Do závěrečných testů u zkoušek žadatelů o řidičské průkazy přibylo 35 nových otázek. Ty se zaměřují mimo jiné na nové specifické dopravní situace. Nově se bude odpovídat na otázky k cykloinfrastruktuře, více se zaměří na zranitelnější účastníky provozu nebo na specifické klimatické podmínky, jako je zhoršené počasí. První sada otázek se má začít používat od 24. října letošního roku, další přibudou do konce letošního roku.
„V textových otázkách ze zkoušky z předpisů o provozu na pozemních komunikacích a zdravotnické přípravy se zaměřujeme na současné trendy, jako je jízda automobilem v sousedství infrastruktury pro cyklisty či jízda za zhoršených povětrnostních podmínek, například na sněhu,“ charakterizuje novou sadu šéf Asociace autoškol Aleš Horčička.
KVÍZ: Vyzkoušejte si nové otázky v autoškole |
Experti představili také „hazard perception“ videa, která simulují jízdu ve voze a mohou tak nahradit statické obrázky křižovatek v učebnicích jak jsme znali doposud. Videa už počítají i s takovými situacemi, jako je sníh na silnici, přecházející chodec, řidič nerespektující pravidla, mladík na skateboardu, křižovatky či jízda v obytné zóně. „V testu se mohou objevit stejná videa, ale doprovázet je mohou různě položené otázky, protože na jednotlivých videích je více účastníků provozu,“ zaznělo na tiskové konferenci.
Asociace autoškol dlouhodobě prosazuje myšlenku, že výuku a závěrečné testy je třeba inovovat a že zkvalitněním obou částí závěrečné zkoušky dojde i ke zkvalitnění samotné přípravy v autoškolách.
V Česku skládá zkoušky k řidičským oprávnění zhruba 100 tisíc žadatelů ročně. Aktuálně tzv. Věstník dopravy obsahuje 855 otázek a každý žadatel u zkoušky řeší 25 příkladů. Celkově do závěrečných testů přibude do konce tohoto roku 120 otázek, z toho 20 z nich bude v nové dynamické podobě.
„Naším cílem je postupně uvolňovat další nové otázky, přibližně po kvartálech. Rádi bychom v tomto projektu spolupracovali v dalších letech a sledovali tak aktuální vývoj na silnicích, který by se měl odrazit i v teorii autoškoly,“ uvedli zástupci Asociace autoškol České republiky.
Staré otázky se zatím ministerstvo dopravy vyřazovat neplánuje. „Cílem nových otázek je, aby žadatel znal zákon a věděl, jak reagovat. Ne aby se učil odpovědi nazpaměť. Čím více těch otázek bude, tím menší je pravděpodobnost, že se je žadatel naučí nazpaměť. Naopak se naučí zákon,“ vysvětlil Milan Janda z Odboru agend řidičů ministerstva dopravy .
Experti už dlouho volají po změně. Zatímco v šedesátých a sedmdesátých letech byly československé autoškoly na absolutní světové špičce a zahraniční instruktoři mohli jen závidět, v devadesátých letech se začala situace obracet a nyní uchazeči o řidičský průkaz pracují při zkouškách s dvacet let starými standardizovanými otázkami, které se dají naučit a již příliš nereflektují aktuální dopravní situaci na silnicích (o problému jsme podrobně psali zde).
Šéf Asociace autoškol ČR Aleš Horčička před časem připomněl, že nejdůležitějším prvkem bezpečnosti ve voze je řidič, a proto je třeba s ním během přípravy náležitě pracovat. Kromě takzvaných „hazard perception“ videí by časem měly uchazečům přibýt také hodiny na polygonech.
„V těchto simulačních videosmyčkách žák virtuálně přijíždí ke křižovatce, dálnici nebo projíždí silnicí a sleduje situaci už před příjezdem. Musí vnímat veškerá rizika i případné protizákonné jednání ostatních řidičů, jako je nedovolené předjíždění či zkratovité jednání, přebíhání přes silnici. Ne se jen slepě rozhodovat na základě značek a přednosti,“ popsal připravované změny před časem Horčička.
SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít
Sledovat další díly na iDNES.tvZopakujte si otázky v testech z autoškol |