Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Odpovědnost za řízení zatím nese člověk. Otázka je, jak dlouho

Divoké představy o budoucí podobě silničního provozu se pomalu začínají naplňovat. Jaké problémy s provozem autonomních vozidel se mohou objevit v českém právu? Pro MF DNES se zamýšlí advokát Štěpán Ciprýn, partner AK CIKR.

Autonomní kabinka Volkswagen Sedric | foto: Volkswagen

Umělá inteligence se rozvíjí rychlým tempem, ale ani pokročilá technika v autonomním módu vozidel nezabrání dopravním nehodám. Proto se nyní intenzivně řeší otázka odpovědnosti za škodu, tedy kdo bude hradit škody vzniklé v důsledku takové dopravní nehody. Intuitivně se nabízí odpověď, že pokud autonomní vozidlo řídí umělá inteligence, měl by nést odpovědnost za případnou způsobenou škodu původce umělé inteligence, tedy pravděpodobně výrobce vozidla.

ANALÝZA

Autonomní auta přijíždějí

Budeme v nich spát a užívat si sex - čtěte více

Pokud automobil bude řídit člověk, bude nést tuto odpovědnost on. Je to však tak jednoduché? Současná česká právní úprava, tedy zejména zákon o provozu na pozemních komunikacích, zatím neumožňuje výklad, kdy by řidičem mohla být i umělá inteligence. Podle něj musí být řidič nadán určitými tělesnými a duševními schopnostmi. Vždy tedy musí existovat řidič, který řídí vozidlo a který je také odpovědný za to, že auto ovládá. 

Stejně tak nesmí předat řízení člověku, který tyto podmínky stanovené zákonem nesplňuje. Právě v tomto ustanovení můžeme spatřovat úskalí. Zde se vlastní zavinění řidiče nebude vázat k tomu, že způsobil nehodu, ale k tomu, že připustil, aby vozidlo ovládal někdo jiný než on, tedy umělá inteligence.

Pozor na předání volantu

Za současného stavu lze tedy konstatovat, že umožnění převzetí řízení vozidla umělé inteligenci při nedržení rukou na volantu by vedlo k porušení zákona o provozu na pozemních komunikacích, jelikož lze předpokládat, že se řidič plně nevěnuje řízení. Ve většině běžných situací, kdy v důsledku nehody způsobené umělou inteligencí dojde ke škodě třetí osobě, ponese odpovědnost člověk sedící ve vozidle na místě řidiče.

Pokud se podíváme do úpravy občanského zákoníku, najdeme zde institut odpovědnosti provozovatele za škodu vyvolanou zvláštní povahou provozu dopravních prostředků. Jde o odpovědnost přísného charakteru, neboť zproštění odpovědnosti není možné. Toto ustanovení reguluje odpovědnost i za vnitřní náhodu, tedy odpovědnost za technickou či jinou závadu na vozidle, kterou by nebylo možné odhalit ani při vynaložení veškeré péče. 

Zde se pak nabízí otázka, do jaké míry lze chybné vyhodnocení dopravní situace umělou inteligencí považovat za náhodu a softwarovou chybu, neboť nesprávné vyhodnocení situace zpravidla nebude dáno náhodou, ale například nevhodným přiřazením váhové jednotky špatným výpočtem.

Vada výrobku

Z hlediska charakteru autonomního vozidla pak bude asi více do úvahy přicházet odpovědnost za škodu způsobenou vadou výrobku. Pokud budeme o umělé inteligenci uvažovat jako o věci, lze se v určitých situacích dostat do roviny, kdy nehodu vozidla v autonomním režimu lze považovat za nehodu způsobenou v důsledku vady umělé inteligence.

Ačkoliv jde o odpovědnost, která pokryje široký okruh otázek, její aplikace může být problematická, neboť obsahuje velké množství liberačních důvodů, které osvobozují od odpovědnosti za škodu. 

Jedním z nich je například prokázání, že stav technických a vědeckých poznatků v době, kdy byl výrobek uveden na trh, neumožnil zjistit jeho vadu. Odpovědnost za škodu způsobenou vadou výrobku se bude vztahovat jak ke kupujícímu (zpravidla provozovateli vozidla), tak ke třetím osobám. Třetí osoby se v takovém případě mohou obrátit na výrobce nebo provozovatele.

Institut umělé inteligence

Pro plnohodnotné užívání autonomních vozidel je nutné do českého právního řádu zakotvit institut umělé inteligence. Na základě toho by mohlo dojít k částečnému, případně i úplnému přesunu odpovědnosti řidiče na jiné subjekty, jako jsou například výrobci. Zejména u plně autonomních vozidel, kdy řidič má pouze minimum nástrojů, jak konkrétní dopravní situaci ovlivnit, lze uvažovat o plné odpovědnosti automobilu. 

Setkáme se však i s názory, kdy by takové přenesení odpovědnosti znamenalo stoprocentní garanci spolehlivosti vozidla a lze předpokládat, že na vzdání se výhody finální odpovědnosti řidiče výrobci v dohledné době nepřistoupí.

Jakýsi mezistupeň zakotvení autonomních vozidel v právním řádu představuje německá úprava, která může sloužit jako inspirace pro český právní řád. Autonomní vozidlo je v německém zákoně definováno pomocí požadavků, které musí splňovat. 

Jedním z nich je i upozornění řidiče na nutnost převzetí řízení za určitých okolností. Řidič tak musí být vždy natolik bdělý, aby mohl v případě upozornění řízení ihned převzít. Ani zde tak nejde o plně autonomní řízení, takže nakonec zatím nese odpovědnost řidič. Otázka je, jak dlouho to ještě bude platit.

Autor:

Den otevřených dveří letiště Náměšť

Ve středu 1. května se na letišti Náměšť poprvé veřejnosti představí nové vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom. K vidění bude další letecká i pozemní technika.

Mohlo by se hodit

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Analýza: EU by k zastavení ataku elektromobilů z Číny potřebovala 50% cla

30. dubna 2024

K zastavení přílivu levných elektromobilů z Číny by Evropská unie musela na dovoz těchto vozů...

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...