Motosezona přivede na skútry hodně nováčků. Do začátků stačí i ojetina

  10:00aktualizováno  10:00
Jaro je konečně tady, je tedy nejvyšší čas začít shánět skútr. Díky novele zákona, která letos vstoupila v platnost, je možné s řidičákem na osobní auto (skupina B) řídit i větší skútr s motorem do objemu 125 ccm. Kdo si není jistý, že je jedna stopa to pravé pro něj, může na zkoušku osedlat ojetinu.

Od ledna můžete jezdit na malém skútru s řidičákem na auto. | foto: Filip Tichý - Skutrmania.cz

Ne každý má také dost peněz na nákup nového skútru, nebo prostě nechce investovat někdy značné částky. Výběr ojetin je opravdu široký, ale není jednoduché se v nich zorientovat a už vůbec ne vybrat si skútr podle svých představ, který bude navíc v dobrém technickém stavu.

Bazar, dovoz, nebo soukromník?

Když už si vyberete typ, nastává výběr prodejce. Máte v zásadě tři možnosti. Stejně jako jsou bazary aut, existují i bazary skútrů, které se specializují jak na dovážené stroje (většinou z Itálie, nebo Německa), tak i na tuzemské ojetiny. Zde máte výhodu právního servisu při přihlášení ojetiny a jistou garanci původu. Ale každý bazarista je jiný, a tak je samozřejmě nelze globálně hodnotit.

Stejně jako u aut bohužel nemusí být kilometry na počítadle vždy reálné.

Stejně jako u aut bohužel nemusí být kilometry na počítadle vždy reálné.

Druhou variantou je dovoz individuální. To znamená najít si na zahraničním inzertním serveru bazar, nebo konkrétního prodejce, a do dotyčné země se pro skútr vydat. V zahraničí se o stroje většinou lépe starají, a dovezete tak opravdu pěkné kusy za rozumné peníze.

Fotogalerie

Ušetřenou částku pak musíte vykoupit svým časem při přihlášení ojetého stroje v České republice. Jako první podstoupíte dovozovou technickou kontrolu. Na jejím základě získáte potvrzení o technické způsobilosti. Pak vás čeká návštěva pojišťovny kvůli povinnému ručení. S obojím vyrazíte na úřad, který vystaví technický průkaz a můžete na silnice. Celý proces by se měl vejít do tří tisíc korun.

Poslední a nejjednodušší způsob je nákup od českého majitele stroje, kde máte jednoduchou komunikaci i následnou administrativu. Zajímá vás tak jen technický stav.

Na co si dát pozor

Nákup ojetiny je vždy loterie, ať se jedná o jakoukoliv značku. Při nákupu se předem informujte o problémech daného modelu. Na internetu najdete informací dostatek.

V prvé řadě byste měli kontrolovat VIN, který je vyražený většinou na přední rámové trubce skútru pod krytkou. Pokud údaje v techničáku a na stroji sedí, můžete přistoupit ke kontrole technického stavu stroje. Některé věci poznáte na první pohled: odřené a špatně lícující plasty svědčí o nehodě. Může to být jen nevinný pád ze stojánku, ale i nehoda, která může mít vliv na geometrii stroje.

Ojeté pneumatiky mohou prozradit skutečný nájezd kilometrů.

Ojeté pneumatiky mohou prozradit skutečný nájezd kilometrů.

Zarezlé brzdy znamenají dlouhou odstávku.

Zarezlé brzdy znamenají dlouhou odstávku.

Dál zkuste všechny vůle, které na stroji mohou být. Řízení by mělo být pevné a otáčet se jen kolem své osy. To samé platí o kyvné vidlici a kolech. Ta by se neměla v uložení hýbat, v opačném případě vás čeká minimálně výměna ložisek. Motor skútru by měl být čistý a neměl by na něm být olej, stejně jako na těsnění u výfuku.

Zkušební jízda

Před startováním si sáhněte na motor a výfuk, majitel často nechá motor předem zahřát, aby udělal dojem hladkým startem. O stavu motoru vám však daleko více řekne právě studený start. Motor by měl mít hladký chod bez mechanického klapání apod. 

Pak je čas na zkušební jízdu. Pokud je motor i automatická převodovka v pořádku, stroj se rozjíždí plynule, neměl by zaškubat a měl by postupně zrychlovat. Když budete brzdit, skútr musí držet rovný směr a nekroutit se. To samé platí o přímé jízdě. Když zrychlíte na přibližně čtyřicetikilometrovou rychlost a pustíte na chvíli řídítka, nesmí se rozklepat.

Před startem si sáhněte na motor, neměl by být teplý.

Před startem si sáhněte na motor, neměl by být teplý.

Pokud je vše v pořádku, jste na nejlepší cestě koupit si ojetinu ve slušném stavu. Po nákupu přesto doporučujeme navštívit servis a nechat udělat standardní údržbu. I když má stroj servisní knížku, nikdy nevíte, co majitel skutečně nechával dělat. Při kontrole se vyplatí nechat zkontrolovat, popřípadě vyměnit i řemen variátoru. Pro šetřílky máme ještě jeden tip: existují i vrakoviště s díly na skútry.

Skútr je relativně jednoduché vozidlo a pokud mu dáte základní péči, měl by vás i stroj z druhé ruky spolehlivě vozit ještě mnoho kilometrů.

Autoři:

Nejčtenější

Zpovykaná Evropa přestává automobilky bavit. Brexit je poslední kapka

Ilustrační snímek

Honda během jednoho dne dost jasně ukázala Evropě, jak dnes vidí svět kolébku automobilismu. Kontinent, kde motorismus...

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

Další z rubriky

Milán je město módy, design hraje prim i u naháčů

Honda CB650R Neo Sports Café

Podzimní motovýstava v Miláně každý rok ukáže nové trendy v oblasti techniky, ale také designu. Letos se módní kreace...

Jawy od indické Mahindry ukázaly kejvačku, forty-two i budoucí Perak

Nová JAWA 300

Nová Jawa 300 stojí v přepočtu jen něco málo přes padesát tisíc a oživila nádherné tvary „kejvačky“ z padesátých let s...

Nové dvoukolové Formule 1 mají křídla a přes 215 koní

Novinka Ducati Panigale V4R

Vývoj materiálů, technologií a elektroniky stále posouvá hranice dnešních sportovních motocyklů. Za půl milionu si...

Najdete na iDNES.cz