Autem po Praze: 15 kilometrů za 50 minut

  15:06aktualizováno  15:06
První den po prázdninách včera přinesl ulice ucpané kolonami vozů, desítky nehod a nervozitu řidičů. "Září je v pražské dopravě spolu s červnem nejhorší měsíc," říká dopravní odborník Ladislav Pivec.
Bodový sytém už řidiče tolik neděsí

Bodový sytém už řidiče tolik neděsí | foto: Profimedia.cz

Cesta z Průhonic do centra Prahy normálně nezabere moc času. Když vyjedete z obchodní zóny Průhonice - Čestlice, tak na magistrálu k Václavskému náměstí dorazíte ani ne za dvacet minut.

Včera ráno to bylo jinak - řidiči po dálnici D1 a magistrále popojížděli skoro hodinu.

Problémy měli Pražané i na některých dalších místech v hlavním městě - MF DNES to zjistila, když na vlastní kůži testovala dopravu v pražských ulicích v první den po prázdninách.

Vybrala si tři trasy: z Průhonic do centra Prahy, odtud na ruzyňské letiště a pak na Smíchov.

Je půl deváté ráno, po dálnici D1 na šestém kilometru sviští jedno auto za druhým. Míří na Prahu. Sotva však přejedou sjezd na Průhonice, musí prudce brzdit.

Dálnice se beznadějně ucpává, auta stojí ve třech dlouhých hadech za sebou. Není divu, podle odborníků je doprava v metropoli v měsíci září nejhorší za celý rok.

Cyklista by to zvládl třikrát
Trvá to zhruba třicet minut: zařadíte jedničku, pak hned dupnete na brzdu a zase na pár vteřin zařadíte jedničku... A pořád dokola.

První řidiči vytahují mobilní telefony, zřejmě volají do práce, že se opozdí. Za chvíli už telefonuje skoro každý.

V tom okamžiku se z rádia ozývá ženský hlas: "Na prvním kilometru dálnice D1 ve směru na Prahu se v levém jízdním pruhu srazila dvě osobní auta. Nehodu vyšetřuje policie.“

Velká světelná šipka v nejrychlejším pruhu dálnice už z dálky upozorňuje na překážku. Modrá octavia má zmuchlaný celý předek, černý Range Rover vypadá, že vyvázl s několika škrábanci.

"Nic vážného, nikdo se nezranil,“ komentoval později nehodu policista z dálničního oddělení v Mirošovicích. Podobně skončilo včera v hlavním městě jen do patnácté hodiny přes osmdesát dalších dopravních nehod.

Přesto srážka dokázala během několika minut ucpat čtyři kilometry dálnice. Projet je trvalo půl hodiny - cyklista by stejnou vzdálenost zvládl třikrát.

A problémy na cestě do centra nekončí, za další zdržení může ucpaná Jižní spojka, na kterou se snaží dostat další auta z magistrály. Jenže se tam nevejdou, a tak čekají v dlouhé frontě - jen kamionů je tady seřazeno za sebou dvaapadesát. Dál už je silnice průjezdná, kolona se tvoří jen před Nuselským mostem.
Výsledek prvního testu MF DNES: patnáct kilometrů po Praze za padesát minut.

Před půl desátou vyráží redaktorkaMF DNES na další cestu pražskými ulicemi: z Wilsonovy ulice na Ruzyň, což je 12 kilometrů. Přesto jízda trvá pětačtyřicet minut.

Nejhorší je dostat se za Hlávkovým mostem do ulice Veletržní -když na semaforu přeskočí zelená, stačí pokaždé projet jen pár aut, ve frontě jich přitom stojí minimálně třicet. Posunují se po centimetrech. Naprostý chaos panuje na Vítězném náměstí, kruhový objezd je narvaný auty i autobusy. Dále po Evropské už se dá jet normálně, což je příjemná změna. Hustý provoz však nedovolí zrychlit ani na padesát kilometrů v hodině.

Nejklidnější je úsek z Ruzyně na Anděl, který měří 13 kilometrů. Včera dopoledne ho bylo možné projet za 20 minut. Jen v Bělohorské ulici komplikuje jízdu oprava, auta jsou zde svedena do jednoho pruhu. Technická správa komunikací slibuje, že žádnou z letních oprav už nebude protahovat. „Všechny skončí včas,“ tvrdí mluvčí TSK Jana Girgašová.

V září je v metropoli nejhorší cestování
Doprava v hlavním městě vždy po prázdninách stoupne zhruba o deset procent. Lidé zvyklí na prázdninový provoz mají pocit, že provoz je ještě hustší.

"Samozřejmě, že včera byl v ulicích zvýšený provoz, vždyť bylo první pondělí v září, Pražané se vrátili zpět do práce a na obvyklých místech začaly kolony, od kterých jsme si přes prázdniny odvykli,“ prohlásil Ladislav Pivec, ředitel Ústavu dopravního inženýrství.

Dá se přesně určit, v kterých měsících v roce je v Praze nejhorší doprava?
Již tradičně patří k nejhorším měsícům červen a září. Během obou měsíců už někteří lidé vyrážejí na dovolenou, v Praze je navíc mnoho turistů, z nichž někteří přijeli vlastními vozy, ale k tomu všemu ještě probíhá běžný, všední provoz.

Jak se liší doprava v Praze o prázdninách a po prázdninách?
Doprava v hlavním městě oproti prázdninovým měsícům stoupla v průměru o desetinu, je to každoroční trend.

Je nějaký rozdíl v hustotě dopravy během týdne?
Ne, v týdnu nejsou extrémní rozdíly, doprava je přibližně stejná od pondělí do pátku, její objem kolísá zhruba o tři procenta. Situace se zklidní zase až o víkendu.

Má na dopravu vliv počasí?
Počasí vliv má, ale musí jít o nějaké extrémy, třeba když sněží nebo jsou silné mrazy, je to na objemu dopravy znát. Ale pokud jde jen o malé výkyvy počasí, jako jsou přeháňky nebo deště, tak ty vliv nemají. Pokud totiž prší, tak někdo pojede autem, protože nechce zmoknout. Na druhou stranu zase někdo za volant neusedne, protože se bojí.

Dá se v nejbližší době očekávat nějaké zlepšení dopravní situace v Praze?
Kapacita v místech, kde se běžně tvoří kolony, nestačí. Ke zlepšení dojde v okamžiku, kdy bude vybudován městský a pražský okruh, který omezí dopravu v centru.

Doprava v Praze

Ranní špička (7.00-9.00): většina silnic - stupeň č. 4 až 5
9.00-15.00: uklidnění - stupeň č. 2, Barrandovský most, Již. spojka - stupeň č. 4-5
Odpolední špička (15.00-19.00): většina silnic - stupeň č. 4-5

Po 20. hodině - následuje uklidnění - většina silnic je na stupni 1-2


Dopravní servis Dopravní servis:
doprava.idnes.cz
Dopravní servis

Autoři:

Nejčtenější

Řidička kamionu vypráví: učila ji máma, do imigrantských přístavů se bojí

Osmadvacetiletá kamioňačka Veronika Kubínová

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila chlapům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

První jízda novou elektrokiou: nelže o dojezdu a je příjemně normální

Kia e-Niro

Dojezd je asi jednou z nejvíce diskutovaných nevýhod elektromobilů. Situace se ale lepší a důkazem toho je i nová Kia...

Další z rubriky

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

VIDEO: Groteska z letiště ve Stockholmu. Traktůrky bojují s kalamitou

Kuriózní dopravní zácpa na letišti

Traktůrky tahající vozíky se zavazadly na stockholmském letišti sehrály před očima cestujících skvělé divadlo. Postupně...

ANALÝZA: Konec levných časů, auta už budou jen zdražovat

Ilustrační snímek

Za poslední dva roky nová auta podražila, mnohá dost výrazně. A zvyšování cen bude pokračovat, lépe už nebude. Srovnali...

Najdete na iDNES.cz