Neděle 25. září 2022, svátek má Zlata
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 25. září 2022 Zlata

NÁZOR: Žijeme si nad poměry, Češi jezdí v autech, na která nemají

Koupit ojeté Volvo XC60 za čtvrtmilion je lákavé. Hogo fogo kočár je dnes v kurzu, sní o něm maminky na mateřské i pánové v letech. Je však třeba střízlivě hodnotit vlastní možnosti. Realitu odhalí první závada nebo potřeba přezout na zimní gumy, to vyjde klidně na 20 tisíc.

Kombíková fabia musí v Česku uhrát roli rodinného auta. Tak to je a ještě dlouho bude. Je to volba na základě racionálního zhodnocení finančních možností. | foto: Škoda

Ekonomika České republiky roste, nezaměstnanost je rekordně nízká, průměrná i reálná mzda se zvyšují již několikátý kvartál v řadě a kontinuálně rostou také vykazované registrace nových vozů. Jedním slovem: konjunktura. Na druhou stranu udávaný průměrný věk vozového parku letos překročil 15 let. Žijeme si tedy v průměru nad poměry, nebo jsme průměrně spíše realisté? Nebo je průměrná kombinace průměrů statistik značně nadprůměrný čaroděj?

Průměrná hrubá měsíční nominální mzda na přepočtené počty zaměstnanců v národním hospodářství byla za první pololetí letoška 28 623 Kč (cca 22 tisíc  čistého) uvádí Český statistický úřad. Poněkud více vypovídající medián mezd je asi 25 tisíc korun hrubého  (cca 19 000,- čistého), ale ten v průměru nikoho nezajímá, tudíž ho pomineme.

Hospodářství a životní úroveň Čechů dle všech dostupných statistik rostou, udávaná inflace je naopak minimální. V porovnání s dlouhou řadou předchozích let bychom se tedy měli mít zdaleka nejlépe. Slovo konjunktura sice ještě není součástí každodenního slovníku, ale již čeká za dveřmi na svoji příležitost.

Hospodářská konjunktura v minulosti zplodila mimo jiné také pověstné „auto za tři platy“. Zdroje se různí, nejpravděpodobnější ovšem je, že teorie říkající, že racionální prostředek individuální mobility by měl stát tři hrubé platy, vznikla na přelomu padesátých a šedesátých let v USA. V době poválečné konjunktury, té dost možná historicky nejsilnější.

Tato teorie říká, že racionální náklady na pořízení auta by měly odpovídat třem hrubým mzdám jednotlivce. Že přesně to je prý suma, která odpovídá ceně individuální mobility. Má to něco do sebe. U auta za tři platy nemusíte řešit například havarijní pojistku. V poměru k příjmu je tak relativně levné, že když jej rozbijete, sice to finančně zabolí, ale přebolí. Totéž v případě závažné poruchy, krádeže, vandalismu. Auto za tři platy není statusový symbol, redukuje svoji pozici na prostředek přepravy z A do B za cenu, kterou lze bez finančního rizika a dalších starostí využívat.

Máme na to?

Bavíme-li se o mzdách, pak tedy o zaměstnancích a návazně tzv. retailovém segmentu zákazníků. Že pohled na frekventované silnice a ulice větších měst notně vylepšují „služebáky“ a daňově optimalizační „auta na firmu“, je nesporný fakt. Ve statistikách tak mají tři čtvrtiny (přesně 74 procent) nově registrovaných vozů v kolonce „provozovatel“ napsáno: firemní. Často to jsou auta, která dostanou zaměstnanci k dispozici namísto části platu.

Platit zaměstnancům „v naturáliích“ v podobě auta volně k domácímu použití, je pro firmu prostě výhodnější. To že váš soused parkuje před domem služební octavii rozhodně neznamená, že na ní má. Kdyby si měl kupovat auto podle svého platu, bylo by to pravděpodobně s odřenýma ušima na rapida, ale spíš na fabii. To jsou kategorie aut „české reality“.

Za prvních deset měsíců letošního roku se podle oficiálních statistik v ČR prodalo téměř 230 tisíc nových aut. Je ovšem otázka, kolik jich reálně vyjelo na české silnice. Díky různým množstevním slevám, komplikovanému systému bonusů pro dealery, kurzovým rozdílům a odlišným cenovým hladinám v zemích Evropy je Česko rájem pro překupníky nových aut, v rámci takzvaných „reexportů“ putují za hranice desetitisíce nových aut. Ti nejodvážnější experti na automobilový trh odhadují, že je to až 40 procent. Tolik nových aut by bylo vidět, jenže reálně spíš kvete obchod s ojetinami.

Co si tedy reálně může dovolit ta zhruba čtvrtina statisticky průměrných Čechů, která si letos koupila nové auto?

Letmým pohledem do ceníků nových vozů dostupných na domácím trhu vychází najevo, že nové auto za tři průměrné platy jednotlivce neexistuje. Ani vzdáleně, ani to nejmenší, ani s tím nejmenším motorem a úplně bez výbavy. Pakliže ovšem náhodou nejste pracovník řízení letového (ŘLP) provozu, což je zaměstnání s dlouhodobě statisticky nejvyšší průměrnou mzdou. To si pak můžete za tři hrubé platy dovolit i Octavii 1.6 TDI a ještě vám zbude na pár příplatkových prvků.

Statisticky průměrný advokát, v lidové slovesnosti etalon dobře placeného zaměstnance, si za své tři hrubé platy skoro může dovolit nejlevnější Dacii Logan. Tu se čtyřmi koly, čtyřmi airbagy, posilovačem řízení a litrovým motorem, ale bez klimatizace, centrálu, výškově nastavitelného volantu, sedačky i pásů a s nelakovanými nárazníky.

Průměrný pekař, truhlář nebo zahradník (cca 15 000 Kč hrubého), toužící po voze za tři platy, může na úžasné propagační materiály automobilek na křídovém papíře plné krásných lidí toliko hledět. Fakticky musí pohledat třeba ve facebookové skupince „Bezva káry do 10 000“. Mohl by se zaradovat, že zde vlastně nakoupí za hrubé platy dva, nicméně zbylý peníz si pravděpodobně vyžádá stát na tzv. ekodaň, evidenční kontrolu, přihlášení, STK a dálniční známku. Zbyde ale na půl nádrže paliva na cestu domů a možná i na nějakou tu lahev k zapití (v tom jsme statisticky nejlepší na světě) žalu, až se zakoupený vrak definitivně rozloží na prvočinitele. Což v průměru nebude trvat moc dlouho.

Závěr první: Lze s průměrnou mírou jistoty tvrdit, že zhruba 26 % průměrné populace si žije nad poměry a ekonomicky uvažuje nadprůměrně nerealisticky. Nadto je dlouhodobě nejprodávanějším vozem Škoda Octavia a průměrný český zaměstnanec rozhodně není řídící letového provozu. Všechno to souvisí s náklady nejen na nákup, ale i na provoz takového auta, to je ten příklad s přezutím luxusního volva ze začátku článku. Ti uvědomělejší si to propočítávají (více zde).

Na co máme?

Obvyklé racionalizované požadavky na rodinné auto by mohly v „republikové průměru“, vypadat zhruba následovně. Solidní prostor pro čtyři lidi a zavazadla, klimatizace, nějaké ty airbagy, elektrická okna, rádio... rozumné servisní náklady i spolehlivost a to vše korunováno především svatým grálem českých rodin: nízkou spotřebou. To, že moderní diesel dokáže dlouhodobě udržovat při životě jen opravdový boháč nebo firma, která drahý servis v rámci operativního leasingu „přehodí“ na výrobce, nebo někoho, kdo takové auto koupí jako ojeté, už nikdo vidět nechce (více zde).

Za tři průměrné platy tedy v rámci zadaných parametrů skončíte nejspíše v cca 10 až 15 let starém dieselovém kombi či kompaktním MPV. S reálným nájezdem patrně lehce přes 200 000 km, jakkoli jsou vozy deklarovány příkladně jako „sotva zajeté po dědovi ze Švýcarska“, fakticky se auto dle zadaných požadavků s nájezdem pod 150 000 km blíží četností výskytu himalájského Yettiho. Všichni o něm slyšeli, ale nikdo ho neviděl.

Avšak vzato kolem a kolem, může takové auto být, při pečlivém výběru, solidní a důstojné. Tříplatový vůz se však patrně bude pyšnit emisní normou EU 3 nebo 4. Tedy zatím. Konkrétně do chvíle, než se místně příslušné autority, navzdory aktuálním studiím o reálném „přínosu“, rozhodnou zakázat plechovým stařešinám vjezd do města (obvykle se mluví právě o EU4 jako limitu). Pak „auto za tři platy“ dost možná přestane existovat.

Množina prodávaných provozuschopných dieselů EU5 s plně funkčním filtrem pevných částic, common-railem i vysokotlakým čerpadlem a „tříplatovou“ cenou do 75 000 Kč (výměna jmenovaných dílů vyjde v opravdu nejlevnějším případě na stejné peníze) se svojí zaplněností blíží obsazenosti poslední noční linky tramvaje (dvě ušmudlaná a zapáchající individua pochybného původu a jinak nic).

Budeme-li uvažovat průměrný roční plat rodiny s dvěma ekonomicky aktivními dospělými, pak se po odečtení odvodů pohybujeme kolem půlmilionové částky čistého výdělku, ovšem bez podružných nákladů jako bydlení, potraviny či kroužky pro děti. V Jenči (sídlo ŘLP) je nové kompaktní dieselové kombi racionální volbou. Pro statisticky průměrného Čecha nikoli.

Závěr druhý: Průměrný Čech jezdí v průměrně 15 let starém autě, které průměrnou cenou zhruba odpovídá třem platům. Průměrný Čech je tedy statisticky nadprůměrně racionální.

Závěr závěrečný: Nejen Češi, ale celá „západní“ civilizace si žije do různé míry nad poměry. A když na to nemáme, tak si půjčíme, aby bylo líp. Mimochodem, už jste si letos půjčili na vánoční dárky? A na zimní dovolenou? Ne? To budete asi jeden z těch zpátečnicky uvažujících jedinců, co kazí republikový průměr stáří vozového parku. Z těch, co brzdí roztočená kola ekonomiky nedostatečnou ochotou žít na dluh, konzumovat a občas si třeba i dovolí něco vlastníma rukama opravit, než by to vyhodili. A dost možná i z těch, co si průměry z průměrů statistik dle různých metodik vždy raději sami přepočítají...

Autoři:
  • Nejčtenější

Český vynálezce samodofukovací pneumatiky vysoudil 1,6 miliardy

Firma Goodyear & Rubber musí českému vynálezci Františku Hrabalovi zaplatit 65 milionů dolarů (asi 1,6 miliardy korun)....

Kvůli plynu přesuneme výrobu z Německa a východní Evropy, hrozí Volkswagen

Německý automobilový koncern Volkswagen by v případě přetrvávajícího nedostatku zemního plynu mohl přesunovat výrobu z...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Komedie i thriller. Expedice elektromobilem do Norska rozhádala čtenáře

Elektromobilní články se na iDNES.cz obecně těší velké čtenářské oblibě. Nejinak tomu bylo i v případě popisu jízdy s...

Je redaktor užitečný idiot? Odpovídáme čtenáři rozčílenému elektromobily

Jen málokterá technologie polarizuje společnost tak jako elektromobilita. Někteří jí nekriticky fandí, jiní ji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Poslední cesta náruživé motoristky. Alžběta si pohřební jaguar sama navrhla

Nejurozenější automechanička na světě, která přes sedm dekád stála v čele Spojeného království, nikdy nesměla jet...

Test kočičích kapsiček. I z krmiva za deset korun může zvíře dostat vše

Premium Kočky nám sice někdy připadají mlsné, ale ony jen v miskách hledají to, co jejich tělu prospívá nejvíc: maso plné...

Extra steh po porodu navíc? Rodičky děsí ponižující husband stitch

Premium Přivést dítě na svět znamená pro většinu žen prožít si mnoho vypjatých chvil. Vyrovnat se s průběhem porodu nemusí být...

Zesnulá královna bude i za stovky let vypadat jako živá, říká balzamovač

Premium Trvající pieta ve Velké Británii za zesnulou královnu Alžbětu II. a vystavení rakve vyvolává mimo jiné řadu otázek...

Slovenská firma představila autobus na vodík, vypomáhá si elektřinou ze zásuvky

Slovenská firma Mobility&innovation production představila prototyp prvního slovenského autobusu na vodík. Je to...

Závod z Pekingu do Paříže o život a šampaňské. Ital ho vyhrál o dva týdny

Premium Byl to závod, který trval dva měsíce, půl startovního pole během něj málem umřelo a jeden účastník projel cílem v...

Škoda Auto dokončila poslední octavii, které chyběly výplně dveří

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto dokončila poslední vůz Octavia, kterému chyběly výplně dveří po lednovém požáru...

Bouračky a kanibalové. Autor nejdivnějšího autofilmu všech dob zemřel

Auta, bouračky, oživlý revolucionář, kanibalové. V jednom filmu? Ano. Snímek se jmenuje Week-End a v roce 1967 jej...

Mary Kay je 25 let na trhu! Vyhrajte a oslavte to společně s námi
Mary Kay je 25 let na trhu! Vyhrajte a oslavte to společně s námi

Mary Kay slaví 25. výročí na českém a slovenském trhu. To už je pořádný důvod k oslavě a při té příležitosti jsme si pro Vás připravili soutěž o...

Jsem těhotná, potvrdila Agáta Hanychová. Čeká dítě Jaromíra Soukupa

Agáta Hanychová (37) je po čtyřměsíčním vztahu s podnikatelem Jaromírem Soukupem (53) podle informací bulváru těhotná....

Extra steh po porodu navíc? Rodičky děsí ponižující husband stitch

Premium Přivést dítě na svět znamená pro většinu žen prožít si mnoho vypjatých chvil. Vyrovnat se s průběhem porodu nemusí být...

Kvůli sousedům nemohu v bytě topit. Oni nemají problém, tak nic neřeší

Bydlím v bytovém domě, který spravuje společenství vlastníků. Letos jsem se přestěhovala z bytu číslo 9 do bytu číslo...

Český vynálezce samodofukovací pneumatiky vysoudil 1,6 miliardy

Firma Goodyear & Rubber musí českému vynálezci Františku Hrabalovi zaplatit 65 milionů dolarů (asi 1,6 miliardy korun)....

Rusové v panice skupují letenky za rekordní sumy. Zájem je o jednosměrné

Ruský prezident Vladimir Putin ve středečním projevu k národu vyhlásil částečnou mobilizaci. Začne platit okamžitě a...