Neděle 27. září 2020, svátek má Jonáš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 27. září 2020 Jonáš

Tuning z Prahy prodlouží dojezd elektroaut. Do Tesly se zatím nedostali

Zlepšování, ladění a úpravy výkonu i spotřeby aut patří dnes k běžným úkonům. Tovární nastavení totiž leckdy úplně nevyhovuje, a proto je tu mnoho firem, které nabízejí úpravu řídicího softwaru, takzvaný chiptuning. Český úpravce Quantum Chiptuning se obul naplno do vývoje úpravy elektroaut a slaví s ním úspěchy.

BMW i8 Everyn má po úpravě čtyři sta sedm koní | foto: archiv Quantum Chiptuning

Úprava softwaru u elektromobilů a hybridů je v Česku teprve v plenkách. Náš vozový park zatím voní převážně benzinem nebo naftou. Vozy tankující u zásuvky jsou v menšině. Vzhledem ke složitosti managementu pohonného ústrojí celý projekt obnáší hlavně sběr dat, analýzu, výpočty a následné praktické testy.

V čistě elektrickém autosalonu na Praze 10 sídlí vedle importéra Protech společnost Quantum Chiptuning, jejíž zástupci se úpravou elektrifikovaných zabývají už několik let. „I když máte k dispozici plnou podporu od automobilky, vývoj jde dopředu pomalu a opatrně, všechny úpravy se testují, aby nedošlo k poškození komponentů auta nebo akumulátorů,“ vysvětluje vývojový technik David Konečný.

Naším prvním figurantem je Fiat 500e, který se k nám dostává ze slunné Kalifornie jako ojetina a dá se koupit už za 300 tisíc korun. Podle Konečného jde u elektrického fiatu využít maximálně 75 až 80 procent kapacity akumulátoru, zbytek slouží jako ochranná složka, aby baterie vydržely v dobré kondici po dobu záruky. Stejně to má i severoamerická automobilka Tesla, která v nouzovém případě, například při živelné pohromě, může řidičům tesel na dálku odemknout větší kapacitu baterie, čímž se zvýší dojezd.

Fotogalerie

„Vývoj chiptuningu elektromobilů by měl jít i tímhle směrem, tedy umožnit majitelům elektromobilů v nouzových situacích využít akumulátory naplno. Pokud to nebudou dělat pravidelně, životnost baterií zůstane zachovaná,“ dodává Konečný.

Systém manufaktury a sjednocené výroby také předurčuje k produkování jen jednoho bateriového setu, přičemž dojezd a využitelná kapacita bude odvislá podle kupní ceny, připravena pro budoucí placené navýšení nebo případně k dočasnému pronájmu vyššího dojezdu, například při jízdě na dovolenou.

Plus i minus

Vylepšit se dá samozřejmě i výkon a dojezd, námi krátce testovaný Fiat 500e má sériovém naladění 113 koní, 200 Nm točivého momentu, nicméně dravé energie má na městské vozítko zbytečně moc. Úzké pneumatiky stejně nepřenesou všechnu sílu na kola, takže je při svižnějších rozjezdech nesmyslně protáčíte. Jen úpravou softwaru, dávkování točivého momentu a jeho snížení na 192 N jde zatím docílit minimálního nárůstu dojezdu o třicet kilometrů, tedy v zimě na 150 kilometrů (120 kilometrů udávaný základ) a v létě až na 210 kilometrů (190 kilometrů udávaný základ).

Auto se dá naprogramovat i tak, aby například při sešlápnutí plynu na více než 75 procent pustilo plný, tedy původní výkon, případně dokonce vyšší. Takové elektrické „nitro“ má i Audi e-tron, která tím poskytne krátkodobé navýšení výkonu, typicky potřebné při předjíždění. Audi však stojí přes dva miliony korun, takže dodělání takzvaného overboostu je výrazně levnější řešení pro majitele ostatních elektrických aut.

Fiat 500e na salonu

Fiat 500e na salonu

Elektromotor fiatu

Elektromotor fiatu

Elektrifikovaná auta jdou upravit také opačně, tedy snížit dojezd a zvýšit výkon. Fiata na baterky umí technici Quantum Chiptuning „poladit“ na 143 koní a 265 Nm točivého momentu za cenu úbytku dojezdu o třicet kilometrů.

„Počítače dnes umožňují klidně stoprocentní dostupnost veškeré síly elektromotoru už od nuly, ale v praxi by to znamenalo fatální poškození hnacího ústrojí, proto je třeba zacházet s dávkováním síly velmi opatrně,“ doplňuje možnosti úprav Konečný.

Fiat 500e je určený pro kalifornský trh, proto nemá možnost elektrického předehřevu baterií, což mu v zimě ukradne část dojezdu. Slabinou je také dobíjení bez zdířky pro rychlé „tankování“, proto se auto z nuly do plna nabije ze 400voltové sítě (25 Amper) za čtyři hodiny, respektive za 3,5 hodiny ze 400voltové sítě (32 Amper) a z běžné zásuvky (230 voltů) za sedm hodin.

„Koncept dodatečné montáže rychlodobíjecího systému existuje, ale je v raném stádiu a finální zástavba bude pravděpodobně drahá,“ dodal Konečný.

Mnichovské klenoty

BMW i3 všichni asi známe. Osobité mnichovské vozítko na velkých úzkých pneumatikách se dá dnes už jen jako ojetina koupit s přídavným benzinovým generátorem (REX), nejnovější model s větší baterií ho podle BMW nepotřebuje. Modifikací jednotky REXe umí Češi získat k dobru čtyřicet jeden kilometr, pracují i na vylepšení elektroniky pro řízení managementu výkonu.

Při pohledu na těžkou „krabici“ plnou tištěných spojů uznáváme, že nejde o snadný úkol.

Celkem čtyři klenoty mnichovského inženýrství, tedy modely BMW i8, se prohánějí po českých silnicích s vylepšeným softwarem od Quantumu. Nejzajímavějším počinem byla zakázková úprava modelu i8 Coupé ve speciálním Everyn paketu. Sériový výkon tříválcové patnáctistovky se zvedl z 231 koní a 320 Nm točivého momentu na 265 koní a 432 Nm točivého momentu.

Everyn paket přidává autu na dramatičnosti

Everyn paket přidává autu na dramatičnosti

Hybridnímu „bavoráku“ z roku 2016 ještě přitakává elektromotor naladěný na 131 koní a 250 Nm točivého momentu, takže maximální sériový výkon soustavy je 362 koní a 570 Nm točivého momentu. Individuálním chiptuningem docílil úpravce celkového maximálního výkonu 407 koní a síly 695 Nm.

Firma se pustila také do zkoumání softwaru v populárních teslách, nicméně vzhledem k neustálému on-line připojení vozu a tovární ochraně je zatím nemožné udělat větší zásahy. Aktuálně každý pokus o přepis kódu končí tím, že auto nejde nastartovat.

Vzhledem ke vzrůstající elektrifikaci by se měli všichni úpravci začít orientovat na elektroauta, která, ať chceme, nebo ne, budou mít v blízké budoucnosti významný podíl. Přenastavením továrních hodnot je možné vytěžit delší dojezd, snížit spotřebu, odemknout některé funkce vozů nebo programovat výkon, bez nutnosti investovat miliony korun do hypermoderních elektromobilů.

Protech importuje také Tesly, ty zatím chipovat nejdou.

Protech importuje také Tesly, ty zatím chipovat nejdou.

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Do stavebnic z Číny dali vlastní součástky, malá auta nabíjejí ze slunce

Klatovský podnikatel Miroslav Blohmann s osobním elektromobilem elBlesk

Miroslav Blohmann mladší vystudoval elektrotechniku a elektromobilitu vidí jako budoucnost...

Elektrohyundaie s novou značkou: Ioniq dovede parádní koncepty do výroby

Hyundai založila novou značku elektromobilů Ioniq

VIDEO První ioniq ukázal Hyundai v roce 2016, futuristicky tvarovaný liftback se představil se třemi...

Evropské prodeje aut jsou v minusu, prodává se však víc SUV a elektroaut

Mercedes EQC u nabíječky sítě Ionity

Zatímco v Číně už dva měsíce překonávají prodeje automobilů loňská čísla, Evropa je stále v minusu....

Malou Stranu zaváží elektrododávka

Volkswagen e-Crafter

Žádný kouřící výfuk a téměř neslyšný provoz. Jestli někde dávají elektromobily smysl, tak je to...

Elektromobilu je nejlíp ve městě. Zkoušeli jsme spotřebu couráním Prahou

Testovací trasa vedla i přes pražský Žižkov.

Elektromobily mají největší spotřebu elektrické energie při vysokých rychlostech, a proto se při...

Rallye Bohemia má i závod pro elektromobily, vyrazí z Liberce

Jan Sýkora a Štěpán Palivec během Rallye Bohemia

I v letošním roce bude součástí doprovodného programu Rallye Bohemia i soutěž elektromobilů a vozů...

  • Nejčtenější

Octavia za 3 500 korun: boj s krizí, chaos a riskantní sázka na superslevy

Octavia za 3 500 Kč měsíčně, Kodiaq za 4 899 Kč, Passat za něco málo přes 6 000 Kč… Ačkoli automobilkám docházejí...

Nový šéf pojmenoval hlavní cíle Škody: Hyundai, Kia, Ford, Opel a Francouzi

„Značka je na tom velmi dobře a má skvělou pověst. Tu si vypracoval tým, který může být náležitě hrdý,“ prohlásil...

Prověřeno na vlastní sklo: na čelní okno povinné ručení nestačí

Loni kolem toho byl skandál mezi pojišťovnami na českém trhu. Jeden z menších hráčů na trhu prohlásil, že pojištění na...

KOMENTÁŘ: Hlasování záškoláků o fyzikálních zákonech Evropu zničí

Ursula von der Leyenová dokazuje, že i ten, kdo ve škole nedával pozor, to může dotáhnout daleko. Předsedkyně Evropské...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Prodlužte životnost filtru pevných částic. Stačí pár jednoduchých kroků

Premium Výměna filtru pevných částic stojí desítky tisíc korun, jeho čištění a renovace pět až patnáct tisíc korun. Těmto...

Sundej vlajku, nebo ti vypálíme dům. Agresivita demonstrantů v USA roste

Premium Demonstrace proti policejní brutalitě, jak to nazývají protestující i média, začínají být docela brutální i vůči...

Felák, flexit nebo chillovat. Slovník dnešní mládeže uvádí rodiče do rozpaků

Premium Ač to možná ani netušíte, nejspíš i kolem vás denně chodí shiperky, které flexí s teniskami nebo iPhonem, díky čemuž...

Prodlužte životnost filtru pevných částic. Stačí pár jednoduchých kroků

Premium Výměna filtru pevných částic stojí desítky tisíc korun, jeho čištění a renovace pět až patnáct tisíc korun. Těmto...

  • Další z rubriky

KOMENTÁŘ: Hlasování záškoláků o fyzikálních zákonech Evropu zničí

Ursula von der Leyenová dokazuje, že i ten, kdo ve škole nedával pozor, to může dotáhnout daleko. Předsedkyně Evropské...

Designér musí stále popichovat inženýry, říká tvůrce interiérů škodovek

Exkluzivně Vždy miloval auta, vždy miloval design, vždy ho řešil v technických souvislostech a jeho funkčnost pro něj byla stejně...

Děti zaviní přes 40 % nehod chodců. Kurzy zdarma je učí, jak se chovat

Jsou malé, nejsou v provozu vidět a často se chovají nepředvídatelně. Přesto by měly zvládnout pravidla silničního...

Autofotka týdne: Autonomní kapsle pro ochranu před koronavirem

V době koronavirové paralýzy světa dostalo auto novou funkci – má být prostorem, který nás má ochránit. Marius Lochner,...

Charitativní akce: Praním prádla svých ratolestí pomůžete maminkám v azylových domech
Charitativní akce: Praním prádla svých ratolestí pomůžete maminkám v azylových domech

Do 30. 9. 2020 z každého zakoupeného produktu Lovela Baby půjdou 3 Kč na pomoc azylových domů Armády spásy.

Octavia za 3 500 korun: boj s krizí, chaos a riskantní sázka na superslevy

Octavia za 3 500 Kč měsíčně, Kodiaq za 4 899 Kč, Passat za něco málo přes 6 000 Kč… Ačkoli automobilkám docházejí...

Blíží se katastrofa, jež zastíní pandemii covidu-19, říká princ Charles

Britský princ Charles (71) vyzval v pondělí ke zlepšení boje proti klimatickým změnám, jejichž dopad podle něj zastíní...

Herec Petr Čtvrtníček se nakazil koronavirem, leží v nemocnici na JIP

Herec Petr Čtvrtníček (56) skončil kvůli covidu-19 v nemocnici. Minulý týden měl pozitivní testy, a když se mu...

Počet úmrtí bude stoupat. Podívejte se, jaké měla křivka zpoždění jinde

Počet úmrtí s nemocí covid-19 u nás poroste. Byť ještě není jasné o kolik. Příklady z jiných zemí jasně ukazují, že...

Nebudu všem po rozchodu ukazovat, jaká jsem čičina, říká Mottlová

Muž roku 2016 Josef Kůrka (28) nedávno oznámil rozchod s herečkou a modelkou Barborou Mottlovou (33). Fitness trenér...