Moc ohledů na pumpičkáře, stěžují si řidiči na nové otázky v autoškole

  • 595
Do testů pro závěrečné zkoušky v autoškolách přibývají nové otázky. Ty se zaměřují především na novinky v praktickém provozu, nutnost správně analyzovat dopravní situaci, ale také reagovat na větší míru cyklistiky v Česku. „Je to úlitba pumpičkářům, kteří sami neznají pravidla,“ stěžují si někteří řidiči na přehnaný důraz na cyklisty. Podle odborníků je to nutnost.

Redakce iDNES.cz zveřejnila před časem první sadu otázek do závěrečných testů uchazečů o řidičské oprávnění a čtenáři si je mohli vyzkoušet v testu.

KVÍZ: Vyzkoušejte si nové otázky do autoškol

Už mezi první pětatřicítkou nových otázek je znát větší důraz na cyklisty, což je některým čtenářům řidičům trnem v oku. „Spousta cyklo otázek, ovšem samotní cyklisté motající se na silnici řidičák mít nemusí a nikdo je z pravidel nezkouší. Tedy je to tak trochu jako hrát šachy s někým, kdo potenciálně nezná pravidla hry,“ diskutuje pod kvízem například Tomáš Kuchař.

„Je hezké, že osmdesát procent výuky řízení automobilu a závěrečných testů bude věnováno tomu, jak udělat místo na silnici pumpičkářům. To budou panečku řidiči,“ míní Václav Hamáček.

V České republice skokově narůstá cyklistů a cyklistika se rozvíjí i ve velkých městech jako alternativní doprava do školy a zaměstnání. Podle odborníků je proto nutné na tento trend reagovat už při výchově nových řidičů – ročně se v Česku o řidičské oprávnění skupiny B uchází až sto tisíc lidí.

„Cyklisté jsou tzv. zranitelní účastníci silničního provozu, tedy snažíme se drobnou měrou na naší autoškolské rovině pomoci zvýšit znalosti jak žadatelů o řidičský průkaz, tak samotných držitelů řidičských oprávnění. Věříme, že spousta mýtů, polopravd a omylů týkajících se provozu cyklistů a motorových vozidel je založena na nesprávném výkladu práva či nízkých znalostech všech účastníků silničního provozu o této problematice,“ vysvětluje zaměření nových otázek předseda Asociace autoškol ČR Aleš Horčička.

Prvních 35 nových otázek pro závěrečné zkoušky žadatelů o řidičská oprávnění připravily ministerstvo dopravy, Policie ČR a Asociace autoškol ČR. První sada se objeví v testech už 24. října. Další otázky by měly přibývat kvartálně do konce roku 2021.

Nové otázky současnou sadu nenahradí, ale doplní. Aktuálně obsahuje tzv. Věstník dopravy 855 otázek a každý žadatel u zkoušky řeší 25 příkladů. Celkově do závěrečných testů přibude do konce tohoto roku 120 otázek, z toho 20 z nich bude v nové dynamické podobě. (Podrobně jsme o novince psali ZDE)

Cyklopruh a cyklokoridor

Od roku 2013 přibylo na českých silnicích také velké množství dopravního značení týkajícího se provozu cyklistů, které kromě výrazného nárůstu cyklistiky reflektuje i nové dopravní prostředky, jako je segway, elektrická koloběžka a podobně.

„Je zřejmé, že účastníci silničního provozu se teprve adaptují na nové dopravní značení a bohužel panuje i poměrně velká neznalost těchto nových dopravních prvků či značení. Potřebujeme proto více popularizovat chování těchto účastníků v tzv. modelových situacích. Právě na to se budeme zaměřovat i v nových testových otázkách,“ dodal Horčička.

Cyklostezka, cyklopruh, cyklokoridor?

Nastudujte si rozdíly i specifická pravidla ZDE

Přesto si řidiči stěžují, že oni se pravidla učí v autoškole a specifika cykloprovozu znát musí, často je to však cyklista, který nemá o pravidlech silničního provozu ponětí. „Dle mého názoru je zakopaný pes v prudkém rozvoji cyklistické infrastruktury (exaktně Praha), který ale absolutně nekoresponduje s informovaností o správném chování v těchto nových jízdních/dopravních situacích z obou stran účastníků silničního provozu, tedy jak cyklistů, tak motoristů,“ míní předseda autoškolské asociace.

Cyklisté, kteří nemají řidičské oprávnění, totiž získávají znalosti v praxi vlastně jen v rámci dopravní výchovy ve školách a školkách, případně od rodičů.

Expert na bezpečnost dopravy, Roman Budský z Platformy VIZE 0, mu dává za pravdu. „Týká se to nejen cyklistů bez řidičského oprávnění, ale také starších řidičů, kteří vlastní řidičák už desítky let. Většina cyklistů jsou sice zároveň motoristé, ale zbytek je odkázán na roztříštěné zdroje - dopravní výchovu ve škole, školce, v rodině, či různé bezpečnostní kampaně. Například Jedu s dobou, která školí seniory na okruzích. Hlavní břímě v předávání osvěty a informování o nových pravidlech je ale na médiích,“ upozorňuje Budský s tím, že často sami cyklisté nevědí, jaké jsou rozdíly například mezi cyklopruhem a cyklokoridorem a jaká zde platí pravidla.

Berete v provozu ohled na cyklisty?