Úterý 26. září 2023, svátek má Andrea
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 26. září 2023 Andrea

Kdo má správné ceny? Automobilky odhadují desetkrát vyšší náklady za Euro 7

aktualizováno  9:50
Přímé náklady výrobců automobilů na navrhovanou emisní normu Euro 7 budou až desetkrát vyšší, než předpokládá Evropská komise (EK).

Po skandálu Dieselgate byla v rámci normy Euro 6d-Temp zavedena povinnost testu emisí na silnici známý jako RDE (Real Driving Emissions). | foto: Škoda Auto

Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA) uvedlo, že podle studie poradenské společnosti Frontier Economics přímé náklady na splnění požadavků normy Euro 7 u benzinových osobních vozů a dodávek, včetně nákladů na schválení typu, investice a vybavení, dosáhnou 1 862 eur (44 100 Kč) na vozidlo. EK je odhaduje na 184 eur na vozidlo.

U autobusů a nákladních aut budou podle studie náklady činit v průměru 11 707 eur na vozidlo. Komise odhaduje tyto náklady pouze na 2 765 eur. Sdružení ACEA rovněž upozorňuje, že růst cen pro firmy a spotřebitele, kteří budou tato vozidla nakupovat, bude ještě vyšší.

Euro 7 je naprostá hloupost, říká šéf Iveca. Elektřina není řešení

„Evropský automobilový průmysl je odhodlán i nadále snižovat emise,“ uvedla ředitelka sdružení ACEA Sigrid de Vriesová. „Návrh normy Euro 7 ale jednoduše není tou správnou cestou, jak toho dosáhnout, protože by měl extrémně nízký environmentální dopad při extrémně vysokých nákladech,“ dodala.

Evropské automobilky proti normě Euro 7 bojují. Tvrdí, že je příliš nákladná a zbytečná, protože průmysl vydává desítky miliard eur na elektromobily s nulovými emisemi. Vynaložené peníze na novou normu by také mohly automobilkám chybět při přechodu na výrobu elektromobilů.

„Tyto odhady zahrnují pouze přímé výrobní náklady, především na zařízení a investice. Je důležité poznamenat, že tyto dodatečné náklady neodpovídají pořizovacím cenám, ale naopak ještě víc zvyšují ceny pro koncové uživatele. Nárůst cen by proto byl pravděpodobně vyšší než čísla uvedená ve studii,“ upozorňuje magazín Autoweek.

„Díky současným pravidlům Euro 6/VI má EU nejkomplexnější a nejpřísnější normy pro emise znečišťujících látek (např. NOX a pevných částic) na světě. Emise výfukových plynů jsou již nyní díky nejmodernějším technologiím vozidel na sotva měřitelné úrovni,“ připomíná Autoweek.

Evropská komise však tvrdí, že nová norma je nutná, aby se snížily škodlivé emise a zabránilo opakování emisního skandálu společnosti Volkswagen z roku 2015. Euro 7 má začít platit v polovině roku 2025 pro osobní automobily a v polovině roku 2027 pro nákladní automobily a autobusy.

Euro 7 ostře odmítá osm zemí EU. S Českem souhlasí velcí a malí hráči

V pondělí osm zemí EU zaslalo do Bruselu dokument, ve kterém Euro 7 silně kritizují a označují připravovaná pravidla za nerealistická. Dokument podepsaly Francie, Itálie, Polsko, Rumunsko, Maďarsko, Bulharsko, Česko a Slovensko. Pokud by se všechny tyto země při hlasování o nové normě postavily proti, neprošla by.

Autoweek upozorňuje, že kromě přímých nákladů vyvolá návrh Euro 7 i náklady nepřímé, například vyšší spotřebu paliva. „Za dobu životnosti vozidla by se tak mohly náklady na palivo zvýšit o 3,5 % - což představuje dodatečných 20 000 eur (475 000 Kč) u dálkových nákladních vozidel a 650 eur (15 500 Kč) u osobních a dodávkových automobilů.“

„Tyto nepřímé náklady, které Komise ve svém posouzení dopadů opomíjí, doplňují přímé náklady. Zvýšily by celkové náklady na vlastnictví vozidla, což by v době vysoké inflace a rostoucích cen energií znamenalo další finanční tlak na spotřebitele a podniky,“ dodává magazín Quattroruote.

17. června 2022

„Návrh Euro 7 by měl extrémně nízký dopad na životní prostředí za extrémně vysoké náklady,“ cituje generální ředitelku ACEA Sigrid de Vriesovou magazín Quattroruote. „Velkých přínosů pro životní prostředí a zdraví bude dosaženo přechodem na elektrifikaci a zároveň výměnou starších vozidel na silnicích EU za modely Euro 6/VI.“

Magazín Autoweek připomíná nedávné studie, které ukázaly, že nahrazení starších, více znečišťujících vozidel na silnicích EU nejnovějšími vozidly Euro 6/VI - spolu s elektrifikací nových vozidel - by do roku 2035 (ve srovnání s rokem 2020) přineslo snížení emisí NOX v silniční dopravě o 80 %. „Ve stejném období by nejpřísnější scénáře Euro 7 (tj. nulové limity pro NOX a částice) snížily emise NOX v silniční dopravě o další 4 % u osobních automobilů a dodávek a o 2 % u nákladních vozidel ve srovnání s normami Euro 6/VI,“ uvádí.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Těchto pět věcí řidiči v Česku ignorují nebo je neumějí. Děláte je také?

Každý řidič má nějaký zlozvyk. Někdo špatně pracuje se spojkovým pedálem, jiný málo sleduje zpětná zrcátka, další se...

Z dealerů Škody na Slovensku jsou minutové autopůjčovny

Kdo potřeboval před 20 lety auto na pár hodin, pár dnů nebo výjimečně pár týdnů, šel si pro něj do půjčovny. Postupem...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pět let bezzubého zákona. Fabia stočená o 760 tisíc kilometrů, bez postihu

Víc než třetina ojetých aut prodávaných v Česku má stočený tachometr, v průměru o 98 tisíc kilometrů. Rekordmanem,...

Sex v ulicích na denním pořádku. Roboauta fungují jako šmajchlkabinety

Premium Co je lepší než sex v autě? Sex v jedoucím autě, odpoví pohotově ti, co aktivně vyhledávají vzrušení. A platí, že v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Amerika neuvěřitelně investuje, v Evropě se jen řeční, lamentuje šéf Škody

Premium Klaus Zellmer oslavil první rok v roli předsedy představenstva Škody Auto. „Škoda má šanci v budoucnosti dostat větší...

Solární panely odcházejí překvapivě rychle a záruky nefungují, říká expert

Premium Solární boom může za pár let přinést majitelům fotovoltaických elektráren nepříjemné překvapení. Životnost solárních...

Při výchově sourozenců nejde být úplně spravedlivý, vysvětluje psycholožka

Premium Do pracovny za ní chodí rodiče, kteří tápají ve výchově ratolestí, řeší komplikované vztahy sourozenců či výchovu...

Jsme firma na zážitky. Ředitel Sparty Křivda o Priskem i novém stadionu

Premium Dodnes ho zabolí nohy, když si vzpomene, jak hrála Sparta naposledy v Edenu. V loňském derby dostala takovou...

Amerika neuvěřitelně investuje, v Evropě se jen řeční, lamentuje šéf Škody

Premium Klaus Zellmer oslavil první rok v roli předsedy představenstva Škody Auto. „Škoda má šanci v budoucnosti dostat větší...

Karbon je strašák moderních motorů. Zažene ho správná péče a palivo

Kardiovaskulární nemoci u lidí si většinou každý dokáže představit, něco podobného ale trápí i automobilové motory....

Češi stále častěji nakupují auta online. Atraktivní vozy přitom mizí takřka obratem

Advertorial Stejně jako v sousedních zemích je i v České republice nedostatek kvalitních ojetých automobilů. Situace je příznivá...

Škodovka vstupuje na vietnamský trh, prodává tam auta za miliardu

Škoda Auto oficiálně vstupuje na vietnamský trh, začíná s Karoqem a Kodiaqem dovezenými z Kvasin. Je to pro Škodováky...

Já vím své, říká modelka Taťána Kuchařová k třetí svatbě Brzobohatého

Taťána Kuchařová (35) zavzpomínala na své dětství i dospívání v Opočně a popsala své aktuální plány do budoucna....

Jiří Paroubek se potřetí oženil, expremiér si vzal bývalou poslankyni ČSSD

Po opožděné páteční oslavě svých 71. narozenin se bývalý premiér Jiří Paroubek o víkendu oženil, tentokrát už potřetí....

Solární panely odcházejí překvapivě rychle a záruky nefungují, říká expert

Premium Solární boom může za pár let přinést majitelům fotovoltaických elektráren nepříjemné překvapení. Životnost solárních...

Žiju se ženou, přiznala farářka ze StarDance Martina Viktorie Kopecká

Farářka Církve československé husitské Martina Viktorie Kopecká (37), která zaujala televizní diváky v soutěži...

Toxická laguna v Rumunsku pohlcuje vše živé. Katastrofa není daleko

V té krajině není nic lidského, a nebýt věže kostela, která ční z bahnité hmoty, ani by tu nic přítomnost člověka...