Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

S revolvery na roboauta a blokování nabíječek. Tak Američané brání pokroku

Na doby první průmyslové revoluce, kdy dělníci rozbíjeli stroje, protože se báli, že jim seberou práci, začínají vzpomínat testovací jezdci autonomních aut v Americe. Dva významné nové trendy v autoprůmyslu, elektromobilita a autonomní řízení, jsou některým proti chuti. Proti robotickému autu jdou s kamením či revolverem.

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo, kterou založil Google. | foto: Waymo

Případ, který se odehrál v říjnu loňského roku v americkém Chandleru nedaleko Phoenixu, není nijak ojedinělý. V pravé poledne zde z parku vyběhl útočník a zamířil přímo ke svému cíli, samořiditelnému vozu značky Waymo, které právě čekalo na zelenou na blízké křižovatce. Podezřelý muž, zhruba dvacetiletý mladík, blíže nespecifikovaným předmětem rozřízl autu jednu z pneumatik a beze stopy zmizel mezi okolními domy.

Podle informací deníku The New York Times šlo o jeden z více než dvaceti útoků, které se odehrály během posledních dvou let v Chandleru, kde Waymo od roku 2017 testuje své vozy. Waymo je projektem samořiditelných aut společnosti Google, který obyvatelé nevítají vždy s otevřenou náručí. Městští úředníci se setkávají se stížnostmi týkajícími se jak bezpečnosti, tak možných ztrát zaměstnání a obyvatelé města často různými způsoby projevují své pochybnosti a obavy související s rozšiřováním projektů umělé inteligence.

Podle policejních záznamů házeli někteří útočníci na vozy Waymo kameny, jiní se pokoušeli vytlačit auta ze silnice. Jedna žena byla spatřena, jak na vozidlo hlasitě křičí, ať okamžitě zmizí z její čtvrti. Další muž zastavil vedle robotického vozu a hrozil zaměstnanci sedícímu uvnitř umělohmotnou tyčí.

Dochází i k nebezpečnějším situacím, jako když útočník hrozil testujícímu řidiči sedícímu za volantem Wayma revolverem. Policistům řekl, že auty bez řidiče „pohrdá“ a upozornil na případ z března loňského roku, kdy autonomní auto společnosti Uber v nedalekém městě Tempe srazilo a usmrtilo ženu na přechodu.

„Jsou přece jiná místa, kde by se tato auta mohla testovat,“ říká v rozhovoru pro deník The New York Times 37letý Erik O‘Polka, který byl v listopadu loňského roku vyšetřován policií za opakované útoky na vozy Waymo. Několikrát se pokusil svým vozem Jeep Wrangler vytlačit Waymo z vozovky, v jednom případě jel přímo proti autonomnímu autu natolik agresivně, že bylo nuceno nouzově zastavit.

Jeho žena Elizabeth dodala, že se manžel „baví tím, když prudce zabrzdí před autonomním autem“. Sama už několikrát jela po silnici tak, aby ji tyto vozy byly nuceny předjet, a přitom na ně hlasitě pokřikovala, aby opustily její čtvrť. Problémy podle nich začaly v okamžiku, kdy jedno z autonomních aut málem srazilo jejich desetiletého syna, který si hrál v nedaleké slepé ulici.

„Zástupci firmy uvádějí, že potřebují testování ve skutečném provozu, já se ovšem v žádném případě netoužím stát chybou v jejich testu,“ uvádí O‘Polka, majitel společnosti poskytující informační technologie malým podnikatelům. „Nikdo se nás neptal, zda chceme být součástí jejich beta testování,“ dodává jeho žena, která s ním ve firmě spolupracuje.

Podle informací místního deníku The Arizona Republic bylo v Chandleru dosud oznámeno 21 útoků na vozy Waymo. Někteří analytici očekávají rozšíření tohoto jevu, především v souvislosti s čím dál intenzivnějšími diskuzemi na téma autonomních aut. V americké společnosti se šíří obavy, že by autonomní auta mohla připravit mnohé řidiče o zaměstnání, ale i z toho, že by auta bez řidičů převzala kontrolu nad mobilitou.

„Lidé se právem obávají,“ říká Douglas Rushkoff, mediální teoretik z univerzity v New Yorku a autor knihy „Házení kamení na vozy Google“. „Rozšiřuje se názor, že velké korporace, které pracují na zdokonalování technologií aut bez řidičů, nemají na srdci náš nejlepší zájem,“ dodává Rushkoff. „Vždyť jen pomyslete na lidi, kteří sedí uvnitř těch vozů a předávají své vědomosti umělé inteligenci, která je v brzké době nahradí.“

„Nouzoví řidiči“, kteří zatím jezdí ve vozech Waymo a stali se již oběťmi nesčetných útoků, policistům v Chandleru řekli, že jejich firma nehodlá podávat na útočníky trestní oznámení. Policejní úředníci k tomu uvedli, že Waymo nechce poskytovat videozáznamy útoků pro účely vyšetřování.

William Johnson z chandlerské policie popsal, že v červnu loňského roku viděl Chrysler PT Cruiser, jak schválně vybočuje z jízdního pruhu, aby tím zmátl za ním jedoucí vozidlo Wayma. Manažer společnosti předložil Johnsonovi záznam události, nicméně nepředal ho k bližšímu prozkoumání. Podle Johnsona manažer oznámil, že jeho společnost nechce, aby se policie případem důkladněji zabývala. Zdůraznil, že není žádoucí, aby bylo testování v Chandleru z jakéhokoli důvodu přerušeno.

Mluvčí Wayma Alexis Georgesonová uvedla, že se útoky týkají pouze malého procenta z celkových 25 tisíc mil, které vozy její firmy po státu Arizona denně najedou. „Bezpečnost našich řidičů, pasažérů i veřejnosti je naší absolutní prioritou,“ uvedla. „Za poslední dva roky se setkáváme s pozitivním ohlasem od obyvatel Arizony, kteří nový vývoj vítají a věří, že nová technologie zajistí větší bezpečnost na našich silnicích.“

Mluvčí dále uvedla, že společnost bere vážně bezpečnost svých „nouzových řidičů“ a odmítá tvrzení, že se Waymo snaží vyhnout negativní publicitě tím, že zametá veškeré útoky na její auta pod koberec: „Evidujeme informace o útocích, které by mohly představovat riziko či nebezpečí, a v případech útoků či vandalismu poskytujeme úřadům potřebné fotografie a videozáznamy.“

Úřady v Chandleru a v celé Arizoně zůstávají vůči testování vozů Waymo a dalších autonomních aut otevřené. Rob Antoniak, provozní ředitel společnosti Valley Metro, která dohlíží na systém městské hromadné dopravy ve Phoenixu, na Twitteru uvedl, že Arizona nadále vítá autonomní auta s otevřenou náručí. „Nesmíme dopustit, aby kriminální útoky jednotlivců zmařily vývoj dopravy budoucnosti,“ uvedl Antoniak.

Útoky na autonomní auta však nepředstavují jediný způsob, jakým Američané brání pokroku. V zemi, kde rok od roku přibývá fanoušků elektromobilů, stejným tempem narůstá i počet jejich odpůrců. Nezřídka se tak stává, že dochází ke konfliktům mezi uživateli elektromobilů a vozů se spalovacími motory. 

V poslední době přibývá případů, kdy majitelé velkých pick-upů blokují parkovací místa u dobíjecích stanic a tím majitelům elektromobilů Tesla znemožňují dobití jejich vozu. Pro fenomén blokování nabíjecích míst už se objevil speciální výraz „icing“, který vychází ze zkratky ICE (Internal Combustion Engine, tedy spalovací motor) a vyjadřuje zablokování nabíječky vozem se spalovacím motorem.

O důvodech, proč budí značka Tesla mezi Američany takový odpor, se v médiích pouze spekuluje. Jde přece o americkou značku, která vytváří pracovní místa. Mnozí občané však nesympatizují s vládní finanční podporou elektromobility a především značky Tesla a snaží se dát svůj názor nejrůznějšími způsoby najevo. 

Třeba blokováním dobíjecích stanic. Policie nebo zaměstnanci supermarketů, na jejichž parkovištích rychlonabíječky Tesly jsou, už řešili několik incidentů, při nichž řidiči amerických mastodontů prolévajících si hrdlo benzinem slovně napadali „teslisty“ a nadávali jim.

Takto si se zablokovanou nabíjecí stanicí poradil řidič Tesly X:

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Stellantis se paktuje s Číňany. Budou v Evropě vyrábět a prodávat elektroauta

Malý městský elektromobil T03 je v prodeji již ve Francii.

VIDEO Mezinárodní automobilová skupina Stellantis vytvořila s čínským výrobcem elektromobilů Leapmotor...

Škodovky mají správné ceny, hlídáme náklady, vysvětluje šéf české Škody

Jiří Maláček, šéf českého zastoupení Škody Auto hostem diskuzního pořadu...

VIDEO „Pořád je dostupnost mobility velmi dobrá,“ myslí si Jiří Maláček, šéf českého zastoupení Škody...

Biden v ekonomické válce s Čínou, na elektroauta uvalí USA clo sto procent

Joe Biden při zahájení autosalonu v Detroitu

VIDEO Spojené státy zvýší cla na dovoz elektromobilů z Číny z 25 na 100 procent, oznámila administrativa...

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

Vývozní strategie čínské automobilky BYD nedává moc smysl, pokud ji budeme...

VIDEO Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Auta dnes může prodávat každý lúzr, říká k testu autosalónů novinář

Hosty pořadu Rozstřel jsou František Dvořák, šéf Auto.iDNES.cz a Lenka...

VIDEO Rozstřel Investigativní tým MF DNES a iDNES.cz opět po roce otestoval české autosalóny. Průzkumníci ve...

Tesla svolává téměř 3900 cybertrucků kvůli opravě pedálu plynu

Tesla Cybertruck

VIDEO Americký výrobce elektromobilů Tesla svolává ke kontrole 3878 svých pick-upů Cybetruck. Důvodem je...

Tesla 3 je v ČR nejlevnější v historii, značce klesají prodeje

Tesla Model 3

VIDEO Americký výrobce elektromobilů Tesla snížil ceny, například v USA, Číně a Německu, všimla si...

  • Nejčtenější

Putinova pojízdná pevnost s novou fasádou. Aurus je ležák, tak ho rozdávají

12. května 2024

Staronový ruský prezident vyrazil na slavnostní inauguraci ve modernizované verzi limuzíny Aurus...

Všechna Kabaňova auta. Poznejte výtvory génia, kterého ulovili Číňané

16. května 2024,  aktualizováno  9:46

Čtyřlístek, české sklo, kubismus, poštovní obálka, iPhone. Tím vším se při tvorbě svých aut...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nejprodávanější Škoda nemá tříválec a dostala funkci, kterou si snad ještě rozmyslí

16. května 2024

Octavia je nejúspěšnější škodovkou všech dob, ve čtyřech novodobých generacích jich od roku 1996...

Auta dnes může prodávat každý lúzr, říká k testu autosalónů novinář

14. května 2024

Rozstřel Investigativní tým MF DNES a iDNES.cz opět po roce otestoval české autosalóny. Průzkumníci ve...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Švýcaři varují před dětskou sedačkou, která se rozlámala při testech

13. května 2024

Test dětských autosedaček, jehož kompletní výsledky budou zveřejněny na konci letošního května,...

Kolínskou Toyotu poprvé povede Čech. Respektovaný odborník, co zná Japonsko

18. května 2024

Novým prezidentem kolínské automobilky Toyota Motor Manufacturing Czech Republic se od června stane...

Nebezpečí nepřijde samo, musí se vyhledávat. Štreku do Atén zdolal i trabant

18. května 2024

Zdvojnásobte cestu do Chorvatska, vynechte dálnice a vezměte auto, ve kterém jste na dovolenou...

V Divišově chystají elektrickou Jawu. EL-NICO bude karbonový unikát

17. května 2024

Divišovský výrobce motocyklů Speedway Factory (dříve Jawa Factory) a Vysoká škola Liberec dokončují...

Dva druhy vulgarit za volantem. Jeden uleví přetlaku, druhý je nebezpečný

17. května 2024

Nadáváte za volantem? A jaké nadávky používáte? A nadáváte přímo konkrétnímu člověku nebo spíše jen...

Bohužel nám to nevyšlo, oznámili manželé Pagáčovi rozchod po šesti letech

Herečka Patricie Pagáčová (35) a dramaturg Tibor Pagáč (32) se rozešli po pěti letech manželství. Žádost o rozvod zatím...

Moderátorka Petra Křivková-Svoboda přišla při tragické nehodě o manžela

Moderátorka poledních zpráv televize Nova Petra Křivková-Svoboda (41) v neděli ztratila svého manžela Ondřeje Křivku...

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního divadla. Zahrál si...

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...