Šéf Audi Dieselgate přežil, teď ho ovšem čachry s TDI dohnaly

  15:48aktualizováno  15:48
Rupert Stadler byl jediným z vedení koncernu VW, kdo přežil prvotní úder aféry Dieselgate. Teď ovšem vyšlo najevo, že podle všeho před americkými vyšetřovateli zatajil důležité informace.

Rupert Stadler | foto: Audi

Na podzim 2015 byla Dieselgate v plném proudu a 11. listopadu rezignoval šéf celého koncernu Martin Winterkorn. Audi jako takové bylo sice v té době bez poskvrnky, ale v americké pobočce to vřelo. Prý se rozhořel boj mezi dvěma skupinami zaměstnanců: jedni chtěli se vším ven a přiznat, že i oni sami obcházeli americké zákony, druzí byli proti.

Představitelé Audi šli na kobereček k vyšetřovatelům amerických vládních agentur EPA a CARB 19. listopadu. Na setkání v Ann Arbor nedaleko Detroitu připravovali speciální prezentaci, která se neustále přepracovávala. A právě do ní podle německého Süddeutsche Zeitung Rupert Stadler zasáhl a odstranil z ní přiznání k dalším podvodům.

Na co je třeba AdBlue

Čištění spalin SCR

Selective Catalytic Reduction (selektivní katalytická redukce) snižuje množství škodlivin ve výfukových plynech tím, že vstřikuje do výfukového potrubí před katalyzátor aditivum na bázi močoviny, známé pod obchodním označením AdBlue.

Aditivum dopadá na speciální povrch, kde se promíchá s výfukovými plyny vycházejícími z filtru pevných částic (DPF). Jejich teplo okamžitě rozkládá močovinu na čpavek, který začne reagovat s oxidy dusíku (NOx) ve výfukových plynech. Dochází pak k rozkladu oxidů dusíku na neškodný dusík a kyslík.

Jádrem problému bylo to, že se inženýři museli vyrovnat s velice drsným limitem při použití AdBlue (viz box) u naftového šestiválce, který byl vyvinut speciálně pro americký trh. Spotřeba močoviny neměla překročit 1,2 litru na 1 000 km. Prezentace jasně uváděla, že je to proto, aby ve výfukovém potrubí nevznikaly usazeniny. Jenže v Audi také chtěli, aby celá nádrž močoviny vydržela mezi servisními prohlídkami, tedy celých 16 000 km. Uvedená spotřeba roztoku AdBlue odpovídala jízdě ustálenou rychlostí 54 km/h.

V původní prezentaci proto bylo uvedeno, že řízení čištění výfukových plynů počítalo se dvěma módy. V tom prvním, který byl určen pro klidnou jízdu, bylo do výfuku vstřikováno nezbytné množství močoviny. Druhý režim byl navržen pro dynamické zacházení a využíval „alternativní“ dávkování AdBlue. Něco takového je v USA zákonem zakázané.

Stadler přijel do Detroitu společně s Michaelem Steinerem, který emisní aféru řešil v rámci celého koncernu VW. Oba si mysleli, že dokážou vše před americkými úřady zakrýt, a proto 18. listopadu vývojářům nařídili, aby text prezentace upravili. Byl výrazně zkrácen, celá část týkající se řízení spotřeby močoviny byla vypuštěna. Místo toho Steiner nadiktoval jednomu ze svých podřízených upravený, zjednodušený text. Ani on není žádná malá ryba, dnes je členem představenstva Porsche pro výzkum a vývoj.

Následující den v Ann Arbor představitelé Audi (již bez Stadlera) přiznali, že v použitém řídicím softwaru existují tři funkce, které předtím zatajili. Ale jen jednou z nich bylo zakázané celkové vypínání systému čištění výfukových plynů. „Zastropování“ spotřeby AdBlue se v té chvíli nedalo nijak objevit. Až další a další slyšení během následujícího roku odhalila další nezákonné softwarové triky. A mezi nimi i systematické snižování spotřeby močoviny.

Skončí Stadler?

Jak již bylo řečeno v úvodu, Rupert Stadler dosud jako zázrakem aféru Dieselgate přežil. Ale pokud je výše uvedený obraz dění pravdivý, je evidentní, že před americkou vládou jednoduše ilegální software zatajil. Mezi zaměstnanci firmy prý sílí hlasy volající po jeho odstoupení, ale majitelé VW za Stadlerem stojí. Na žádost německého tisku přišlo z ústředí krátké vyjádření, že aktuální verze zprávy amerických vyšetřovatelů nemluví o žádném pochybení jakéhokoli současného nebo minulého člena představenstva. V případě Michaela Steinera se Němci z Porsche dočkali odpovědi, že „nebudou komentovat probíhající vyšetřování.“ Soud v Mnichově zatím jen potrestal celé představenstvo Audi pokutou. Jeho členové prý porušili svoje povinnosti, když před podvodem zavřeli oči.

Autoři:

Nejčtenější

Mezi Výrovkou a Luční boudou je až deset metrů sněhu, fréza razí naslepo

Většinu sněhu odhrnuly rolby, fréza odstraňuje poslední metry.

Travers mezi Výrovkou a Luční boudou v Krkonoších prorážela sněžná fréza. Stroj se musel prokousat zhruba třímetrovou...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Test litých kol na octavii: Některá se doslova rozpadla na kusy

Test litých kol pro Škodu Octavia

Kola dělají auto, říká se. Na designových osmnáctkách zkrátka vypadá o poznání lépe než na plechových zimních...

Zastavení řidiče na základě údaje z tachometru bylo podle policie přiměřené

Policista v civilu zastavil muže na dálnici kvůli rychlé jízdě

Dohru v kázeňském řízení má netradiční policejní kontrola, která se odehrála v březnu na dálnici D46. Její videozáznam...

Uměle vyrobené ojetiny jsou šancí pro ty, kteří nechtějí čekat

Ilustrační snímek

Američané se nejdřív zbavují Mercedesu typu C, v Česku najdete jako nejmladší ojetiny v bazarech modely Škoda Karoq,...

Další z rubriky

Hybridní superb dorazí na hokej oslavit 85. výročí. Dostane chytrá světla

Faceliftovaná Škoda Superb se začíná odhalovat

Mladoboleslavská značka představí na mistrovství světa v ledním hokeji v Bratislavě přepracovanou verzi svého...

Továrna VW bude v Turecku či Bulharsku. Není jisté, že pod vedením Škody

První sériově vyrobené Škody Scala vyjely z hlavního závodu automobilky v Mladé...

Nový víceznačkový závod koncernu Volkswagen se postaví v Turecku nebo Bulharsku. Kromě vozů Škoda se zde budou vyrábět...

Autohádanka: poznejte automobilovou perlu

Přípravy motoristické slavnosti Legendy

Automobilová slavnost Legendy o tomto víkendu zaplnila holešovické Výstaviště. V pavilonu těch největších perel je...

Najdete na iDNES.cz