Neděle 26. června 2022, svátek má Adriana
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 26. června 2022 Adriana

Nové Audi Q7 má armádu asistentů. Mamut je menší a zhubl 325 kilo

  10:00
Audi se chlubí novou Q7, už bylo na čase. Kolos přiváží špičkovou výbavu a množstvím různých elektronických pomocníků a asistenčních systémů prý nemá ve třídě obdoby.

Audi Q7 | foto: Audi

Audi se s novou generací svého velkého SUV přidalo k trendu výrazného shazování hmotnosti. V turbodieselovém provedení 3.0 TDI se podařilo u druhé generace úspěšného obra srazit hmotnost o ohromujících 325 kilogramů.

Audi Q7

Obři na dietě

Soupeře si chce nová Q7 podat hned na několik způsobů. Například díky dramaticky nižší hmotnosti klesla spotřeba jednotlivých modelů v průměru o výrazných 26 %. Část této spotřeby jde samozřejmě na vrub fintám v měřícím procesu, ale snad nikdo nepochybuje, že bude nová generace i v praxi výrazně úspornější než ta stávající. Audi slibuje také výrazně nižší těžiště a celkově agilnější jízdní chování auta. Ani tak ovšem nebude nová Q7 žádný drobek, nadále to je velké, těžké a majestátní auto.

Za příklad slouží provedení 3.0 TDI, jehož pohotovostní hmotnost je 1 995 kilogramů. To je právě o zmiňovaných 325 kilogramů méně, než u stejného provedení končící generace. Audi tvrdí, že je to nejlehčí model mezi konkurenty. Letmý pohled do katalogu konkurence: Range Rover se šestiválcovým turbodieselem začíná na 2 160 kilogramech, ani kompaktnější provedení Sport se Audi nepřiblíží, hmotnost je 2 115 kg. Mercedes GL je s 2 455 kilogramy trochu ze staré školy. Volvo XC90 se se šestiválci nedodává a silným dieselům hodlá konkurovat hybridní provedení, detailní parametry však zatím neznáme.

Výkon i úspora paliva

I Q7 bude ovšem dostupná v hybridním provedení. Krom třílitrového turbodieselu s výkonem 200 kW a slabší varianty se 160 kW (ta přijde později), budou k dispozici ještě benzinová provedení 3.0 TFSI s 245 kW, 2.0 TFSI se 185 kW a plug-in hybrid. Provedení 3.0 TFSI je mimochodem o něco lehčí než turbodiesel, jeho hmotnost je 1 970 kilogramů, průměrná spotřeba by měla být 7,7 litru benzinu na 100 kilometrů.

Hybrid Q7e-tron bude kombinovat turbodiesel 3.0 TDI se 190 kW a elektromotor o výkonu 94 kW umístěný v bloku s osmistupňovou automatickou převodovkou tiptronic. Celkový výkon systému je 275 kW, točivý moment 700 Nm. Díky tomu umí hybrid na stovku zrychlit za 6 sekund. Benzinový šestiválec zrychlí na stovku za 6,1 sekundy, silnější TDI pak za 6,3 sekundy.

Mamuti jsou dlouhověcí

Velká SUV jsou docela dlouhověká a dokázala to i první generace Audi Q7. Auto představené v lednu roku 2006 se z výroby odporoučí až nyní, prakticky po devíti letech úspěšné kariéry. Jako by prostě mastodonti měli dlouhověkost v genech. Range Rover se vyráběl dlouho v každé své generaci, ta předchozí třetí sloužila v letech 2002 – 2012. Volvo XC90 si kariéru ještě protáhlo, po startu kariéry v roce 2002 se do důchodu první generace vydává právě teď.

Shodou okolností jsou toto dva největší soupeři Audi Q7. Dalším je Mercedes GL, jehož první generace přeci jenom tak dlouhověká nebyla. Auto se vyrábělo od roku 2006 a v roce 2012 přišla druhá generace.

V čistě elektrickém módu umí plug-in hybrid urazit až 56 kilometrů. Díky tomu pak může v kombinovaném měřícím cyklu (NEDC) vykazovat tabulkovou spotřebu pouze 1,7 litru na 100 kilometrů. V praxi je to samozřejmě nesmysl, prvních 50 kilometrů sice ujedete na elektřinu, ale pak už se zapojí motor a jeho spotřeba bude relativně obvyklá. Klasický turbodiesel má podle údajů Audi spotřebovat 5,7 litru na 100 kilometrů, slabší verze pak bude ještě o něco úspornější.

Menší i větší

Druhá generace Q7 se zvenku oproti té předchozí mírně zmenšila, délka 5 metrů a 5 centimetrů, šířka 1,97 metru a výška 1,74 metru ovšem znamenají, že je to pořád obří auto (původní míry jsou 5,09 x 1,98 x 1,73 m). Jen na samotné struktuře karoserie ušetřili konstruktéři 71 kilogramů materiálu. I přes mírně menší vnější rozměry je nová Q7 uvnitř větší a komfortnější. Nadále si budou zákazníci moci objednávat pěti i sedmimístnou verzi.

Kabina je uvnitř delší než ve stávajícím provedení a posádka má i více místa nad hlavou. Vpředu mají na výšku navíc 41 mm, vzadu 23 mm. Prostor pro kolena v druhé řadě narostl o 21 mm. Ve třetí řadě je nad hlavou o 24 mm více místa, na šířku ramen pak 20 mm navíc. Audi se chlubí také vynikajícím odhlučněním auta, na kterém se mimo jiné podílí i propracovaná aerodynamika (koeficent Cd je 0,32). Pohodovou atmosféru na palubě dokreslí nové LED osvětlení a také široké možnosti výběru čalounění.

Nejlepší výbava

Krom prostoru a komfortu bude posádku hýčkat veškerá myslitelná výbava, mnohá samozřejmě jen za tučný příplatek. Audi tvrdí, že Q7 přináší doposud nejširší možnosti výbavy nejen v daném segmentu. Je tu například zcela nový palubní systém MMI all-in-touch s digitálním přístrojovým štítem a funkcí Audi Virtual Cocpit. Dotykový displej má i haptickou odezvu, což zlepšuje pocit z ovládání.

Audi Q7

Palubní systém pohání čipsety Nvidia Tegra, nemusí chybět připojení k LTE sítím mobilních operátorů a pasažéři vzadu si mohou užít zábavu na tabletech s procesory Nvidia Tegra 4. Palubní systém podporuje i nové způsoby propojení se smartphony – Android Auto a Apple CarPlay. Samotný systém lze ovládat i hlasem, tak, jak jsou na to již zákazníci zvyklí právě z chytrých telefonů.

Nová Q7 nabízí nepřeberné množství asistenčních systémů. Je tu například varování před přijíždějícími auty při vycouvávání z parkovacího místa. Auto varuje řidiče i třeba před otevřením dveří, když se blíží auto nebo cyklista. Pro jízdu v zácpách se může hodit adaptivní tempomat, který je schopen automaticky popojíždět v rychlostech do 60 km/h, auto dovede v těchto rychlostech v dopravní zácpě i samo řídit. Q7 dovede hlídat správné odbočování vlevo a v případě nebezpečí zabrzdí auto. Je tu systém pro usnadnění manévrování s přívěsem. Kontrolu nad autem také může zlepšovat příplatkový systém řízení zadních kol. Další zajímavou volbou je systém nočního vidění.

Sebevědomý obr

Samostatnou kapitolou Q7 je vzhled. Audi tu opět rozvíjí svůj design s mohutnou maskou chladiče – ta je opět obří a ještě výraznější, na přísném vzhledu se podílí její ostré hrany. Ostatně více hran najdeme na celé karoserii. Nedílnou součástí vzhledu jsou i LED pásky ve světlometech.

Nové Audi Q7 se dostane na trh zhruba v polovině roku 2015. V Německu si jej budou moci zákazníci objednávat od jara, ceny startují na 61 000 eurech, což je asi 1,7 milionu korun.

  • Nejčtenější

Akce! iDNES Premium na 3 měsíce za 1 Kč a šance na 50 tisíc na paliva k tomu

Čtení na celé léto za jedinou korunu nabízí akční nabídka na vstup do iDNES Premium. Všichni noví uživatelé, kteří si...

To z pravidel nevyčtete. Vysoká řidičská upozorní na časté chyby ve městech

Přednost v jízdě na větších křižovatkách a nesprávné parkování na sídlištích jsou podle dopravního experta Romana...

Evropa poznává Havana efekt. Ojetá auta zdražují a lidé nemají na nová

Premium Svých aut se Němci nechtějí vzdát v žádném případě. Vysoké ceny pohonných hmot a práce z domu však vedou k tomu, že...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nejrychlejší Češka se pokutám vyhýbá. Chlapům na okruhu nic nedaruje

Gabriela Jílková, nejrychlejší Češka a dost pravděpodobně jedna z nejrychlejších závodnic na světě, už si brzdové...

24 centimetrů od smrti. Francouzi zveřejnili mrazivé video o práci silničářů

Francouzi spustili osvětovou kampaň, která má lidi donutit dívat se na silnici a ne do mobilů. Ukazují v ní okamžiky ze...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autofotka týdne: Zloději obrali auto k nepoznání

Vykuchané BMW v německém Hildenu, tak sama policie uvedla snímky auta, které zničili zloději. Fotky jsou hitem...

Nadané děti mají společné rysy. Rodiče to někdy nepoznají, říká expert Mensy

Premium Pouhá dvě promile populace – tedy jenom jeden člověk z pěti set – má IQ vyšší než 150. Zhruba každý padesátý má přes...

Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

Ekonomie hlouposti: počet hlupáků „v oběhu“ je vyšší, než si myslíte

Premium Hloupí lidé patří ekonomicky k nejnebezpečnějším. Za hloupé je třeba považovat ty, kteří škodí druhým i sobě samým. V...

  • Další z rubriky

Počet ojetých elektromobilů roste, ale kupce hledají déle než spalováky

S tím, jak roste počet nově prodávaných elektromobilů, roste i počet těch ojetých. Data z českého trhu ukazují, že k...

Evropa poznává Havana efekt. Ojetá auta zdražují a lidé nemají na nová

Premium Svých aut se Němci nechtějí vzdát v žádném případě. Vysoké ceny pohonných hmot a práce z domu však vedou k tomu, že...

Měnila kola, ladila motory. Královna Alžběta opravovala auta, má i výuční list

Premium Je dokladem důstojného stárnutí, bezbřehé vitality, elegance, klidného rozumu. Královna Alžběta II., která spravuje...

To z pravidel nevyčtete. Vysoká řidičská upozorní na časté chyby ve městech

Přednost v jízdě na větších křižovatkách a nesprávné parkování na sídlištích jsou podle dopravního experta Romana...

Aerolinky ruší tisíce prázdninových letů. Pilot vysvětluje proč

Tisíce zrušených letů, mnohahodinové fronty, vyčerpaný personál ostřelovaný výpověďmi. Současné letectví je v těžké...

Nadané děti mají společné rysy. Rodiče to někdy nepoznají, říká expert Mensy

Premium Pouhá dvě promile populace – tedy jenom jeden člověk z pěti set – má IQ vyšší než 150. Zhruba každý padesátý má přes...

Největší turistické lodě na světě vůbec nevyplují, jedna zamíří do šrotu

Největší turistická loď Global Dream z dílny německé společnosti MV Werften vůbec nevypluje a míří do šrotu, druhá je...

Kladivo na ruské dělostřelectvo. HIMARS se zapojil do bojů

Americký dělostřelecký systém HIMARS, po kterém Ukrajina volá už několik týdnů, byl konečně dopraven k bojujícím...

Někde bědují nad benzinem, jinde už hladoví. Zdražování pociťují lidé všude

To, že je všechno dražší a že pravděpodobně bude ještě o něco hůř, se rozhodně netýká jen Česka. Britský deník The...