Dieselgate nabírá na obrátkách: šéfa Audi zadrželi kvůli aféře s emisemi

  11:38aktualizováno  17:08
Německé úřady zadržely šéfa automobilky Audi Ruperta Stadlera v souvislosti s aférou kolem manipulací s emisemi, uvedla mateřská firma Volkswagen. Stadler byl podle prokuratury zatčen kvůli obavám ze zadržování důkazů.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Audi

Stadler (55) je podle agentury Reuters nejvyšším vedoucím představitelem koncernu Volkswagen, který byl kvůli tomuto skandálu zatčen. Jeho post má podle zdrojů agentury DPA dočasně převzít současný ředitel prodeje Bram Schot (56).

Prokuratura již dříve uvedla, že Stadlera podezřívá z podvodu.  Podle sdělení prokuratury byl Stadler vzat do vazby kvůli obavám, že by se mohl snažit o maření vyšetřování.

„Obviněný byl předveden před vyšetřující soudkyni, která nařídila uvalit vyšetřovací vazbu,“ uvedla prokuratura. Upozornila, že pro Stadlera stále platí presumpce neviny.

Americká prokuratura letos obvinila bývalého šéfa koncernu Martina Winterkorna ze zločinného spolčení, které mělo za cíl utajit před úřady podvody s měřením emisí. Podle Reuters ale není pravděpodobné, že by se Winterkorn dostal do rukou amerických úřadů, protože Německo své státní příslušníky do zemí mimo Evropskou unii nevydává.

Mnichovská prokuratura upozornila, že Stadler nebyl zadržen na žádost amerických úřadů. Manažer byl podle prokuratury zadržen v časných ranních hodinách ve svém domě v Ingolstadtu. Nejpozději ve středu by měl být předveden k výslechu. Před tím se bude moci poradit se svými právníky.

Rupert Stadler byl jediným z vedení koncernu VW, kdo přežil prvotní úder aféry Dieselgate. 

Koncern Volkswagen v září 2015 v reakci na obvinění amerických úřadů přiznal, že do zhruba 11 milionů naftových aut po celém světě nainstaloval software umožňující manipulovat s testy emisí oxidů dusíku.

Stadler je předsedou představenstva Audi od roku 2007, na vrcholových pozicích v managementu koncernu VW působí od roku 1997.

Rupert Stadler

Rupert Stadler

Rok, kdy budou padat hlavy

Automobilový koncern Volkswagen, do kterého Audi patří, minulý týden souhlasil s pokutou ve výši jedné miliardy eur (to je zhruba 26 miliard korun) za emisní podvody (čtěte podrobnosti). Pokutu vyměřila německá prokuratura. Státní zastupitelství v severoněmeckém Braunschweigu také oznámilo, že vyšetřování vedoucích pracovníků automobilky podezřelých z manipulace s trhem by mělo být uzavřeno do konce roku. Vyšetřování má zjistit, kdy si výkonný management firmy poprvé uvědomil skutečnosti spojené s emisními podvody a kdy o potenciálních finančních škodách informovali investory.

Pokuta ve výši miliardy eur je podle agentury Reuters vůbec jedna z nejvyšších, která byla německému podniku kdy vyměřena.

Uvnitř koncernu se nyní říká, že první dva roky aféry Dieselgate byly „o firmách, o značkách, o odpovědnosti“. Tento rok, má být „o jménech“, o konkrétních osobách, které za manipulace s emisemi nesou odpovědnost. A právě jedním z nich je Rupert Stadler, který už před nástupem do čela značky Audi působil na vrcholových pozicích v rámci koncernu.

Před několika týdny proběhla změna na pozici nejvyššího generálního ředitele celého koncernu VW, kdy Matthiase Müllera nahradil Herbert Diess (čtěte více).

Ten se nyní snaží zreorganizovat vedení koncernu a zrychlit tempo při rozvoji aktivit v oblasti elektrického pohonu, automatizace řízení, digitalizace a nových služeb.

Akcie Volkswagenu po zprávě o Stadlerově zadržení klesly o více než dvě procenta a tuto ztrátu držely i během odpoledne.

Autoři: ,

Nejčtenější

Stop motorizovanému násilí. Němečtí politici a aktivisté brojí proti SUV

Koncept mamutího SUV čínské značky Hongqi představený na autosalonu ve...

Autosalon ve Frankfurtu má už několik sezon smůlu, v roce 2015 v jeho průběhu odstartovala Dieselgate, před dvěma roky...

Prodeje elektroaut se samy nerozběhnou. Čeká se na dotace a velký průšvih

Závod elektromobilů Wave 2017

Tažení proti dieselům a směrem k elektromobilitě v rámci boje za snižování oxidu uhličitého má viditelný dopad –...

Bláznivý bio designér Colani zemřel, tvůrci sci-fi kamionů bylo 91 let

Luigi Colani

Setkat se s mužem s mohutným knírem v bílém roláku byl vždy zážitek. Hřímavě mluvil tak, že se mu nedalo odporovat....

Blesk z Itálie je nejrychlejší lambo všech dob, místo turba má kondenzátory

Lamborghini Sián FKP37

Automobilka Lamborghini si jde v mnohém vlastní cestou. Důkazem toho je i nová limitovaná edice vozu Sián. Za dva...

ANALÝZA: Konec her, elektromobily je třeba začít prodávat

Elektrická platforma pro velké výkonné automobily je společným dílem firem...

Autosalon ve Frankfurtu má jednoznačné hlavní téma: elektromobilita. Kdo dokáže svou techniku efektivně vyrobit a také...

Další z rubriky

Co chybí řidičům v Česku? V Rozstřelu odpoví Jan Kopecký, úřadující mistr ČR v rallye

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je jedním z nejlepších českých automobilových závodníků současnosti. „Čeští...

Bláznivý bio designér Colani zemřel, tvůrci sci-fi kamionů bylo 91 let

Luigi Colani

Setkat se s mužem s mohutným knírem v bílém roláku byl vždy zážitek. Hřímavě mluvil tak, že se mu nedalo odporovat....

Ekologičtí aktivisté protestují proti autům, blokovali přístup na autosalon

Aktivisté bojující proti změnám klimatu pokračují v protestech proti...

Aktivisté bojující proti změnám klimatu pokračují v protestech proti automobilovému průmyslu a zablokovali hlavní vchod...

Čína ve Frankfurtu: hypersport Rudá vlajka z Mnichova a převodovka z Rakouska

Čínské automobilky na autosalonu ve Frankfurtu

I tentokrát dorazily na frankfurtský autosalon auta z Číny. Už dávno to nejsou jen neuměle postavené herky pro pobavení...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz