Čtvrtek 20. ledna 2022, svátek má Ilona
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 20. ledna 2022 Ilona

Nabíjecí záchranka přiveze elektřinu v krabici, klidně na sídliště

V testovacím provozu začala v Praze fungovat služba dobíjení elektromobilů z pojízdné akumulátorové nabíječky – objednáte si místo a čas a operátoři služby Nimbee vám vozidlo přijedou dobít. Na smíchovské ulici jsme zaparkovali téměř vybitou Mazdu MX-30 a službu vyzkoušeli.

Nejčastěji a nejpohodlněji se akumulátory elektromobilů doplňují přes noc doma, případně při příležitostném (obchodní dům, kino, parkoviště) nebo destinačním (hotel, garáž zaměstnavatele) nabíjení. A ačkoli stále platí, že pokud nemáte elektromobil kde nabíjet, zatím to pro vás není vhodná technologie pohonu, služba startupu Nimbee se to snaží změnit. Prostě s vozem zaparkujete, kde potřebujete a nabíječka přijede za vámi.

Prototyp v testovacím režimu

Nimbee má zatím jeden exemplář nabíječky, jde o prototyp, který si sami postavili. Váží 650 kilogramů a snížení hmotnosti je jedním z cílů dalších  vyvíjených verzí. V jiných parametrech je ovšem i první prototyp více než dostatečný. Vestavěný Li-ion NMC akumulátor má kapacitu 38 kWh a je složen z modulů pro elektromobil BMW i3. Nabíječka je s ním schopna dodávat nabíjecí výkon 50 kW (max. stejnosměrný proud 120 A), takže umožňuje rychlé nabíjení u všech typů elektromobilů s konektory CCS2 a Chademo.

Nabíječka však není jen akumulátor. Její součástí je aktivní teplotní management s kapalinovým chlazením (a vytápěním), který akumulátor udržuje v optimální teplotě bez ohledu na počasí i pracovní režim. Je také osazena nabíjecím modulem pro opětovné doplnění vestavěného akumulátoru v depu provozovatele – z klasické průmyslové třífázové 63A zásuvky.

V neposlední řadě je její součástí elektronika pro komunikaci nabíječky s vozidlem, ale především pro komunikaci se serverovým backendem služby a potažmo pro komunikaci jak s operátory Nimbee, tak s uživatelem – díky tomu v aplikaci vidí, zda nabíjení probíhá, jakou rychlostí, jaký je stav akumulátoru vozidla a další parametry.

Vše je uzavřeno v kovovém boxu s krytím IP54, takže by vše mělo fungovat i při prudkém dešti nebo hustém sněžení. Box je přemisťován pomocí modifikovaného paletového vozíku, který bude do finálního provozu ještě upraven – jak se potvrdilo na smíchovské silnici, na neudržované pražské cesty jsou potřeba terénnější kolečka. Nabíječka je opatřena LED pásky, díky kterým je v noci lépe vidět.

Mobilní nabíječka Nimbee s elektromobilem Mazda MX-30

Na fotkách i ve videu vidíte, že s nabíječkou přijel celý tým – tím se nenechte zmýlit. V rámci testovacího provozu jezdí operátoři dva, jednak proto, že víc hlav víc ví a víc rukou se může v aktuální konfiguraci v některých situacích hodit, jednak proto, že zatím odpovídají na zvědavé dotazy zákazníků, kteří službu zkoušejí. A v případě našeho dobíjení se s nimi svezli i produktoví manažeři a PR oddělení služby. V ostrém provozu by měl operátor jezdit sám a pokud možno s více nabíječkami najednou.

Jak to funguje

Po instalaci aplikace Nimbee projdete krátkou registrací, během které se ověří vaše telefonní číslo a do aplikace uložíte model, barvu a SPZ vašeho elektromobilu – to proto, aby operátor vozidlo v ulici snadno našel. V tuto chvíli lze uložit jen jedno auto, možnost přidat více vozidel bude implementována do další verze (a překvapivě to byla jedna z prvních zpětných vazeb testovacích zákazníků).

Nimbee

Nabíjení si objednáte tak, že si vyberete den, časové okno (nyní jsou tříhodinová, v ostrém provozu budou kratší) a místo, kde budete parkovat. To je samozřejmě „plus minus“ protože těžko dopředu na sídlišti řeknete, kde přesně budete stát. V tuto chvíli lze adresu upřesnit jen telefonicky, v další verzi aplikace to bude možné přímo v ní.

Při parkování je potřeba myslet na nutnost umístit v blízkosti nabíječku. Operátoři jsou vybaveni různě dlouhými kabely i kabelovými přejezdy, pokud je to možné, je samozřejmě lepší nabíječku umístit v bezprostřední blízkosti vozu – podél, za před/za něj, nebo na hranu chodníku. Prioritou je samozřejmě nepřekážet. Pokud by někdo zaparkoval tak nešikovně, že by nabíječku nešlo umístit, může čekat telefonát od operátora.

Nimbee

V dalším kroku si vyberete, o kolik má nabíjení prodloužit váš dojezd, čímž si rezervujete dostatečný objem energie, který bude v akumulátoru dovezen. Přepočet dělá přímo aplikace, při znalosti velikosti kapacity akumulátoru vašeho vozidla a jeho průměrné spotřeby.

A to je vše.

Další kontakt služby je až notifikace před příjezdem nabíjecího týmu. U vozidel, která umožňují odemknutí a zamknutí na dálku z aplikace v chytrém telefonu vše vyřídíte na dálku. U některých vozidel lze dokonce propojit API vozidla s aplikací Nimbee a umožnit tak odemknout a zamknout vozidlo přímo operátorům služby – je to nastaveno tak, že to mohou udělat jen v rámci vámi zvoleného časového okna nabíjení. Zároveň otevření dveří a nabíjecího portu neumožní nastartování či jiné využívání vozidla.

Nimbee

Pokud vozidlo takové možnosti nemá, musí řidič přiběhnout k vozidlu a odemknout jej a následně i zamknout klíčkem. Po skončení nabíjení již k vozidlu nemusí, operátor odpojí kabel a zaklapne víčko nabíjecího portu – k tomu již nic nepotřebuje.

Zatím zadarmo

Aktuální zkušební provoz s sebou zatím nese jednu příjemnou výhodu – je zcela zadarmo. Tvůrci projektu potřebují vše doladit a v praxi vyzkoušet a optimálně chtějí od zákazníků zpětnou vazbu. Na elektřinu tak zatím zve mateřská společnost Nimble Energy, která se zabývá energetickými úložišti, nabíjecími stanicemi a systémy chytrého řízení energetické sítě.

Kolik bude nabíjení stát v ostrém provozu, nechtěl produktový manažer Pavel Pokorný upřesnit – cena totiž zatím nebyla stanovena. Neměla by se však podle jeho slov příliš lišit od stacionárního nabíjení.

Jedna z možných nevýhod testovacího provozu, tedy „že se něco nepovede“, padla právě na nás. S aktuálním (v době reportáže) firmwarem nabíječky nefungovala korektně komunikace s MX-30, a proto nedošlo k předání povelu ke spuštění nabíjení. V příštím firmwaru to však bude opraveno a elektrická mazda se opět vrátí do výběru vozidel v aplikaci, ze kterého byla po našem nezdaru vynechána. U elektromobilů VW, Audi, Škoda, Hyundai, Kia a Tesla již byla funkčnost mnohými zkušebními nabíjeními potvrzena.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Psychopati za volantem: pozor na dodávky, elektromobily a bouráky dvou značek

Že by řidič BMW, nebo snad Audi? Je to klišé, ale může na tom být i hodně...

Beránci ve škodovkách a predátoři v bavorácích? Výběr auta o vás může prozradit víc, než byste...

Škoda Auto chystá tři elektromobily, kvůli covidu jí denně chybí stovky lidí

Nabíjení Enyaqa ve Fieldkirchenu u Štýrského Hradce

Výroba ve Škodě Auto běží kvůli v Česku kvůli pandemii jen zhruba na 75 až 80 procent kapacity....

U D1 vyrostla designová Pumpa, dobije elektromobily a odcloní hluk

Na dálnici D1 vyrostla designová stavba Pumpa. (1. prosince 2021)

Na dálnici D1 u Průhonic vyrostla stavebně unikátní čerpací stanice. Designový objekt s lakonickým...

Žádný rachot ani kouř. Prozkoumali jsme český vodíkový generátor elektřiny

Devinn H2Base

Generátor H2Base vyrábí elektřinu z vodíku a vzduchu, jediným odpadem je vodní pára. Může tak...

Automobilová lochneska. Utajovaný elektromobil Apple dorazí v roce 2025

Vizualizace elektromobilu iCar podle patentových přihlášek firmy Apple

Opakovaně se o ní objeví pár kusých informací slibujících naprosto revoluční přístup, který...

Rohlík chce ozelenit celou svou flotilu, příští rok zapojí 400 elektromobilů

Elektroauta Maxus z firemní flotily Rohlík.cz.

Největší tuzemský online supermarket Rohlík spolupracuje s dodavatelem energií E.ON na...

Nedávno sci-fi, brzy standard. Podívejte se na vychytávky elektrohyundaie

Liduprázdný Ioniq 5 podélně parkuje

VIDEO Pomocí kamer vám ukáže místa, kam při odbočování normálně nevidíte, pomocí 3D vizualizace pomůže...

  • Nejčtenější

Německá pošta startuje diesely. Elektrododávky v zimě nevyjedou kopec

Německá Deutsche Post DHL provozuje největší flotilu elektrických dodávek, které si navíc sama vyvinula. V horském...

VIDEO: 417 km/h. Český miliardář zkoušel na německé dálnici své Bugatti

Český miliardář Radim Passer otestoval na německé dálnici své Bugatti Chiron. S luxusním sportovním autem dosáhl...

Stáčení tachometrů nahradil podvod s inzeráty, až třetina jich je falešná

Symbolem podvodů v autobazarech byly po dlouhá léta stočené tachometry a nejasný původ vozidel. To se v současné době...

Nadšenec ze Sibiře si okarosoval kolo, šlape v něm do práce v mrazech

Ruský koumák si do sibiřské zimy postavil kolo s karoserií. Svůj stroj průběžně vylepšuje, závějemi se probíjí s...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Mobilita nesmí být privilegiem bohatých, varuje německý autoprůmysl

„Ochrana životního prostředí nesmí rozštěpit společnost,“ zdůrazňuje prezidentka německého Sdružení automobilového...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nečekaný příbuzenský vztah. Vévodkyně Kate a Meghan pojí krev Přemyslovců

Premium Učebnice mluví jasně. Přemyslovci vymřeli po meči v roce 1306, kdy byl mladičký král Václav III. zákeřně zavražděn...

Češi investují do kryptoměn ve velkém. Stát řeší, jak je přinutit přiznat zisky

Premium Ještě nedávno byly virtuální měny jako bitcoin investicí především pro lidi, kteří chtěli experimentovat a nebáli se...

  • Další z rubriky

Zvuk, rychlost a zábava. Jaguar F-Pace má v souboji s Tiguanem R navrch

Premium Jaguar F-Pace SVR stojí skoro dvakrát tolik než vrcholné provedení Tiguanu s označením R. Přesto jsou si obě auta svým...

Forester je nejoblíbenější ojetina Subaru. Variátorová převodovka vydrží

Premium Ojeté Subaru Forester z let 2012 až 2018 má překvapivě robustní techniku a je poměrně levně opravitelné. Ceny se však...

Nabíjecí záchranka přiveze elektřinu v krabici, klidně na sídliště

V testovacím provozu začala v Praze fungovat služba dobíjení elektromobilů z pojízdné akumulátorové nabíječky –...

Nedávno sci-fi, brzy standard. Podívejte se na vychytávky elektrohyundaie

Pomocí kamer vám ukáže místa, kam při odbočování normálně nevidíte, pomocí 3D vizualizace pomůže vyjet i z...

V obchodním centru Galerie Butovice vyřídíte vše, od pestrého nakupování až po vyzvednutí zásilky na poště
V obchodním centru Galerie Butovice vyřídíte vše, od pestrého nakupování až po vyzvednutí zásilky na poště

Navzdory nepříznivé situaci dnešní doby, otevřelo obchodní centrum Galerie Butovice několik dalších obchodů a rozšířilo svou pestrou nabídku o...

Co bolí nejvíc? Ani porod, ani kopanec do varlat. Lékaři sestavili žebříček

Bolí nejvíc porod, nebo když muže nakopnete do varlat? Ani jedno. Podle průzkumu britské Národní zdravotnické služby...

Zemřela Adalia Rose. Holčička, která předčasně stárla

Adalia Rose byla velkou bojovnicí. Podle lékařů měla zemřít kvůli progerii krátce po porodu. Dožila se ovšem patnácti...

Čtyři typy žen, které by chtěl mít každý muž po svém boku. Jste mezi nimi?

Možná právě vy si lámete hlavu nad tím, jak si zajistit přízeň stávající či budoucího partnera? V tomto směru záleží na...

Začínal se čtyřmi zaměstnanci, dnes jich má devadesát a prodává i do světa

Svou firmu založil navzdory již existující konkurenci. Po úspěšném startu začal s vlastní výrobou výtahů, později...

Pořízková ukázala vrásky a šediny. Stárnoucí ženy z médií téměř vymazali, říká

Pavlína Pořízková (56) se pochlubila neretušovanou fotkou s odrůstajícími šedinami. Podle české topmodelky je přirozené...