Čtvrtek 26. května 2022, svátek má Filip
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 26. května 2022 Filip

Dieselgate nabírá na obrátkách: šéfa Audi zadrželi kvůli aféře s emisemi

  11:38aktualizováno  17:08
Německé úřady zadržely šéfa automobilky Audi Ruperta Stadlera v souvislosti s aférou kolem manipulací s emisemi, uvedla mateřská firma Volkswagen. Stadler byl podle prokuratury zatčen kvůli obavám ze zadržování důkazů.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Audi

Stadler (55) je podle agentury Reuters nejvyšším vedoucím představitelem koncernu Volkswagen, který byl kvůli tomuto skandálu zatčen. Jeho post má podle zdrojů agentury DPA dočasně převzít současný ředitel prodeje Bram Schot (56).

Prokuratura již dříve uvedla, že Stadlera podezřívá z podvodu.  Podle sdělení prokuratury byl Stadler vzat do vazby kvůli obavám, že by se mohl snažit o maření vyšetřování.

„Obviněný byl předveden před vyšetřující soudkyni, která nařídila uvalit vyšetřovací vazbu,“ uvedla prokuratura. Upozornila, že pro Stadlera stále platí presumpce neviny.

Americká prokuratura letos obvinila bývalého šéfa koncernu Martina Winterkorna ze zločinného spolčení, které mělo za cíl utajit před úřady podvody s měřením emisí. Podle Reuters ale není pravděpodobné, že by se Winterkorn dostal do rukou amerických úřadů, protože Německo své státní příslušníky do zemí mimo Evropskou unii nevydává.

Mnichovská prokuratura upozornila, že Stadler nebyl zadržen na žádost amerických úřadů. Manažer byl podle prokuratury zadržen v časných ranních hodinách ve svém domě v Ingolstadtu. Nejpozději ve středu by měl být předveden k výslechu. Před tím se bude moci poradit se svými právníky.

Rupert Stadler byl jediným z vedení koncernu VW, kdo přežil prvotní úder aféry Dieselgate. 

Koncern Volkswagen v září 2015 v reakci na obvinění amerických úřadů přiznal, že do zhruba 11 milionů naftových aut po celém světě nainstaloval software umožňující manipulovat s testy emisí oxidů dusíku.

Stadler je předsedou představenstva Audi od roku 2007, na vrcholových pozicích v managementu koncernu VW působí od roku 1997.

Rupert Stadler

Rok, kdy budou padat hlavy

Automobilový koncern Volkswagen, do kterého Audi patří, minulý týden souhlasil s pokutou ve výši jedné miliardy eur (to je zhruba 26 miliard korun) za emisní podvody (čtěte podrobnosti). Pokutu vyměřila německá prokuratura. Státní zastupitelství v severoněmeckém Braunschweigu také oznámilo, že vyšetřování vedoucích pracovníků automobilky podezřelých z manipulace s trhem by mělo být uzavřeno do konce roku. Vyšetřování má zjistit, kdy si výkonný management firmy poprvé uvědomil skutečnosti spojené s emisními podvody a kdy o potenciálních finančních škodách informovali investory.

Pokuta ve výši miliardy eur je podle agentury Reuters vůbec jedna z nejvyšších, která byla německému podniku kdy vyměřena.

Uvnitř koncernu se nyní říká, že první dva roky aféry Dieselgate byly „o firmách, o značkách, o odpovědnosti“. Tento rok, má být „o jménech“, o konkrétních osobách, které za manipulace s emisemi nesou odpovědnost. A právě jedním z nich je Rupert Stadler, který už před nástupem do čela značky Audi působil na vrcholových pozicích v rámci koncernu.

Před několika týdny proběhla změna na pozici nejvyššího generálního ředitele celého koncernu VW, kdy Matthiase Müllera nahradil Herbert Diess (čtěte více).

Ten se nyní snaží zreorganizovat vedení koncernu a zrychlit tempo při rozvoji aktivit v oblasti elektrického pohonu, automatizace řízení, digitalizace a nových služeb.

Akcie Volkswagenu po zprávě o Stadlerově zadržení klesly o více než dvě procenta a tuto ztrátu držely i během odpoledne.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Zpomalení na spadnutí. K omezení rychlosti směřuje Německo i Francie

Dvě největší země Evropské unie nejspíš zpomalí. Ministři životního prostředí spolkových zemí podepsali memorandum, kde...

Pronájem navigace i topení. Automobilky chtějí předplatné za výbavu

Premium Je libo vyhřívání sedaček, prodloužený dojezd elektromobilu, pokročilou navigaci nebo lepší funkci světel? Zaplaťte si...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Konec amerického snu. Benzin na týden. A pak konec

Premium 17. října 1973. Ve Vídni druhým dnem jednají státy vyvážející ropu. Převážně z Blízkého východu, ale také třeba...

Rakouský elektromobilista vyhrál soud o krátký dojezd svého auta na baterky

Když auto v reálném provozu vypouštělo jiné emise než papírově uvádělo, byla z toho aféra Dieselgate a totální...

Nejdražší auto světa: Mercedes se nechal přesvědčit k prodeji za 3,3 miliardy

Mimořádně vzácný exemplář závodního automobilu Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut z roku 1955 se na soukromé aukci prodal...

V předdůchodu si odpočinu a pak se uvidí. Možnost, o které se moc neví

Premium Má do penze pět let a je v předdůchodu na tři roky. Na víc totiž nemá naspořeno. Že to nejde? Ale ano. Legislativa to...

Mami, ty se uzdravíš! Jana Vránová o synově cestě do NHL i boji s rakovinou

Premium Před sedmi lety si prožila peklo. Bojovala s rakovinou lymfatických uzlin a nevěděla, jak to synovi, hrajícímu tehdy...

Půst, občas večeře, čtyři kávy denně. Jak jíst podle výživového poradce Havlíčka

Premium Strava ovlivňuje nejen naši váhu či kondici, ale i náladu a zdravotní stav. Ostatně až dvě třetiny všech nemocí mají...

  • Další z rubriky

Konec amerického snu. Benzin na týden. A pak konec

Premium 17. října 1973. Ve Vídni druhým dnem jednají státy vyvážející ropu. Převážně z Blízkého východu, ale také třeba...

Provozovat nabíječku je charita. Kilowatthodina by musela stát 40 korun

Aktuálně je v Evropě v provozu kolem 340 tisíc veřejných nabíjecích stanic. Je právě v tom jeden z hlavních problémů...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pronájem navigace i topení. Automobilky chtějí předplatné za výbavu

Premium Je libo vyhřívání sedaček, prodloužený dojezd elektromobilu, pokročilou navigaci nebo lepší funkci světel? Zaplaťte si...

Zpomalení na spadnutí. K omezení rychlosti směřuje Německo i Francie

Dvě největší země Evropské unie nejspíš zpomalí. Ministři životního prostředí spolkových zemí podepsali memorandum, kde...

Muž s penisem na předloktí. Pěstoval si ho šest let pro transplantaci

Je to vlastně příběh protkaný smutkem, groteskní fyzickou modifikací, ale se šťastným koncem. A též s mnoha otázkami....

Část dětí dostane 5 000 Kč automaticky, zbytek bude žádat elektronicky

Rodiče, kteří na své potomky pobírají příspěvek na dítě, dostanou státní pětitisícovou pomoc automaticky. Ostatní budou...

Češi posílají na pomoc Ukrajině „ďáblův kočár“

Po pondělním zasedání Kontaktní skupiny pro Ukrajinu zazněla na tiskové konferenci několikrát informace, kterou...

V Charkově se skrývá tajemný supertank, příliš drahý pro sériovou výrobu

Válka na Ukrajině vstupuje do nové fáze. Rusové se po Kyjevu stahují i z okolí Charkova a chystají se zřejmě soustředit...

Ukrajinci dostali západní superhoufnice M777. Do akce šla i Bohdana

Ať už si dělostřelectvo v dávných dobách vysloužilo titul královny či krále bojiště, ukazuje se i v jednadvacátém...