Motosezona přivede na skútry hodně nováčků. Do začátků stačí i ojetina

  10:00aktualizováno  10:00
Jaro je konečně tady, je tedy nejvyšší čas začít shánět skútr. Díky novele zákona, která letos vstoupila v platnost, je možné s řidičákem na osobní auto (skupina B) řídit i větší skútr s motorem do objemu 125 ccm. Kdo si není jistý, že je jedna stopa to pravé pro něj, může na zkoušku osedlat ojetinu.

Od ledna můžete jezdit na malém skútru s řidičákem na auto. | foto: Filip Tichý - Skutrmania.cz

Ne každý má také dost peněz na nákup nového skútru, nebo prostě nechce investovat někdy značné částky. Výběr ojetin je opravdu široký, ale není jednoduché se v nich zorientovat a už vůbec ne vybrat si skútr podle svých představ, který bude navíc v dobrém technickém stavu.

Bazar, dovoz, nebo soukromník?

Když už si vyberete typ, nastává výběr prodejce. Máte v zásadě tři možnosti. Stejně jako jsou bazary aut, existují i bazary skútrů, které se specializují jak na dovážené stroje (většinou z Itálie, nebo Německa), tak i na tuzemské ojetiny. Zde máte výhodu právního servisu při přihlášení ojetiny a jistou garanci původu. Ale každý bazarista je jiný, a tak je samozřejmě nelze globálně hodnotit.

Stejně jako u aut bohužel nemusí být kilometry na počítadle vždy reálné.

Stejně jako u aut bohužel nemusí být kilometry na počítadle vždy reálné.

Druhou variantou je dovoz individuální. To znamená najít si na zahraničním inzertním serveru bazar, nebo konkrétního prodejce, a do dotyčné země se pro skútr vydat. V zahraničí se o stroje většinou lépe starají, a dovezete tak opravdu pěkné kusy za rozumné peníze.

Fotogalerie

Ušetřenou částku pak musíte vykoupit svým časem při přihlášení ojetého stroje v České republice. Jako první podstoupíte dovozovou technickou kontrolu. Na jejím základě získáte potvrzení o technické způsobilosti. Pak vás čeká návštěva pojišťovny kvůli povinnému ručení. S obojím vyrazíte na úřad, který vystaví technický průkaz a můžete na silnice. Celý proces by se měl vejít do tří tisíc korun.

Poslední a nejjednodušší způsob je nákup od českého majitele stroje, kde máte jednoduchou komunikaci i následnou administrativu. Zajímá vás tak jen technický stav.

Na co si dát pozor

Nákup ojetiny je vždy loterie, ať se jedná o jakoukoliv značku. Při nákupu se předem informujte o problémech daného modelu. Na internetu najdete informací dostatek.

V prvé řadě byste měli kontrolovat VIN, který je vyražený většinou na přední rámové trubce skútru pod krytkou. Pokud údaje v techničáku a na stroji sedí, můžete přistoupit ke kontrole technického stavu stroje. Některé věci poznáte na první pohled: odřené a špatně lícující plasty svědčí o nehodě. Může to být jen nevinný pád ze stojánku, ale i nehoda, která může mít vliv na geometrii stroje.

Ojeté pneumatiky mohou prozradit skutečný nájezd kilometrů.

Ojeté pneumatiky mohou prozradit skutečný nájezd kilometrů.

Zarezlé brzdy znamenají dlouhou odstávku.

Zarezlé brzdy znamenají dlouhou odstávku.

Dál zkuste všechny vůle, které na stroji mohou být. Řízení by mělo být pevné a otáčet se jen kolem své osy. To samé platí o kyvné vidlici a kolech. Ta by se neměla v uložení hýbat, v opačném případě vás čeká minimálně výměna ložisek. Motor skútru by měl být čistý a neměl by na něm být olej, stejně jako na těsnění u výfuku.

Zkušební jízda

Před startováním si sáhněte na motor a výfuk, majitel často nechá motor předem zahřát, aby udělal dojem hladkým startem. O stavu motoru vám však daleko více řekne právě studený start. Motor by měl mít hladký chod bez mechanického klapání apod. 

Pak je čas na zkušební jízdu. Pokud je motor i automatická převodovka v pořádku, stroj se rozjíždí plynule, neměl by zaškubat a měl by postupně zrychlovat. Když budete brzdit, skútr musí držet rovný směr a nekroutit se. To samé platí o přímé jízdě. Když zrychlíte na přibližně čtyřicetikilometrovou rychlost a pustíte na chvíli řídítka, nesmí se rozklepat.

Před startem si sáhněte na motor, neměl by být teplý.

Před startem si sáhněte na motor, neměl by být teplý.

Pokud je vše v pořádku, jste na nejlepší cestě koupit si ojetinu ve slušném stavu. Po nákupu přesto doporučujeme navštívit servis a nechat udělat standardní údržbu. I když má stroj servisní knížku, nikdy nevíte, co majitel skutečně nechával dělat. Při kontrole se vyplatí nechat zkontrolovat, popřípadě vyměnit i řemen variátoru. Pro šetřílky máme ještě jeden tip: existují i vrakoviště s díly na skútry.

Skútr je relativně jednoduché vozidlo a pokud mu dáte základní péči, měl by vás i stroj z druhé ruky spolehlivě vozit ještě mnoho kilometrů.

Autoři:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

Škoda po sto letech míří do jedné stopy. Projeli jsme elektromoped Klement

Otestovali jsme Klementa – koncept městské mobility od Škoda Auto

Klement klame tělem. Zpovzdálí se tváří jako hodně drahé a extravagantní kolo. Ale Klement bicykl není, jeho pedály...

Další z rubriky

Piaggio MP3 je tříkolový drak, kterého ovládne i nováček bez řidičáku

Piaggio MP3

Pokud vás auta omrzela, běžné skútry vám připadají slabé, ale řidičák na motorku neplánujete, je pro vás tato lehce...

Jednostopý chameleon, který na silnici mění barvy podle světla

Agresivní chameleon: nový barevný design motocyklů pracuje se světlem.

Možností k vizuálnímu tuningu nabízí motocykly výrazně méně než auta. Přirovnávat práci mnichovského studia impuls.xyz...

VIDEO: Italské vosy se šikují v Praze, centrem probzučí v sobotu

Vespa sraz

Devátý ročník tradičního srazu italských dvoukolových vos začíná na nejdelší den v roce. Nejslavnější skútry světa,...

Najdete na iDNES.cz