(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Audi

Dieselgate nabírá na obrátkách: šéfa Audi zadrželi kvůli aféře s emisemi

  • 103
Německé úřady zadržely šéfa automobilky Audi Ruperta Stadlera v souvislosti s aférou kolem manipulací s emisemi, uvedla mateřská firma Volkswagen. Stadler byl podle prokuratury zatčen kvůli obavám ze zadržování důkazů.

Stadler (55) je podle agentury Reuters nejvyšším vedoucím představitelem koncernu Volkswagen, který byl kvůli tomuto skandálu zatčen. Jeho post má podle zdrojů agentury DPA dočasně převzít současný ředitel prodeje Bram Schot (56).

Prokuratura již dříve uvedla, že Stadlera podezřívá z podvodu.  Podle sdělení prokuratury byl Stadler vzat do vazby kvůli obavám, že by se mohl snažit o maření vyšetřování.

„Obviněný byl předveden před vyšetřující soudkyni, která nařídila uvalit vyšetřovací vazbu,“ uvedla prokuratura. Upozornila, že pro Stadlera stále platí presumpce neviny.

Americká prokuratura letos obvinila bývalého šéfa koncernu Martina Winterkorna ze zločinného spolčení, které mělo za cíl utajit před úřady podvody s měřením emisí. Podle Reuters ale není pravděpodobné, že by se Winterkorn dostal do rukou amerických úřadů, protože Německo své státní příslušníky do zemí mimo Evropskou unii nevydává.

Mnichovská prokuratura upozornila, že Stadler nebyl zadržen na žádost amerických úřadů. Manažer byl podle prokuratury zadržen v časných ranních hodinách ve svém domě v Ingolstadtu. Nejpozději ve středu by měl být předveden k výslechu. Před tím se bude moci poradit se svými právníky.

Rupert Stadler byl jediným z vedení koncernu VW, kdo přežil prvotní úder aféry Dieselgate. 

Koncern Volkswagen v září 2015 v reakci na obvinění amerických úřadů přiznal, že do zhruba 11 milionů naftových aut po celém světě nainstaloval software umožňující manipulovat s testy emisí oxidů dusíku.

Stadler je předsedou představenstva Audi od roku 2007, na vrcholových pozicích v managementu koncernu VW působí od roku 1997.

Rupert Stadler

Rok, kdy budou padat hlavy

Automobilový koncern Volkswagen, do kterého Audi patří, minulý týden souhlasil s pokutou ve výši jedné miliardy eur (to je zhruba 26 miliard korun) za emisní podvody (čtěte podrobnosti). Pokutu vyměřila německá prokuratura. Státní zastupitelství v severoněmeckém Braunschweigu také oznámilo, že vyšetřování vedoucích pracovníků automobilky podezřelých z manipulace s trhem by mělo být uzavřeno do konce roku. Vyšetřování má zjistit, kdy si výkonný management firmy poprvé uvědomil skutečnosti spojené s emisními podvody a kdy o potenciálních finančních škodách informovali investory.

Pokuta ve výši miliardy eur je podle agentury Reuters vůbec jedna z nejvyšších, která byla německému podniku kdy vyměřena.

Uvnitř koncernu se nyní říká, že první dva roky aféry Dieselgate byly „o firmách, o značkách, o odpovědnosti“. Tento rok, má být „o jménech“, o konkrétních osobách, které za manipulace s emisemi nesou odpovědnost. A právě jedním z nich je Rupert Stadler, který už před nástupem do čela značky Audi působil na vrcholových pozicích v rámci koncernu.

Před několika týdny proběhla změna na pozici nejvyššího generálního ředitele celého koncernu VW, kdy Matthiase Müllera nahradil Herbert Diess (čtěte více).

Ten se nyní snaží zreorganizovat vedení koncernu a zrychlit tempo při rozvoji aktivit v oblasti elektrického pohonu, automatizace řízení, digitalizace a nových služeb.

Akcie Volkswagenu po zprávě o Stadlerově zadržení klesly o více než dvě procenta a tuto ztrátu držely i během odpoledne.

,