Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Bakterie v autě se přemístily z volantu do kufru. Pozor na nákupy

Množství bakterií v autě je větší než množství bakterií na záchodovém prkénku, to není žádná novina. Vědci však zjistili, kde je jich nejvíce, a také jaké druhy bacilů v kabině najdete. Kromě těch neškodných třeba nebezpečnou E. coli. Už nevede volant, ale kufr vozu. Pozor na to, jak převážíte nákupy a potraviny, varují odborníci.

Exponovaná místa v interiéru vozu, která je potřeba během pandemie pravidelně dezinfikovat. | foto: Škoda Storyboard

Známe to všichni: není nad čerstvě vyčištěný interiér, kdy auto voní jako nové. Víc než o dobrý pocit však jde o naše zdraví, upozorňují vědci a připomínají, že interiéry našich aut jsou skvělou živnou půdou pro bakterie všeho druhu a často jsou špinavější než průměrný záchod...

Jak moc je však průměrné auto špinavé? Jaké bakterie si s sebou vozíme a kde? A jak tedy lze auto důkladně vyčistit?  Magazín Scrapcarcomparison zažádal o studii docenta mikrobiologie na Aston University v Birminghamu Jonathana Coxe, který se rozhodl výzvu přijmout.

A výsledky nejsou pro slabé žaludky: ukázalo se, že v interiéru vozu nejsou zrovna ty „dobré“ bakterie. Z šesti klíčových míst je jich nejvíce v kufru auta – vzorek ukázal 1425 bakterií, na sedadle řidiče 649 bakterií a zhruba poloviční množství - 323 bakterií - na zadním sedadle. Na řadicí páce stěry sebraly 407 bakterií, na palubní desce 317 a na volantu bylo identifikováno překvapivě „pouze“  146 bakterií.

Nejvíce kontaminovaná byla tedy u všech zkoumaných vozů oblast kufru. Všechna testovaná auta obsahovala vzadu fekální bakterie E. coli a u všech vozů byl zavazadlový prostor kontaminován výrazně více než průměrný záchod.

„Přitom zavazadlový prostor je místem, kam ukládáme potraviny nakoupené v supermarketu. A s menším používáním nákupních tašek existuje mnohem větší potenciál házet věci volně do kufru auta,“ uvedl pro server Scrapcarcomparison Jonathan Cox s tím, že bychom na tuto informaci měli pamatovat, až příště poneseme nákup z kufru auta domů. A také bychom měli přemýšlet nad tím, kam jej doma položíme a zda jsme potraviny před konzumací dostatečně očistili.

Bakterie z fekálií byly v rámci studie nalezeny také na sedadle řidiče. Podle expertů je tedy nabíledni dobře si rozmyslet řízení auta jiného člověka. „Obzvláště, pokud trpí nadýmáním a plynatostí,“ píše server.

Stejné nebo vyšší hodnoty bakteriální kontaminace oproti běžné toaletě vykazovala v autě kromě kufru a sedadla řidiče i řadicí páka, palubní deska a zadní sedadlo vozu.

Tyčinková bakterie E. coli při tisícinásobném zvětšení

Volant si polepšil

Je tu však jedna dobrá a celkem překvapivá zpráva: volant. Přestože všichni čekáme, že jde o nejkontaminovanější část vozu, u většiny aut vykázal velmi nízkou úroveň bakteriální kontaminace. Podle Jonathana Coxe je to vývoj zapříčiněný pandemií covidu-19.

„Vzhledem k zvýšenému používání dezinfekčních prostředků od pandemie covidu-19 neměly povrchy přicházející do kontaktu s řidičem obecně takovou úroveň bakterií, jako jsme očekávali. Oblasti, jako je volant, nebyly tak kontaminované, jako bývaly pár let zpátky,“ poznamenal Cox.

„Všichni předpokládáme, že volant je nejhorším místem pro usazování bakterií, protože naše ruce jsou v kontaktu s vozem především zde. Tím pádem řadicí páku pravděpodobně přehlížíme a nedezinfikujeme tak často jako volant. Ale naše zjištění odhalila, že ve skutečnosti je řadicí páka špinavější než splachování u záchodu. A ve většině případů dokonce špinavější než záchodové prkénko,“ upozornil docent mikrobiologie s tím, že každý řidič by měl zvážit i čištění těchto oblastí.

Čím starší, tím zamořenější

Výsledky studie také dokázaly, že ušpinění, respektive kontaminace auta, se zvyšuje s jeho stářím. Starší vzorová auta vykazovala mnohem větší množství bakterií než ta, která byla na silnici kratší dobu, což napovídá, že pokud kupujete ojetinu, je žádoucí odložit si nějakou sumu na její důkladné vyčištění.

„Je vlastně fascinující, že čím déle auto máme, tím špinavější zůstává.  A děje se to bez ohledu na množství čištění, které provádíme. Vlastně to dává smysl, protože čím více naše auta používáme, tím je pravděpodobnější, že je zaneseme více bakteriemi z různých zdrojů,“ komentuje zjištění Cox.

Bakterie v autech

Jaké druhy bakterií se vyskytují v interiéru vozu a odkud se tam dostaly?

• E. coli (Escherichia coli) – Fekální koliformní bakterie ze střeva. Většina kmenů je neškodná. K přenosu patogenních kmenů by došlo fekálně-orální cestou: např. kdybychom upustili jídlo na silně kontaminované sedadlo řidiče a poté jej snědli, což by v některých případech způsobilo otravu jídlem.
  • Pseudomonas (Pseudomonas aeruginosa) – Jedná se o všudypřítomný organismus, který se nachází na mnoha místech v životním prostředí: půda, voda, kůže, apod.). U vědců však budí znepokojení kvůli své infečknosti k lidem a zvířatům. Některé kmeny nelze snadno vyléčit antibiotiky.
  • Bacillus (Bacillus subtilis) – Tato bakterie se vyskytuje v gastrointestinálním traktu lidí a přežvýkavců. Naštěstí nepředstavuje pro člověka hrozbu.
  • Staph. epi (Staphylococcus epidermidis) – kožní mikroby, které se nacházejí na rukou každého člověka a mohou způsobit infekce u lidí s oslabenou imunitou.
  • Staph. aureus (Staphylococcus aureus) – Nachází se v horních cestách dýchacích (hlavně v nose), ale ve vzácných případech se může objevit na kůži. Jsou spíše spojeny s kašlem a kýcháním. Členem rodiny Staph. aureus je i methicilin – rezistentní stafylokok, který je extrémně těžké léčit.
  • Rhodotorula (Rhodotorula mucilaginosa) – jedná se kvasinky z půdy, vody, mléka, ovocné šťávy apod.). Vzácně mohou způsobit infekce u lidí s oslabenou imunitou.

Zdroj: Scrapcarcomparison

Má smysl auto čistit?

Mnozí po přečtení článku sáhnou po dezinfekčním spreji. Není třeba se děsit, ale pořádná očista interiéru je čas od času skutečně třeba.

„Auta, ze kterých byly odebrány vzorky, byla velmi silně kontaminována. (všechny druhy bakterií najdete v boxu vedle - pozn. redakce) Ale aby bylo jasno: lidé neonemocní pokaždé, když nasednou do auta. Nemusíme se přehnaně znepokojovat. Jen bychom měli mít na paměti, že ne všechny nečistoty jsou pro nás viditelné,“ uklidňuje v závěru studie mikrobiolog Jonahtan Cox.

Je pravda, že přítomnost fekální bakterie E. coli v zavazadlovém prostoru, kde často převážíme potraviny, je trochu znepokojivá. Tento druh bakterie, pokud se do našeho těla dostane ve větším množství, totiž může způsobit otravu jídlem, průjem a zvracení.

„Tato studie ukázala, že lidé by rozhodně mohli vynaložit více úsilí na to, aby jejich auto bylo čisté. V konečném důsledku jde o zmírnění rizika onemocnění. Je sice nepravděpodobné, že budeme jíst jídlo v kufru našeho auta, ale často konzumujeme jídlo na sedadle řidiče,“ dodal mikrobiolog.

Dobrý nápad je dezinfekce rukou před jídlem v autě a rozhodně užitečné je vědět, kde v autě a na kterých částech vozu se mikroorganismy usazují. „To nám pomůže více přemýšlet o našich zvycích, když řídíme,“ míní Cox.

Jak auto správně čistit

Interiér vozu rozhodně čistěte pravidelně a nejlépe stejně často, jako exteriér. Studie totiž jasně ukázala především jedno: to, že znečištění nevidíme, neznamená, že tam není. Zatímco bahno a prach na kapotách vozů nás na nutnost návštěvy myčky upozorní, nenápadné hromadění bakterií uvnitř už nezaznamenáme. Přitom v autech sedíme denně.

„Je důležité uvědomit si, že je rozdíl mezi čistotou vizuální a čistotou biologickou. Obecně se soustředíme pouze na vizuální prvek, což znamená, že pokud něco vypadá čistě nebo uklizeně, nemáme potřebu čistit hlouběji. Když však čistíte kuchyňský dřez nebo toaletu, čistíte biologicky pomocí chemikálií. Je nepravděpodobné, že většina majitelů aut by takto kdy čistila své vozy. Doufejme, že tato studie povzbudí lidi, aby si více všímali svých vozidel a  čistili svá auta důkladněji,“ uzavírá Cox.

Podrobný návod na čištění vozu

Neznamená to, že by auta měla jednou týdně procházet kompletním tepováním, ale jednou za čas je to třeba. Používejte dezinfekční spreje na povrchy. Nastříkejte malé množství na ubrousek a otřete si volant a řadicí páku. Pravidelně vysávejte interiér a čistěte koberečky. A nezapomínejte ani na klimatizaci, aby se mikroorganismy dále neroznášely.

Metodologie studie

• Server ve spolupráci s docentem mikrobiologie Jonathanem Coxem z Aston University provedl studii v prosinci 2021.
  • Vzorky byly odebrány na šesti místech v kabině vozu (volant, palubní deska, řadicí páka, sedadlo řidiče, zadní sedadlo a kufr vozu) pomocí sterilního tamponu z vatové tyčinky, hydratovaného fyziologickým roztokem s fosfátovým pufrem.
  • Každý tampon byl rozetřen na živný agar a kultivační médium. Agar podporuje veškerý růst bakterií, zatímco kutivační médium podporuje pouze růst Enterobacteriaceae.
  • Vzorky inkubovaly při teplotě 37 stupňů 24 hodin, aby se mohl projevit jakýkoli bakteriální růst.
  • Všechny kolonie byly spočítány a podrobeny metodě barvení podle Grama, aby se umožnila předpokládaná identifikace.

Vzorky aut:

• Vůz 1: Peugeot 307-SW,17 let, zvířata, koupeno z druhé ruky s jedním předchozím majitelem.
  • Vůz 2: VW Golf, 5 let, zvířata a děti, koupen z třetí ruky se dvěma předchozími majiteli.
  • Vůz 3: Ford Focus, 13 let, zvířata a děti, koupeno z druhé ruky s jedním předchozím majitelem.
  • Vůz 4: Honda Jazz, 9 let, zvířata a děti, koupeno z třetí ruky se dvěma předchozími majiteli.
  • Vůz 5: Peugeot 308, 2 roky starý, koupen z druhé ruky s jedním předchozím majitelem.

• Toalety: Byly vybrány dvě domácí toalety, které nebyly vědomě vyčištěny, ale byly použity v předchozích 24 hodinách.