů z...

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

Vývozní strategie čínské automobilky BYD nedává moc smysl, pokud ji budeme...

VIDEO Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

Honda e:NS2 na autosalonu v Pekingu

VIDEO „Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

Andreas Mindt (nalevo), šéfdesignér značky Volkswagen s rozpracovanou studií...

VIDEO Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Smutné jaro v Tesle. Prodeje klesají, Musk se chystá propouštět ve velkém

Americká společnost Tesla v úterý 22. března oficiálně otevřela svůj nový závod...

Americký výrobce elektromobilů Tesla plánuje zredukovat počty svých zaměstnanců o více než deset...

Analýza: EU by k zastavení ataku elektromobilů z Číny potřebovala 50% cla

Na první plavbě do evropského přístavu v Bremehavenu přivezl BYD Explorer No. 1...

VIDEO K zastavení přílivu levných elektromobilů z Číny by Evropská unie musela na dovoz těchto vozů...

  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Všechna Kabaňova auta. Poznejte výtvory génia, kterého ulovili Číňané

16. května 2024,  aktualizováno  9:46

Čtyřlístek, české sklo, kubismus, poštovní obálka, iPhone. Tím vším se při tvorbě svých aut...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

Číňané letos začnou u Českých Budějovic vyrábět sedačky pro BMW

24. května 2024

Firma Nobo Automotive Systems Czech Republic bude jako první pobočka této čínské společnosti v...

Mini Cooper přepřáhl na elektro a odstěhoval se do Číny. Je to skvělý dravec

24. května 2024

Exkluzivně Nový bateriový Mini Cooper je perfektním důkazem, že Čína tahá v elektromobilitě za delší konec...

Plán Bruselu nevychází, Evropa vůbec nestíhá stavbu nabíječek elektroaut

24. května 2024

Nizozemko, Německo a Francie – v těchto třech zemích je 61 % nabíjecích stanic ze všech zemí EU....

Nejdůležitější elektrická kia přibzučí už na podzim. Prošmejdili jsme ji

23. května 2024

EV3 bude jedním z nejdůležitějších modelů značky Kia. Relativně malý, jen 430 centimetrů dlouhý...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...