Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Co s bateriemi, když doslouží v elektroautě? Řeší to majitelé i automobilky

Původní předpoklad byl, že baterie budou v elektromobilu sloužit maximálně 10 let. Poté by měla jejich kapacita klesnout natolik, že řidiče donutí koupit nové auto. To se ovšem neděje, ukazuje se, že baterie fungují lépe a déle. A když v autě doslouží, čeká ji další a dlouhý život.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Archiv Porsche

Drtivá většina automobilových výrobců na některých trzích přechází na elektromobilu. To s sebou nese velkou poptávku po bateriích z jedné strany, na druhém konci jsou ovšem baterie, které v autech už dosloužily. Když tento masivní přesun k elektromobilitě před pár lety začal, odhadovalo se, že po zhruba osmi až deseti letech budou mít baterie elektromobilů kapacitu o asi 20–30 procent nižší. To mělo vést k tomu, že elektromobilisté budou zhruba v tomto intervalu svá auta měnit. To se ovšem ukázalo jako liché.

Prodeje ojetých elektroaut se rozjíždějí. Klíč je v dobré diagnostice baterie

Degradace je pomalá

Pokud je totiž elektromobil používán správně, je degradace baterie i po těch deseti letech jen v řádu několika málo procent. Záleží na opravdu mnoha faktorech, ale správným přístupem k nabíjení a autu jako takovému je možné degradaci baterie zpomalit. Přistupovat k tomu můžete třeba jako k mobilnímu telefonu. Tedy nedobíjet do 100 % a ani nevybíjet na nulu.

Jakkoliv je dlouhá výdrž baterií pro elektromobilisty dobrou zprávou, společnosti specializující se na jejich recyklaci či opětovné použití teď řeší, že nemají s čím pracovat. A spolehnout se nemohou ani na ty, kteří svá auta opravdu po pár letech mění, protože se ukazuje, že ojeté elektromobily se prodávají poměrně dobře. To však neznamená, že by neexistovaly jasné postupy, jak baterie z elektromobilů dále využít.

ČEZ postaví 150 úložišť z vysloužilých baterií elektromobilů od Škody

Recyklace až nakonec

Druhý život bateriím vdechují jak samotné automobilky, tak společnosti zaměřené na recyklaci a takzvanou cirkulární ekonomiku. S „ojetými“ bateriemi z elektromobilů umí pracovat Mercedes-Benz nebo Nissan, ale v Česku je využívá třeba i ČEZ, který spolupracuje se Škodou Auto. Například pět baterií z plně elektrického Enyaqu iV vytvoří nový velký bateriový systém, který by byl schopen zásobovat energií například až 40 domácností denně.

A to je to podstatné. Fakt, že baterie doslouží v autě neznamená, že se vyhodí. Tiskový mluvčí českého zastoupení značky Hyundai David Pavlíček například vysvětlil, že současné praxi se počítá s tím, že by kapacita baterií elektromobilů ani po 10 letech provozu a 250 000 kilometrech neměla klesnout pod 90 %. Pokud se nakonec akumulátor už nehodí pro provoz v autě, stále má dostatečnou kapacitu na to, aby byl použit jinde.

„Dalších 10 let může sloužit například v bateriových farmách, které vyrovnávají výkyvy v dodávkách energie z větrných elektráren, nahradit dieselový generátor nebo uchovávat solární energii v domácnosti,“ popsal Pavlíček. Nakonec se vzácné kovy v akumulátoru z 97 % zrecyklují a použijí znovu, což si právě Hyundai zajišťuje interně v rámci koncernu.

Strašák elektromobil: vyvracíme bludy, vysvětlujeme, školíme

A učit se pracovat na první pohled s odepsanými bateriemi musí postupně i pojišťovny. Americký startup Smartville zjistil, že pojišťovny často zbytečně odepisují akumulátory, které by ještě mohly dobře sloužit. Nedokáží totiž posoudit rozsah poškození či degradace akumulátoru. Smartville tvrdí, že se setkal s případy, kdy pojišťovna auto po nehodě ohodnotila jako totální škodu, ačkoliv měl akumulátor takřka 100% kapacitu.

Autor: , pro iDNES.cz


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Pro splnění emisí musí prodej elektromobilů vzrůst až o 80 procent

Škoda Enyaq iV

VIDEO Pro splnění zpřísněných emisních cílů v příštím roce by tuzemské automobilky musely podle výkonného...

Elektromobilita prochází porodními bolestmi, ale výhod se dočkáme, říká expert

Automobilky čekají těžké časy. Po počátečním nadšení z toho, jak budou všichni...

Automobilky čekají těžké časy. Po počátečním nadšení, jak budou všichni přecházet na elektromobily,...

Elektromobil hořel v Německu po nehodě několik hodin, nic z něj nezbylo

ilustrační snímek

Děsivá nehoda se udála na okresní silnici v německém Dolním Sasku. Mladý pár narazil se svým...

Elektroauto za dva tisíce měsíčně. Nabídka Dacie je symbolem boje o emise

Faceliftovaná Dacia Spring

VIDEO Elektromobil Dacia Spring za 2 000 Kč měsíčně? Takovou možnost dostali letos třeba Němci nebo...

Pozdvižení v předsíni elektroaut. Dobíjecí hybridy ujedou přes 2 000 km

Plug-in hybrid

VIDEO Plug-in hybridy vznikly proto, aby se vlk nažral a koza zůstala celá. Představují způsob, jak...

První policejní Teslu mají strážníci v Táboře, na jedno nabití ujede 530 km

Auto má prostorný zadní kufr, který může sloužit při převozu odchycených...

VIDEO Vozový park strážníků v Táboře se rozšířil o elektromobil Tesla Model Y za zhruba za 1,3 milionu...

Vítězem amerických prezidentských voleb je Elon Musk. Tesle teď svítí zelená

Elon Musk na mítinku Donalda Trumpa ve městě Butler (5. října 2024)

Vítězství Donalda Trumpa v amerických prezidentských volbách by mohlo zásadně ovlivnit budoucí...

  • Nejčtenější

Obraz zmaru Volkswagenu. Tisíce elektroaut smutně čekají na kupce

„Pacient Autoland Deutschland je nejen nemocný, má vysokou horečku,“ píše německý Bild. A jako důkaz diagnózy ukazuje snímky překladiště automobilů poblíž městského přístavu v Essenu.

3. prosince 2024,  aktualizováno  11:27

Všechny naštval, a tak raději odešel. Šéf Stellantisu Tavares okamžitě skončil

Mezinárodní automobilový koncern Stellantis mění výkonného ředitele, zatímco se potýká s poklesem prodejů zejména ve Spojených státech. Z funkce po několika letech odstoupil Carlos Tavares, oznámila...

2. prosince 2024

Novému Karoqu u vedení koncernu VW svítí červená. Škoda o něj ještě zabojuje

Vývoj modelové skladby značky Škoda se odvíjí od řady faktorů. Kromě legislativy, ziskovosti a zájmu zákazníků ale do ní promlouvá i strategie mateřského koncernu. Ten již ovlivnil (ne)existenci řady...

2. prosince 2024

Analýza smrťáků: Tesla je mezi prvními ...nejnebezpečnějšími vozy v USA

Je to výhra, která oddané fanoušky Tesly nepotěší. V porovnání všech značek vozů provozovaných na amerických silnicích flotila elektromobilů Elona Muska znovu zabodovala. Tentokrát ovšem jako jedna z...

6. prosince 2024

Vyplazený jazyk Jaguaru. Nosič nového stylu vypadá jako batmobil pro Barbie

Nový koncept Jaguaru Type 00 je stejně šílený, jako všechno, co se kolem této značky poslední týdny děje. Nosič nového designového jazyka, představený na Miami Art Week, má příď jako radlice a záď s...

4. prosince 2024

Do dražby míří unikátní laurinka z roku 1911. Se simply clever detailem

Součástí jedenácti unikátních aut z muzea Indianapolis Motor Speedway, která se budou v únoru 2025 dražit prostřednictvím aukční síně RM Sotheby’s, je i Laurin & Klement Type S2 Sportswagen. Vůz z...

8. prosince 2024

O adventu dávejte u obchoďáků pozor. Hlavně dopoledne je to o plechy

Advent jako čas klidu a pohody? Na parkovištích o obchoďáků to spíš vypadá jako na bojišti plném nehod.

7. prosince 2024

SUPERGALERIE: Na tuningovou párty do Essenu dorazila pornohvězda i policie

Essen Motor Show působí v dnešním politicky korektním světě stále více jako pěst na oko. Tradiční podzimní svátek pro příznivce tuningu letos opět lákal na zajímavě upravená auta, rozličné...

7. prosince 2024

Obří mejdan si odbyly u Mikulova, nyní ameriky zamíří na adventní dýchánek

Zatímco v polovině června to byl velký čtyřdenní mejdan, tak o nadcházející sobotě se majitelé a příznivci amerických bouráků chystají na komorní rozloučení s letošní srazovou sezonou. A vy můžete...

6. prosince 2024

K pohodlné komunikaci s dítětem není potřeba mobilní telefon
K pohodlné komunikaci s dítětem není potřeba mobilní telefon

Chcete zůstat v kontaktu se svým dítětem, aniž byste mu museli pořizovat mobilní telefon? Chytré hodinky LAMAX WatchY4 Plus jsou ideálním řešením,...

Patrik Hartl odstupuje ze StarDance, vrátí se Lucie Vondráčková

Po důkladném zvážení a na doporučení lékařů se spisovatel Patrik Hartl rozhodl ukončit svoje účinkování v taneční...

Velký test másla: Nejlahodnější vzorek nebyl ani bio, ani z alpského mléka

Premium Lahodné máslo, které chutná a voní po smetaně, nemusí stát majlant. Jenže napěchovat jím mrazák, když je zrovna v akci,...

Hrála v pornu, tak skončila. Solfronk se v Bacheloru rozloučil s další účastnicí

Odhalení o minulosti soutěžící Denisy Veselé a jejím natáčení pornovideí výrazně zamávalo atmosférou v sídle Bachelora....

Obraz zmaru Volkswagenu. Tisíce elektroaut smutně čekají na kupce

„Pacient Autoland Deutschland je nejen nemocný, má vysokou horečku,“ píše německý Bild. A jako důkaz diagnózy ukazuje...

Došly nám síly. Česká specialistka na cupcaky zavírá svůj obchod

Lenka Hnidáková, průkopnice cupcaků v Česku a autorka dvou knih o těchto dezertech, zavírá svůj obchod v pražském...