Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Autofotka týdne: O autech, která nebudeme muset řídit, fantazírujeme dekády

Autonomní řízení je velkým tématem dneška. Automobilky už dnes nabízejí v moderních autech systémy, které výrazně ulehčují řidiči práci, pomáhají mu, hlídají ho, napravují chyby. Obrázek z archivu Volkswagenu připomíná, že o autech, která se budou řídit sama, sní svět už dlouho.

Základní kámen autonomního řízení u automobilky Volkswagen položil Walter Zimdahl a jeho kolegové v roce 1970, kdy vzniklo speciální oddělení s názvem „Výzkum budoucnosti“ a výzkumný projekt oficiálně nazvaný „k automatickému řízení s počítačovým viděním“. | foto: Volkswagen

„Jezdící chodníky, které přepravují chodce z bodu A do bodu B. Přepravní roury, jimiž lidé cestují pomocí tlaku vzduchu. Neuvěřitelně odvážné vize budoucnosti mobility se objevovaly už v sedmdesátých letech – v dobách, kdy měly počítače s výkonem dnešního běžného PC ještě rozměry šatní skříně v obýváku,“ komentuje německá automobilka milý obrázek.

Základní kámen autonomního řízení u Volkswagenu položil Walter Zimdahl a jeho kolegové v roce 1970, kdy vzniklo speciální oddělení s názvem „Výzkum budoucnosti“ a výzkumný projekt oficiálně nazvaný „k automatickému řízení s počítačovým viděním“.

Co je dnes sériově dostupné i v těch nejběžnějších autech, například v podobě automatické regulace vzdálenosti u adaptivního tempomatu nebo asistenta pro udržování vozu v jízdním pruhu, byla tehdy hudba vzdálené budoucnosti.

Zimdahl dostal v roce 1982 nápad. Tehdy (podle svých slov „víceméně náhodou“) se mu do rukou dostala ruční kamera. „Vzali jsme ji jako náhradu lidského oka a propojili ji s elektrickým řízením.“ Tehdy šlo o revoluční počin. „Za použití mikroprocesorů byla vyvinuta rychlá elektronika, s níž může vozidlo jet po normálně značené silnici,“ popisuje. „Vyhodnocení obrazu bylo v zásadě relativně jednoduché,“ vzpomíná pionýr elektroniky. „Orientovalo se podle světelných kontrastů mezi značením jízdní dráhy a povrchem silnice, které kamera rozpoznala a procesor je přetvořil v řídicí signály.“ Zásadní myšlenkou tehdy bylo „převzít hlavní funkce člověka jako řidiče dopravního prostředku a svěřit je technice“.

Ruce pryč z volantu. Walter Zimdahl testuje automatické řízení ve voze Golf II. Práci lidského oka přebírá kamera.

Jako „oko“ měla sloužit miniaturní kamera připevněná ve výšce vnitřního zrcátka. „Šlo o kameru o velikosti zhruba běžného pouzdra na brýle, která pomocí otočného objektivu obsáhla prostor ve vzdálenosti čtyři až 25 metrů před vozidlem,“ popisuje Zimdahl.

Jak však naučit automobil kromě vidění i „myslet“ a řídit? Pomohlo by elektromechanické řízení. „Ovšem to tehdy ještě neexistovalo,“ říká Zimdahl. „Nechali jsme tedy paralelně k sloupku řízení zabudovat elektromotor.“

Zimdahl vzpomíná na první jízdní pokusy na testovací ploše. „Jezdili jsme tehdy s automatickým řízením rychlostí až 100 kilometrů v hodině.“ Vše fungovalo na výbornou. „Samozřejmě vždy někdo seděl na sedadle řidiče s rukama položenýma na stehnech, aby v případě nouze zasáhl,“ popisuje. A tak je to vlastně do dneška.

Systémy pomáhající řidiči od té doby prošly dlouhým vývojem, jsou extrémně chytré, velmi spolehlivé, moderní auta jich mají nepočítaně. Ale k běžně dostupnému autu, ve kterém si ustelete a ono vás odveze na dovolenou napříč Evropou, je stále daleko, možná stejně daleko jako tehdy.

Optimisté lamentují, že brzdou rozvoje a rozšíření autonomního řízení je legislativa, kladoucí zbytečné překážky jejímu plnému nasazení do provozu. Pesimisté si myslí, že se samořízených aut svět nikdy nedočká. Ukazuje se totiž, že sebedokonalejší stroj postrádá v provozu přehled, předvídavost a schopnost improvizace člověčího řidiče. A co myslíte vy?

SEDRIC

Autonomní kabinka Volkswagen Sedric

Koncept plně autonomního vozidla koncernu Volkswagen. „Nejde o žádnou science fiction, ale o velmi konkrétní vize budoucnosti, kterou vytvářejí vozidla Volkswagenu. Samořídicí auta budou v budoucnu součástí všedního dne,“ věří automobilka. Na podzim loňského roku vyhlásil důraz na vývoj technologie autonomního řízení šéf koncernu Herbert Diess.

Autoři:
  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Šéf inovační platformy: V Praze by mohla nad Vltavou létat dronová donáška

25. dubna 2024

Vysíláme Těžko průjezdná ucpaná města nejsou zdaleka jen českým problémem. Po celém světě se experti...

Milán auta vyhání, novinky se pokoutně představují mezi židlemi a módou

25. dubna 2024,  aktualizováno  8:43

Lombardská metropole se už dlouhé roky vehementně snaží vyhnat auta z centra. Ta se tam v době...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...