Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Prodeje ojetých elektroaut se rozjíždějí. Klíč je v dobré diagnostice baterie

V Česku se aktuálně nabízí dvakrát víc ojetých elektromobilů než v předcovidovém roce 2019, trh se každým rokem navyšuje o zhruba o 30 procent. Velmi podobné je to i u použitých hybridních vozů. Stav baterií u prodávaných aut je přitom podle měření specialistů autocentra AAA Auto výrazně lepší, než si lidé myslí.

Tesla je tahounem elektromobility. Nebýt této automobilky, najela by toho auta na baterky ještě o třetinu méně. | foto: Profimedia.cz

Vyplývá to z analýzy trhu společnosti Aures Holdings, která provozuje autobazary AAA Auto, Mototechna a Driverama. Podle ní v roce 2019 nabídl český trh 1 476 ojetých elektromobilů, loni už jich bylo 3 153; od letošního ledna se jich v nabídkách zatím objevilo 2 222. Hybridů nabídl předcovidový rok 3 059, loni mohli Češi vybírat z 6 604 vozů.

V roce 2022 prodalo AAA Auto celkem 120 elektromobilů, letos prozatím 84. Pro srovnání: v loňském roce prodala firma na českém trhu celkově 49 tisíc aut. Průměrná cena, za kterou zákazníci nakupují bateriové vozy v AAA Auto, je 650 tisíc korun, což je více než dvojnásobek částky, za kterou tento obchodník prodává ojeté vozy – průměr je dnes asi 280 tisíc korun.

Čech překonal světový rekord, obchodník z AAA Auto prodal přes 13 tisíc ojetin

„Bateriových vozů začalo přibývat nejdříve na primárním trhu a v tomto a příštím roce se jich spousta objeví i na tom sekundárním. Paradoxně k tomu přispěla i energetická krize. Lidé si ve větší míře začali budovat fotovoltaiky na svých domech, aby byli méně energeticky závislí, a se soláry na střeše jim pořízení elektromobilu nebo třeba nabíjecího plug-in hybridu začíná ekonomicky dávat větší smysl. A to i přes vyšší pořizovací ceny takovýchto aut,“ řekl provozní ředitel sítě AAA Auto a Mototechna v ČR Petr Vaněček. A dodává, že firma zřetelně vnímá nárůst poptávky po elektromobilech ve slunných dnech a letních měsících.

Plně bateriové auto podle Vaněčka sice stále není volbou většiny populace, protože i přes celkem masívní rozvoj dobíjecí infrastruktury je tankování fosilního paliva stále jednodušší a rychlejší než dobíjení. „Své zákazníky si ale auta do zásuvky bez problémů najdou a rychle jich přibývá,“ uvedl.

Aures má v nabídce stabilně okolo 70 bateriových elektromobilů a 500 hybridů – všechno to jsou hlavně zánovní ojetiny do tří let stáří. U plně elektrických modelů (BEV) je střední hodnota stáří 2,3, u hybridů pak 2,6 roku. Cena hybridů se letos drží na mediánu 659 tisíc korun (meziročně +3%), BEV v meziročním srovnání zlevnily o 9 000 Kč na 890 tisíc korun.

Pro auto do Polska? Může se to hodně vyplatit, na octavii ušetříte sto tisíc

Mezi nejprodávanější ojeté elektromobily patří BMW i3 (prodá se v průměru za 28 dní), Škoda Citigo a Tesla Model 3. „Obecně u nás elektromobily čekají na kupce 52 dní a rychlost prodeje se postupně zvyšuje,“ říká Petr Vaněček. Dalšími oblíbenými elektrovozy jsou Škoda Enyaq, Smart EV nebo Kia Soul EV. „Rapidně se zvýšil zájem o tesly. Momentálně jich máme v nabídce deset, letos jsme jich ale prodali už 14, což je oproti loňským sedmi znatelný nárůst. Jejich ceny dnes začínají na 870 tisících, což je cena lépe vybavené octavie,“ doplňuje Vaněček. Americká značka vůbec v posledních měsících s trhem rapidně zahýbala – sráží ceny svou agresivní cenovou politikou. Několikeré zlevnění tesel zadělalo na problémy obchodníkům s ojetými vozy této značky, jejich největší evropský prodejce v Dánsku v podstatě odepsal svůj roční obrat. Přizpůsobovat ceny však musejí i ostatní.

ANALÝZA: Na trhu elektroaut začala cenová válka, Tesla je levnější než Škoda

Nejlevnějším elektromobilem, který se v AAA Auto prodal, byl Peugeot iOn s cenou 140 tisíc korun z roku 2012. „Najeto měl 99 tisíc kilometrů, doložených pravidelně vedenou servisní knížkou. Prodal se už za 11 dní. Naopak nejdražší bylo dvouleté Porsche Taycan 4S se 14 tisíci kilometry za 2,75 milionu korun,“ vypočítává Vaněček. Podle kterého chodí pro elektromobily podobná skladba klientely jako v případě nových bateriových vozů – pionýři, kteří chtějí zkusit elektromobil, movitější, z velkých měst.

Důkladné měření baterií

Protože elektromobilita nevyhnutelně proniká i na trh s ojetými auty, Aures Holdings postavila specializovaný tým, který se na ni zaměřuje. „Ke každému BEV nabízíme detailní informace včetně kapacity baterie, reálného dojezdu, procentuální výše zdraví baterie a mnoha dalších informací,“ vysvětluje šéf rozvoje elektromobility v Auresu Eldar Vagabov. A přidává zajímavou informaci. „Poměrně překvapivým zjištěním je, že baterie vozů, které jsme diagnostikovali, mají daleko nižší degradaci, než se potenciální kupci obávají. Takzvaná hodnota zdraví baterie, SoH, je u námi prodávaných elektroaut na úrovni 94 procent,“ říká Vagabov.

Zároveň ale upozorňuje, že jen pouhý ukazatel „zdraví baterie“ zdaleka nestačí, diagnostika by měla být mnohem komplexnější. A takových diagnostických řešení zatím ve světě moc není, nabízí je asi deset výrobců. „Mezi nimi jsme vybírali rok a půl, ale teď tedy máme komplexní systém, který umí sledovat i podrobnosti chování baterie během nabíjení, její teplotní zatížení, odchylky jednotlivých článků akumulátoru, jejich napětí a další a další. Umíme z historie vyčíst i všechna data, jak byl elektromobil v minulosti nabíjen, jak se s ním zacházelo,“ popisuje Vagabov s tím, že všechny tyto údaje zjišťují při výkupu ojetého elektra a potenciální kupec je najde na kartě vozu. „Další takový test poskytneme zákazníkům po roce užívání u nás zakoupeného elektromobilu,“ dodává.

A uzavírá zřejmě nejdůležitějším zjištěním z výsledků těchto podrobných měření. „Už víme, že míra degradace trakčních baterií není v přímé úměře k počtu najetých kilometrů – jinými slovy, opotřebení se s množstvím najetých kilometrů nijak zvlášť nezvyšuje,“ říká Vagabov. Což je vlastně opak toho, co se děje ojetým spalovacím motorům. Podobné informace přitom přicházejí i od dalších expertů na elektromobilitu – ukazuje se, že velké trakční akumulátory se opotřebovávají daleko méně a daleko pomaleji, než často s nimi srovnávané baterie v mobilních telefonech. Svědčí o tom mnoho příkladů ojetých vozů značky Tesla, ale i například naše vlastní měření při testu ojetého Nissanu Leaf, jehož baterie byla po čtyřech letech provozu a 105 tisících ujetých kilometrech ve stoprocentním stavu.

Pokud ovšem specialisté Auresu odmítnou elektromobil vykoupit, důvodem bývá podle Vagabova právě „závada“ na akumulátoru, případně nemožnost ověřit jeho historii. Podle zástupců AAA Auto bývají obecně v lepším stavu elektromobily dovezené z Německa, firma je dováží přes svou tamní pobočku Driverama.

Proklepli jsme elektrický nissan. Výdrž baterie překvapila

29. března 2023

Autoři: , ,


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Škoda dnes odhalí nový elektromobil. Elroq má premiéru v Praze

Škoda Elroq

VIDEO Škoda Auto naplánovala na večer prvního října do Prahy premiéru svého nového modelu. Elektrický...

Už je předehnali. Šéf Fordu navštívil Čínu, viděl zmar tradičních značek

V roce 2023 představil výkonný ředitel Fordu Jim Farley na autosalonu v...

VIDEO Situace automobilky Ford ve vztahu k čínským automobilkám se už nedá popsat, jako že by jí ujížděl...

Čínská Chery odkládá zahájení výroby elektroaut ve Španělsku. Zkoumá cla

Omoda 5

VIDEO Čínská automobilka Chery Automobile o rok odložila záměr zahájit výrobu elektromobilů v Evropě....

Evropské automobilky čelí krizi, v ohrožení je mnoho pracovních míst

Výroba elektrických Audi Q8 e-tron v Bruselu

Evropské automobilky jsou v krizi, skoro třetina hlavních závodů na výrobu osobních automobilů pěti...

Auto po povodni zaplatí jen některé pojistky. Hlavně neuklízejte a neopravujte

Na snímku opadající voda v Jeseníku. (16. září 2024)

VIDEO Velká voda napáchala za poslední dny obrovské škody. To bohužel odnese i řada automobilů. Auto...

Čínský BYD kupuje německého distributora aut, radit mu bude bývalý šéf Fiatu

BYD Qin L na autosalonu v Pekingu

VIDEO Výrobce elektromobilů BYD koupí německého distributora svých vozů Hedin Electric Mobility. Čínská...

Německá vláda plánuje daňové úlevy, jež mají podpořit prodej elektromobilů

Britská rada pro reklamu (ASA) zakázala značkám BMW a MG používat v reklamách...

Německá vládní koalice se shodla na návrhu daňových úlev, které mají podpořit poptávku po...

  • Nejčtenější

Levné elektromobily jsou tady, v bazaru. Tesla z druhé ruky pod drobnohledem

Premium

Provokativní otázka – nastává už v Česku doba elektrická? Ačkoli to na první pohled zní přehnaně, možná pomalu ano. Svědčí o tom třeba fakt, že státní dotace na nákup elektroauta, vyčleněné pro...

4. listopadu 2024

Francouzský elektrický svůdník má mladé vrátit k autům a zachránit Evropu

Toto auto má i přesné datum početí: čtvrtek 2. července 2020. „Moje první dítě u Renaultu,“ naparuje se Luca de Meo, charismatický šéf značky a dnes jedna z nejvýraznějších osobností evropského...

4. listopadu 2024

Nová škodovka vyjde na 220 000 Kč. Kylaq pro Indii odolá i monzunovým dešťům

Škoda Auto v Indii představila svůj nový model Kylaq. Kompaktní SUV je třetím modelem vyvinutým speciálně pro perspektivní indický trh. Novinka byla navržena přímo v Indii tak, aby odolala...

7. listopadu 2024,  aktualizováno 

Auta pro generaci křehkých sněhových vloček? Děkujeme, nechceme

Již před 20 lety se v Japonsku snažili v rámci speciálního marketingového projektu WiLL zaměřit na svérázné individualisticky zaměřené mileniály. A dopadlo to neslavně. Stejně jako později v USA....

31. října 2024

Konec blahobytu u VW v Německu. Platí královsky, ale Porsche manažerům seberou

Premium

Volkswagen plánuje zavřít v Německu alespoň tři závody a zrušit desítky tisíc pracovních míst. Chce tak snížit náklady a zvýšit konkurenceschopnost. Odboráři VW hrozí stávkou, chtějí přidat ve...

31. října 2024

Osmikolový palác z Jičína míří na Dakar. Mastodont má záchod na naftový pohon

Do boje o titul největšího a nejtěžšího obytného vozu letošního ročníku veletrhu Caravaning Brno 2024 zcela jistě zasáhne osmikolovým expediční speciál na podvozku Mercedes-Benz Arocs 8×8, jehož...

7. listopadu 2024

Nová škodovka vyjde na 220 000 Kč. Kylaq pro Indii odolá i monzunovým dešťům

Škoda Auto v Indii představila svůj nový model Kylaq. Kompaktní SUV je třetím modelem vyvinutým speciálně pro perspektivní indický trh. Novinka byla navržena přímo v Indii tak, aby odolala...

7. listopadu 2024,  aktualizováno 

Suzuki veze z Indie Vitaru na baterky. Nový elektromobil vyrobí i pro Toyotu

Exkluzivně

Jedním z posledních výrobců, kteří dosud neměli v nabídce elektromobil, bylo Suzuki. I tato poslední bašta ale padla a Suzuki bude nový elektrický model nazvaný e Vitara rovnou vyrábět i pro Toyotu.

7. listopadu 2024

Analytici: Evropské automobilky by se na Trumpa v Bílém domě těšit neměly

Vítězství Donalda Trumpa a republikánů ve volbách v USA, může znamenat zhoršení přístupu evropských automobilek na americký trh kvůli potenciálně vyšším clům. Zároveň očekávané zvolnění tempa...

6. listopadu 2024

Nemocnice není hotel. Jak zajistit pohodlí rodičům hospitalizovaných dětí?
Nemocnice není hotel. Jak zajistit pohodlí rodičům hospitalizovaných dětí?

Přítomnost rodiče v nemocnici dodává hospitalizovanému dítěti pocit bezpečí, zmírňuje stres a podporuje uzdravování. Dlouhé hodiny a noci strávené...

Nejvzdálenější lidský objekt ve vesmíru zavolal linkou nepoužitou od roku 1981

Sonda Voyager letí vesmírným prostorem už 47 let a již mnohonásobně překonala původní plány. Je tak nasnadě, že se...

Nenávidím vás všechny! Hollywood je v šoku z Trumpova vítězství

Šok, zlost, zklamání a smutek. Tak se dá shrnout reakce Hollywoodu a amerických tvůrců na vítězství Donalda Trumpa v...

Petra Bučková se svlékla v seriálu Sex O’Clock. Prsa už někdy viděl každý, říká

Petra Bučková a její herecký kolega Václav Vašák se společně odvázali ve vášnivé scéně prvního dílu druhé řady seriálu...

Emily Atacková hraje nahá tenis. Cítím se víc sexy, než kdy dřív, říká

Emily Atacková (34) si získala mnoho nových sledujících na sociálních sítích poté, co v jedné ze scén nového seriálu...

Konec jsem nečekala. Asi byl nevyhnutelný, říká Anna K. o rozchodu po 27 letech

Zpěvačka Anna K. (59) promluvila o nečekaném rozchodu s dlouholetým životním i hudebním partnerem Tomášem Varteckým...