Úterý 7. prosince 2021, svátek má Ambrož, Benjamin
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 7. prosince 2021 Ambrož, Benjamin

Šéf Audi Dieselgate přežil, teď ho ovšem čachry s TDI dohnaly

  15:48
Rupert Stadler byl jediným z vedení koncernu VW, kdo přežil prvotní úder aféry Dieselgate. Teď ovšem vyšlo najevo, že podle všeho před americkými vyšetřovateli zatajil důležité informace.

Rupert Stadler | foto: Audi

Na podzim 2015 byla Dieselgate v plném proudu a 11. listopadu rezignoval šéf celého koncernu Martin Winterkorn. Audi jako takové bylo sice v té době bez poskvrnky, ale v americké pobočce to vřelo. Prý se rozhořel boj mezi dvěma skupinami zaměstnanců: jedni chtěli se vším ven a přiznat, že i oni sami obcházeli americké zákony, druzí byli proti.

Představitelé Audi šli na kobereček k vyšetřovatelům amerických vládních agentur EPA a CARB 19. listopadu. Na setkání v Ann Arbor nedaleko Detroitu připravovali speciální prezentaci, která se neustále přepracovávala. A právě do ní podle německého Süddeutsche Zeitung Rupert Stadler zasáhl a odstranil z ní přiznání k dalším podvodům.

Na co je třeba AdBlue

Čištění spalin SCR

Selective Catalytic Reduction (selektivní katalytická redukce) snižuje množství škodlivin ve výfukových plynech tím, že vstřikuje do výfukového potrubí před katalyzátor aditivum na bázi močoviny, známé pod obchodním označením AdBlue.

Aditivum dopadá na speciální povrch, kde se promíchá s výfukovými plyny vycházejícími z filtru pevných částic (DPF). Jejich teplo okamžitě rozkládá močovinu na čpavek, který začne reagovat s oxidy dusíku (NOx) ve výfukových plynech. Dochází pak k rozkladu oxidů dusíku na neškodný dusík a kyslík.

Jádrem problému bylo to, že se inženýři museli vyrovnat s velice drsným limitem při použití AdBlue (viz box) u naftového šestiválce, který byl vyvinut speciálně pro americký trh. Spotřeba močoviny neměla překročit 1,2 litru na 1 000 km. Prezentace jasně uváděla, že je to proto, aby ve výfukovém potrubí nevznikaly usazeniny. Jenže v Audi také chtěli, aby celá nádrž močoviny vydržela mezi servisními prohlídkami, tedy celých 16 000 km. Uvedená spotřeba roztoku AdBlue odpovídala jízdě ustálenou rychlostí 54 km/h.

V původní prezentaci proto bylo uvedeno, že řízení čištění výfukových plynů počítalo se dvěma módy. V tom prvním, který byl určen pro klidnou jízdu, bylo do výfuku vstřikováno nezbytné množství močoviny. Druhý režim byl navržen pro dynamické zacházení a využíval „alternativní“ dávkování AdBlue. Něco takového je v USA zákonem zakázané.

Stadler přijel do Detroitu společně s Michaelem Steinerem, který emisní aféru řešil v rámci celého koncernu VW. Oba si mysleli, že dokážou vše před americkými úřady zakrýt, a proto 18. listopadu vývojářům nařídili, aby text prezentace upravili. Byl výrazně zkrácen, celá část týkající se řízení spotřeby močoviny byla vypuštěna. Místo toho Steiner nadiktoval jednomu ze svých podřízených upravený, zjednodušený text. Ani on není žádná malá ryba, dnes je členem představenstva Porsche pro výzkum a vývoj.

Následující den v Ann Arbor představitelé Audi (již bez Stadlera) přiznali, že v použitém řídicím softwaru existují tři funkce, které předtím zatajili. Ale jen jednou z nich bylo zakázané celkové vypínání systému čištění výfukových plynů. „Zastropování“ spotřeby AdBlue se v té chvíli nedalo nijak objevit. Až další a další slyšení během následujícího roku odhalila další nezákonné softwarové triky. A mezi nimi i systematické snižování spotřeby močoviny.

Skončí Stadler?

Jak již bylo řečeno v úvodu, Rupert Stadler dosud jako zázrakem aféru Dieselgate přežil. Ale pokud je výše uvedený obraz dění pravdivý, je evidentní, že před americkou vládou jednoduše ilegální software zatajil. Mezi zaměstnanci firmy prý sílí hlasy volající po jeho odstoupení, ale majitelé VW za Stadlerem stojí. Na žádost německého tisku přišlo z ústředí krátké vyjádření, že aktuální verze zprávy amerických vyšetřovatelů nemluví o žádném pochybení jakéhokoli současného nebo minulého člena představenstva. V případě Michaela Steinera se Němci z Porsche dočkali odpovědi, že „nebudou komentovat probíhající vyšetřování.“ Soud v Mnichově zatím jen potrestal celé představenstvo Audi pokutou. Jeho členové prý porušili svoje povinnosti, když před podvodem zavřeli oči.

Autoři:
  • Nejčtenější

Psychopati za volantem: pozor na dodávky, elektromobily a bouráky dvou značek

Beránci ve škodovkách a predátoři v bavorácích? Výběr auta o vás může prozradit víc, než byste možná chtěli. Ať už se...

Polská krabice od banánů umí drift, přežije crashtest a pak se opraví větví

Před třiceti roky představil Fiat revoluční miniauto Cinquecento. Ne, to není vtip. Ta krabice na kolečkách, kterou...

Nová Dacia Jogger bude hit. Oslava obyčejnosti, pod 360 tisíc jezdí na LPG

Dacia sice plánuje oslovovat i zákazníky s rozpočtem větším než malým, a proto nedávno uvedla na trh elektrický model...

Narozeninové dárky pro Stalina: zašantročený Minor objevili náhodou

Premium Sovětský diktátor dostal od Československa k sedmdesátinám tři automobily. Jedním z nich bylo i Aero Minor, jehož osud...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Deset zapomenutých SUV, která přišla moc brzy

Už víc než třetina nových aut, která se v Česku prodají, jsou „esúvéčka“. A obliba crossoverů stále roste. V minulosti...

Blogera připravil lajdáctvím o nohu, další zranil. Za nehodu dostal podmínku

Premium S podmínkou na pět let odešel od soudu čtyřiačtyřicetiletý Moldavan. V červenci 2019 způsobil na obchvatu Chrudimi...

Přes víkend zemřou všichni z JIP. Sestra vypráví o práci v době covidu

Premium Markéta Svobodová, hlavní sestra z Masarykovy nemocnice v Ústí nad Labem, stojí spolu s dalšími šesti kolegyněmi z...

Android Auto a CarPlay v každém autě. Poradíme vám, jak na to

Premium Chcete používat oblíbenou navigační aplikaci na displeji v autě místo telefonu? Přečtěte si, jak to udělat a neutratit...

  • Další z rubriky

Před 20 lety vyjel Segway, po nehodách upadl v nemilost, už ho nevyrábí

Před 20 lety, 2. prosince 2001, představil britský vynálezce medicínských přístrojů Dean Kamen dvoukolové elektrické...

SUV pomohla automobilkám k zisku, ale tradiční auta se prodávala lépe

Posledních třicet let přineslo do automobilového světa pestrost, vyšší zisky automobilek, ale zároveň nižší prodeje....

Ojeté BMW 5: levně koupíte, skvěle jezdíte, draze opravujete

Premium Zdá se to až k nevíře, že tuto manažerskou ikonu koupíte dnes už za šedesát tisíc korun. Rozpočet sto tisíc obvykle...

Autofotka týdne: Elegantně reznoucí ferrari jako umělecké dílo?

Americký youtuber proslavil na svém online kanálu na prach zrezivělé Ferrari Dino 308 GT4. Jeho majitel ho teď nabízí...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Žilková: Byla jsem těhotná s Menzelem, potrat byl pro mě rozvodem s Bohem

Veronika Žilková překvapila informací o tom, že kdysi čekala dítě s Jiřím Menzelem. O nevěře manžela, vztahu s...

Moje tetování nad rozkrokem vyznívá vulgárně, stěžovala si paní

Nebylo tak úplně promyšleno, kvůli přemíře alkoholu vlastně nebylo ani zamýšleno. Tetování vyznívá explicitně sexuálně,...

Psychopati za volantem: pozor na dodávky, elektromobily a bouráky dvou značek

Beránci ve škodovkách a predátoři v bavorácích? Výběr auta o vás může prozradit víc, než byste možná chtěli. Ať už se...

Divadlo stahuje představení. Autor trvá na černošském herci, Sokol nestačí

Obsazením černošského herce si nově podmiňuje britský autor Martin McDonagh inscenování své hry Ujetá ruka (Behanding...

Měli jsme zůstat točit v Sydney, říká Chris Hemsworth o práci v Praze

Australský herec Chris Hemsworth (38) v Praze natáčí pokračování akčního filmu Vyproštěn. V české metropoli by měl štáb...