Čtvrtek 22. října 2020, svátek má Sabina
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 22. října 2020 Sabina

Šéf Audi Dieselgate přežil, teď ho ovšem čachry s TDI dohnaly

  15:48
Rupert Stadler byl jediným z vedení koncernu VW, kdo přežil prvotní úder aféry Dieselgate. Teď ovšem vyšlo najevo, že podle všeho před americkými vyšetřovateli zatajil důležité informace.

Rupert Stadler | foto: Audi

Na podzim 2015 byla Dieselgate v plném proudu a 11. listopadu rezignoval šéf celého koncernu Martin Winterkorn. Audi jako takové bylo sice v té době bez poskvrnky, ale v americké pobočce to vřelo. Prý se rozhořel boj mezi dvěma skupinami zaměstnanců: jedni chtěli se vším ven a přiznat, že i oni sami obcházeli americké zákony, druzí byli proti.

Představitelé Audi šli na kobereček k vyšetřovatelům amerických vládních agentur EPA a CARB 19. listopadu. Na setkání v Ann Arbor nedaleko Detroitu připravovali speciální prezentaci, která se neustále přepracovávala. A právě do ní podle německého Süddeutsche Zeitung Rupert Stadler zasáhl a odstranil z ní přiznání k dalším podvodům.

Na co je třeba AdBlue

Čištění spalin SCR

Selective Catalytic Reduction (selektivní katalytická redukce) snižuje množství škodlivin ve výfukových plynech tím, že vstřikuje do výfukového potrubí před katalyzátor aditivum na bázi močoviny, známé pod obchodním označením AdBlue.

Aditivum dopadá na speciální povrch, kde se promíchá s výfukovými plyny vycházejícími z filtru pevných částic (DPF). Jejich teplo okamžitě rozkládá močovinu na čpavek, který začne reagovat s oxidy dusíku (NOx) ve výfukových plynech. Dochází pak k rozkladu oxidů dusíku na neškodný dusík a kyslík.

Jádrem problému bylo to, že se inženýři museli vyrovnat s velice drsným limitem při použití AdBlue (viz box) u naftového šestiválce, který byl vyvinut speciálně pro americký trh. Spotřeba močoviny neměla překročit 1,2 litru na 1 000 km. Prezentace jasně uváděla, že je to proto, aby ve výfukovém potrubí nevznikaly usazeniny. Jenže v Audi také chtěli, aby celá nádrž močoviny vydržela mezi servisními prohlídkami, tedy celých 16 000 km. Uvedená spotřeba roztoku AdBlue odpovídala jízdě ustálenou rychlostí 54 km/h.

V původní prezentaci proto bylo uvedeno, že řízení čištění výfukových plynů počítalo se dvěma módy. V tom prvním, který byl určen pro klidnou jízdu, bylo do výfuku vstřikováno nezbytné množství močoviny. Druhý režim byl navržen pro dynamické zacházení a využíval „alternativní“ dávkování AdBlue. Něco takového je v USA zákonem zakázané.

Stadler přijel do Detroitu společně s Michaelem Steinerem, který emisní aféru řešil v rámci celého koncernu VW. Oba si mysleli, že dokážou vše před americkými úřady zakrýt, a proto 18. listopadu vývojářům nařídili, aby text prezentace upravili. Byl výrazně zkrácen, celá část týkající se řízení spotřeby močoviny byla vypuštěna. Místo toho Steiner nadiktoval jednomu ze svých podřízených upravený, zjednodušený text. Ani on není žádná malá ryba, dnes je členem představenstva Porsche pro výzkum a vývoj.

Následující den v Ann Arbor představitelé Audi (již bez Stadlera) přiznali, že v použitém řídicím softwaru existují tři funkce, které předtím zatajili. Ale jen jednou z nich bylo zakázané celkové vypínání systému čištění výfukových plynů. „Zastropování“ spotřeby AdBlue se v té chvíli nedalo nijak objevit. Až další a další slyšení během následujícího roku odhalila další nezákonné softwarové triky. A mezi nimi i systematické snižování spotřeby močoviny.

Skončí Stadler?

Jak již bylo řečeno v úvodu, Rupert Stadler dosud jako zázrakem aféru Dieselgate přežil. Ale pokud je výše uvedený obraz dění pravdivý, je evidentní, že před americkou vládou jednoduše ilegální software zatajil. Mezi zaměstnanci firmy prý sílí hlasy volající po jeho odstoupení, ale majitelé VW za Stadlerem stojí. Na žádost německého tisku přišlo z ústředí krátké vyjádření, že aktuální verze zprávy amerických vyšetřovatelů nemluví o žádném pochybení jakéhokoli současného nebo minulého člena představenstva. V případě Michaela Steinera se Němci z Porsche dočkali odpovědi, že „nebudou komentovat probíhající vyšetřování.“ Soud v Mnichově zatím jen potrestal celé představenstvo Audi pokutou. Jeho členové prý porušili svoje povinnosti, když před podvodem zavřeli oči.

Autoři:
  • Nejčtenější

Ventilková válka: od pomsty v Jizerkách k vypouštění pneu SUV v Paříži

Vypustit kola a zahodit ventilky. Stará dobrá pomsta, kterou myslivci trestali lufťácké houbaře, když zajeli autem do...

Dacia Spring má být první elektrickou lidovkou. Jede maximálně 125 km/h

Tři metry sedmdesát délky, dojezd 225 kilometrů a cena mezi třemi a čtyřmi sty tisíci, to jsou nejzásadnější parametry...

Tesla na suchu. Práce na továrně u Berlína stojí kvůli nezaplacené faktuře

Tesla má kuriózní potíž se stavbou své Gigafactory na výrobu elektrických vozidel v Německu. Velké staveniště se totiž...

Závady, kterých si běžně nevšimnete. Jak je rozpoznáte a kolik stojí oprava?

Premium Jízda po městě a na krátké vzdálenosti mnoho funkčních problémů auta vůbec neodhalí. Všimnout si jejich příznaků...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nové nejrychlejší auto světa jede 533 km/h, je to americká SSC Tuatara

V různých dílnách a laboratořích najdeme vozidla, která umí překonat na souši i 1 235 km/h, tedy rychlost zvuku. Jenže...

Po čtyřicítce žijeme na vypůjčený čas, říká lékař David Sedmera

Premium Lidské tělo je velmi přesný a dokonalý mechanismus. V některých směrech až zázračný. Proč je však uspořádání těla...

Jak vyležet ‚lehký covid‘. Praktičtí lékaři radí, jak na samoléčbu

Premium Tak jako jiné virózy i obávaný covid-19, pokud zaútočí jen v mírné či střední síle, se musí doma prostě a jednoduše...

Shromáždění vlastníků jsou kvůli pandemii v ohrožení. Právník radí, co dělat

Premium Vyhlášení nouzového stavu komplikuje situaci společenstvím vlastníků bytových jednotek. Do konce roku musí totiž výbory...

  • Další z rubriky

Nové nejrychlejší auto světa jede 533 km/h, je to americká SSC Tuatara

V různých dílnách a laboratořích najdeme vozidla, která umí překonat na souši i 1 235 km/h, tedy rychlost zvuku. Jenže...

Výroba Škodovek v Indii začínala ve vypůjčené hale

Automobilka Škoda Auto má velké plány s indickým trhem, loni dostala na starost výrobu i prodej osobních vozů všech...

Na nových autech se nevydělává, prodejci se proto vrhli na ojetiny

Počty nově prodaných aut klesají, s nimi i jejich marže pro dealery. Čím dál víc zákazníků platí hotově nebo si seženou...

Rodinný vůz za padesát tisíc korun? Nadějný kombík shnil, půjde do šrotu

Už dlouho jsme neviděli mechanika, který by při prohlídce nevěděl, jestli se má dřív smát, nebo brečet – jako když...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Cukrářka Iveta Fabešová se rozvádí. Přišla o své provozovny

Cukrářka Iveta Fabešová (36) se na sociálních sítích svým fanouškům svěřila, že se s manželem rozvádějí. Kvůli tomu...

V 47 letech zemřela herečka Daniela Krhutová, pohádková Marie Růžička

Po dlouhé nemoci zemřela herečka a zpěvačka Daniela Krhutová, bylo jí 47 let. Její nejznámější rolí byla Marie Růžička...

Po čtyřicítce žijeme na vypůjčený čas, říká lékař David Sedmera

Premium Lidské tělo je velmi přesný a dokonalý mechanismus. V některých směrech až zázračný. Proč je však uspořádání těla...

N-word jsem měla vypustit, omluvila se z rasismu nařčená Čvančarová

Jitka Čvančarová (42) se ocitla pod palbou kritiky mnoha uživatelů sociálních sítí. Při imitování raperky Cardi B v...

Chtěla jsem udělat něco zapovězeného, říká k pornu Tarra White

Má za sebou úspěšnou kariéru ve filmech pro dospělé, její vztahy s rodinou na Moravě však poznamenala. „Příbuzní se...