Čtvrtek 13. května 2021, svátek má Servác
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 13. května 2021 Servác

Začátek konce autosalonu Ženeva? Místo aut fikusy a kafe

  12:46
Ženeva (od zpravodaje iDNES.cz) - Pravidelný návštěvník ženevského autosalonu si té novinky všimne hned. Jsou to nevídaná „hluchá místa“, která mezi jednotlivými expozicemi působí velmi nepatřičně. To tu rozhodně nebývalo.

Restaurace a bary na výstavišti Palexpo na ženevském autosalonu | foto: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz

O Ženevě se vždy hovořilo jako o hvězdě mezi evropskými autosalony (kterou stále je), kam se nové firmy dostávají jen velmi ztěžka kvůli přetlaku zájemců a kde mají vystavovatelé jen omezený prostor pro své expozice.

Když se do Ženevy chtěla dostat před lety česká firma Benet se svým konceptem, musela jen doufat, že pro ni na výstavišti Palexpo bude místo a pořadatelé ji vyberou. Prý se někdy místa pro nováčky dokonce losují. Z Benetu tehdy poslali přihlášku, ale na výstaviště se nikdy neprobojovali.

Fotogalerie

Tentokrát ovšem není v Ženevě úplně vyprodáno, zřetelné je to hned na několika výsostných místech. Ještě před pár lety by o ně byla rvačka, dnes tam jsou různé bary, stánky s občerstvením a odpočinkové zóny s pohovkami.

To potvrzuje, že na autosalony dnes už mezi značkami takový nával není, raději představují své novinky jindy. Už 25. dubna navíc startuje autosalon v Pekingu a Čína je dnes mnohem důležitější trh než Evropa.

7. března 2018

Automobilky mají jiné plány

„Ženeva je stále velmi prestižní, protože tam jsou jarní premiéry, je to mediální veletrh,“ komentuje s odkazem na velkou pozornost novinářů z celého světa generální ředitel Veletrhů Brno Jiří Kuliš, který se podílel na pořádání posledního českého autosalonu světového formátu. Zároveň však dodává, že automobilkám, které tradiční autovýstavy odsouvají na vedlejší kolej, nebo rovnou úplně vypouštějí, jde jen těžko rozumět. „Pro lidi mají takové akce stále přínos,“ myslí si Kuliš. „Není to o penězích, ale o přístupu centrál,“ dodává, ale uznává, že účast na autosalonech stojí firmy obrovské peníze. Šéf Peugeotu Jean-Philippe Imparato před půlrokem uvedl, že účast na takové akci stojí automobilku mezi 3 a 20 miliony eur, což je 80 až 500 milionů korun.

Kuliš uvádí příklad motorkářského veletrhu Motosalon, který dnes startuje na brněnském výstavišti. „Výrobci motocyklů na veletrh chtějí a spolupracují na něm,“ dodává Kuliš a z klasických autosalonů přidává příklad malého, ale stále skvěle fungujícího a hojně navštěvovaného autosalonu v Bruselu, který je důležitou automobilovou událostí pro celý Benelux. „Do Bruselu příjde možná víc lidí než na autosalon v Paříži,“ dodává.

Automobilky ovšem dnes raději volí jiné strategie, jak zaujmout publikum. Novinky programově představují mimo autosalony.

A například Volvo se jezdí už několik let oficiálně předvádět jen na pár vybraných akcí v roce, z evropských autosalonů je to právě jen Ženeva.

Přespříští týden, 23. března, představí Volkswagen novou generaci svého důležitého modelu Touareg. Místo Ženevy dává značce větší smysl představit vůz na samostatné akci v Pekingu. Přibližně za měsíc představí Ford - opět separátně - novou generaci modelu Focus. Když se představovala jeho dnes ikonická první generace, bylo ženevské výstaviště z progresivně tvarovaného Focusu paf. Holt, časy se mění.

Všechny trumfy Ženevy

Ženevský autosalon má v rukou všechny trumfy: březnový termín je ideální, má dobrou polohu uprostřed Evropy a výstaviště je komfortně v dochozí vzdálenosti od letiště. Ženevský autosalon vyhovuje návštěvníkům i vystavovatelům také svým formátem. Vše je v jedné obří hale pohromadě, výrobci mají omezený prostor pro své stánky, takže musí s místem lépe hospodařit. Návštěvník obejde komfortně celý autosalon klidně během jediného dne.

To v Paříži nebo Frankfurtu je situace jiná: výrobci obsazují obrovité areály, kde je autosalon rozmístěný do několika hal. Navíc jsou zřetelné symbolické boje mezi domácími značkami. Ve Frankfurtu má Mercedes jeden vlastní několikapatrový pavilon, BMW obsadí další, ještě větší na opačném konci výstaviště, kam je to asi kilometr chůze, aby Audi nebylo pozadu, staví si na dobu autosalonu vlastní obrovitý palác. V Paříži obsazují tradičně nejlepší místa domácí výrobci. Ženeva má oproti ostatním kromě kompaktnosti výhodu ve své neutralitě, žádná velká automobilka ve Švýcarsku nesídlí. Ženeva je nej i pro mnohé vystavovatele, malovýrobci, nově vznikající značky i designérská studia se jezdí prezentovat právě tam a podzimní veletrhy vypouštějí. Výhodný termín začátku automobilové sezony se hodí i pro vyhlášení titulu Evropského auta roku. Už několikátou sezonu ho vyhlašují právě v předvečer zahájení.

  • Nejčtenější

Výchova šokem: policie vytáhla čumila z auta, aby si prohlédl mrtvolu

Na německé dálnici A3 v Hesensku v neděli zahynuli při dopravní nehodě dva mladí lidé, muž ve věku 35 let na místě,...

Nová Škoda Fabia odhalena, ceny startují na 330 tisících

Škoda odhalila v online světové premiéře čtvrtou generaci modelu Fabia. Automobilka také zveřejnila základní cenu...

VIDEO: Proč jsou kanály na silnici jak naschvál tak, abychom do nich vlítli

Jízda po českých silnicích často připomíná slalom. Řidiči se totiž snaží vyhýbat kanálům. Těch je na vozovkách...

GLOSA: Nahotinky a auta naposledy. Příště hrozí pokuta

Před třinácti měsíci jsme psali glosu o tom, jak si Volkswagen zahrává s progresivisty a genderaktivisty, protože se...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nabít elektroauto na sídlišti je očistec, i když najdete nabíječku

Elektromobil se nejpohodlněji nabíjí doma – v garážovém stání, garáži nebo u rodinného domku. Komplikovanější je...

Lékařské špičky v kauze obřích pojistných podvodů. Hrozí jim až 10 let

Premium Uznávaní doktoři „léčili“ neexistující zranění. V kauze tří stovek pojistných podvodů za 50 milionů korun je obžalováno...

Procházku vypnu, slibuje Rakić. Uznávaný sudí analyzuje: Dokázal by to, ale...

Premium Z Jiřího Procházky se mezi konkurenty polotěžké váhy UFC (93 kg) stává žádané zboží. O novou dvojku divize si hlasitě...

Nejproočkovanější země světa zavádí tvrdá opatření. Covid mají i očkovaní

Premium Na Seychelách vyskočil součet všech případů za více než rok pandemie v posledních třech dnech o třináctinu. Problém je...

  • Další z rubriky

OBRAZEM: V Trnavě jako v Africe. Policie zastavila auto s vrakem na střeše

Výjev jako ze silnic zemí třetího světa se naskytl řidičům na obchvatu Trnavy. Policejní hlídka tam zastavila osobní...

Ojetý tiguan je šlágr, problémy se mu ale nevyhýbají. Pozor na udřené kusy

Premium Tiguan je v dějinách kategorie SUV i značky Volkswagen významným modelem. Prodaly se ho statisíce a v posledních letech...

Pandemie rozjela karavaning. Dům na kolech chtějí všichni, není pro každého

Jaro odstartovalo myšlenky na letní dovolenou, ale letenky a pobyty v zahraničních hotelech jsou kvůli pandemii...

Prodejci čekají po otevření autosalonů růst prodejů až o 20 procent

Obchodníci s novými i ojetými auty očekávají po otevření autosalonů růst prodejů o deset až 20 procent. Velká část...

Bohuš Matuš se oženil v Krtkově světě. Vzal si o 30 let mladší Lucii

Bohuš Matuš (47) a Lucie Palkaninová (18) jsou manželé. Vzali se ve středu odpoledne v rodinném parku Krtkův svět v...

Havlové je po očkování špatně. Nerada jsem se podřídila celku, napsala

Dagmar Havlová (68) se fanouškům na sociálních sítích svěřila s tím, že jí momentálně není dobře. Po první dávce...

Dům sestavili na pozemku za den. Na 56 metrů čtverečních se vešlo vše

Jednašedesátka, tedy obytný dům s pořadovým číslem Freedomky No. 061, byl na pozemku sestaven, k překvapení sousedů,...

Udělal chybu, bude pykat, říká moderátorka Křížková o manželově trestu vězení

Modelka a moderátorka Lucie Křížková (36), rozená Váchová, se na Instagramu svěřila s překvapivou novinkou z osobního...

Televize NBC odmítá vysílat Zlaté glóby, Cruise kvůli porotě vrací trofeje

Americká televize NBC nebude příští rok vysílat slavnostní předávání Zlatých glóbů. Rozhodla se tak po vlně...