Vyhozené peníze: řidiči platí za moderní techniku, kterou neumí užívat

aktualizováno 
Průzkum mezi šoféry ve Velké Británii ukázal, že polovina z nich má problém ovládat moderní asistenční a komfortní systémy, které jejich auto nabízí.

Mnoho řidičů uvítá co nejjednodušší ovládání. Odhalit některé funkce vozu bývá často složité. | foto: Radek Laubepro iDNES.cz

Studii mezi tisícovkou řidičů, kteří si v posledních třech letech pořídili nové auto, nechala provést britská síť dealerství Jardine Motors. Ukázalo se, že přes 50 % z nich nemá ani ponětí o tom, jak funguje asistent udržování v jízdním pruhu, jak zapnout upozornění na rychlostní omezení, a řada z nich dokonce netuší, jak se používá paměťová funkce elektricky ovládaných sedadel. Více než polovina účastníků průzkumu pak přiznala, že za tyto technologie, které vlastně neumí používat, vyhodila peníze zbytečně.

„Technologie zásadně ovlivňují výběr auta, ale zákazníkům často není jasné, jak jim vlastně pomohou při řízení,“ popisuje chování kupujících Matt Wrigley, marketingový ředitel Jardine Motors. „Mnoho lidí se pro různé asistenční a komfortní systémy nadchne při návštěvě showroomu, jakmile v nadšení prodejnu opustí, už neví, jak fungují.“ Jeho firma proto nově zaměstnává specialisty, kteří jsou připraveni odpovídat na dodatečné dotazy nových majitelů.

Nutno podotknout, že tito specialisté budou mít práce dostatek. V průzkumu Jardine Motors totiž 32 % lidí přiznalo, že jsou zmateni z ovládání navigace, čtyři z deseti jsou „perplex“ z parkovacích senzorů, automatické klimatizace nebo vyhřívaných sedadel. Polovina dotázaných přiznala, že vlastní auto, které je plné tlačítek a přepínačů, o nichž neví, k čemu jsou, a 58 % účastníků průzkumu navíc někdy z neznalosti použilo špatný ovládací prvek.

Další výsledky pak potvrzují slova Matta Wrigleyho: osm z deseti řidičů přiznalo, že technologie a různé vychytávky ovlivnily jejich rozhodnutí při nákupu, 76 % lidí pak zároveň tvrdí, že si koupili vůz s více funkcemi, než ve skutečnosti potřebují.

Jaké tři technologie dělají britským šoférům problémy?

1. Samočinné parkování: 61 %
Systém, který vůz zaparkuje (a dnes často i vyparkuje) téměř sám, se zapíná tlačítkem nejčastěji umístěným u řadicí páky nebo voliče automatu. Horší už je další postup, který je nutné si zautomatizovat: s autem je zapotřebí nízkou rychlostí popojíždět kolem řady stojících vozidel, dokud parkovací senzory neobjeví dostatečně velké místo. Následně je řidič na displeji palubního počítače vyzván k zařazení zpátečky a pak už jen ovládá brzdu, plyn, příp. spojku, o manévrování se postará vůz sám. Nové mercedesy nebo Ford Focus čtvrté generace už umí samy ovládat i brzdu a plyn a řadit převodové stupně.

2. Multimediální systém na zadních sedadlech: 58 %
Obrazovky integrované v opěrkách předních sedadel patří k nejdražším prvkům příplatkové výbavy (např. u nového Audi A8 vyjdou téměř na 90 000 Kč) a umožňují pasažérům vzadu sledování videa nebo třeba ovládání rádia. Řidičům podle všeho často chybí i motivace, aby se s tímto systémem naučili pracovat.

3. Asistent udržování v jízdním pruhu: 58 %
Asistenční systém, jenž pomocí kamer sleduje vodorovné dopravní značení a zásahy do volantu nebo brzd a aktivně udržuje vozidlo ve středu jízdního pruhu, se obvykle ovládá pomocí tlačítka na levé páčce pod volantem. Často má ale také mnoho různých nastavení (citlivost, případně jen varuje pípnutím), ve kterých se řidiči mohou ztratit.

Další problematické technologie a funkce se seřadily následovně:

4. Paměťová funkce elektricky nastavitelných sedadel: 57 %

5. Sportovní režim: 54 %

6. Adaptivní tempomat: 51 %

7. Rozpoznávání rychlostních omezení: 51 %

8. Automatické nouzové brzdění: 49 %

9. Funkce telefonu ovládané pomocí hlasu: 48 %

10. Připojení multimediálního zařízení: 46 %

11. Dopravní informace: 43 %

12. Tempomat: 42 %

13. Elektricky otevírané střešní okno: 39 %

14. Automatická klimatizace: 39 %

15. Parkovací kamery/senzory: 38 %

16. Vyhřívaná sedadla: 36 %

17. Automatické ovládání světel: 33 %

18. GPS navigace: 32 %

19. Bluetooth: 28 %

20. Samočinné stěrače: 23 %

21. Digitální rádio: 15 %

Autoři:

Nejčtenější

Stop motorizovanému násilí. Němečtí politici a aktivisté brojí proti SUV

Koncept mamutího SUV čínské značky Hongqi představený na autosalonu ve...

Autosalon ve Frankfurtu má už několik sezon smůlu, v roce 2015 v jeho průběhu odstartovala Dieselgate, před dvěma roky...

Mazda bude dobíjet elektromobil Wankelem. Prototyp jezdí hladce

Prototyp elektromobilu Mazdy postavený na základech modelu CX-30

Mazda naskakuje do elektrického rychlíku se zpožděním a stojí to za to. Rozvoj elektrické infrastruktury vázne, rvačka...

První škodovka na elektřinu startuje na 430 tisících korunách

Elektromobil Škoda Citigo-e iV při natáčení v centru Prahy

Malý elektrický Citigo bez stokoruny za 430 tisíc a hybridní Superb iV s cenou začínající na 876 900 korunách. Škoda na...

Bláznivý bio designér Colani zemřel, tvůrci sci-fi kamionů bylo 91 let

Luigi Colani

Setkat se s mužem s mohutným knírem v bílém roláku byl vždy zážitek. Hřímavě mluvil tak, že se mu nedalo odporovat....

„Čínské tesly“ přijely do Evropy po svých, zahajují autosalon ve Frankfurtu

Aiways U5

Čínský start-up Aiways chce být čínskou Teslou. Prototypy prémiového elektrického SUV dojely po vlastní ose ze Si-anu...

Další z rubriky

KOMENTÁŘ: Z autosalonu ve Frankfurtu zbyla jen ohlodaná kost

Na otevření autosalonu pro veřejnost dorazila také politická reprezentace. Před...

Zlaté časy autosalonů jsou dávno pryč. Ten letošní se ve Frankfurtu v tradiční podobě koná naposledy, myslí si...

GLB: sedm míst na základech malých mercedesů s pohonem předních kol

Mercedes GLB

Po vlažném přijetí někdejšího GLK to vypadalo, že se hranám u Mercedesu na dlouho odzvonilo. Nakonec se vracejí jen po...

ANALÝZA: Konec her, elektromobily je třeba začít prodávat

Elektrická platforma pro velké výkonné automobily je společným dílem firem...

Autosalon ve Frankfurtu má jednoznačné hlavní téma: elektromobilita. Kdo dokáže svou techniku efektivně vyrobit a také...

Najdete na iDNES.cz