Vyhozené peníze: řidiči platí za moderní techniku, kterou neumí užívat

aktualizováno 
Průzkum mezi šoféry ve Velké Británii ukázal, že polovina z nich má problém ovládat moderní asistenční a komfortní systémy, které jejich auto nabízí.

Mnoho řidičů uvítá co nejjednodušší ovládání. Odhalit některé funkce vozu bývá často složité. | foto: Radek Laubepro iDNES.cz

Studii mezi tisícovkou řidičů, kteří si v posledních třech letech pořídili nové auto, nechala provést britská síť dealerství Jardine Motors. Ukázalo se, že přes 50 % z nich nemá ani ponětí o tom, jak funguje asistent udržování v jízdním pruhu, jak zapnout upozornění na rychlostní omezení, a řada z nich dokonce netuší, jak se používá paměťová funkce elektricky ovládaných sedadel. Více než polovina účastníků průzkumu pak přiznala, že za tyto technologie, které vlastně neumí používat, vyhodila peníze zbytečně.

„Technologie zásadně ovlivňují výběr auta, ale zákazníkům často není jasné, jak jim vlastně pomohou při řízení,“ popisuje chování kupujících Matt Wrigley, marketingový ředitel Jardine Motors. „Mnoho lidí se pro různé asistenční a komfortní systémy nadchne při návštěvě showroomu, jakmile v nadšení prodejnu opustí, už neví, jak fungují.“ Jeho firma proto nově zaměstnává specialisty, kteří jsou připraveni odpovídat na dodatečné dotazy nových majitelů.

Nutno podotknout, že tito specialisté budou mít práce dostatek. V průzkumu Jardine Motors totiž 32 % lidí přiznalo, že jsou zmateni z ovládání navigace, čtyři z deseti jsou „perplex“ z parkovacích senzorů, automatické klimatizace nebo vyhřívaných sedadel. Polovina dotázaných přiznala, že vlastní auto, které je plné tlačítek a přepínačů, o nichž neví, k čemu jsou, a 58 % účastníků průzkumu navíc někdy z neznalosti použilo špatný ovládací prvek.

Další výsledky pak potvrzují slova Matta Wrigleyho: osm z deseti řidičů přiznalo, že technologie a různé vychytávky ovlivnily jejich rozhodnutí při nákupu, 76 % lidí pak zároveň tvrdí, že si koupili vůz s více funkcemi, než ve skutečnosti potřebují.

Jaké tři technologie dělají britským šoférům problémy?

1. Samočinné parkování: 61 %
Systém, který vůz zaparkuje (a dnes často i vyparkuje) téměř sám, se zapíná tlačítkem nejčastěji umístěným u řadicí páky nebo voliče automatu. Horší už je další postup, který je nutné si zautomatizovat: s autem je zapotřebí nízkou rychlostí popojíždět kolem řady stojících vozidel, dokud parkovací senzory neobjeví dostatečně velké místo. Následně je řidič na displeji palubního počítače vyzván k zařazení zpátečky a pak už jen ovládá brzdu, plyn, příp. spojku, o manévrování se postará vůz sám. Nové mercedesy nebo Ford Focus čtvrté generace už umí samy ovládat i brzdu a plyn a řadit převodové stupně.

2. Multimediální systém na zadních sedadlech: 58 %
Obrazovky integrované v opěrkách předních sedadel patří k nejdražším prvkům příplatkové výbavy (např. u nového Audi A8 vyjdou téměř na 90 000 Kč) a umožňují pasažérům vzadu sledování videa nebo třeba ovládání rádia. Řidičům podle všeho často chybí i motivace, aby se s tímto systémem naučili pracovat.

3. Asistent udržování v jízdním pruhu: 58 %
Asistenční systém, jenž pomocí kamer sleduje vodorovné dopravní značení a zásahy do volantu nebo brzd a aktivně udržuje vozidlo ve středu jízdního pruhu, se obvykle ovládá pomocí tlačítka na levé páčce pod volantem. Často má ale také mnoho různých nastavení (citlivost, případně jen varuje pípnutím), ve kterých se řidiči mohou ztratit.

Další problematické technologie a funkce se seřadily následovně:

4. Paměťová funkce elektricky nastavitelných sedadel: 57 %

5. Sportovní režim: 54 %

6. Adaptivní tempomat: 51 %

7. Rozpoznávání rychlostních omezení: 51 %

8. Automatické nouzové brzdění: 49 %

9. Funkce telefonu ovládané pomocí hlasu: 48 %

10. Připojení multimediálního zařízení: 46 %

11. Dopravní informace: 43 %

12. Tempomat: 42 %

13. Elektricky otevírané střešní okno: 39 %

14. Automatická klimatizace: 39 %

15. Parkovací kamery/senzory: 38 %

16. Vyhřívaná sedadla: 36 %

17. Automatické ovládání světel: 33 %

18. GPS navigace: 32 %

19. Bluetooth: 28 %

20. Samočinné stěrače: 23 %

21. Digitální rádio: 15 %

Autoři:

Nejčtenější

Zpovykaná Evropa přestává automobilky bavit. Brexit je poslední kapka

Ilustrační snímek

Honda během jednoho dne dost jasně ukázala Evropě, jak dnes vidí svět kolébku automobilismu. Kontinent, kde motorismus...

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Nové kouzlo malého kombíku. Fabia je normální auto české rodiny

Škoda Fabia

Škoda Fabia letos oslaví dvacáté narozeniny a je stálicí v nabídce mladoboleslavské automobilky. Spolu s Renaultem Clio...

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

Pražský magistrát loví v provozu auta s vykuchanými filtry pevných částic

Test filtrů pevných částic

„Dnes jsme ve spolupráci Magistrátu a Policie ČR poprvé v historii zahájili kontroly aut s vymontovanými filtry pevných...

Další z rubriky

Pražský magistrát loví v provozu auta s vykuchanými filtry pevných částic

Test filtrů pevných částic

„Dnes jsme ve spolupráci Magistrátu a Policie ČR poprvé v historii zahájili kontroly aut s vymontovanými filtry pevných...

Škoda do roku 2022 představí deset elektroaut a vyvine nový VW Passat

ŠKODA VISION iV

Škoda Auto do konce roku 2022 uvede na trh 30 nových modelů, deset z nich bude mít čistě elektrický nebo hybridní...

Také Honda utíká z Británie. Výroba Civicu se přesune

Nákladní vůz odváží nově vyrobené Hondy Civic z fabriky v britském Swindonu.

Japonská automobilka Honda Motor na mimořádné tiskové konferenci oznámila, že v roce 2021 plánuje uzavřít svou továrnu...

Najdete na iDNES.cz