Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nesahejte na volant! Ve Phoenixu může každý okusit neduhy aut bez řidiče

Velmi nečekaný nápis vítá pasažéry v autě, které bez řidiče projíždí centrem amerického Phoenixu, vždyť jezdit se má s rukama na volantu. Autonomních taxi jezdí v arizonské metropoli stovky a vyzkoušet si je může úplně každý. Zcela bez chyb ale technologie zatím není, a tak se zájemci může stát třeba to, že ho vůz „nebude chtít“ nechat vystoupit.
V americkém Phoenixu jezdí stovky aut bez řidiče a vyzkoušet si je může každý.

V americkém Phoenixu jezdí stovky aut bez řidiče a vyzkoušet si je může každý. | foto: ČTK

Arizona patří spolu se sousední Kalifornií v USA k nejoblíbenějším destinacím technologických společností pro testování autonomních aut. Přispívá k tomu zdejší téměř vždy dobré počasí a rovinatá krajina v okolí Phoenixu, které usnadňují jízdu, a v neposlední řadě i legislativa, která je k firmám a jejich novinkám velmi vstřícná.

V současnosti tak ve státě se 7,3 milionu obyvatel, který leží na jihozápadě USA, samořízená auta zkouší jedenáct společností, včetně Cruise, dceřiné firmy General Motors, nebo Waymo, která stejně jako Google spadá pod Alphabet. A právě Waymo od konce loňského roku v centru Phoenixu nabízí možnost vyzkoušet si některý z vozů bez řidiče i široké veřejnosti. Stačí si stáhnout aplikaci a vůz si objednat.

AutoCES o splasklé autonomní bublině. A Sony už startuje s Hondou

Že je auto poněkud jiné, je zřejmé už na první pohled. Bílý elektrický Jaguar má totiž „výrůstky“ v okolí předních i zadních světel a především velkou nástavbu na střeše, která vzdáleně připomíná několikapatrový svatební dort. Jsou v nich zabudované některé z více než dvou desítek kamer, které spolu s radary a laserovými lidary autu dávají přehled o tom, co se děje ve všech směrech okolo něj. Díky tomu se ve dvou ohraničených zónách – v centru Phoenixu a některých jeho příměstských čtvrtích – pohybuje samostatně, aniž by za volantem musel sedět člověk připravený v případě potřeby zasáhnout.

Nesahejte na volant

Naopak, před jakýmkoli dotykem volantu firma výslovně varuje, čehož si člověk všimne hned, jak vůz s pomocí Bluetooth přes aplikaci otevře a usadí se. „Dobré odpoledne,“ pozdraví cestujícího ženský hlas. „Prosím, ujistěte se, že jste si zapnuli pás,“ pokračuje. Když se pasažér trochu zorientuje, zjistí, že pás je zapnutý i na místě řidiče, které ale zeje prázdnotou.

V americkém Phoenixu jezdí stovky aut bez řidiče a vyzkoušet si je může každý.

Ženský hlas upozorní i na to, že bude-li to třeba, je možné se stiskem tlačítka na předním nebo zadním displeji spojit s operátorem. Pasažér si také může upravit nastavení klimatizace a sedadla nebo zvolit hudbu, kterou chce poslouchat. Pak už stačí dotykem displeje zahájit jízdu.

V Ostravě vyvinuli krabičku, se kterou lze řídit auto na dálku

Její velkou část automatický řidič – který, jak poznamenávají zástupci firmy, není nikdy „opilý, ospalý nebo roztěkaný“ – zvládá bez problémů. Plynule si poradí se semafory, přejížděním z pruhu do pruhu i zpomalovacími prahy. Při najíždění na hlavní silnici ale někdy opakovaně přidává plyn a hned vzápětí brzdí, jakoby se rozmýšlel, jestli se stihne zařadit.

Během 4,8 míle (7,7 kilometru) dlouhé cesty, která vyšla na 5,4 dolaru (116 Kč) systém úzkostlivě dodržuje maximální rychlost 35 mil v hodině (56 kilometrů v hodině), čímž brzdí řadu ostatních řidičů, kteří navzdory předpisům chtějí jet rychleji, a tak vůz raději objíždějí vedlejším pruhem.

Chytrá města nepustí čmoudící auta do centra, experti vysvětlují jak

Cestujícímu, kterého po celou dobu v autě sledují kamery, autonomní vůz dává možnost nahlédnout na provoz tak, jak ho vidí sám. Displeje totiž během jízdy ukazují mapku, na níž se pohybují Waymo a bílé obdélníčky, které představují ostatní auta. Modře je vidět už ujetá trasa, zeleně ta plánovaná. Displeje také informují o očekávané době příjezdu.

Když se jízda blíží ke konci, upozorní na to cestujícího i ženský hlas. „Nezapomeňte si své věci,“ doplní. Vystoupit z auta ale někdy může být pěkný oříšek. V případě dopisovatele ČTK totiž vůz u restaurace s rychlým občerstvením, kde měla jízda skončit, sice přibrzdil u okraje silnice, ale nezastavil zcela, a pak se znovu rozjel, aniž by bylo možné vůz opustit. Waymo následně objelo kolem dokola celý blok, aby na stejném místě ten samý manévr zopakovalo, což pak – už bez pasažéra, který mezitím vystoupil – udělalo ještě do třetice.

Nové úskalí autonomní mobility. Žere data a elektřinu, kterých není dost

Při cestě zpět se zase automatický řidič, který podle provozovatele najezdil už přes 20 milionů mil (32 milionů kilometrů) na veřejných silnicích, po nástupu pasažéra „zarazil“ u jednosměrné uličky, v níž si lidé z auta objednávají rychlé občerstvení. Zatímco člověk by v tu chvíli vůz prostě otočil, automat přes minutu nedělal nic; jen stál na místě. Pak se na displeji objevil text: „Náš tým pracuje na tom, abyste se dal do pohybu.“ Až po další chvilce auto vycouvalo a prostor rychlého občerstvení opustilo.

O podobných problémech s taxi Waymo i konkurenčními Cruise tento měsíc informovala také agentura AP. Jeden vůz podle ní zůstal stát několik minut uprostřed ulice, a blokoval tak provoz, další zase opakovaně minul svou cílovou destinaci. „Očekávané věci jsou (pro autonomní vozy) snadné, ale obavy vzbuzují neočekávané problémy, na které lidé umí reagovat v reálném čase,“ řekl agentuře odborník na dopravu Nico Larco.

GLOSA: Řízení na dálku? Utopie. Z internetu na cestách zešílí i jogín

Operátorka, s níž dopisovatel ČTK hovořil při cestě zpět, upozornila, že se běžně může stát, že někde auto několik desítek vteřin zůstane stát. Za jeho rozjetím podle ní přes upozornění na displeji nestál žádný člověk, protože vůz „dělá všechna jízdní rozhodnutí sám“. Zároveň zdůraznila, že při jeho rozhodování je tou nejvyšší prioritou bezpečnost.

Otázky bezpečnosti

Podle statistik amerického Národního úřadu pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) byly různé autonomní vozy v Arizoně mezi červencem 2021 a polovinou února letošního roku účastníky dopravní nehody 33krát. Kdo v daných případech nehodu způsobil, úřad neuvádí. Waymo ale před dvěma lety zveřejnilo výsledky počítačových simulací desítek skutečných nehod, které se staly v jednom z regionů Arizony. A tvrdí, že kdyby alespoň jeden z vozů, které se srazily, byl její, k drtivé většině z těchto nehod by vůbec nedošlo.

V americkém Phoenixu jezdí stovky aut bez řidiče a vyzkoušet si je může každý.

Také NHTSA si od plně autonomních automobilů budoucnosti slibuje výrazné snížení počtu dopravních nehod, které si jen loni v USA vyžádaly přes 46 000 životů. V drtivé většině případů – 94 procent – v nich totiž hraje roli lidská chyba. „Tyto technologie pomohou chránit řidiče a cestující, stejně jako cyklisty a chodce,“ věří americký úřad.

Budoucnost, kdy se samořízená auta stanou běžnou záležitostí, je ale podle pozorovatelů vzdálená ještě nejméně léta, dost možná i více než dekádu. Díky tomu ale budou mít autonomní vozy dost času, aby se dokázaly naučit nechat zákazníka vystoupit tam, kde potřebuje.

Autofotka týdne: O autech, která nebudeme muset řídit, fantazírujeme dekády

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Garáž fotbalového boha Ronalda má cenu půl miliardy. Hvězdou je bugatti

16. června 2024

Fotbalová superstar Cristiano Ronaldo, se kterou se česká fotbalová reprezentace utká na Euru 2024...

Divoké automobilové devadesátky. Zavzpomínejte na zlaté časy

12. června 2024

„Kdo pamatuje devadesátky, ten je neprožil,“ říká staré pankáčské přísloví. Na velkou jízdu první...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Česko je ostrov elektromobilní skepse, potvrdily to i evropské volby

13. června 2024

Češi jsou dlouhodobě skeptičtí k elektromobilům. Boj o zákaz spalovacích aut a s ním související...

GLOSA: Praha v populistickém boji s SUV nacení parkování podle velikosti auta

17. června 2024

Parkování v hlavním městě začíná být velký problém a zdá se, že zastupitelé Prahy se jej rozhodli...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Americká města ničí závislost na parkovištích. Řidičů přitom ubývá

10. června 2024

Řada amerických měst sdílí problém, o kterém se příliš nemluví. I když jej každý má na očích....

Třicetiminutový balet kolem Abarthu. Podívejte se, jak se servisuje rally speciál

17. června 2024

Exkluzivně Jak se servisuje rally speciál přímo během závodního víkendu Agrotec Petronas Rally v Hustopečích?...

Malé auto, velká cenová bomba. První jízda obnoveným Renaultem Captur

17. června 2024

Renault Captur, spolu s Cliem stěžejní model francouzské automobilky, dostal decentní facelift...

GLOSA: Praha v populistickém boji s SUV nacení parkování podle velikosti auta

17. června 2024

Parkování v hlavním městě začíná být velký problém a zdá se, že zastupitelé Prahy se jej rozhodli...

Tříválcová jistota od Yamahy. Ojetou motorku dobře prozkoumejte

17. června 2024

Premium Střední objemová kategorie motocyklů Yamaha opustila dva čtyřválce o objemu 600 a 800 ccm a dostala...

Realita práce s dětmi: Nikdy neuhádnete, co o svém povolání říká setra Lucia
Realita práce s dětmi: Nikdy neuhádnete, co o svém povolání říká setra Lucia

Dětská sestra a laktační poradkyně Lucia Berešová se pohybuje ve zdravotnictví již 19 let. Přestože se ke studiu střední zdravotnické školy dostala...

Skandál kolem morbidně obézní Miss Alabama. Co se ztratilo mezi řádky

Sociální sítě počátkem června rozvášnila obézní plus size modelka Sara Millikenová oceněná titulem Miss Alabama 2024....

Do Itálie se nevrátím, tady vše funguje lépe, říká dcera Petra Hapky

Dcera slavného českého hudebníka Petra Hapky (†70) Petra (41) žila od 3 let s matkou v italském Římě. Ve 29 letech se...

Koupil byt i s nájemníkem a zdražil o sedm tisíc. Chce výnos 4,5 procenta

Seriál Našel jsem si nájemní byt, ve kterém bydlím několik měsíců. Platím 17 tisíc korun za nájem a k tomu měsíční poplatky za...

Jen ať mě kritizují, moje šperky vydělávají, říká zpěvačka Lucie Bílá

Zatím jí to pořád zpívá, ale i Lucie Bílá (58) si uvědomuje, že jednou její kariéra skončí. Hlava ji z toho ovšem...

Čekám na transplantaci, ale dám přednost mladým, říká herec Zdeněk Žák

Herec Zdeněk Žák (71) si nikdy moc nepřipouštěl své zdravotní problémy. Nemoci přecházel a k doktoru se nehnal, až...