Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA) uvedlo, že podle studie poradenské společnosti Frontier Economics přímé náklady na splnění požadavků normy Euro 7 u benzinových osobních vozů a dodávek, včetně nákladů na schválení typu, investice a vybavení, dosáhnou 1 862 eur (44 100 Kč) na vozidlo. EK je odhaduje na 184 eur na vozidlo.
U autobusů a nákladních aut budou podle studie náklady činit v průměru 11 707 eur na vozidlo. Komise odhaduje tyto náklady pouze na 2 765 eur. Sdružení ACEA rovněž upozorňuje, že růst cen pro firmy a spotřebitele, kteří budou tato vozidla nakupovat, bude ještě vyšší.
Euro 7 je naprostá hloupost, říká šéf Iveca. Elektřina není řešení![]() |
„Evropský automobilový průmysl je odhodlán i nadále snižovat emise,“ uvedla ředitelka sdružení ACEA Sigrid de Vriesová. „Návrh normy Euro 7 ale jednoduše není tou správnou cestou, jak toho dosáhnout, protože by měl extrémně nízký environmentální dopad při extrémně vysokých nákladech,“ dodala.
Evropské automobilky proti normě Euro 7 bojují. Tvrdí, že je příliš nákladná a zbytečná, protože průmysl vydává desítky miliard eur na elektromobily s nulovými emisemi. Vynaložené peníze na novou normu by také mohly automobilkám chybět při přechodu na výrobu elektromobilů.
„Tyto odhady zahrnují pouze přímé výrobní náklady, především na zařízení a investice. Je důležité poznamenat, že tyto dodatečné náklady neodpovídají pořizovacím cenám, ale naopak ještě víc zvyšují ceny pro koncové uživatele. Nárůst cen by proto byl pravděpodobně vyšší než čísla uvedená ve studii,“ upozorňuje magazín Autoweek.
„Díky současným pravidlům Euro 6/VI má EU nejkomplexnější a nejpřísnější normy pro emise znečišťujících látek (např. NOX a pevných částic) na světě. Emise výfukových plynů jsou již nyní díky nejmodernějším technologiím vozidel na sotva měřitelné úrovni,“ připomíná Autoweek.
Evropská komise však tvrdí, že nová norma je nutná, aby se snížily škodlivé emise a zabránilo opakování emisního skandálu společnosti Volkswagen z roku 2015. Euro 7 má začít platit v polovině roku 2025 pro osobní automobily a v polovině roku 2027 pro nákladní automobily a autobusy.
Euro 7 ostře odmítá osm zemí EU. S Českem souhlasí velcí a malí hráči |
V pondělí osm zemí EU zaslalo do Bruselu dokument, ve kterém Euro 7 silně kritizují a označují připravovaná pravidla za nerealistická. Dokument podepsaly Francie, Itálie, Polsko, Rumunsko, Maďarsko, Bulharsko, Česko a Slovensko. Pokud by se všechny tyto země při hlasování o nové normě postavily proti, neprošla by.
Autoweek upozorňuje, že kromě přímých nákladů vyvolá návrh Euro 7 i náklady nepřímé, například vyšší spotřebu paliva. „Za dobu životnosti vozidla by se tak mohly náklady na palivo zvýšit o 3,5 % - což představuje dodatečných 20 000 eur (475 000 Kč) u dálkových nákladních vozidel a 650 eur (15 500 Kč) u osobních a dodávkových automobilů.“
„Tyto nepřímé náklady, které Komise ve svém posouzení dopadů opomíjí, doplňují přímé náklady. Zvýšily by celkové náklady na vlastnictví vozidla, což by v době vysoké inflace a rostoucích cen energií znamenalo další finanční tlak na spotřebitele a podniky,“ dodává magazín Quattroruote.
17. června 2022 |
Rozstřel
Sledovat další díly na iDNES.tv„Návrh Euro 7 by měl extrémně nízký dopad na životní prostředí za extrémně vysoké náklady,“ cituje generální ředitelku ACEA Sigrid de Vriesovou magazín Quattroruote. „Velkých přínosů pro životní prostředí a zdraví bude dosaženo přechodem na elektrifikaci a zároveň výměnou starších vozidel na silnicích EU za modely Euro 6/VI.“
Magazín Autoweek připomíná nedávné studie, které ukázaly, že nahrazení starších, více znečišťujících vozidel na silnicích EU nejnovějšími vozidly Euro 6/VI - spolu s elektrifikací nových vozidel - by do roku 2035 (ve srovnání s rokem 2020) přineslo snížení emisí NOX v silniční dopravě o 80 %. „Ve stejném období by nejpřísnější scénáře Euro 7 (tj. nulové limity pro NOX a částice) snížily emise NOX v silniční dopravě o další 4 % u osobních automobilů a dodávek a o 2 % u nákladních vozidel ve srovnání s normami Euro 6/VI,“ uvádí.