VIDEO: Rychlokurz jízdy na skútru potřebuje každý, řidičák nestačí

Od letoška může na velký skútr každý. I ten, kdo nikdy neseděl na něčem, co má dvě kola. I na pohled malá a papírově zdánlivě slabá motorka však vyžaduje aspoň minimální trénink. Jak to vypadá, když začátečník sedne na motorku?

"Nebojím se, jen mám před tím strojem docela respekt," říká figurantka Karolína, když zkouší vyhoupnout Yamahu ze stojánku. Nejde to, chvíli to vypadá, že skútr dokonce spadne. Není z nejlehčích, model Yamaha BW's váží 120 kilogramů a manipulace s ním chce trochu cviku. Jenže Karolína nikdy na něčem takovém neseděla, i na kole jezdila hlavně jako dítě.

Řidičák na osobní auto ovšem má, a tak se teď podle nových pravidel klidně může posadit na skútr s objemem motoru do 125 ccm a vyrazit do práce přeplněnými městskými ulicemi.

Škola jízdy na skútru: Základní bezpečnostní zásada je: nepředjíždějte auto, aniž byste zkontrolovali, že před ním není žádná odbočka, parkoviště, vjezd do vrat.

Teoreticky k tomu nepotřebuje žádné školení, stačí koupit mašinku a vyrazit. Ale Karolína je rozumná, rozhodla se absolvovat minikurz, aby se aspoň naučila rozjíždět, zatáčet a skútr ovládat. Úkolu se ujal popularizátor bezpečné jízdy Míra Lisý, který provozuje pojízdnou motoškolu Bezpečně na motorce. Spolu s kolegou Martinem Houškou si berou Karolínu na paškál.

Připadám si jako trdlo

Nejdříve absolvuje hodinovou teoretickou přípravu, pak vyráží na parkoviště. Na hlavu jí nasazují helmu. "Sedí?" ptá se Martin. "Zatřeste hlavou, nesmí se ani pohnout," dává jí základní radu. "Mám pocit, že kdybych spadla, hlava by mi ulítla i s helmou, jak je těžká," směje se Karolína. Navléká si ještě rukavice s kevlarovými chrániči kloubů a přichází ke skútru.

Míra Lisý jí radí úplně první kroky: "Levou rukou chytněte levé řídítko, pravou skútr za madlo a shoďte ho ze stojánku." Nakonec se to daří, takže instruktor Míra velí chytit skútr za obě řídítka a zkusit ho vést. Ani to není jednoduché. Když se řídítky zatočí příliš, stroj se málem poroučí k zemi. "Připadám si jako trdlo, a to jsem ještě ani nevyjela," komentuje to Karolína.

Levou rukou chytněte levé řídítko, pravou skútr za madlo a shoďte ho ze stojánku.

Konečně usedá na skútr, obě nohy ještě na zemi. Míra přidává radu pro jezdce menších postav. "Měli by se opírat o zem jen jednou nohou a druhou nechat na stupátku. Protože kdo nedosáhne až na zem, opírá se jen o špičky a nemá dostatečnou stabilitu." To však Karolíně nehrozí, takže může nastartovat. Nejdříve otočí klíčkem, pak zmáčkne červené tlačítko, přičemž levá ruka drží zmáčknutou brzdu.

Konečně poprvé přidává plyn, stačí pustit brzdu a skútr se rozjíždí. "Nohy na stupátka, nešoupejte je po zemi," radí Míra, ale Karolína se ještě bojí a pořád se skútrem poskakuje. "Takhle to vypadá, když je někdo nepolíbený ježděním a teď půjde poprvé na motorku bez byť kratičkého kurzu v motoškole. Tohle by měli vidět ti, co takový zákon schválili," rozohňuje se Míra Lisý.

Plyn a brzda, to je problém

Karolína se konečně odvažuje zdvihnout nohy výše, pomáhá si jimi už jen v zatáčce, pěkně nabírá rychlost. A vyráží proti zdi. "Měla jsem pocit, že chci ubrat plyn, ale otáčela jsem s ním na opačnou stranu, k sobě, čímž jsem přidávala. Brzdit mě nenapadlo, bylo to strašně rychlé, ruce nevěděly, co dělat. Tak jsem radši zatočila, abych nenabourala do budovy," popisuje Karolína kritický moment první jízdy.

"Asi nejsem moc nadaná," říká, ale instruktor ji uklidňuje, že podobně je na tom 90 procent populace. "Chce to opravdu jen průpravu," ujišťuje.

Zkoušíme další rozjezd. Míra radí nechat pravou nohu jako odrážecí a opěrnou, levou mít na stupátku a zkoušet rozjezdy a zastavení. A vida, jde to. Karolína se konečně rozjíždí celkem plynule, odraz nohou rozjezdu svědčí. "Lepší by bylo mít na zemi obě, ale zvládám to," směje se Karolína, když se Míra ptá, jestli už je to fajn. Stačí dalších deset rozjezdů a získává mnohem větší jistotu. "Už si osahává plyn, už ví, jak reaguje, nebojí se hned po rozjezdu dát nohy nahoru," chválí Míra. I Karolína je celkem spokojená, až na jednu věc. "Stává se mi, že přidávám plyn a zároveň brzdím, někdy to prostě nezkoordinuju," říká.

Škola jízdy na skútru: Platí, že každý by měl jezdit jen na takovém stroji, který sám dokáže zvednout ze země. Nejlehčí skútry váží kolem 55 kg, větší 125 ccm kolem 110 kilogramů.

To se může vymstít. "Vím o jednom pánovi, který na kurzu přebrzdil přední kolo a pořád měl plný plyn. Kolo měl ve smyku a vylétl do pole. Taky nebyl schopen zkoordinovat plyn a brzdu," varuje Karolínu Mírův kolega Martin Houška.

Karolína naráží ještě na jeden problém: na klíček zapalování, a to kolenem. Je to nepříjemné, ale řešení je jednoduché. Klíček je u yamahy sklopný, takže už nepřekáží. Při té příležitosti ukazuje instruktor ještě vypínací tlačítko, které má každá motorka i skútr na pravém řídítku. "Kdyby vám spadl nastartovaný, nemusíte hledat klíček někde dole, ale tímhle šedým přepínačem jednoduše motor vypnete," vysvětluje.

Pořádně otočit hlavu!

Karolína už získává jistotu, a tak za chvíli přichází na řadu slalom mezi kužely. Jsou daleko od sebe, takže to není problém. Ten se ukazuje na konci minitrati, kde se má Karolína otočit. "Vidíte, dělá zásadní chybu, o níž jsme mluvili. Neotáčí hlavu dostatečně za zatáčku, dívá se dopředu, ruce má rovné a ztuhlé, a nemůže tak pořádně zatočit," ukazuje Míra Lisý, a Karolína mu dává za pravdu. Ve druhém kole už hlavu vyvrátí pořádně doleva přes rameno, ruce pokrčí a uvolní a vida, jde to! "Fakt mě překvapuje, jak to v praxi funguje. Teď zatočím na pětníku," raduje se novopečená skútrařka.

Když se před vámi objeví nečekaná překážka, je třeba skútru pomoci odtlačením řídítek na opačnou stranu, provést výhybný manévr s tělem odklánějícím se proti náklonu motorky. Hlavní zásadou pro všechny příležitosti je být celkově uvolněný, tělo nesmí být v křeči.

Jezdí ještě asi hodinu a jistota, s níž malou motorku ovládá, se raketově zvyšuje. Na závěr si pak vykrouží pár koleček okolními ulicemi, i když do města by si ještě netroufla.

Se svým výkonem je nakonec docela spokojená. "Líbilo se mi to, ale cítím, že by to ještě chtělo trénink," říká. Míra Lisý souhlasí. "Tak dvanáct hodin intenzivního ježdění na cvičišti mezi kužely a pak byste mohla zkusit vyrazit do provozu. Váš největší problém jsou ztuhlé ruce. Musí být uvolněné, jinak s nimi neuděláte úhybný manévr, když bude třeba. Chce to prostě cvik. Ale vidíte sama, že žádné dřevo, jak jste si myslela na začátku, určitě nejste," loučí se se svou žačkou instruktor.

Zásady bezpečné jízdy na skútru a jeho ovládání

ZÁKLADNÍ OVLÁDÁNÍ
Začít se má jemnou motorikou. Ne nastartovat, rozjet se, jet kus rovně a pak teprve začít řešit, co vlastně dělat dál. Je dobré si vyzkoušet manipulaci s motorkou na místě, vedení, nasedání, pak při minimální rychlosti otáčení na místě, slalom mezi pár kužely na větším parkovišti. Tak si vyzkoušíte reakce pro jízdu v kolonách. Nejdřív nechávejte nohy nad zemí, abyste mohli okamžitě reagovat, až pak je zasuňte na stupátka. Musíte se se skútrem dokonale seznámit, většina lidí tuto fázi bohužel přeskakuje.

NÁKLON TĚLA PŘI JÍZDĚ
Zatímco na jízdním kole zatáčíte tím, že pohnete pomocí řídítek předním kolem, na skútru, který jede rychleji, se musíte i naklánět tělem společně se strojem. Týká se to samozřejmě rychlejších zatáček. Ale vždy je nutné držet hlavu vodorovně nad vozovkou, aby nevznikaly deformace periferního vidění.

NAKLÁNĚNÍ HLAVY
Při otáčení se většina lidí dívá dopředu před přední kolo. To je špatně. Platí pořekadlo: kam se dívám, tam jedu. Správně je tedy koukat daleko před sebe a do zatáček pak otočit hlavu daleko za zatáčku, kam mířím.

VYHÝBÁNÍ
Když se před vámi objeví nečekaná překážka, je třeba skútru pomoci odtlačením řídítek na opačnou stranu, provést výhybný manévr s tělem odklánějícím se proti náklonu motorky. Hlavní zásadou pro všechny příležitosti je být celkově uvolněný, tělo nesmí být v křeči. 

ŘAZENÍ
Skútry mají variátory, tedy automatické převodovky, takže o řazení se starat nemusíte.

BRZDY
Skútry mají dvě brzdy, používejte vždy obě! Přední brzda je na pravé straně řídítek, což je trochu problém při přecvičování z kola, protože na něm jsou občas brzdy obráceně, levá ovládá zadní kolo. Při pomalé jízdě do 20 km/h je lepší používat obě brzdy velmi s citem a spíše zadní brzdu, při prudkém zmáčknutí přední brzdy může dojít k zavření řídítek a k pádu. Při ostatní jízdě a při krizovém brzdění používejte tlak na obě páčky v poměru 70 % přední brzdou a 30 % zadní. Stejně jako u auta nebrzděte v zatáčce. Nejenže můžete dostat smyk, ale skútr se tím narovnává, což je přesně opak náklonu, který potřebujete.

BEZPEČNOST PŘI JÍZDĚ
Nelepte se na kufr před vámi jedoucího auta, protože to díky všem čtyřem brzděným kolům zastaví pokaždé dřív, a když nebudete mít odstup, narazíte do něj. Při padesátikilometrové rychlosti má skútr zhruba o metr delší brzdnou dráhu než auto, při 90 km/h to je už pět metrů. 

Jeďte vždy mimo osu auta, buď vlevo, nebo vpravo, abyste ho mohli případně objet a vyhnout se mu. Důležitá je reakční doba jezdce. Než začnete mačkat brzdu, při 50 km/h ujedete minimálně deset metrů, za dalších deset zastavíte, při 90 km/h je to už kolem 20 metrů a zastavíte za dalších 30. Je samozřejmě nutné být neustále ve střehu, nekochat se krajinou, sebemenší náraz může mít mnohem vážnější následky než u auta.

Musíte předvídat, co udělají ostatní, jet defenzivně, ne agresivně.

Základní bezpečnostní zásada je: nepředjíždějte auto, aniž byste zkontrolovali, že před ním není žádná odbočka, parkoviště, vjezd do vrat. Řidiči často zapomenou dát blinkr, a pokud odbočí, vy do nich narazíte, což může být i smrtelné. Základ defenzivní jízdy je předvídat, co udělá ten druhý, myslet i za něj. Kolonu předjíždějte postupně, po jednom autě.

Opatrní buďte na špatných cestách. Skútry mají malá kolečka, a tak jsou citlivější na rozbité cesty. Nemají tak jisté jízdní vlastnosti jako motorky, které mají průměry kol větší. Platí také, že každý by měl jezdit jen na takovém stroji, který sám dokáže zvednout ze země. Nejlehčí skútry váží kolem 55 kg, větší s objemem 125 ccm kolem 110 kilogramů.

PNEUMATIKY
Přestože na to spousta lidí nemyslí, je nutné pravidelně kontrolovat tlak v pneumatikách. Na rozdíl od auta není kvůli nízké hmotnosti a tužšímu kordu pneumatiky u skútru poznat, že guma je podhuštěná. Na pohled vypadá pořád stejně, ale za jízdy se pak "žvejká" a skútr plave. Největší nebezpečí od podhuštěné pneumatiky hrozí při krizovém brzdění nebo vyhýbacím manévru, ty prakticky nelze provést.

Nejčtenější

Laurinka míří na Tour de France. Unikátní superb pick-up postavili studenti

Desátý žákovský vůz oslavuje výročí 130 let Škoda Auto a propojení společnosti s cyklistickou historií, jmenuje se Škoda L&K 130. Osmadvacet žáků mladoboleslavského Středního odborného učiliště Škoda...

Svezli jsme se nejrychlejší obytnou tatrou. Letí až 170 km/h a nebojí se terénu

Před 38 lety dodala kopřivnická automobilka první Tatry 815 pořadatelům Rallye Paříž–Dakar. Jeden ze sedmi raritních vozů se vrátil zpět do Česka, kde prošel důkladnou renovací a dnes se opět vydává...

Americké křižníky obsadily louku, teď mají obří mejdan v srdci Pálavy

JK Classics není jen pouhé automobilové muzeum. Jde i o místo, kde se několikrát do roka potkávají lidé, kterým učarovaly chromem oplývající stroje osazené velkoobjemovými motory. Třeba jako na...

Mercedesy obsadily náměstí v Kolíně. Vedle číňana zaparkoval jezevčík

Odjakživa jsou místem, kde se setkávají lidé. Ať už je to na trzích či u příležitosti různých oslav. Malebná městská náměstí si oblíbily i různé české autokluby. Třeba v Kolíně se krátce po sobě...

Proč se řidiči elektromobilů loudají? Vyzkoušeli jsme to se Škodou Elroq

Jak moc se změní spotřeba elektromobilu, pokud z tachometrových 135 km/h o 10 nebo 20 kilometrů za hodinu zpomalíme? A co to udělá s časem příjezdu? S elektromobilem Škoda Elroq jsme kroužili pro...

Laurinka míří na Tour de France. Unikátní superb pick-up postavili studenti

Desátý žákovský vůz oslavuje výročí 130 let Škoda Auto a propojení společnosti s cyklistickou historií, jmenuje se Škoda L&K 130. Osmadvacet žáků mladoboleslavského Středního odborného učiliště Škoda...

20. června 2025

Mercedesy obsadily náměstí v Kolíně. Vedle číňana zaparkoval jezevčík

Odjakživa jsou místem, kde se setkávají lidé. Ať už je to na trzích či u příležitosti různých oslav. Malebná městská náměstí si oblíbily i různé české autokluby. Třeba v Kolíně se krátce po sobě...

20. června 2025

Češi poprvé na slavném závodě ultraúsporných aut. Tříkolku postavili za rok

Vysokoškolští studenti z týmu Green Gliders Fakulty dopravní ČVUT v Praze se poprvé zúčastnili prestižní mezinárodní soutěže Shell Eco-marathon – závodů zaměřených na úspornou jízdu. Se svým vozidlem...

20. června 2025

Čínští dravci jdou po krku škodovkám. Omoda a Jaecoo chystají novinky

Čínský exportní tygr Chery Automobile v Evropě zapouští kořeny se svými novými značkami. Modely Omoda 5, 5 EV a Jaecoo J7 a J7 PHEV bude i na českém trhu následovat další várka novinek. UFO do města...

20. června 2025

Ministr dopravy: V roce 2027 by v ČR mohly být podmínky pro auta bez řidiče

Ministerstvo dopravy začalo připravovat legislativu, která umožní provoz vozidel zcela bez řidiče. Legislativu pro autonomní řízení úrovní L4 a L5 hodlá v příštím roce předložit do Poslanecké...

19. června 2025

Defekt na dálnici. Oprava se může změnit v boj o přežití

Taková banalita jako výměna prázdného kola by neměla být pro většinu řidičů problém. Na rušných dálnicích se však do řešení problému raději nepouštějte a spolehněte na asistenci pojišťovny nebo ŘSD....

19. června 2025

Na dovolenou autem? Dejte pár stovek za pojistku, ať vás nehoda nezruinuje

Možná máte dobře sjednané povinné ručení, které má i nějakou tu asistenci v případě problémů vašeho vozu. Jenomže v zahraničí je vám to k ničemu. Takže i když při cestách po Česku neřešíte havarijní...

19. června 2025

Svezli jsme se nejrychlejší obytnou tatrou. Letí až 170 km/h a nebojí se terénu

Před 38 lety dodala kopřivnická automobilka první Tatry 815 pořadatelům Rallye Paříž–Dakar. Jeden ze sedmi raritních vozů se vrátil zpět do Česka, kde prošel důkladnou renovací a dnes se opět vydává...

19. června 2025

Na kochačku zapomeňte, ďábel od Ducati umí zatopit pod kotlem

Kdyby nám někdo před ještě nějakými dvaceti lety řekl, že v Ducati budou vyrábět čtyřválec, a ještě ho dají do cruiseru, museli bychom pochybovat o jeho duševním zdraví. Ale je to tak a na trh dnes...

19. června 2025

De Meova rozlučka s Renaultem v retrostylu. Plechové džíny dorazí koncem léta

Auto s tradicí, skvělé do města, ale prostorné na víkendovou cestu s rodinou, s designem, který nepřehlédnete, úsporné a za zajímavou cenu. Kdyby bylo spalovací, je to zaručený recept na úspěch....

18. června 2025,  aktualizováno  18:03

Překvapivého vítěze ankety Ojeté auto roku 2025 doplnili „obvyklí podezřelí“

Ojetým autem roku se v prvním ročníku ankety, vyhlášené skupinou Aures Holdings ve spolupráci s Asociací obchodu s ojetými automobily, stal překvapivě elektromobil Škoda Enyaq. Dostalo se i na další...

18. června 2025  16:18

Chrysler oslavil 100 let. Na dobu své největší slávy už jen vzpomíná

Americká značka Chrysler oslavila 100 let existence. Dnes je to již jen slabý odvar toho, co kdysi, ale na rozdíl od takových jmen jako Oldsmobile, Plymouth, Pontiac či Mercury, stále existuje....

18. června 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.