Sobota 3. prosince 2022, svátek má Svatoslav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 3. prosince 2022 Svatoslav

Začátek konce autosalonu Ženeva? Místo aut fikusy a kafe

  12:46
Ženeva (od zpravodaje iDNES.cz) - Pravidelný návštěvník ženevského autosalonu si té novinky všimne hned. Jsou to nevídaná „hluchá místa“, která mezi jednotlivými expozicemi působí velmi nepatřičně. To tu rozhodně nebývalo.

Restaurace a bary na výstavišti Palexpo na ženevském autosalonu | foto: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz

O Ženevě se vždy hovořilo jako o hvězdě mezi evropskými autosalony (kterou stále je), kam se nové firmy dostávají jen velmi ztěžka kvůli přetlaku zájemců a kde mají vystavovatelé jen omezený prostor pro své expozice.

Když se do Ženevy chtěla dostat před lety česká firma Benet se svým konceptem, musela jen doufat, že pro ni na výstavišti Palexpo bude místo a pořadatelé ji vyberou. Prý se někdy místa pro nováčky dokonce losují. Z Benetu tehdy poslali přihlášku, ale na výstaviště se nikdy neprobojovali.

Tentokrát ovšem není v Ženevě úplně vyprodáno, zřetelné je to hned na několika výsostných místech. Ještě před pár lety by o ně byla rvačka, dnes tam jsou různé bary, stánky s občerstvením a odpočinkové zóny s pohovkami.

To potvrzuje, že na autosalony dnes už mezi značkami takový nával není, raději představují své novinky jindy. Už 25. dubna navíc startuje autosalon v Pekingu a Čína je dnes mnohem důležitější trh než Evropa.

7. března 2018

Automobilky mají jiné plány

„Ženeva je stále velmi prestižní, protože tam jsou jarní premiéry, je to mediální veletrh,“ komentuje s odkazem na velkou pozornost novinářů z celého světa generální ředitel Veletrhů Brno Jiří Kuliš, který se podílel na pořádání posledního českého autosalonu světového formátu. Zároveň však dodává, že automobilkám, které tradiční autovýstavy odsouvají na vedlejší kolej, nebo rovnou úplně vypouštějí, jde jen těžko rozumět. „Pro lidi mají takové akce stále přínos,“ myslí si Kuliš. „Není to o penězích, ale o přístupu centrál,“ dodává, ale uznává, že účast na autosalonech stojí firmy obrovské peníze. Šéf Peugeotu Jean-Philippe Imparato před půlrokem uvedl, že účast na takové akci stojí automobilku mezi 3 a 20 miliony eur, což je 80 až 500 milionů korun.

Kuliš uvádí příklad motorkářského veletrhu Motosalon, který dnes startuje na brněnském výstavišti. „Výrobci motocyklů na veletrh chtějí a spolupracují na něm,“ dodává Kuliš a z klasických autosalonů přidává příklad malého, ale stále skvěle fungujícího a hojně navštěvovaného autosalonu v Bruselu, který je důležitou automobilovou událostí pro celý Benelux. „Do Bruselu příjde možná víc lidí než na autosalon v Paříži,“ dodává.

Automobilky ovšem dnes raději volí jiné strategie, jak zaujmout publikum. Novinky programově představují mimo autosalony.

A například Volvo se jezdí už několik let oficiálně předvádět jen na pár vybraných akcí v roce, z evropských autosalonů je to právě jen Ženeva.

Přespříští týden, 23. března, představí Volkswagen novou generaci svého důležitého modelu Touareg. Místo Ženevy dává značce větší smysl představit vůz na samostatné akci v Pekingu. Přibližně za měsíc představí Ford - opět separátně - novou generaci modelu Focus. Když se představovala jeho dnes ikonická první generace, bylo ženevské výstaviště z progresivně tvarovaného Focusu paf. Holt, časy se mění.

Všechny trumfy Ženevy

Ženevský autosalon má v rukou všechny trumfy: březnový termín je ideální, má dobrou polohu uprostřed Evropy a výstaviště je komfortně v dochozí vzdálenosti od letiště. Ženevský autosalon vyhovuje návštěvníkům i vystavovatelům také svým formátem. Vše je v jedné obří hale pohromadě, výrobci mají omezený prostor pro své stánky, takže musí s místem lépe hospodařit. Návštěvník obejde komfortně celý autosalon klidně během jediného dne.

To v Paříži nebo Frankfurtu je situace jiná: výrobci obsazují obrovité areály, kde je autosalon rozmístěný do několika hal. Navíc jsou zřetelné symbolické boje mezi domácími značkami. Ve Frankfurtu má Mercedes jeden vlastní několikapatrový pavilon, BMW obsadí další, ještě větší na opačném konci výstaviště, kam je to asi kilometr chůze, aby Audi nebylo pozadu, staví si na dobu autosalonu vlastní obrovitý palác. V Paříži obsazují tradičně nejlepší místa domácí výrobci. Ženeva má oproti ostatním kromě kompaktnosti výhodu ve své neutralitě, žádná velká automobilka ve Švýcarsku nesídlí. Ženeva je nej i pro mnohé vystavovatele, malovýrobci, nově vznikající značky i designérská studia se jezdí prezentovat právě tam a podzimní veletrhy vypouštějí. Výhodný termín začátku automobilové sezony se hodí i pro vyhlášení titulu Evropského auta roku. Už několikátou sezonu ho vyhlašují právě v předvečer zahájení.

  • Nejčtenější

Vtípky, šifry, hádanky. Vybírejte nejlepší SPZ na přání

Jsou vtipné, leckdy nápadité, najdou se ovšem i takové, které navzdory pravidlům pro jejich vydání nesou hanlivá...

Strašák aut Euro 7 cílí na emise pneumatik. Jejich vysavač se zatím vyvíjí

V rámci připravované emisní normy Euro 7 vůbec poprvé komise navrhuje stanovit limity pro pevné částice produkované...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Strašák elektromobil: vyvracíme bludy, vysvětlujeme, školíme

Hašení elektromobilu je zásah na hodiny. Elektromobily nás masivně tráví emisemi z brzd. Akumulátory se vždy musí měnit...

Plná baterie za pět minut. Čínské NIO už má v Evropě výměnnou stanici

Sjíždíte z dálnice, zacouváte do vrat větší garáže a automatizovaný systém vymění vybitý akumulátor za plný a jedete...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šikovné SUV za super peníze. Návrat slavné značky je důkaz učenlivosti Číny

„Kus auta navíc“ býval vždy slogan tuzemských škodovek. Tento lákavý koncept teď převzala britsko-čínská značka MG.

Rozsáhlé zotročování lidí v Česku. Gang vydělal na práci bezdomovců miliony

Premium Na Ústecku roky mizeli bezdomovci a sociálně slabí žijící na ulici, jako by dostali „druhou šanci“. Končili v domě na...

Janečkova zpověď: vězení, alkohol, život bez domova. A kam zmizel Maradonův dres?

Premium Když ho konečně doženete, musíte zbystřit, jestli vás smysly neklamou. Jak může člověk, který se už patnáct let...

Vydělali za covidu, nakupují nemovitosti. Pandemie zrodila nové milionáře

Premium Zatímco většině podnikatelů v Česku způsobil covid ztráty, některým naopak poskytl životní příležitost ke zbohatnutí....

Ruská policie bude mít nedostatek aut, lady či moskviče nahradí škody

Ruské ministerstvo vnitra nedokázalo nalézt dodavatele 2800 nových aut, které nezbytně potřebuje pro hlídky dopravní...

Škrábat námrazu z nastartovaného auta může být za pokutu

Doba, kdy se nevyhneme nepříjemnému škrábání zamrzlých oken na autech, už začala. Otravnou zimní povinnost zpravidla...

Analýza italské autorenesance. Vrací se Lancia a Multipla ze Slovenska

Premium Objektem organických tvarů hodných geniálního šílence Colaniho, Zahy Hadid nebo Jana Kaplického startuje novou éru...

První elektromobil dobíjený sluncem míří do výroby ve Finsku

Nizozemská společnost Lightyear zahájila jako první na světě sériovou výrobu elektromobilu, který získává energii přímo...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Žena už nemohla vystát obří ňadra, rozhodla se pro operativní zmenšení

Kylie Perkinsová, čtyřiadvacetiletá dvojnásobná matka z Aljašky, podstoupila zmenšení poprsí, aby se zbavila...

Ivan Trojan si s manželkou vypořádal majetek, bulvár spekuluje o rozvodu

Ivan Trojan (58) a Klára Pollertová-Trojanová (51) si v září podle veřejně dostupných dokumentů vypořádali společný...

Známý český stylista Jan Pokorný spáchal ve 39 letech sebevraždu

Jeden z nejuznávanějších českých stylistů Jan Pokorný spáchal ve čtvrtek ve svých devětatřiceti letech sebevraždu...

Pavel Nedvěd se dostal do potyčky v domě partnerky, zasahovala policie

Bývalý reprezentační kapitán a donedávna místopředseda fotbalového Juventusu Turín Pavel Nedvěd se dostal do potyčky s...

Otec zavelel, šetříme! Rodina vypnula elektřinu a topí jednou týdně

Zvyšování cen energií nutí lidi k nečekaným rozhodnutím. Jedna rodina z Londýna se rozhodla vrátit do minulosti. Šetří,...