Neděle 26. září 2021, svátek má Andrea
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 26. září 2021 Andrea

Tuning z Prahy prodlouží dojezd elektroaut. Do Tesly se zatím nedostali

Zlepšování, ladění a úpravy výkonu i spotřeby aut patří dnes k běžným úkonům. Tovární nastavení totiž leckdy úplně nevyhovuje, a proto je tu mnoho firem, které nabízejí úpravu řídicího softwaru, takzvaný chiptuning. Český úpravce Quantum Chiptuning se obul naplno do vývoje úpravy elektroaut a slaví s ním úspěchy.

BMW i8 Everyn má po úpravě čtyři sta sedm koní | foto: archiv Quantum Chiptuning

Úprava softwaru u elektromobilů a hybridů je v Česku teprve v plenkách. Náš vozový park zatím voní převážně benzinem nebo naftou. Vozy tankující u zásuvky jsou v menšině. Vzhledem ke složitosti managementu pohonného ústrojí celý projekt obnáší hlavně sběr dat, analýzu, výpočty a následné praktické testy.

V čistě elektrickém autosalonu na Praze 10 sídlí vedle importéra Protech společnost Quantum Chiptuning, jejíž zástupci se úpravou elektrifikovaných zabývají už několik let. „I když máte k dispozici plnou podporu od automobilky, vývoj jde dopředu pomalu a opatrně, všechny úpravy se testují, aby nedošlo k poškození komponentů auta nebo akumulátorů,“ vysvětluje vývojový technik David Konečný.

Naším prvním figurantem je Fiat 500e, který se k nám dostává ze slunné Kalifornie jako ojetina a dá se koupit už za 300 tisíc korun. Podle Konečného jde u elektrického fiatu využít maximálně 75 až 80 procent kapacity akumulátoru, zbytek slouží jako ochranná složka, aby baterie vydržely v dobré kondici po dobu záruky. Stejně to má i severoamerická automobilka Tesla, která v nouzovém případě, například při živelné pohromě, může řidičům tesel na dálku odemknout větší kapacitu baterie, čímž se zvýší dojezd.

Fotogalerie

„Vývoj chiptuningu elektromobilů by měl jít i tímhle směrem, tedy umožnit majitelům elektromobilů v nouzových situacích využít akumulátory naplno. Pokud to nebudou dělat pravidelně, životnost baterií zůstane zachovaná,“ dodává Konečný.

Systém manufaktury a sjednocené výroby také předurčuje k produkování jen jednoho bateriového setu, přičemž dojezd a využitelná kapacita bude odvislá podle kupní ceny, připravena pro budoucí placené navýšení nebo případně k dočasnému pronájmu vyššího dojezdu, například při jízdě na dovolenou.

Plus i minus

Vylepšit se dá samozřejmě i výkon a dojezd, námi krátce testovaný Fiat 500e má sériovém naladění 113 koní, 200 Nm točivého momentu, nicméně dravé energie má na městské vozítko zbytečně moc. Úzké pneumatiky stejně nepřenesou všechnu sílu na kola, takže je při svižnějších rozjezdech nesmyslně protáčíte. Jen úpravou softwaru, dávkování točivého momentu a jeho snížení na 192 N jde zatím docílit minimálního nárůstu dojezdu o třicet kilometrů, tedy v zimě na 150 kilometrů (120 kilometrů udávaný základ) a v létě až na 210 kilometrů (190 kilometrů udávaný základ).

Auto se dá naprogramovat i tak, aby například při sešlápnutí plynu na více než 75 procent pustilo plný, tedy původní výkon, případně dokonce vyšší. Takové elektrické „nitro“ má i Audi e-tron, která tím poskytne krátkodobé navýšení výkonu, typicky potřebné při předjíždění. Audi však stojí přes dva miliony korun, takže dodělání takzvaného overboostu je výrazně levnější řešení pro majitele ostatních elektrických aut.

Fiat 500e na salonu

Fiat 500e na salonu

Elektromotor fiatu

Elektromotor fiatu

Elektrifikovaná auta jdou upravit také opačně, tedy snížit dojezd a zvýšit výkon. Fiata na baterky umí technici Quantum Chiptuning „poladit“ na 143 koní a 265 Nm točivého momentu za cenu úbytku dojezdu o třicet kilometrů.

„Počítače dnes umožňují klidně stoprocentní dostupnost veškeré síly elektromotoru už od nuly, ale v praxi by to znamenalo fatální poškození hnacího ústrojí, proto je třeba zacházet s dávkováním síly velmi opatrně,“ doplňuje možnosti úprav Konečný.

Fiat 500e je určený pro kalifornský trh, proto nemá možnost elektrického předehřevu baterií, což mu v zimě ukradne část dojezdu. Slabinou je také dobíjení bez zdířky pro rychlé „tankování“, proto se auto z nuly do plna nabije ze 400voltové sítě (25 Amper) za čtyři hodiny, respektive za 3,5 hodiny ze 400voltové sítě (32 Amper) a z běžné zásuvky (230 voltů) za sedm hodin.

„Koncept dodatečné montáže rychlodobíjecího systému existuje, ale je v raném stádiu a finální zástavba bude pravděpodobně drahá,“ dodal Konečný.

Mnichovské klenoty

BMW i3 všichni asi známe. Osobité mnichovské vozítko na velkých úzkých pneumatikách se dá dnes už jen jako ojetina koupit s přídavným benzinovým generátorem (REX), nejnovější model s větší baterií ho podle BMW nepotřebuje. Modifikací jednotky REXe umí Češi získat k dobru čtyřicet jeden kilometr, pracují i na vylepšení elektroniky pro řízení managementu výkonu.

Při pohledu na těžkou „krabici“ plnou tištěných spojů uznáváme, že nejde o snadný úkol.

Celkem čtyři klenoty mnichovského inženýrství, tedy modely BMW i8, se prohánějí po českých silnicích s vylepšeným softwarem od Quantumu. Nejzajímavějším počinem byla zakázková úprava modelu i8 Coupé ve speciálním Everyn paketu. Sériový výkon tříválcové patnáctistovky se zvedl z 231 koní a 320 Nm točivého momentu na 265 koní a 432 Nm točivého momentu.

Everyn paket přidává autu na dramatičnosti

Everyn paket přidává autu na dramatičnosti

Hybridnímu „bavoráku“ z roku 2016 ještě přitakává elektromotor naladěný na 131 koní a 250 Nm točivého momentu, takže maximální sériový výkon soustavy je 362 koní a 570 Nm točivého momentu. Individuálním chiptuningem docílil úpravce celkového maximálního výkonu 407 koní a síly 695 Nm.

Firma se pustila také do zkoumání softwaru v populárních teslách, nicméně vzhledem k neustálému on-line připojení vozu a tovární ochraně je zatím nemožné udělat větší zásahy. Aktuálně každý pokus o přepis kódu končí tím, že auto nejde nastartovat.

Vzhledem ke vzrůstající elektrifikaci by se měli všichni úpravci začít orientovat na elektroauta, která, ať chceme, nebo ne, budou mít v blízké budoucnosti významný podíl. Přenastavením továrních hodnot je možné vytěžit delší dojezd, snížit spotřebu, odemknout některé funkce vozů nebo programovat výkon, bez nutnosti investovat miliony korun do hypermoderních elektromobilů.

Protech importuje také Tesly, ty zatím chipovat nejdou.

Protech importuje také Tesly, ty zatím chipovat nejdou.

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Přechod na elektropohon v Česku: dodavatelé se chystají, Tatra zkusí vodík

Výroba baterií pro plug-in hybridy ve Škoda Auto: smontované celky míří k...

Většina ze zhruba 80 tuzemských firem, jejichž produkce byla dosud závislá na výrobě aut se...

Čínská auta přijíždějí do Česka. Startují s benzinovými a elektrickými SUV

Fengon 5

VIDEO Další pokus uvést na český trh auta z Číny začíná, nově bude osobní vozy značky Dongfeng na českém...

GLOSA: Bez plánování to nepojede, pane řidiči! Jak se změní život s elektroauty

Tak se děti dobře dívejte, jak se dobíjí auto, v životě se vám to bude hodit…

Pro nekoordinované lidi žijící z hodiny na hodinu, ty, kteří nevědí, co bude zítra, přestane být s...

V Mnichově bojují s autokapitalismem. Demonstranti blokují auta a koupou se

Aktivisté se snaží narušit zahájení autosalonu IAA Mobility v Mnichově.

VIDEO Mnichov (od zpravodaje iDNES.cz) Úvodní den automobilové výstavy IAA Mobility v Mnichově doprovází demonstrace odpůrců...

Zákaz benzinových aut. Které strany se ho bojí a které mu chtějí jít naproti

ilustrační snímek

VIDEO Už za 14 let má podle plánů Evropské komise skončit prodej nových aut se spalovacími motory. Vozy...

OBRAZEM: Elektromobily na safari dovedou k zvířatům blíž a neruší je

Národní rezervace Masai Mara vybavila své průvodce po safari elektromobily....

Národní rezervace Masai Mara na jihozápadě Keni vybavila své průvodce na safari novými auty značky...

Státem placená elektromobilita: Propad příjmu z daní a chudí dotují bohaté

Renault ověřuje možnosti V2G na flotile modelů Zoe.

Z elektromobilů se začíná stávat prodejní hit. Ze studie Deutsche Bank vyplývá, že ze subvencí...

  • Nejčtenější

Chyták v nových otázkách pro autoškoly: tramvaj nemá vždy přednost

Do závěrečných testů uchazečů o řidičský průkaz postupně přibude 120 nových otázek. Redakce iDNES.cz zveřejnila prvních...

Čínská auta přijíždějí do Česka. Startují s benzinovými a elektrickými SUV

Další pokus uvést na český trh auta z Číny začíná, nově bude osobní vozy značky Dongfeng na českém trhu nabízet...

Přechod na elektropohon v Česku: dodavatelé se chystají, Tatra zkusí vodík

Většina ze zhruba 80 tuzemských firem, jejichž produkce byla dosud závislá na výrobě aut se spalovacími motory, si...

Ekologové žalují BMW a Mercedes kvůli výrobě aut se spalovacím motorem

Německá ekologická organizace Deutsche Umwelthilfe (DUH) zažalovala automobilky BMW a Mercedes-Benz. Chce tyto německé...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vylepšená Dacia Duster vyjíždí. Vyzkoušeli jsme plyn i vrchol s automatem

Za jedenáct let vyjelo na dva miliony dusterů. Automobilka volí postupnou evoluci v technice i designu, druhá generace...

Mizejí už i chodníky. Ústecké ghetto se vymyká, čeká ho nový režim

Premium Ve čtvrti Mojžíř v Ústí nad Labem, která se za dvacet let změnila ze solidního sídliště v ghetto, nastane nový režim....

Zabaveno. Policie hon na Savova nevzdává, vzala mu nemovitosti a sto milionů

Premium Kontroverzní podnikatel František Savov je už sedm let obviněn v případu obřích daňových úniků a zhruba stejnou dobu se...

Vlak do Chorvatska klidně zruším, pokud problémy s ním neustanou, tvrdí Jančura

Premium Skupina Student Agency se během léta zvedla z covidového dna, přesto za sebou táhne půlmiliardový účet a chybí jí i...

  • Další z rubriky

VIDEO: Škodě opět přistál na střeše vrtulník. Kodiaq má na střeše heliport

Před deseti lety se stala Škoda Yeti hvězdou pořadu Top Gear, tvůrci tehdy dostali ztřeštěný nápad zkusit přistát na...

Škodě klesají v Číně prodeje, změní strategii. Novou octavii zbrzdil covid

Mladoboleslavské automobilce Škoda Auto na jejím největším trhu v Číně klesají v posledních letech prodeje. Firma proto...

Ekologové žalují BMW a Mercedes kvůli výrobě aut se spalovacím motorem

Německá ekologická organizace Deutsche Umwelthilfe (DUH) zažalovala automobilky BMW a Mercedes-Benz. Chce tyto německé...

Pohoda v Audi S5 bez střechy. Našli jsme u Prahy parádní trasu pro kabriolet

Premium Rychlá projížďka s kabrioletem v blízkosti Prahy? Co například Slapy, Sedlčany a zpět? Asi hodinový okruh s minimem...

Jsem zohavená, říká Linda Evangelista. Po kryolipolýze je k nepoznání

Topmodelka Linda Evangelista se rozhodla bojovat s projevy stárnutí pomocí kryolipolýzy a skončila podle svých slov...

Anife Vyskočilová má chatu v Suchdole s krásným výhledem na Prahu

Vzpomínáte si na poslední díl seriálu Sanitka, natočený podle skutečné události, kde na zahrádkářskou kolonii v...

Nechávat teď ležet peníze na účtu v bance je holý nerozum

S rostoucí inflací si teď láme hlavu nejedna domácnost s volnými penězi. Řeší otázku, kam peníze uložit, jak je...

Lucie Šafářová a Tomáš Plekanec se vzali, ukázali fotky z veselky

Přestože na jaře prohlašovali, že kvůli drahému rozvodu hokejisty Tomáše Plekance do svatby nebudou investovat,...

Zhubla téměř 50 kilo, teď se zpěvačka Adele pochlubila novou láskou

Během posledních tří let se zpěvačce Adele (33) podařilo zhubnout téměř padesát kilogramů. Britka prožila od rozvodu s...